Ga naar inhoud

Hoe krijg ik mijn harde schijf bootable??


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een laptop ZONDER CDrom of floppy-lezer en wil daar XP op installeren. Ik kan de inhoud van mijn XP-installatieCD wel (op een andere computer) op een nieuw geformatteerde harde schijf zetten, maar als ik die in mijn laptop zet is die nog niet bootable. Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn laptop van die schijf boot en hoe start ik dan het installatieproces? Hoewel mijn laptop enkele USB poorten heeft, zie ik niets daarvan in de BIOS en daarom?? kan ik het ook niet vanaf een extern CD-station (of gebruikmakend van een externe floppy-lezer) installeren.
Link naar reactie
Dit kan vanaf een USB stick, tenminste als de laptop vanaf USB kan opstarten. http://www.weethet.nl/dutch/hardware_bootfromusbstick.php Anders kan je een externe CD-rom speler gebruiken. Eventueel kan je ook via een andere PC DOS opstartbestanden op de hardeschijf plaatsen. http://www.bootdisk.com/ 1. Maak op de schijf twee partitities aan. C:\ met de dos opstartbestanden (FAT32) of met Dos met NTFS ondersteuning D:\ met de i386 folder van de XP cd. (FAT32) 2. Start de pc op kies de folder D:\i386\setup.exe
Link naar reactie
[quote:8f5a4858c3="Maxstar"] 1. Maak op de schijf twee partitities aan. C:\ met de dos opstartbestanden (FAT32) of met Dos met NTFS ondersteuning D:\ met de i386 folder van de XP cd. (FAT32) 2. Start de pc op kies de folder D:\i386\setup.exe[/quote:8f5a4858c3] Ik ben inmiddels wat verder geraakt: aa. Ik heb een externe floppy lezer aan de praat gekregen (met een connector speciaal voor deze laptop) bb. Twee fatpartities gemaakt. De ene - c: - ge'sys't en op de andere - d: - de hele XP InstallatieCD gecopieerd. cc. Ik kan nu dus van de harde schijf booten, MAAR..... dd. Het betreffende setup bestand in de i386 map is (natuurlijk?) nog een .ex_ bestand. Dat laat zich op een dergelijke manier niet uitvoeren. [b:8f5a4858c3]Hoe maak ik daar eerst een .exe bestand van?[/b:8f5a4858c3]
Link naar reactie
[quote:c5d8fb4b4f="andre@home"]die exe start niet vanuit een dos gemaakte boot via sys... als je die externe floppy werkend hebt dowload je de opstartdiskettes van xp (6 diskettes geloof ik) http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_techniek/reddingscdxp.aspx en http://support.microsoft.com/kb/310994/nl[/quote:c5d8fb4b4f] Nou, dat is ook geen sinecure. aa. met oude diskettes werken die jaaaaaren niet gebruikt zijn. Opnieuw geformatteerd en worden probleemloos beschreven. Bij het (in)lezen ziet het systeem toch van tijd tot tijd problemen; of I/O error, of missing files, of..etc en dan stopt de installatie en dan maar weer opnieuw proberen of ze er alle zes een keer doorkomen. bb. en dan [u:c5d8fb4b4f]kom[/u:c5d8fb4b4f] je er eindelijk een keer door, moet de oorspronkelijke/originele installatie-CD toch ook in het externe station gestopt worden, dat nu – wonder oh wonder – gezien wordt, stopt de Setup-voortgang al onmiddellijk omdat er een ‘corrupted or missing value in the .SIF file’ wordt geconstateerd. ‘Value 0 on the line in section [SourceDisksFiles] with key “SP2.cab”.’ Waarschijnlijk een incompatibiliteit en ligt dat aan het feit dat mijn installatie-CD XP Pro SP2 is en de gedownloade diskettes van/voor XP Pro SP1 (maar voor SP2 zijn ze er niet). Kortom, dit schiet allemaal niet op. Ik probeer nu maar eens de WINNT variant.
