Ga naar inhoud

Hoe krijg ik mijn harde schijf bootable??


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:59a79c022a="jawtje"]Ik kan de inhoud van mijn XP-installatieCD wel (op een andere computer) op een nieuw geformatteerde harde schijf zetten, maar als ik die in mijn laptop zet is die nog niet bootable. Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn laptop van die schijf boot en hoe start ik dan het installatieproces? [/quote:59a79c022a] Terugkomend op de startpost, als je dat kunt kun je daar ook de partities instellen in de windows die daarop wordt gebruikt als de laptop schijf er als slave bijhangt. Ook zou je op die computer met alleen de laptop schijf erin de installatie kunnen starten en als de PC gaat rebooten de PC uit zetten, terugplaatsen en in de laptop de installatie af kunnen laten maken, wel met de i386 map erop om eventueel te kunnen verwijzen daarnaar. Bij die laatste optie zou het wel kunnen zijn dat er om de cd wordt gevraagd en weet niet of dat zonder wil. Overigens snap ik niet waarom EASEUS geen meerdere primaire partities wil maken of de logische stations niet om wil zetten. Ook kan dat in een windows omgeving ook met schijfbeheer, de partities aanmaken dan, daar heb je EASEUS eigenlijk niet voor nodig.
Link naar reactie
[quote:77ff8581e5="andre@home"]en Bart PE eerst via een andere laptop/pc met aanpassstekker, op de HD zetten op een kleine partitie? http://www.boot-land.net/forums/?showtopic=4866 http://www.911cd.net/forums//index.php?showtopic=3388 Als je zoekt via google vind je wellicht zelf nog iets beters[/quote:77ff8581e5] Ik zal e.e.a. vandaag maar eens in detail doornemen, want bij eerste lezing zie ik niet direct wat dit zou kunnen oplossen (of is het primary partitions creëren?). Ik heb eigenlijk heel andere plannen voor vandaag, dus misschien wordt het toch volgende week. Onderwijl blijf ik ook naarstig zoeken naar mijn eerder vermelde 'iemand' want die zag blijkbaar kans om een probleemloze installatie te doen.
Link naar reactie
[quote:6ef743685d="Lange Pier"][quote:6ef743685d="jawtje"]Ik kan de inhoud van mijn XP-installatieCD wel (op een andere computer) op een nieuw geformatteerde harde schijf zetten, maar als ik die in mijn laptop zet is die nog niet bootable. Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn laptop van die schijf boot en hoe start ik dan het installatieproces? [/quote:6ef743685d] Terugkomend op de startpost, als je dat kunt kun je daar ook de partities instellen in de windows die daarop wordt gebruikt als de laptop schijf er als slave bijhangt. Ook zou je op die computer met alleen de laptop schijf erin de installatie kunnen starten en als de PC gaat rebooten de PC uit zetten, terugplaatsen en in de laptop de installatie af kunnen laten maken, wel met de i386 map erop om eventueel te kunnen verwijzen daarnaar. Bij die laatste optie zou het wel kunnen zijn dat er om de cd wordt gevraagd en weet niet of dat zonder wil. Overigens snap ik niet waarom EASEUS geen meerdere primaire partities wil maken of de logische stations niet om wil zetten. Ook kan dat in een windows omgeving ook met schijfbeheer, de partities aanmaken dan, daar heb je EASEUS eigenlijk niet voor nodig.[/quote:6ef743685d] aa. Aanvankelijk hing hij er natuurlijk niet als 'zuivere' (IDE) slave bij want via een USB-poort. Om een master/slave op de IDE kabel te gebruiken moet ik weer een andere computer daarvoor gebruiken, want bij die 'eerste' kan ik niet inkomen. bb. Die start-installatie kan ik dan ook daar eens op proberen cc. Als er 'laat genoeg' om wordt gevraagd is het station wellicht bereikbaar geworden. Het proberen waard. dd. Van EASEUS heb ik geen kennis, werd hierop geattendeerd en het leek te doen wat nodig was, maar dat pakte dus blijkbaar anders uit. Het maakt duidelijk onderscheid tussen interne (IDE) en externe (USB) schijven; het zij zo. ee. Zal ook eens met schijfbeheer aan de gang gaan. Dat wordt weer een 'bijzondere' zondag :evil:
