Ga naar inhoud

copy control omzeilen


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:fef121b69c="Vegitto"]Als het downloaden van muziek legaal is (zonder het aan te bieden aan derden), kan iemand mij dan uitleggen waarom er door de RIAA (geloof ik) aan me oom een boete van $1500 is opgelegd. Ff voor de duidelijkheid, hij bood het niet aan derden aan, alleen voor eigen gebruik (om de noten uit ze kop te leren, welteverstaan).[/quote:fef121b69c] RIAA = UsA = Amerikaanse wetgeving
Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Je kunt ook geen vijf minuten van de plek zijn he... Muziek die je downloadt en waar auteursrecht op zit, heb je illegaal in je bezit als je daar niet voor betaalt hebt; Er is een heel groot verschil tussen strafbaar en vervolging; Een thuiskopie, hoewel ter discussie, is nog altijd mogelijk volgens de wet. Het is echter een recht, geen plicht, m.a.w. als een fabrikant een beveiliging op de CD zet kun je niet eisen (vooreerst, tijd dat de Consumentenbond hier iets over uitlokt) dat de CD ook zonder die beveiliging beschikbaar komt zodat jij je thuiskopie kunt maken; [quote:dfb82f0458="Venzent"]en ga nou niet zeggen dat het niet mag omdat het voor zijn zus is en dus geen eigengebruik, dat zou echt mieren**ken zijn.[/quote:dfb82f0458] Ja net zoveel als dat een bekeuring voor 51 km binnen de bebouwde kom dat is, en toch kun je em krijgen en is het een geldige bekeuring als je em krijgt. Regels zijn geen kwestie van mierenn**ken, maar van wat mag en niet mag, wat goed is en fout. Regels zijn vaak heel helder, de mensen die ernaar leven moeten niet. [quote:dfb82f0458="Captain_Kansloos"]Op het moment dat je een CD weggeeft/verkoopt (als verkopen al mag trouwens), dan vervallen je rechten op het maken van een kopie voor jezelf...[/quote:dfb82f0458] Verkopen mag altijd. Er is een uitspraak van de Europese Rechtbank dat ook als bijvoorbeeld een softwaremaker claimt dat iets niet doorverkocht mag worden, dit toch wel mag. Geldt zelfs voor OEM producten. De consument heeft altijd het recht zijn bezittingen door te verkopen, maar inderdaad, daarmee verliest hij ook het recht op het houden van die kopie. [quote:dfb82f0458="pdexie"]Hij heeft het orgineel en dus mag ie een kopie maken. En wie kan hem verbieden dat zijn zus naar die kopie luisterd?[/quote:dfb82f0458] Niemand. Alleen mag het origineel en de kopie niet gelijk gebruikt worden. Insteek van de thuiskopie is nu juist dat je een kopie maakt voor persoonlijk gebruik. Afijn, als de discussie voortgaat over het recht van wat wel en niet mag, vind ik het prima. Zodra we gaan toolen en tippen over hoe je die beveiliging kraakt, gaat ie op slot. groetjes Edmond
Link naar reactie
[quote:00c76a86c0="Edmond Varwijk"] Muziek die je downloadt en waar auteursrecht op zit, heb je illegaal in je bezit als je daar niet voor betaalt hebt;[/quote:00c76a86c0] Er is pas inbreuk op het auteursrecht als dit gebeurt zonder toestemming van de rechthebbende. Je hoeft voor het downloaden van muziek dus niet altijd te betalen. In principe zit op alle werken (automatisch) auteursrecht. [i:00c76a86c0]'De Internetgebruiker die gebruik maakt van de mogelijkheden die Napster, Kazaa en vergelijkbare peer-to-peer-diensten bieden om werken van letterkunde, wetenschap of kunst te kopiëren voor privé-gebruik opereert over het algemeen genomen binnen de marges van het auteursrecht. Dat geldt ook wanneer een privé-kopie wordt gemaakt van een origineel dat illegaal, dat wil zeggen zonder toestemming van auteursrechthebbende, is openbaar gemaakt.'(36) [/i:00c76a86c0] [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=693372#693372]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=693372#693372[/url] En nu terug naar de oorspronkelijke vraagstelling...
Link naar reactie
[quote:2aa971e878="Edmond Varwijk"]Je kunt ook geen vijf minuten van de plek zijn Afijn, als de discussie voortgaat over het recht van wat wel en niet mag, vind ik het prima. [b:2aa971e878]Zodra we gaan toolen en tippen over hoe je die beveiliging kraakt, gaat ie op slot.[/b:2aa971e878] groetjes Edmond[/quote:2aa971e878] Waarom? Je hebt als consument toch het recht op een thuiskopie? Doordat de cd beveiligd is kun je dat niet en daarom vind ik best dat je mag vertellen hoe je eventueel langs die beveiliging komt en zo een kopie kan maken. Ik krijg tegenwoordig ook steeds vaker te maken met Copy Controlled cd's, en omdat ik daar geen kopie van kan maken, download ik ze dan maar van internet (ik heb het origineel dan dus al wel in mijn bezit he) Op die manier kan ik nog wel een kopie maken. Bovendien heeft het het voordeel dat ik niet die op de cd meegeleverde player hoef te laden, maar ik de mp3tjes gewoon in winamp kan afspelen. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede en vooral gemakkelijke manier om Copy Controlled cd's goed te rippen. Ik ben inmiddels al wel zover dat ik ze kan rippen, maar vaak zit er dan nog net ergens een piepje in een nummer.