Link naar reactie
[quote:ae3559eb38="Jan bakker"]Dat heb ik nooit uitgeprobeerd, maar hij kan al van hd opstarten en de hele i386 directory staat er al op. Dan heb je geen opstartdiskettes meer nodig en kunt WINNT.EXE starten. (Dus niet WINNT32.EXE, die start alleen onder windows)[/quote:ae3559eb38] Die SETUP.exe in de root is niet uitvoerbaar in DOS-mode (zoals ook Andre al aangaf). Ik ben gestart met WINNT.exe. Dat lijkt te lukken; vraagt weliswaar om eerst SMARTDRIVE uit te voeren maar dat vind ik nergens dus maar zonder en duurt misschien iets langer. Helaas!! Nadat het systeem werd gecontroleerd en wordt ingegeven waar het de XP-bestanden vandaan moet halen (dus van mijn partitie met de i386 map) krijg ik de boodschap: ‘Voor Windows XP is een volume met tenminste 538MB aan vrije ruimte nodig……….. Setup kan een dergelijk station met de benodigde hoeveelheid vrije ruimte niet vinden……………..’ En weer einde oefening!! :evil: Ik begrijp dit niet. De harde schijf is 40GB en heeft een aantal partities. Volgens FDISK: C 1 Primary DOS 8MB 2 Extended DOS partitie van 38147MB Die heeft drie logical DOS partities: D: 21490MB FAT16; E: 1985MB FAT32 (mijn gecopieerde XP installatie CD) en F: 34005MB FAT32 Mijn plan was om de SETUP op die F-partitie te zetten en daar eventueel later een NTFS schijf van te maken en overtollige partities te verwijderen. [b:ae3559eb38]Wat is nu een procedure om XP (ergens) op deze schijf ge-installeerd te krijgen?[/b:ae3559eb38]
Link naar reactie
Er is iets mis met je getalletjes, want al die logical partities passen nooit in de extended partitie, maar dat zal wel een tikfout zijn. Het probleem zit in je primary partition. Die is te klein. Setup gebruikt die partitie tijdens het installatieproces en wil tenminste 8mb vrij hebben (liever 20, kijk even hier: http://support.microsoft.com/?kbid=296858 ) Dit zou overigens ook een probleem vormen als je wel van CD zou kunnen installeren. Smartdrv.exe maakt het installatieproces (copiëren van bestanden) inderdaad stukken sneller. (mijn ervaringen zijn met windows 2000-installaties via dos, maar ik denk niet dat dat bij xp anders zal zijn.) Het staat niet op de windows-cd, maar is een DOS-programma. Misschien staat het al op je C:\schijf, anders kun je hem er misschien bijzetten. Dan onder DOS smartdrv starten voor je winnt start. Nu zit je dus met het probleem dat je je C:\-partitie moet vergroten. Misschien ken je iemand die partition magic heeft? In elk geval kon je daarmee een floppy maken, waarmee je onder dos partities kon vergroten en verkleinen.
Link naar reactie
[quote:4c1b7e7ee8="Jan bakker"] Nu zit je dus met het probleem dat je je C:\-partitie moet vergroten. Misschien ken je iemand die partition magic heeft? In elk geval kon je daarmee een floppy maken, waarmee je onder dos partities kon vergroten en verkleinen.[/quote:4c1b7e7ee8] Bedankt! Ik ga er vanmiddag/-avond weer mee aan de slag. Eerst maar eens aan het 'huishoudelijke' werk. :)
Link naar reactie
[quote:bcaa4b0d8d="Jan bakker"] Nu zit je dus met het probleem dat je je C:\-partitie moet vergroten. Misschien ken je iemand die partition magic heeft? In elk geval kon je daarmee een floppy maken, waarmee je onder dos partities kon vergroten en verkleinen.[/quote:bcaa4b0d8d] HET VERVOLG. Ik heb de schijf (elders) opnieuw ingedeeld: Dit werd (in fysieke volgorde): G 20GB; E 16GB en F 2GB (mijn installatiefiles) alle FAT32 en weer terug geplaatst in mijn laptop. Nadat ik daar een primary partitie heb aangemaakt, ziet dat er als volgt uit: C: 1 PRI DOS 8MB 2. EXT DOS 38147MB met drie partities: D 20160MB FAT32; E 16002MB FAT32 en F 1985MB FAT32 (de copy van mijn XP-installatiedisk) N.B. Het aanmaken van een primary partition forceert een maximum van 8MB. Ik heb getracht dit 20MB groot te laten maken, maar dat wordt niet ge-accepteerd; merkwaardig als de informatie inderdaad zegt liever 20MB te hebben. Maar goed, WINNT werd nu uitgevoerd; ik hoop naar mijn C-disk, anders weet ik het ook niet meer. Resultaat: aa. Bestanden worden naar vaste schijf gecopieerd (vanuit mijn opgeslagen i386 map) bb. Het op MS-DOS gebaseerde gedeelte van Setup is nu voltooid. cc. Heropstarten (zonder diskette): [b:bcaa4b0d8d]Error loading operating system[/b:bcaa4b0d8d] Blijkbaar staan er inmiddels op de D-disk enkele bestanden en directories (als $WIN_NT$ ~BT resp ~LS). Ik heb het idee dat SETUP na opstarten nu verder had gemoeten met die D-disk maar daar niet komt. In die verwachting heb ik van D: fdisk /mbr uitgevoerd, maar krijg nu Missing Operating System [b:bcaa4b0d8d]Wat had ik nu moeten doen? Of juist laten?[/b:bcaa4b0d8d] Misschien die partitie omzetten naar C? Opnieuw een low level format? Ik meende dat ik dat al eerder had gedaan. Ik heb wat info gezocht m.b.t de ‘error loading operating system’-boodschap maar vind geen plausible reden. De BIOS heeft geen enkel probleem met de grootte van deze schijf.