Link naar reactie
Er zijn allerlei mogelijkheden, dat blijkt wel. Even terug naar het begin: - je wilt xp installeren. - Je hebt intussen een diskettedrive en kunt daarvan opstarten. - De partitionering van de harde schijf deugt niet voor windows XP Dat je de primary partition van 8 MB niet kunt vergroten is logisch. Op de schijf bevind zich een extended partition van 38147 MB. Daarnaast is niet meer dan 8MB plaats, ongeacht wat je met de logische stations binnen de extended partition doet. Je kunt helemaal teruggaan naar het begin. Haal de harde schijf leeg. Partitioneer hem met tenminste 2 partities (C en D) Copiëer de i386 folder naar D, start op van een DOS-diskette en start D:\i386\winnt.exe of Gebruik partition Magic. Onder het Tools-menu staat de mogelijkheid om Rescue Disks aan te maken.(2 diskettes) Start daarmee je laptop op, Haal een van je logische stations weg (bv. E), verklein de extended partition en vergroot de primary partition. De data in de i386-folder zouden dan gewoon aanwezig moeten blijven. Start winnt.exe en laat gewoon op C installeren.
Link naar reactie
[quote:4e956273e4="Jan bakker"]Er zijn allerlei mogelijkheden, dat blijkt wel. Gebruik partition Magic. Onder het Tools-menu staat de mogelijkheid om Rescue Disks aan te maken.(2 diskettes) Start daarmee je laptop op, Haal een van je logische stations weg (bv. E), verklein de extended partition en vergroot de primary partition. De data in de i386-folder zouden dan gewoon aanwezig moeten blijven. Start winnt.exe en laat gewoon op C installeren.[/quote:4e956273e4] Zo gezegd, zo gedaan. Dat lijkt te lukken: Althans....... a. Setup kopieert bestanden (20 min) b. Voltooid: Opnieuw opstarten c. Op keuzemenu: ENTER om door te gaan; R voor herstel of F3 om af te sluiten, luistert niet naar ENTER (ook de andere mogelijkheden niet!). Kortom HANGT. d. Nog eens geprobeerd via reset-knop en deze keer kom ik er gelukkig door (kopieert bestanden naar de Windows-installatiemappen). e. Maar hierbij kan een aantal (34) bestanden niet gekopieerd worden - volgens mij best een aantal wezenlijke, maar als ik nu de installatie stop heb ik sowieso niets - (dan maar overslaan en zien hoe ver we komen) f. Na 100% gekopieerd opnieuw opstarten g. resulteert in blauw scherm: Er is een problem gevonden *** STOP: 0x0000007B (oxFC8D6528, OxC0000034, 0x00000000, 0x00000000) Er wordt geadviseerd CHKDSK uit te voeren h. geprobeerd CHKDSK te draaien maar dat kan niet meer en wordt geadviseerd SCANDISK te runnen j. beide maatregelen lijken me overbodig want ik verwacht geen enkel probleem met deze nieuwe harde schijven, maar goed momenteel staat SCANDISK te draaien en dat zal nog wel een uur duren. Maar DAARNA ben ik natuurlijk nog niets opgeschoten, wel?? :cry:
Link naar reactie
[quote:ba07a427a9="andre@home"]http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=iQ&q=0x0000007B+&btnG=Zoeken&meta= Veel tips. bekende fout blijkbaar... Welke fout voor jou van toepassing is, lastig op afstand....[/quote:ba07a427a9] Ik heb er eens doorheen gebladerd, maar vind niet echt iets wat ik me zou moeten aantrekken, tenzij de hint REpartioneren en REformatteren. maar dat is precies wat ik al zorgvuldig had gedaan, dus daar zie ik weinig heil in. Een dergelijk foutmelding noemde ik vroeger altijd een "stuurt je in het bos"-boodschap. Ik verwacht dat het er mee te maken kan hebben dat er een aantal modules niet is ingecopieerd, dan loopt het systeem zo hier en daar wel tegen wat mismatches met hardware aan, denk ik. Zoals gezegd dit zijn er zo'n 34 en of .sys, .dll, .drv of .chm bestanden. Van een aantal zitten de .xx_ varianten wel in de \i386 map en andere in een submap hiervan (zoals \driver.cab of \sp2.cab). Ik heb bij aanvang van de Setup moeten aangeven WAAR de bestanden vandaan gehaald moesten worden en daar de \i386 map vermeld. Ik neem toch aan dat dan aa. gebruikgemaakt kan worden van .xx_ bestanden EN bb. ook waar nodig in submappen gekeken wordt?
