Ga naar inhoud

FreeBSD als Gateway/Firewall


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    131

  • 4 weken later...
Ben aan het spitten geweest en heb geleerd dat ik kan kiezen: 1. IPF 2. IPFW 3. PF en dus overstappen van versie 4.5 naar FreeBSD v. 5.3 Wat zouden de knappe koppen mij aanraden ?? Ik wil een degelijke FW bouwen en in de GW komen 3 nic's, waarvan de 3e bestemd is voor 1 of meer servers in DMZ. Bij voorbaat vriendelijk dank voor gewaardeerd advies. opamax
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:701d86aa12="jolo"] Ik raad mogelijkheid 3 aan. Voor info check http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/firewalls-pf.html[/quote:701d86aa12] Tx voor antwoord en advies. Heb HD helemaal leeggemaakt met rm en rmdir. En 5.3 op CD Wil nu opstarten, maar cdrom werkt niet op deze bak. Wil dan met een floppy (bijv KERN.FLP) starten, maar dat lukt niet omdat in de bios de start volgorde C, A zal zijn. En dat kan ik niet veranderen omdat het systeem dan vraagt: Énter CURRENT Password' Hoe kom ik hiet doorheen ? opamax
Link naar reactie
[quote:cbe0d890e9="opamax"]Wil dan met een floppy (bijv KERN.FLP) starten, maar dat lukt niet omdat in de bios de start volgorde C, A zal zijn. En dat kan ik niet veranderen omdat het systeem dan vraagt: Énter CURRENT Password' Hoe kom ik hiet doorheen ? [/quote:cbe0d890e9] Je zou de met de zoek functie gevonden topics kunnen proberen. [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=123780&highlight=bios+password]Deze[/url] en [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=104084&highlight=bios+password]deze.[/url] Als het daarmee niet lukt kun je waarschijnlijk toch beter die vraag over dat BIOS wachtwoord stellen in sub-forum Moederborden, Processors enzovoorts. Vermeld daar dan wel om welk moederbord en type het gaat. [Edit] Ik had dit bericht even over het hoofd gezien [quote:cbe0d890e9="opamax"]Gefixed dmv batterijtje even uit moederbord. [/quote:cbe0d890e9] Maar start je pc nu wel op vanaf cd. En heb je FreeBSD 5.3 dan wel kunnen installeren?
Link naar reactie
[quote:5579fa27eb="jolo"]Maar start je pc nu wel op vanaf cd. En heb je FreeBSD 5.3 dan wel kunnen installeren?[/quote:5579fa27eb] Heb 5.3 nu op cd en wil daar vanaf de boot.flp naar floppy zetten met fdimage. Maar de bsd-bak start niet op die flop en ik zie (heel kort) een scherm met veel cijfers en dan begint die van voren af aan. Heb diverse floppies geprobeerd. Ook nog nieuwe gehaald, maar resultaat blijft gelijk. Negatief dus. Wat kan de fout zijn ? opamax
Link naar reactie
[quote:ab9afcbe66="opamax"]Heb 5.3 nu op cd en wil daar vanaf de boot.flp naar floppy zetten met fdimage. Maar de bsd-bak start niet op die flop en ik zie (heel kort) een scherm met veel cijfers en dan begint die van voren af aan. [/quote:ab9afcbe66] Op welke pc? Zou je nog even die oude topic kunnen herlezen om te zien of daar nog wat bruikbaars in staat? http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=93501&highlight=floppy Ik heb hier cd 1 en 2 van FreeBSD 5.3. Op cd 1 staat in map floppies [code:1:ab9afcbe66] boot.flp CHECKSUM.MD5 fixit.flp kern1.flp kern2.flp README.TXT [/code:1:ab9afcbe66] Dus heb je de instructies gevolgd uit de readme.txt? [quote:ab9afcbe66="opamax"]Kan de BSD-bak ook niet op gang krijgen met een MSDOS 6.22 start flop. Hij blijft dan hangen op: "MS-DOS wordt gestart...." Op dit moment al 35 minuten. What to do ? [/quote:ab9afcbe66] Bleef het ledje van de floppy-drive ook 35 minuten branden? Heb je het al met een andere floppy-drive geprobeerd? Of werken andere opstart floppy's wel? Zoals een Win95 opstart floppy.
Link naar reactie
[quote:691dd40298="jolo"][/quote:691dd40298].... Heb de floppies in andere bak (WinXP) geformatterd met "format a:" Heb CD1 van Freebsd 5.3 en heb gedaan: [code:1:691dd40298]fdimage f:\floppies\boot.flp a:[/code:1:691dd40298] en ook met RAWRITE gedaan, maar dat bleek geen verschil te maken. De boot.flp in de BSD-bak en gestart en dan blijft ie rebooten met op enig moment op het scherm [code:1:691dd40298] int=00000 eax = 0000000d err=000000 esi = ff 00 cs = eip ss = esp BTX halte [/code:1:691dd40298]Dit is absoluut geen correcte weergave. Heb vast niet alle regels en van de regels alleen maar het begin. blijft dus rebooten. Dit probleem komt in vorige draad niet voor. Start ik met een DOS-startdisk dan zie ik de melding [code:1:691dd40298]MS-DOS wordt gestart[/code:1:691dd40298]maar blijft daar een hele (altijd ?) hangen. Ledje van floppy-drive blijft (groen) branden en dat de de HD blijft (rood) branden. Starten met startdisk van WinME (met de keuze MINIMALE OPSTART) gaat door tot "a:\>" De opdracht "a:" produceert: "stationsnaam ongeldig" Opdracht "format c:" geeft identieke melding. De readme tekst geeft geen instructies. Ik laat het nu een dagje rusten. Iemand inmiddels een idee hoe hier doorheen te komen ??? opamax
