Ga naar inhoud

FreeBSD als Gateway/Firewall


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:7e2e4df3e2="jolo"] [quote:7e2e4df3e2="opamax"]Zijn die 2 in strijd met elkaar ? Hoe krijg ik CDROM op Sec Master ? [/quote:7e2e4df3e2] Heb je de BIOS instellingen daarover gecontroleerd? Dat zou moeten kunnen met de jumper op de CDROM. [/quote:7e2e4df3e2] Jumper omgezet; CDrom nu Sec Master Kan BIOS niet verder controleren; weet helemaal niet hoe en waarom die instellingen zo staan. Heb wel de bootvolgorde aangepast. CD-1 van FreeBSD werkt op de cdrom-drive !!! Het startproces loopt t/m scherm:[code:1:7e2e4df3e2] Welcome to FreeBSD 1. Boot FreeBSD [default] 2. Boot FreeBSD with ACPI enabled 3. Boot FreeBSD in safe mode 4. Boot FreeBSD in single user mode 5. Boot FreeBSD with verbose logging 6. Escape to laoder prompt 7. Reboot[/code:1:7e2e4df3e2] Vanaf hier blijft hij steeds rebooten, zowel bij een Enter van mij als spontaan. Welke keuze is het beste ? opamax
Link naar reactie
  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    131

[quote:246ca46c48="opamax"]Vanaf hier blijft hij steeds rebooten, zowel bij een Enter van mij als spontaan. Welke keuze is het beste ? [/quote:246ca46c48] Verschijnt er nog een (fout)melding voordat je pc opnieuw gaat opstarten? Normaal is 1 de default de beste. Omdat dit bij jouw niet lijkt te werken zou je 3. Boot FreeBSD in safe mode, kunnen proberen. Wat zit er voor een hardware in die pc? Welk moederbord en type? Eventueel zou je tijdelijk alle ISA/PCI kaarten, behalve de videokaart, kunnen verwijderen.
Link naar reactie
[quote:6e00c0a6f2="jolo"] Verschijnt er nog een (fout)melding voordat je pc opnieuw gaat opstarten? Wat zit er voor een hardware in die pc? Welk moederbord en type? [/quote:6e00c0a6f2] Nee, geen foutmelding. Wel draait het molentje nog enkele seconden en dan plots de reboot. Blijft bij alle opties hetzelfde. Moederbord is van MAINBOARD, type P55-BT. Had alles (behalve video) er al uitgehaald. Enig idee wat het zou kunnen zijn ? opamax
Link naar reactie
[quote:3ef04ab607="opamax"] Nee, geen foutmelding. Wel draait het molentje nog enkele seconden en dan plots de reboot. Blijft bij alle opties hetzelfde. Moederbord is van MAINBOARD, type P55-BT. Had alles (behalve video) er al uitgehaald. Enig idee wat het zou kunnen zijn ? [/quote:3ef04ab607] Niet met zekerheid in ieder geval. Ik neem aan dat je een FreeBSD iso hebt gedownload en deze op een cd gebrand hebt. Heb je de checksum.md5 gecontroleerd? [code:1:3ef04ab607] MD5 (5.3-RELEASE-i386-bootonly.iso) = e370ae39bb34f0789c638b6ad50038a2 MD5 (5.3-RELEASE-i386-disc1.iso) = fbcbfdff31f27de396f257e0a37a78b8 MD5 (5.3-RELEASE-i386-disc2.iso) = 21874a5663022768336e4cc73d1dd30d MD5 (5.3-RELEASE-i386-miniinst.iso) = 96124b2608ba481693e04d364d485e3c[/code:1:3ef04ab607]Had je wel de juiste iso gedownload? Dus de 5.3-RELEASE-i386-disc1.iso Waarmee had je die gebrand? Gaf dat brand programma geen (verdachte) meldingen? Heb je die FreeBSD installatie cd ook nog op een andere pc gecontroleerd? Heb je het geheugen van die Pentium 166 Mhz pc nog gecontroleerd met [url=http://www.memtest86.com/]memtest86?[/url]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:8613917e3c="jolo"][/quote:8613917e3c]Heb em al enkele keren helemaal kunnen installeren. Het lijkt er op dat het best gaat lukken, maar nu kan ik de kernel niet vinden. Krijg bij de installatie niet de keuzen:[code:1:8613917e3c]Kernel Configguration Menu Skip kernel config... Start kernel config in full screen,, Start kernel conf in CLI mode[/code:1:8613917e3c]Hoe kan ik voorkomen dat ie dit scherm overslaat ? opamax[/list]