Link naar reactie
[quote:c7ae628e17="andre@home"] welke fout voor jou van toepassing is, lastig op afstand....[/quote:c7ae628e17] Zoals verwacht leverde SCANDISK niets op. Na een paar uur fietsen was de gehele disk-oppervlakte gecheckt en daar was helemaal niets mis mee. Maar ja, ik kwam er niet mee verder. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en alles met een andere harde schijf geprobeerd. Hiermee kwam ik heel wat verder (en het ging een stuk sneller, de helft van de tijd). De installatie loopt helemaal door en ik kan Windows XP nu opstarten van de harde schijf. Maar HELAAS: Na het welkomstscherm komt het op het Ierse landschapscherm en accepteert dan geen enkele input. Noch toetsenbord, noch trackball, noch touchscreen, terwijl dat allemaal enabled staat in de BIOS. WAT NU WEER?? In de BIOS veranderd dat het ook met een muis kan werken: Daar wordt naar geluisterd, maar de muis is practisch oncontroleerbaar en daarmee kom ik niet op juiste velden terecht; het doet maar wat, daar heb ik dus ook niets aan. Zou ik echt naar drivers moeten gaan zoeken voor mijn touchscreen en trackball? Dat lijkt me allemaal zo 'basic' voor dit laptopje dat dat toch meteen in orde moet zijn? Trouwens, ALS ik ze al vind, hoe krijg ik die (zonder input device) geladen? Het betreft hier een Fujitsu Lifebook B-serie model B-2130 of B-2131. En bij de leverancier wordt geen kennis of (zinvolle) documentatie (meer?) aangetroffen. Met mijn B-2154 heb ik nooit problemen gehad, maar ja die heb ik weggegeven.
Link naar reactie
Had al naar drivers gezocht maar kom ook niet verder dan W2K drivers, die werken vaak ook in XP. Zie het als een therapeutische tijdsbesteding, anders is de kliko gretig. :P Vraag mij wel af of er überhaupt geen mogelijkheid is om er een cd speler in of aan te hangen. En die muis, dat is neem ik aan een PS/2 model en daar is niet mee te werken zonder die touchpaddriver? Heb je hier wat aan? http://www.pc-ap.fujitsu.com/support/drv_lb_b2130.html
Link naar reactie
[quote:48e7ab2896="Lange Pier"]Had al naar drivers gezocht maar kom ook niet verder dan W2K drivers, die werken vaak ook in XP. Heb je hier wat aan? http://www.pc-ap.fujitsu.com/support/drv_lb_b2130.html[/quote:48e7ab2896] Helaas niet (en kende ik al) [quote:48e7ab2896]Zie het als een therapeutische tijdsbesteding, anders is de kliko gretig. :P [/quote:48e7ab2896]Ik kwam al bijna mijn vorige sessie met mijn therapeute niet te boven; een paar weekenden terug was ik slachtoffer van het AVG-disaster; de hele dag zondag bezig geweest en las 's-nachts hoe het 'simpel' op te lossen was. :evil: N.B. De kliko is wat mij betreft nog ver weg, maar ik heb wel wat hulp nodig :( [quote:48e7ab2896]Vraag mij wel af of er überhaupt geen mogelijkheid is om er een cd speler in of aan te hangen.[/quote:48e7ab2896] ErIN in elk geval niet en erAAN? Ik heb slechts een USB externe CDlezer. WEL zit er aan het laptopje (via een PortReplicator) een parallele en seriale plug. Dus als er zoiets bestaat als een (adapter)kabeltje van USB naar parallel/serieel is dat misschien een mogelijkheid (maar van het bestaan van zoiets ben ik niet op de hoogte). [quote:48e7ab2896]En die muis, dat is neem ik aan een PS/2 model en daar is niet mee te werken zonder die touchpaddriver?[/quote:48e7ab2896] Inderdaad, die zit ook via die PortReplicator in een PS/2 plug en zoals gezegd 'oncontroleerbaar/stuurloos': enorme uitslagen, niet te volgen en raakt maar wat (icoontjes) aan.
