Ga naar inhoud

Linux voor een 486 ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ja ik heb alleen nog maar met RedHat en Suse en Knoppix gewerkt, en dan zonder de console (te gebruiken). Ik ben dus nog redelijk heel erg best wel nieuw met Linux. Hoe doe ik het dan ? Ik heb nu VectorLinux 1.8 op cd, en die installatie kan ik vabnuit DOS starten, maar dan zegt ie van we gaan ervanuit dat je je schijf hebt voorbereid, zoniet druk ALT-F2. Doe ik dat kom ik bij een lnxprompt of hoe zeg je dat, en dan staat er leuk Command: (m voor help). Als ik m [enter] doe, krijg ik een lijstje. Dat is een oude versie van FDisk volgens mij. Ik heb dan a-p oid met opties al Write PartitionTabel To Disk and Exit , Create New DOS Partition, Quit whithout savingchanges. Ik zal (als nodig) de hele lijst zometeen wel ff hier neer pleuren. Iig, ik moet dus een Primary partition maken, en dan Format C: ?
Link naar reactie
[quote:0d6c5a4a09="turbo-pascal"]Ik hebn nu een andere pc geregeld met 16 of 16+8=24 mbram. Maar nu heb ik problemen met het partitioneren van de schijf. Ik heb FDISK, maar ik snap nog steeds niks van hoe je nou een gewone C:\ krijgt... Een active partition maken lukt wel, maar dan zegt ie iets van "You MUST reboot blabla" En dan staat er Press Esc to exit. Dus dat doe ik en dan ctrl-alt-del omdat ik moe(s)t rebooten. Maar dan start ik weer (met de win98se bootdisk), en wat moet ik dan doen ? Ik heb dan namelijk nog steeds geen C:\, maar wel een meling: "No valid medai found on Hard Drive C: oid" ... ?[/quote:0d6c5a4a09] Je moet goed begrijpen dat MsDos een programma heeft dat fdisk heet, en Linux ook, en de twee zijn bepaald niet hetzelfde. Je wil blijkbaar zowel win98 als Linux op je harddisk hebben. I.h.a. krijg je het beste resultaat door elk OS (operating system) door zijn eigen fdisk te laten partitioneren. Met Linux fdisk kun je wel partities maken voor msdos maar als je dat niet precies weet krijg je gauw problemen. (heb dat zelf ondervonden). Dus begin met msdos en msdos fdisk. Maak een C:\ (ev. D:\ etc.) partitie aan voor MsDos. Als je veel partities wil, maak dan ook een logische partitie. En zorg dat de schijf niet helemaal vol zit in deze fdisk. De vrije ruimte die nog over is onder Linux partitioneren met de Linux cfdisk (schijnt betrouwbaarder dan Linux fdisk). Voor linux: minimaal een swap-partitie, een / partitie en een /home partitie. Als je dan een andere distro neemt blijft je eigen spul gespaard. Installeer eerst win98. en daarne je Linux. Linux zal je ook lilo er op laten zetten, en mbv. daarvan kun je tijdens het booten aangeven of je windows of linux wil draaien. have fun.
Link naar reactie
[quote:4a22293952="MAXimum"]hmm als jullie toch in dit onderwerp zitten: ik heb een vraagje over welke distro ik het best kan gebruiken bij een oude pc van mij, een pentium MMX 166.. zoiets als slackware vind ik bijna te klein --> 12 floppy's :-\ dat zal maximaal 1.5MBx12=18MB groot zijn.. er draait nu win98 onder, en dat gaat goed.. alleen probeerde ik er eerst een cd van mandrake er in te steken, 9.1 toen, en de instalatie kwam maar niet, na een halfuur wassie bij de 1e stap :-\ dus welke voor zo'n pc?[/quote:4a22293952] Slackware is gewoon een CD van 700MB hoor en bestaat tegenwoordig zelfs uit 2 CD's. Op zo'n oude bak heb je het meeste echter niet noidg en daarom kun je tijdens de installatie dus ook keizen wat je wel en niet wilt. Je kunt het houden bij de base packages, wat packages uit de catagorie ap, de library's (catagorie l) en wat packages uit n.
Link naar reactie
Of nog leuker (als je een beetje bekend ben met linux, of exact weet wat je wil): Debian (of vergelijkbare distro's). Vanaf het netwerk het basis systeem installeren en vervolgens met apt-get alles van het net trekken wat je nodig heb. Voorwaarde: een redelijke internet verbinding (lees: breedband). Ik geloof dat RedHat iets gelijksoortigs heeft (met hun .rpm's). Ik weet echter alleen van Debian hoe het te werk gaat... andere distro's (nog) niet bestudeerd. Jochem
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...