Ga naar inhoud

Kubuntu proberen / installeren


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag een LiveCD van Kubuntu gedownload en op CD-RW gezet. Het gaat om Kubuntu 6.10 Desk. Als ik de CD er in doe, en de laptop (Acer Aspire 5025) opstart via CD-rom, krijg ik mooi een opstart schermpje van Kubuntu. Dan kan ik nog via F2 taal instellen. En dan kies ik voor Start / Installeren van Kubuntu. Laptop gaat mooi aan het werk, maar op een gegeven ogenblik lijkt de laptop klaar te zijn, er gaat geen balkje meer op en neer en ik krijg een zwart scherm. En dat is het einde van het verhaal. Er gebeurd voor de rest niks meer. Hoe kan dit? Ik heb ook geprobeerd Kubuntu op te starten in veilige modus. Het zelfde verhaal. Heeft iemand een idee?
Link naar reactie
Zonder foutmelding geen idee. Wat je kunt doen om te achterhalen waar het misgaat is opstarten met een aangepaste bootregel. Je kunt de bootregel bewerken door op een van de F{1,2,...,12} toetsen te drukken geloof ik (of anders even klooien). Vervolgens haal je bootsplash=silent oid weg en druk je op enter. Nu zal je laptop opnieuw proberen op te starten vanaf de LiveCD, maar dit keer krijg je allemaal informatie te zien over het opstartproces ipv een kubuntu-logo. Wellicht kun je hier zien waar het mis gaat.
Link naar reactie
Die opdrachtregel weg halen moet niet zo'n probleem zijn. Dat zal ik eens proberen. Tnks Nader bericht volgt Het werkt nog steeds niet. Ik stel via F2 Taal in op Nederlands Via F3 Toetsenbord op US. Via F4 kan je nog VGA instellen. Moet dit? Via F6 kan ik de opdrachtoptie bewerkten. Voor gewoon opstarten staat er het volgende [code:1:2d98a02962]file=/cdrom/preseed/kubuntu.seed boot=casper initrd=/casper/initrd.gz ramdisk_size=1048576 root=/dev/ram rw quiet splash --[/code:1:2d98a02962] Ik haal dan [codequiet splash --[/code] weg. Dan start het programma inderdaad op zonder zo'n balkje dat op en neer gaat. Het gaat vrij snel dus heb het meedere malen gedaan, en vang iedere keer wel een soort error melding op. Gedeeltelijk overgenomen: [code:1:2d98a02962]Buffer I/O error on device hdc, logical block 177903[/code:1:2d98a02962]. Maar het opstarten gaat gewoon verder. Hier stopt het programma niet. Op een gegeven ogenblik lijkt het programma toch echt op te starten. Geen desktop of zo te zien hoor. Maar allemaal dingen die worden geladen en uit eindelijk OK worden aangegeven. Dan volgt zwart scherm..... En daar houd het op. Ik heb dingen als BOOT PASSWORD verwijderd, en net als de beveiliging van mijn HDD. Maar niks helpt. Toch heb ik wel het idee dat het programma is opgestart alleen net of het niet zichtbaar is... Iemand hier nog ideeën over? Want naar 5 min denk ik dat er niks meer veranderd. Laptop lijkt niet actief meer te zijn. Of zal ik misschien wat vergeten zijn intestellen?
Link naar reactie
Kubuntu levert ook een opstart optie die de cd checkt, heb je dit al gedaan? Wellicht is de cd corrupt. Wat zou kunnen is dat er iets mis gaat bij het opstarten van X.org (de grafische omgeving). Je kunt proberen of je met de toetsencombinatie [ctrl][alt][F1] op tty1 (hetgeen je tijdens het opstarten zag) kunt komen waar je misschien een foutmelding ziet. Probeer anders met [ctrl][alt][f2] op tty2 te komen en daar in te loggen. Vervolgens kun je met [code:1:704137db5b]less /var/log/X[tab][/code:1:704137db5b] je X.org logfile openen. De tab zorgt er hierbij voor dat de bestandsnaam automatisch aangevuld wordt (die ken ik niet uit mijn hoofd). Twee maal [tab] snel achterelkaar geeft alle mogelijke opties mochten er meer zijn. Binnen het programma less (een file reader) kun je met "/" "EE" naar foutmeldingen in de log zoeken.
Link naar reactie
X.org is een X11-server en X11 is het protocol dat de grafische omgeving van GNU/Linux gebruikt. Een tty is een (tegenwoordig meestal virtuele) terminal, ofwel een interface naar de computer. Zo'n tty ziet er voor de eindgebruiker gewoon uit als een command prompt (een soort DOS-omgeving), waarop je met allerlei commando's je systeem kunt gebruiken. Normaliter ga je naar ttyx door [ctrl][alt][Fx] te drukken. Meestal zijn de eerste 6 tty's inderdaad dergelijke "DOS-omgevingen", terwijl het grafische systeem onder [ctrl][alt][F7] draait. Jij hebt waarschijnlijk problemen met het grafische systeem, dus wil je op een tty terecht komen zodat je het syteem iig kunt gebruiken en het probleem kunt zoeken. Een andere optie is "init 3" toevoegen helemaal aan het einde van de bootregel. Dan zal kubuntu het grafische systeem (de X-server) helemaal niet proberen te starten, maar gewoon een shell (opdrachtprompt) geven. Probeer dat eigenlijk eerst maar, is de meest simpele oplossing. Als je dan inderdaad gewoon kunt inloggen en bijvoobeeld met "ls /" bestanden voorbij ziet komen weet je iig zeker dat het probleem bij de X-server ligt.