Link naar reactie
In elk geval moet je een driver installeren. Kijk hier: http://www.fujitsu.com/sg/services/computing/pc/support/faqs/Lifebook/bseries_faq_os.html#f4 , (laatste vraag). Voor de rest wordt het een beetje raden (en het meeste zul je zelf ook al bedacht hebben) Nu Windows opstart: is het mogelijk om in Safe Mode te starten? Kun je daar wel iets? Je hebt zowel een trackball (ik neem aan zo'n klein pookje in het midden van de toetsen) als een muis als het touchscreen in het bios enabled. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze elkaar in de weg zitten. Veelal hoort de trackball zich automatisch uit te schalen als er een muis aanwezig is, maar doet hij dat ook? Verder is de muis aangesloten via een portreplicator. Misschien kun je wel iets met de trackball als je de portreplicator niet gebruikt en muis en touchscreen uitschakelt in het bios. Tenslotte kwam ik ergens iets tegen over "erratic behaviour" van de muis als dit een wheelmouse was. Misschien doet een muis zonder wieltje het wel?
Link naar reactie
[quote:540f615d5b="Jan bakker"]In elk geval moet je een driver installeren. Kijk hier: http://www.fujitsu.com/sg/services/computing/pc/support/faqs/Lifebook/bseries_faq_os.html#f4 , (laatste vraag).[/quote:540f615d5b] Tja, dat zou ik wel willen (proberen) maar ik kan dus niet in/aan/bij het systeem komen, dus hoe installeer ik dan een driver (van diskette)? [quote:540f615d5b] Nu Windows opstart: is het mogelijk om in Safe Mode te starten? Kun je daar wel iets?[/quote:540f615d5b] Iets, ja! Ik heb bovenbedoeld .exe filetje UNzipped en dat leverde vier bestandjes op: fuj02b1.INF resp .CAT, .SYS en .TXT op. Maar kan ik daar wat mee?? (in Veilige Mode) [quote:540f615d5b]Je hebt zowel een trackball (ik neem aan zo'n klein pookje in het midden van de toetsen) als een muis als het touchscreen in het bios enabled. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze elkaar in de weg zitten. Veelal hoort de trackball zich automatisch uit te schalen als er een muis aanwezig is, maar doet hij dat ook? Verder is de muis aangesloten via een portreplicator. Misschien kun je wel iets met de trackball als je de portreplicator niet gebruikt en muis en touchscreen uitschakelt in het bios. [/quote:540f615d5b] Er zijn vier mogelijkheden instelbaar in de BIOS: Configuration 1: TouchPanel ENabled, QUICKPoint ENabled, Externe PS/2 mouse DISabled Configuration 2: TouchPanel ENabled, QUICKPoint DISabled, Externe PS/2 mouse ENabled Configuration 3: TouchPanel DISabled, QUICKPoint ENabled, Externe PS/2 mouse ENabled Configuration 4: TouchPanel DISabled, QUICKPoint EXCLUSIVE ENabled, Externe PS/2 mouse ENabled Geen van vieren helpen me. Noch met of zonder PortReplicator. [quote:540f615d5b]Tenslotte kwam ik ergens iets tegen over "erratic behaviour" van de muis als dit een wheelmouse was. Misschien doet een muis zonder wieltje het wel?[/quote:540f615d5b] Inderdaad, misschien. Maar.... ik moet eens heel diep in mijn rommeldoos gaan zoeken of ik nog zo'n muis ergens heb liggen.
