Ga naar inhoud

linux distributie die gratis is en die je van cd kan starten


anoniem

Aanbevolen berichten

Waarom zou je op een trage laptop Knoppix draaien? IMHO kun je beter gewoon zelf een live-cd bouwen. Het enige wat je nodig hebt is een minimaal GNU/Linux systeem met een werkende framebuffer en het progsel fbi. Het voordeel van de boel klein houden is dat je alles in je ramdisk kwijt kunt en de cd er daarna uit kunt halen. Dan kun je telkens een cd met andere foto's erin stoppen, zonder telkens een nieuwe bootimage te hoeven maken en te rebooten.
Link naar reactie
[quote:53c2c85dcc="RobertoAL"]da's wel goed plan marcel! ben niet zo'n expert; kan je de eerste zinnen even in het nederlands uitleggen :lol:[/quote:53c2c85dcc] Dat is redelijk lastig. Een framebuffer is namelijk gewoon een framebuffer ;) Het komt erop neer dat je geen geavancheerde grafische omgeving die veel ruimte in beslag neemt nodig hebt, omdat het programma fbi plaatjes op de framebuffer laat zien.
Link naar reactie
dank voor de hulp :D zal ff kijken of er bij in de buurt zoiets is.. of op marktplaats kijken... dat linux heb ik trouwens beetje onderschat.. snap er nog geen zak van :( maar als ik wat info in mijn hoofd heb gestopt zal ik jullie verder vervelen met mijn vragen! (trouwens het draait nu allemaal wel.. maar dan onder win 98 (heb een heeele oude schijf gevonden 1 gb ofzo) dus ik moet maar (ff) linux leren..)
Link naar reactie
Heey nog een optie van distro is Dam small linux, ik heb deze laatst eens uitgeprobeerd en deze werkt verbluffend goed. Het grote voordeel is dat deze maar 50 mb is en dus heel weinig van je ram in beslag neemt. en hij werk veel sneller als bv knoppix (waarop het gebaseerd is). nog een voordeel (ik weet niet of je dit bij Emovix en knoppix ook is) dat je dingen kunt installeren en kunt copieeren naar de ramdisk.
Link naar reactie
Het verbaast me wederom dat er blijkbaar niet veel mensen zijn die afweten van smart boot manager: [url]http://btmgr.sourceforge.net/[/url] Uitleg uit een readme bestandje van slackware: This nifty little tool allows selecting various devices to boot from a menu, and even allows booting a CD-ROM in machines where the BIOS doesn't support it (or it's supposed to support it, but it just doesn't work). If you have trouble booting the Slackware CD-ROM, you might try writing this image to a floppy, booting it, and then selecting your CD-ROM drive as the boot device. Uiteraard kan je er ook andere cd's mee booten ;) Een kant-en-klare image om op floppy te schrijven vind je op ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/slackware/slackware-10.0/isolinux/sbootmgr/ daar heb je het bestandje sbootmgr.dsk van nodig, hem op floppy zetten doe je met rawrite(nt) .
Link naar reactie
[quote:bbb11699f2="RobertoAL"]die wel, maar je wou hem daar vanaf starten? maar zo klein zijn linux distrb. toch niet?[/quote:bbb11699f2] Nou, linux is, anders dan Windows, een blokkendoos waarbij je zelf de grootte bepaald. Je kunt een compleet (vrij kaal :) linux-systeem maken dat volledig op een floppy past. Die worden bijv. gebruikt op oudere pc's (bijv. een i386) die slechts 1 taak hoeven te verrichten, zoals het functioneren als router. Maar de linux-versie die ik voor jou in gedachten had past idd niet volledig op floppy. Maar da's geen probleem (zoals blijkt uit de opmerkingen van de anderen): je kunt dus een floppy gebruiken om een linux-systeem (die op cd-rom staat in ons geval) te starten. Dat kan door een bootmanager op de flop te zetten, of een gedeelte van het os (in dit geval de linux-kernel). Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...