Ga naar inhoud

Kubuntu proberen / installeren


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben er inmiddels achter dat het aan mijn grafische kaart ligt. Ik gebruik een ATI RADEON X700. Hetgeen waar Ubuntu nog wel us problemen mee heeft. Of is het andes om? :roll: Maar goed. Heb al meer gehoord over een Alternate CD. En dan zou ik wat drivers moeten vervangen. Ik zal even wat quoten. [quote:313590fbb1]Gebruik je toevallig een ATI Mobility Radeon kaart? (wellicht een PCI-Express versie?) Ik heb namelijk deze bug al bij erg veel van deze kaartjes gezien. X700 of X800 in de meeste gevallen... Nu, dat terzijde, zelf heb ik ook een laptop met een X700... je moet proberen terecht te komen in een textuele weergave (een soort van DOS-omgeving als je daarmee bekend bent) als je het zwarte scherm ziet moet je proberen te drukken op CTRL+ALT+F1 of CTRL+ALT+F2 en dan hopelijk krijg je een zwart terminalvenster (lijkt op DOS-omgeving). Indien je geen terminalvenster krijgt dan kan dit ook veroorzaakt worden door de ATI driver (vreemd genoeg, maar dit heb ik zelf ook al meegemaakt met een X700 ati kaart in een Acer laptop) Indien dit wel lukt (om in een textuele interface te geraken) dan laat je het maar ff weten, anders kan je proberen om via de Alternate installer Ubuntu te installeren in tekstmodus. Na installatie kan je dan de Recovery mode opstarten in het GRUB opstartmenu wanneer je de pc opstart en dan kan je vanuit daar via commando's andere drivers installeren: de fglrx driver (closed-source driver van AMD/ATI zelf voor 2D/3D versnelling) of de VESA driver (algemene open source videodriver, geen! 2D/3D versnelling)[/quote:313590fbb1] En ik gebruik die x700.
Link naar reactie
Er zit een typefout in. Het is http://www.linux-laptop.net/ en staat ook in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=64018]Linux FAQ.[/url] [quote:e1d9d3e164="Bright"]ATI RADEON X700.[/quote:e1d9d3e164] 1 van mij broers heeft een laptop met een X700 met Ubuntu erop. Bij hem werkt deze X700 goed in Ubuntu. Ik weet alleen niet of hij de alternate CD heeft gebruikt. Maar op mijn PC met een X1650 kan ik wel grafische opstarten met een (K)Ubuntu LiveCD.
Link naar reactie
uhm.... ik probeerde Ubuntu/ Kubuntu nog even op mijn andere pc en kwam daar nog tot een ontdekking. Misschien dat het interessant is. Ik wou Kubuntu proberen, maar wist niet welke cd rw het was ( uiterlijk zelfde ) dus probeerde gewoon een. Bleek het de cd rw te zijn van Ubuntu ipv Kubuntu. Dus ik druk op Esc ( soort reflex zeg maar ) en kwam ik in een soort Dos achtige omgeving. Kan ik hier wat mee? Er stond iets van Boot -. Iemand een idee? Toegevoegd:-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ik heb die andere versie van Ubuntu gedownload. Tijdens het booten kan ik kiezen uit drie opties. 1. Installeer in tekst-modes 2. Installeer in OE-modes 3. Install a command-line system Nog wel meer, maar die doen er even niet toe. Welke moet ik hebben? En als ik Ubuntu dan heb geinstalleerd, dan werkt het toch niet omdat mijn X700 toch niet wordt ondersteund? Al vast bedanmkt.
Link naar reactie
Ik denk dat je het beste voor optie 1 kan kiezen. De X700 zal inderdaad misschien niet direct werken. Dat wil echter alleen zeggen dat je niet direct grafisch kunt opstarten. Je kunt wel via de command line op je systeem werken en bijvoorbeeld nieuwe drivers installeren of de configuratie veranderen, zodat de X700 wel gaat werken. Wat je na de installatie precies moet doen kun je bijvoorbeeld vinden op de Ubuntu-fora, of je kunt de foutmelding noteren en die hier posten.
Link naar reactie
[quote:c823400bb5="Bright"] Tekstmode it is. Maar moet ik dan allerlei comando's opgeven?[/quote:c823400bb5] De tekst mode van (K)Ubuntu Linux is menugestuurd. Wat betekent dat je de installatie met het toetsenbord moet afhandelen. Er hoeft niet veel te worden getypt. Voor het selecteren van installatie opties, worden Tab, pijltjes toetsen en de spatiebalk gebruikt. De te gebruiken toetsen wordt onderaan het scherm getoond.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...