Link naar reactie
Als je in safe mode wel in de devicemanager kunt komen kun je ook drivers installeren. In de txt-file die je net hebt uitgepakt staat e.e.a. uitgelegd. Het komt er op neer dat je in de devicemanager een of meer "unknown devices" verwijdert , vervolgens nieuwe hardware laat zoeken en aangeeft waar je het pakketje hebt uitgepakt. Misschien is het verwijderen van de "unknown devices" al genoeg om Windows gewoon op te laten starten, waarbij nieuwe hardware wordt ontdekt. Dan zijn de stappen in het txt-bestand te volgen.
Link naar reactie
[quote:3866918bfd="Jan bakker"]Als je in safe mode wel in de devicemanager kunt komen kun je ook drivers installeren. [/quote:3866918bfd] Hoe zou ik daar moeten komen?? Zodra ik op enig Windows scherm kom (en ZO zal ik toch bij de Devicemanger moeten komen, toch?) heb ik geen mogelijkheid meer om de cursor te bewegen. Of zijn er bepaalde toets-combinaties die dat kunnen overnemen? [quote:3866918bfd] In de txt-file die je net hebt uitgepakt staat e.e.a. uitgelegd. Het komt er op neer dat je in de devicemanager een of meer "unknown devices" verwijdert , vervolgens nieuwe hardware laat zoeken en aangeeft waar je het pakketje hebt uitgepakt.[/quote:3866918bfd] Is die .inf file een driver???
Link naar reactie
(ook) in veilige mode kun je met het toetsenbord gebruiken. Met tab spring je van functie naar functie De menu balk van de meeste programmas, verkenner, configuratiescherm kun je starten met Alt en daarna gebruik je de pijltjes om op de pelk te komen waar je moet zijn. Het start-menu start je met het windows toetje links onder op het toetsenbord, daarna weer verder in dat menu met de pijltjes. De verkenner: windows + e-toets tegelijk Uitvoeren: windows + r-toets tegelijk Sluiten: windows + q-toets tegelijk of Alt-F4 combi Buroblad: windows + m-toets tegelijk etc .... gebruik google
Link naar reactie
[quote:f7555c98a2="andre@home"](ook) in veilige mode kun je met het toetsenbord gebruiken. .... gebruik google[/quote:f7555c98a2] GEWELDIG: Een nieuwe wereld gaat voor me open. Het is wel even wennen, maar zo kom ik in elk geval iets verder. Op deze wijze heb ik het 'Unknown device" kunnen deleten en eerdergenoemde driver (FUJ021B1.inf uit ACPI.exe) kunnen installeren. WAT die precies geïnstalleerd heeft is me niet geheel duidelijk; stond na uitvoering bij Systeemapparaten. Weliswaar passeerde er op het eind van de uitvoering een melding dat er toch iets niet geheel juist was met het apparaat, maar het 'onbekend device' is nu weg. Na opnieuw opstarten is er ogenschijnlijk verder niets veranderd. D.w.z. mijn touchpanel en mijn trackball doen nog steeds niets.
Link naar reactie
[quote:81a807cf50="Jan bakker"]Maar weer even verder gezocht. Op een Frans forum kom ik tegen dat de Windows 2000 driver voor het touchpanel die hier http://www.pc-ap.fujitsu.com/support/drv_lb_b2130.html staat goed onder xp zou werken. [/quote:81a807cf50] Bedankt, inmiddels had ik via een ander kanaal al een link naar de driver voor XP gekregen. http://support.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=FA09FC96-4D34-469D-8379-41C9CE2A70A3&OSID=665F4A20-6E31-43C3-82C2-D98CE773007C&Status=True&Component=Fujitsu Het lijkt erop dat het dezelfde toepassingsprogramma's zijn. Natuurlijk meteen e.e.a. uitgevoerd: Driver lijkt te zijn geïnstalleerd, TouchPanel komt nu ook voor onder "muizen etc.", betreffend programma staat onder "all programs" en ik heb "Compensation Tool" uitgevoerd. Dat komt op met het juiste scherm, waar ik dan met het stickje een kruis moet aanraken (om de instellingen vast te leggen) maar dat levert helaas dus geen herkenning op :( Bij het noodzakelijke "Enter" komt de boodschap "Parameter error. Please input, again" VOORALSNOG dus weer EINDE OEFENING
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...