Ga naar inhoud

linux distributie die gratis is en die je van cd kan starten


anoniem

Aanbevolen berichten

ik heb een oude laptop liggen, die heb ik uit elkaar gehaald en in een lijst gemaakt, ik heb nu dus een 'computer schilderij' het doel is dat ie om de zoveel dagen een ander plaatje laat zien. de schijf is kapot en dus wil ik opstarten van cd. nu wil ik een linux distributie die en gratis is en kan wat ik wil! heeft iemand suggesties? ik heb totaal geen ervaring met linux; wil er veel tijd insteken dus als mensen mij gaande weg iets kunnen leren wil ik er graag tijd in steken. alvast bedankt!
Link naar reactie
Je zou evt ook een eMovix-cd maken. eMovix is een Linux-distributie waarbij je multimedia kunt meebranden. eMovix is puur bedoeld voor het maken van bootable multimedia-cd-roms. kijk op http://movix.sourceforge.net/ voor meer informatie. Het Linux-brandprogramma is in staat om eMovix-cd's te branden, vooropgesteld dat de benodigde bibliotheken aanwezig zijn. Ga even na of dat bij knoppix het geval is, zo ja, dan zou je knoppix kunnen gebruiken om eMovix-cd's te maken. Zo neen, dan vertelt de site van eMovix vast wel hoe je cd'tjes kunt maken :)
Link naar reactie
Tja, je kunt natuurlijk een video van al die plaatjes maken ;) Het probleem dat je hebt is dat de afbeeldingen op dezelfde cd-rom-schijf moeten staan als Linux. Vrijwel alle live-cd's gaan er van uit dat ze documenten vanaf een harde schijf kunnen laden. Sommige projecten, zoals knoppix hebben speciale kits waarmee je een aangepaste versie kunt maken. Zo'n kit zou je kunnen gebruiken om knoppix lichter te maken (een volledige kde-omgeving is wat onzinnig om alleen plaatjes te tonen, je hebt enkel een eenvoudige window manager nodig en een afbeeldingenviewer die een diavoorstelling kan tonen), en om de gewenste afbeeldingen toe te voegen aan de cd-rom-schijf. Dit vereist wel enige kennis van het Linux-systeem. Lees er alles over op www.knoppix.org Max
Link naar reactie