Link naar reactie
[quote:5ad21929f2="Lange Pier"]Waarom heb je een 8mb primaire fat partitie? En een windows wil graag op een primaire partitie, waarom heb je er daar een extended van gemaakt?, je kunt 4 primaire partities aanmaken. Je kunt er gewoon 3 of 4 fat32 partities van maken zoals al eerder was aangegeven.[/quote:5ad21929f2] Ter verduidelijking: Ik heb een harde schijf van 40GB onderverdeeld en geformatteerd in drie partities met EASEUS in de verwachting dat ik in één zo'n partitie XP kon installeren. Een en ander zoals ik wel vaker heb gedaan en geen enkel probleem ondervond als ik XP daarop installeerde vanaf mijn installatieCD vanuit een 'normaal' intern leesstation. Omdat een dergelijk station mankeert in mijn laptop EN het externe USB-station niet te gebruiken valt voor een 'normale' installatie, moet ik door een helse procedure waarbij steeds wel iets fout gaat. N.B. Mijn kennis van primary-, logical-, actieve, etc. partities is inmiddels zo'n jaar of dertig opgedroogd (omdat ik daar niet meer mee geconfronteerd werd als uiteindelijke eenvoudige eindgebruiker). Dus terugkomend op de gequote opmerkingen: aa. Waarom een 8MB primaire fatpartitie? Heb ik niet bewust gemaakt, maar werd gedaan door de Setup procedure. bb. Waarom extended partities? Weerom: Geen idee! Dat zie ik ineens verschijnen als ik met FDISK kijk. bbb. Ik heb nu geprobeerd om die te wijzigen naar primaries, maar dat lukt me niet. Ik krijg steeds het antwoord dat er al een primary partitie is. Dus HOE krijg ik er meerdere? ALS ik bijvoorbeeld de D-partitie (ook, want die kleine C heeft de Setup procedure blijkbaar nodig) als primarie weet te definiëren, zou ik daar dan mijn systeem op kunnen installeren en zou dat dan ook opstarten? cc. Waar vind ik informatie over dergelijke (noodzakelijke) partitie-indelingen en -definiëringen?
Link naar reactie
[quote:c4170c0b88="Lange Pier"]je kunt 4 primaire partities aanmaken.[/quote:c4170c0b88] Nog eens gekeken hoe EASEUS dat doet: Ik zie nu dat die bij create er 'default' een logicalpartitie van maakt, EN... hoewel het lijkt dat je dat ook zou moeten kunen instellen naar primary, is dat veld geblokkeerd. Daarom heb ik PartitionMagic ge-installeerd, maar.... zodra ik via een USB poort mijn 2.5" harde schijf aankoppel, blijft PM hangen (reageert niet) bij uitvoeren. N.B. EASEUS heeft dus geen enkel probleem bij het zien van die (USB) hdd, maar ja dat programma doet dan weer niet wat nodig is. Kortom, het blijft ellende.
Link naar reactie
[quote:533507a1fe="jawtje"][quote:533507a1fe="Lange Pier"]je kunt 4 primaire partities aanmaken.[/quote:533507a1fe] Nog eens gekeken hoe EASEUS dat doet: Ik zie nu dat die bij create er 'default' een logicalpartitie van maakt, EN... hoewel het lijkt dat je dat ook zou moeten kunen instellen naar primary, is dat veld geblokkeerd. [/quote:533507a1fe] Nog wat verder gekeken en het blijkt dat deze beperking slechts geldt voor de via USBpoort aangesloten disk. Op de interne HDD kan ik wel (extra) primaire partities creëren. Ik begrijp er steeds minder van en kom ook geen stap verder :cry: en... het weekend is al weer half om :x
Link naar reactie
[quote:eef7d2b119="andre@home"]en heb je nog naar die link gekeken?[/quote:eef7d2b119] Je bedoelt die Schoone link? Jazeker; en dat verhaal kende ik al wel, want geabonneerd, maar..... het probleem is en blijft dat ik niets kan aanvangen - in dat vroegtijdig stadium - met de extern apparatuur via de USB poort. Hoewel het een juiste (laatste?) versie van de BIOS is zie ik daar geen enkele verwijzing naar USB. Wat in datzelfde verhaal staat met kapitale letters: WILT U OOK WELEENS UW PC UIT HET RAAM GOOIEN? Ik verwacht dat je momenteel mijn antwoord hierop wel kunt raden. Alleen jammer dat ik zes van die laptopjes heb en ik dat toch nog wat jammer vind. Ooit heb ik eens zo'n ding prima aan de praat gehad (dat had toen een ander voorbereidt, helaas is die iemand onbereikbaar geworden) en heb ik dat weggegeven. Ik had niet op DEZE problemen gerekend.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...