Link naar reactie
[quote:d46294dc1a="jolo"][/quote:d46294dc1a]Is het eigenlijk wel nodig dat ik de KERNEL aanpas en compileer ?? Als ik het goed begrepen heb dan is de kernel pas nodig als je, naast de pf, tevens ALTQ wil/moet gebruiken. En als ik ook dat goed begrijp is ALTQ pas nodig bij veel uitgaand verkeer. En dat heb en verwacht ik niet. Althans niet binnen afzienbare termijn. Dus dan zou config in rc.conf voldoende zijn. Zijn die gedachten niet verkeerd ? opamax
Link naar reactie
[quote:f5dace3160="opamax"] Is het eigenlijk wel nodig dat ik de KERNEL aanpas en compileer ?? Als ik het goed begrepen heb dan is de kernel pas nodig als je, naast de pf, tevens ALTQ wil/moet gebruiken. En als ik ook dat goed begrijp is ALTQ pas nodig bij veel uitgaand verkeer. (..) Dus dan zou config in rc.conf voldoende zijn.[/quote:f5dace3160] Dus dit is wat je gelezen had in die link die ik gaf, op bladzijde 1 van deze discussie? Ik denk dat je het inderdaad wel kunt proberen. Het compileren van de kernel kan later ook nog wel.
Link naar reactie
[quote:df91dbbc68="jolo"][/quote:df91dbbc68]Ja, inderdaad gelezen. Compileren kan dus later ?? MOET het dan toch (wel een keer)? Wanneer/om welke reden ? Ben bezig met aanleg ADSL. Van Solcon en BabyuXL en krijg daartoe een router.(vanavond ga ik daaraan verder werken) Toch al vast: -Geeft dat geen frictie met mijn gateway/router. Is er niet 1 teveel ? -in handleiding van EMINENT (modem/router) lees ik dat je daarin ook een FW kunt instellen en een DMZ kunt creëren. Ben ik mijn mijn project niet bezig nog een keer het wiel uit te vinden ? Is de knowhow en ervaring van de BSD's al in dergelijke routers verwerkt/ingebakken ? opamax
Link naar reactie
[quote:17e108660d="opamax"]Compileren kan dus later ?? MOET het dan toch (wel een keer)? Wanneer/om welke reden ? [/quote:17e108660d] Alleen als je een module nodig hebt, die niet in de standaard kernel zit, [quote:17e108660d="opamax"]Ben bezig met aanleg ADSL. Van Solcon en BabyuXL en krijg daartoe een router.(vanavond ga ik daaraan verder werken) Toch al vast: -Geeft dat geen frictie met mijn gateway/router. Is er niet 1 teveel ? [/quote:17e108660d] Nee, deze kunnen gewoon beide gebruikt worden. De vraag of dat er 1 teveel is, kun jij alleen zelf beantwoorden. En is eigenlijk geen vraag voor sub-forum OS Anders. Maar voor sub-forum Beveiliging en privacy. Zie bijvoorbeeld deze discussie http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=142465&highlight=
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:714678f95f="jolo"][/quote:714678f95f] Ben tot de ondekking gekomen dat ik oude 10 MB nic's heb. Heb enkele andere gekocht en erin gezet. Maar,: waar ik voorheen kreeg na IFCONFIG: [code:1:714678f95f]plip0 ed1 ed2 lo[/code:1:714678f95f] en dnu krijg ik: [code:1:714678f95f]plip0 ed1 lo0 rl1 [/code:1:714678f95f] Kennelijk is ed2 vervangen door rl1 De rl1 is dus de nieuwe kaart. Mag hij die nieuwe naam (rl1) hebben ? Kan/mag ik die rl1 gewoon configureren ? Opamax
Link naar reactie