Link naar reactie
[/quote] Waarom? Je hebt als consument toch het recht op een thuiskopie? Doordat de cd beveiligd is kun je dat niet en daarom vind ik best dat je mag vertellen hoe je eventueel langs die beveiliging komt en zo een kopie kan maken. Ik krijg tegenwoordig ook steeds vaker te maken met Copy Controlled cd's, en omdat ik daar geen kopie van kan maken, download ik ze dan maar van internet (ik heb het origineel dan dus al wel in mijn bezit he) Op die manier kan ik nog wel een kopie maken. Bovendien heeft het het voordeel dat ik niet die op de cd meegeleverde player hoef te laden, maar ik de mp3tjes gewoon in winamp kan afspelen. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede en vooral gemakkelijke manier om Copy Controlled cd's goed te rippen. Ik ben inmiddels al wel zover dat ik ze kan rippen, maar vaak zit er dan nog net ergens een piepje in een nummer.[/quote] Audiograbber is hier een heel goed programma voor en als je wacht tot 9 februari want dan wordt audiograbber nl freeware. http://www.audiograbber.com-us.net/ Verder maak ik van alle soorten beveiligde audio's cd's een kloon met clone cd. www.slysoft.com
Link naar reactie
[quote:76b4e4edb3]Verder maak ik van alle soorten beveiligde audio's cd's een kloon met clone cd.[/quote:76b4e4edb3] En die kopie is dan ook meteen niet meer beveiligd, dus wat Edmond als commentaar bij de CD van Al Green schrijft is helemaal waar. Een legale gebruiker heeft last van de kopieer beveiliging, een illegale niet. Ik heb overigens ook het idee, dat als ik een copy-protected CD (toevallig ook een Blue Note productie, Van Morisson, What is wrong with this picture), op mijn normale audio installatie afspeel er af en toe een zeer korte hapering heeft. Bijna niet hoorbaar maar toch.
Link naar reactie
[quote:5904010141="Peter Vooges"][quote:5904010141]Verder maak ik van alle soorten beveiligde audio's cd's een kloon met clone cd.[/quote:5904010141] En die kopie is dan ook meteen niet meer beveiligd, dus wat Edmond als commentaar bij de CD van Al Green schrijft is helemaal waar. Een legale gebruiker heeft last van de kopieer beveiliging, een illegale niet. Ik heb overigens ook het idee, dat als ik een copy-protected CD (toevallig ook een Blue Note productie, Van Morisson, What is wrong with this picture), op mijn normale audio installatie afspeel er af en toe een zeer korte hapering heeft. Bijna niet hoorbaar maar toch.[/quote:5904010141] Over lege cd-r's zitten ook copyright op dus als je een cd download en brand heb je de in principe al gekocht!
Link naar reactie
[quote:dcb63fc627="taco78"] Over lege cd-r's zitten ook copyright op dus als je een cd download en brand heb je de in principe al gekocht![/quote:dcb63fc627] Volgens mij is dat niet helemaal waar... :roll: Er is inderdaad een heffing op maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alles maar gewoon mag downloaden en je eigen cdtjes mag branden, omdat je die heffing al betaald hebt. Volgens mij is die heffing alleen bedoeld om het maken van een 'thuiskopie' op te vangen, net als met cassettebandjes het geval is.