Link naar reactie
De x in Fx is een geheel getal dat de waarden 1 t/m 12 aan kan nemen, ofwel het staat voor een willekeurige "functietoets" F1, F2, enz. Zoals in mijn eerste post over tty's beschreven kun je nadat je het zwarte scherm hebt gekregen op [ctrl][alt][f1] drukken om tty1 te krijgen. Dat je scherm zwart is wil toch niet zeggen dat je toetsenbord niet meer functioneert. Maar zoals ik in mijn vorige post al suggereerde: tik eens "init 3" erbij aan het einde van de bootregel en kijk wat er gebeurd.
Link naar reactie
Tijdens het zwarte scherm gebeurd er helemaal niks. Kan drukken wat ik wil. Ben bang dat het aan mijn videokaart ligt of zo. Het volgende heb ik bij de opdracht opties neergezet. [code:1:4d664585e1]ile=/cdrom/preseed/kubuntu.seed boot=casper initrd=/casper/initrd.gz ramdisk_size=1048576 root=/dev/ram rw init 3[/code:1:4d664585e1] Goed?
Link naar reactie
Ubuntu draait ook niet op de laptop. Maar wel op de " gewone" pc. De laptop is een Acer Aspire 5025 WLMi. De pc is een medion pc van een aantal jaar oud. Kan zo niet zien wat er allemaal op zit, want ik schrijf dit berichtje nu ook vanuit Ubuntu. Ben bang dat mijn laptop niet aan de systeemeisen voldoed :-? :o Helaas. Valt daar wat aan te doen?
Link naar reactie
Kreeg je nadat je die bootregel hebt aangepast nog steeds een zwart scherm? Je laptop voldoet waarschijnlijk prima aan de systeemeisen, alleen is er eoa hardware probleem. Kijk eens op de kubuntu/ubuntu forums oid en zoek op www.google.nl/linux eens op je laptop model. Verder een handige site is www.linux-aptop.net Probeer eventueel een andere distributie die wel direct werkt, want dergelijke problemen oplossen kan vrij lastig zijn en voor een eerste kennismaking wat teveel van het goede. De kubuntu livecd wilde overigens ook niet booten op mijn oude laptop (een Targa) hoewel dat een vrij standaard gevalletje is.
Link naar reactie
mogelijk iets met APIC routing, of met ACPI probeer eens om je taal en toetsenbord enz. in te stellen via de F-toetsen en daarna F6 te gebruiken en dan achteraan de 2 streepjes typ je: noapic nolapic en dan enter... als dat ook niet werkt... probeer dan: pci=noacpi acpi=off en als dat niet werkt, alle 4 tegelijk... (noapic nolapic pci=noacpi acpi=off) ...hopelijk heeft het succes Groet, Pjotr.
Link naar reactie
[quote:7b9bc0797b="jolo"][quote:7b9bc0797b="Bright"]Nadat ik de boot regel had veranderd, gebeurde er voor de rest niks. [/quote:7b9bc0797b] Dat is omdat je de tekst gebaseerde installatie alleen kunt opstarten via de (K)Ubuntu Live DVD of de (K)Ubuntu alternate CD.[/quote:7b9bc0797b]\ Ik boot ook vanaaf de Live CD ( geen DVD ). En via F6 kan ik opstartopties veranderen. Deze regel zeg maar. [code:1:7b9bc0797b]file=/cdrom/preseed/kubuntu.seed boot=casper initrd=/casper/initrd.gz ramdisk_size=1048576 root=/dev/ram rw quiet splash --[/code:1:7b9bc0797b] Of bedoel je dat niet?
Link naar reactie
[quote:f5107dce96="jolo"][quote:f5107dce96="Bright"]Ik boot ook vanaaf de Live CD[/quote:f5107dce96] Maar wat ik bedoel is dat de (K)Ubuntu Desktop CD die je nu gebruikt, geen tekst gebaseerde installatie ondersteund.[/quote:f5107dce96] En dat houd in? Ik heb echt nu alles geprobeerd. Al het bovenstaande. Ik weet het niet meer.
Link naar reactie
Als je Kubuntu echt wilt installeren zou je de Kubuntu Alternate CD kunnen gebruiken. Deze biedt een niet-grafische installatie aan (wel met menuutjes enzo hoor, geen hocus pocus). @jolo: Ik wilde met init 3 ook geen niet-grafische installatie uitlokken, maar gewoon een boot in runlevel 3, hetgeen op een normaal degelijk GNU/Linux systeem gewoon moet kunnen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...