[quote:9ced3f806e="opamax"]Kennelijk is ed2 vervangen door rl1. De rl1 is dus de nieuwe kaart. Mag hij die nieuwe naam (rl1) hebben ? Kan/mag ik die rl1 gewoon configureren ? [/quote:9ced3f806e] De nieuwe nic is zeker een RealTek. De naam die de nieuwe nic krijgt, is gewoon zoals deze door dmesg wordt getoond. Dat configureren is alleen alle configuratie bestanden waarin ed2 staat, wijzigen in rl1. Dus je hebt geen rl0. In mijn BSD pc waarin onder andere 1 RealTek nic zit, heet deze rl0.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote:f218d7546e="jolo"][quote:f218d7546e="opamax"]Kennelijk is ed2 vervangen door rl1. De rl1 is dus de nieuwe kaart. Mag hij die nieuwe naam (rl1) hebben ? Kan/mag ik die rl1 gewoon configureren ? [/quote:f218d7546e] De nieuwe nic is zeker een RealTek. De naam die de nieuwe nic krijgt, is gewoon zoals deze door dmesg wordt getoond. Dat configureren is alleen alle configuratie bestanden waarin ed2 staat, wijzigen in rl1. Dus je hebt geen rl0. In mijn BSD pc waarin onder andere 1 RealTek nic zit, heet deze rl0.[/quote:f218d7546e] Klopt; is Realtek. En IFCONFIG meldt nu: lo0, rl0 en rl2. Waarom dat zo is weet ik niet en heb dat zo gelaten. Er is ook genoemd een 'plip0'. Wat is dat en moet/kan ik daar wat mee ? Voorts ben ik, vind ik, een heel stuk verder na een heeeele tijd in de modder te hebben moeten verkeren. Heb nog enkele nieuwe nic's gekocht en de 'oude' er uit ge gooid. De oude waren degene met ,ook, een aansluiting voor coax. Nadat die er uit waren was er ineens een hele verbetering. Kennelijk werken de 'snelle' en de 'trage'niet (niet goed) samen. Kan nu naar alle kanten pingen. Heb de gateway als gateway ingesteld, maar ik kan niet met de werk-pc (achter de gateway) via de gateway op internet komen. Moet er nog ergens iets ingesteld worden ? opamax
Link naar reactie
[quote:55950bc8c8="opamax"]Kan nu naar alle kanten pingen. Heb de gateway als gateway ingesteld, maar ik kan niet met de werk-pc (achter de gateway) via de gateway op internet komen. Moet er nog ergens iets ingesteld worden ? [/quote:55950bc8c8] Dus je kan nog niet op je XP bak via je FreeBSD het internet op. Tja, voor het moment ben ik even de draad kwijt. Vind je het erg als ik je weer even terug verwijs naar een [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?p=773332&highlight=#773332]oude draad?[/url] Heb je die instructies ook weer kunnen toepassen?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:b150d3b125="jolo"][quote:b150d3b125="opamax"]Kan nu naar alle kanten pingen. Heb de gateway als gateway ingesteld, maar ik kan niet met de werk-pc (achter de gateway) via de gateway op internet komen. Moet er nog ergens iets ingesteld worden ? [/quote:b150d3b125] Dus je kan nog niet op je XP bak via je FreeBSD het internet op. Tja, voor het moment ben ik even de draad kwijt. Vind je het erg als ik je weer even terug verwijs naar een [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?p=773332&highlight=#773332]oude draad?[/url] Heb je die instructies ook weer kunnen toepassen?[/quote:b150d3b125] Heb de oude draad opgepakt. Had dat misschien eerder moeten doen... De Kernel aangepast en [code:1:b150d3b125]options IPDIVERT options IPFIREWALL[/code:1:b150d3b125]toegevoegd. Echter 'buildkernel' werkte niet en de 'oude' weg gevolgd; 'make depend' en krijg dan de melding [code:1:b150d3b125]mkdep: compile failed ***error code 1 Stop in /usr/src/sys/i386/compile/GATEWAY-1[/code:1:b150d3b125] en dat is meteen de map waarin de cursor nu staat. Heb de kernel aangepast in /usr/src/sys/i386/info. Daarna de volgende opdrachten uitgevoerd: cd ../compile/GATEWAY-1 make depend. Wat heb ik niet goed gedaan ? Zat ik in de verkeerde dir ? opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...