Link naar reactie
[quote="Peter VoogesIk heb overigens ook het idee, dat als ik een copy-protected CD (toevallig ook een Blue Note productie, Van Morisson, What is wrong with this picture), op mijn normale audio installatie afspeel er af en toe een zeer korte hapering heeft. Bijna niet hoorbaar maar toch.[/quote] Van the Man is een van mijn top 5 favorieten. Ik heb al zijn goede CD's maar die dus niet. Na Al Green met zijn geklooi en toen ik zag dat Van nu inderdaad ook bij BLue Note zit met dezelfde beveiliging, heb ik me bedacht en koop em voorlopig maar niet. Geen zin in. groetjes Ed
Link naar reactie
Weet je wat nou echt "krom" is? Dat iedereen zit te zeiken over illegaal kopieeren sinds er CD-branders bestaan. Niemand zeek (zeikte?) ooit over muziekcassettes. Overigens, iedereen betaald mee aan Buma/Stemra bij het aanschaffen van blanco-cd-rommetjes, muziekcassettes en DVD'tjes. Ook al gebruik je die DVD-tjes voor je eigen gemaakte homevideo's. Hoezo diefstal. Ook ik download muziek van internet via P2P. Mag eigenlijk niet nee. Maar denk je nou echt dat ik die muziek gekocht zou hebben in de winkel? Als ik bepaalde muziek echt mooi vind, dan koop ik hem origineel met mooi boekje erbij etc. Laat die muziekindustrie de prijzen eens wat dalen. Een LP kostte ooit NLG 25,00. Momenteel betaal je gewoon meer dan het dubbele!!! Wie is hier nou de crimineel??? :roll:
Link naar reactie
Je kunt dat prijsverschil ook heel mooi terug zien bij DVD en video. Natuurlijk zitten er bij DVD allerlei extra 's, maar volgens mij wordt dat meer gedaan om de hoge prijs te verantwoorden. Ik denk dat het fabriceren van een DVD goedkoper is als een video, maar daar zie je dus niets van terug. Inderdaad een herhaling van het verhaal LP - CD. En dan zijn we weer bij de kip of het ei verhaal: als de industrie de prijs laat zakken, worden er dan meer legale exemplaren verkocht of niet. Ik ben het met de vorige spreker eens. Als een album goed is, koop ik het uiteindelijk toch wel, de nummers die ik download zijn van albums die ik niet koop. Ook niet als ze goedkoper zouden zijn.
Link naar reactie
[quote:6c55512325="Mac"]Weet je wat nou echt "krom" is? Dat iedereen zit te zeiken over illegaal kopieeren sinds er CD-branders bestaan. Niemand zeek (zeikte?) ooit over muziekcassettes.[/quote:6c55512325] Omdat je toen een cd moest lenen van een bekende en die vervolgens op een bandje in mindere kwaliteit moest kopieren. Nu is het mogelijk om wereldwijd muziek uit te wisselen via internet en dit in gelijkwaardige kwaliteit te kopieren. Logisch dat men zich hierover druk maakt., en dus de grote aanbieders aanpakt (downloaders worden met rust gelaten) [quote:6c55512325] Laat die muziekindustrie de prijzen eens wat dalen. Een LP kostte ooit NLG 25,00. Momenteel betaal je gewoon meer dan het dubbele!!! Wie is hier nou de crimineel??? :roll:[/quote:6c55512325] Niemand die jou verplicht een cd te kopen, als je het te duur vind laat je ze gewoon liggen. Ik vind dit altijd zo'n slap excuus, als je kopieert (ik doe het zelf ook) dan hou je je niet aan de regels. Een beetje flauw om dan de muziekindustrie als schuldige aan te wijzen omdat wij iets liever gratis kopieren dan er voor te betalen.
Link naar reactie
[quote:a8908a3956="Mac"] Laat die muziekindustrie de prijzen eens wat dalen. Een LP kostte ooit NLG 25,00. Momenteel betaal je gewoon meer dan het dubbele!!! Wie is hier nou de crimineel??? :roll:[/quote:a8908a3956] Er bestaat ook nog iets als inflatie dus een lp zou nu ook wel meer kosten, maar dat neemt niet weg dat je door de muziek branche besodemieterd wordt. En inderdaad een videoband produceren is duurder dan een dvd schijfje produceren, toch is een film op video goedkoper dan een film op dvd. Weet je de muziek/film branche moet gewoon creativer zijn om je te verleiden het orgineel te kopen. Bijv mooiere boekjes erbij te stoppen of wat dan ook, maak bijv exclusieve uitgaves een fan koopt dat toch wel. En daarmee kun je als branche een hoop mee compenseren.
Link naar reactie
[quote:e9a7569695="PS"]Omdat je toen een cd moest lenen van een bekende en die vervolgens op een bandje in mindere kwaliteit moest kopieren. Nu is het mogelijk om wereldwijd muziek uit te wisselen via internet en dit in gelijkwaardige kwaliteit te kopieren. Logisch dat men zich hierover druk maakt., en dus de grote aanbieders aanpakt (downloaders worden met rust gelaten) [/quote:e9a7569695] Gaat niet helemaal op. Jij hebt het over een CD. Ik heb het over de LP. Vroeger (ben nog maar 34, maar goed) leende je een LP. Die kopieerde je naar een muziekcassette. Het geluid van de LP was van erbarmelijke kwaliteit, en de kopie was maar iets minder. Daar nam je destijds gewoon genoegen mee. Tegenwoordig zijn we gewoon erg verwend. We kopen maar alles wat los en vast zit. Kennelijk is dat voor de muziekindustrie niet genoeg. Ikzelf juich het initiatief van Apple (iTunes) erg toe. NB Kan mij nog herinneren dat ik bij de radio muziek zat op te nemen. En maar gokken wanneer die DJ zijn mondje roerde en weer zweeg. Maar dat terzijde.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...