Link naar reactie
[quote:f6c6297144="meneer_ed"][quote:f6c6297144="opamax"] Hoe FW in te stellen ? Waar is er info over ? opamax[/quote:f6c6297144] Is [url=http://www.google.nl/search?hl=xx-bork&q=freebsd+firewall+howto]dit[/url] genoeg info?[/quote:f6c6297144] Dat vind ik toch van die onzin antwoorden! Verwijzen naar Google...alsof iemand dat zelf niet kan. Natuurlijk is iedere term in google in te kloppen, maar een forum is nou juist zo handig omdat leden gericht om info kunnen vragen. Google geeft wel tigduizend hits, maar dat is nou juist het probleem! De kwaliteit is niet helder, je kent de inhoud van de links niet. Dus is het nog steeds zoeken en lezen. Verwijzen naar google is dus te makkelijk en vaak zinloos! Beter is het om gericht een link af te geven.
Link naar reactie
[quote:d64082d89d="opamax"] Ik laat het nu een dagje rusten. Iemand inmiddels een idee hoe hier doorheen te komen ?[/quote:d64082d89d] Staat er nog een oude versie van FreeBSD op die pc? Die 486-bak? Had je dan al geprobeerd zoals in die vorige draad 'm geformatteerd met het commando [code:1:d64082d89d] fdformat /dev/fd0 [/code:1:d64082d89d][Enter] Werkt die in die WinXP-bak gemaakte boot.flp dan wel in die WinXP-bak zelf? Is het wellicht mogelijk dat je die harde schijf uit die FreeBSD-bak tijdelijk kunt plaatsen in die WinXP-bak. Als die in die FreeBSD-bak Primary Master is, dan koppel je in die WinXP-bak de Primary Master tijdelijk los. zodat die harde schijf uit die FreeBSD-bak erin kan. Dan installeer je FreeBSD 5.3. Die sysinstall zou je dan kunnen overslaan. Als je FreeBSD 5.3 met succes hebt kunnen installeren, plaats je die harde schijf weer terug in die FreeBSD-bak. Start 'm op en draai alsnog die sysinstall.
Link naar reactie
[quote:b49a836298="jolo"][/quote:b49a836298]Van dit laatste bericht geen 'melding van reactie' gekregen. Inmiddels veel veranderd, maar toch nog even reactie: In WinXP-bak gemaakte boot.flp was daar niet te lezen w/verkeerd formaat oid. Heb inmiddels afstand genomen van die 486-bak en heb nu staan: Pentium-MMX,, 166 MHz, BaseMem 640K, Ems 15360K Pri.Master disk: LBA, UDMA 2, 1704mb Sec.Slave: CDROM, UDMA2 Heb hierop alles alles gewist behalve de mappen hxcd-rom en windows en de files autoexec, config en command. -kan of moet ik nog meer wissen ? (windows bijv ) -Is mem 15360K voldoende voor FreeBSD 5.3 ? -nu kan ik toch, neem ik aan, de flop-story vergeten en starten van CD1 ? opamax
Link naar reactie
[quote:b65d522457="opamax"] Heb inmiddels afstand genomen van die 486-bak en heb nu staan: Pentium-MMX,, 166 MHz, BaseMem 640K, Ems 15360K Pri.Master disk: LBA, UDMA 2, 1704mb Sec.Slave: CDROM, UDMA2 [/quote:b65d522457] Dat is inderdaad een verbetering. Zit er ook nog iets op Secondary Master? Als daar nikt zit, kan de cdrom beter Secondary Master zijn. [quote:b65d522457="opamax"] Heb hierop alles alles gewist behalve de mappen hxcd-rom en windows en de files autoexec, config en command. -kan of moet ik nog meer wissen ? (windows bijv ) [/quote:b65d522457] Omdat je harde schijf maar 1704mb groot is, kun je waarschijnlijk beter die Windows 95 verwijderen. Dos zou je eventueel kunnen laten staan, op een partitie van bijvoorbeeld 100 MB. Dan blijft er ongeveer 1600 MB over voor FreeBSD. Daarvan gebruik je bijvoorbeeld 100 MB voor de swap en 1500 MB voor de root partitie. Bij is op dit ogenblik op een Pentium 166 Mhz pc met FreeBSD 5.3 ongeveer 1.3 GB in gebruik op een partitie van 1.8 GB. Eventueel zal je een aantal pakketten moeten weglaten. [quote:b65d522457="opamax"] -Is mem 15360K voldoende voor FreeBSD 5.3 ? [/quote:b65d522457] 16 MB dus? Voor tekst modus is dit inderdaad voldoende. [quote:b65d522457="opamax"]nu kan ik toch, neem ik aan, de flop-story vergeten en starten van CD1 ? [/quote:b65d522457] Waarschijnlijk zou je inderdaad kunnen opstarten vanaf cd. Mijn Pentium 166 Mhz pc kan dit in ieder geval wel. Maar heb je inmiddels al gecontroleerd in de BIOS bij de optie Boot Sequence, of je CDROM vooraan kunt zetten?
Link naar reactie
[quote:f952647e59="jolo"]Als daar nikt zit, kan de cdrom beter Secondary Master zijn. [/quote:f952647e59] In de BIOS (na Del tijdens start) zie ik[code:1:f952647e59] Pri master User Pro slave None Sec Master None Sec slave None[/code:1:f952647e59] en verderop in startproces tijden "Bezig met starten van Win95"[code:1:f952647e59] Diskette Drive A: 1,44 M Diskette Drive B: None Pri master :LBA, UDMA 2, 1704MB Pri slave :None Sec master :None Sec slave : CDROM, UMDA 2[/code:1:f952647e59]Zijn die 2 in strijd met elkaar ? Hoe krijg ik CDROM op Sec Master ? opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...