Ga naar inhoud

[mandrake 9.1] CD&HD kapot gemaakt met installatie (?)


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wilde dus op mijn comp. linux installeren. Had ik mandrake 9.1 gedownload. Opstartfloppy gemaakt, de 1e CD gebruikt voor de installatie. Eindelijk installatie. Wat instellingen toetsenbord indeling... bla bla bla. Hij kijkt de HD na. Vraagt of ik wil formatteren... en daar begint het. Een uur lang heeft ie niks gedaan. Dus opnieuw opgestart en de installatieprogramma gestart met de floppy. Dan kan hij de cd niet vinden... De HD is ook niet meer te bereiken met microsoft fdisk. Er staat dan: Er zijn geen harde schijven aanwezig. Ik kan knoppix ook niet meer bereiken, omdat de CD het niet meer doet. Weet iemand wat ik moet doen?????
Link naar reactie
[quote:c1c3270462="sybren"]opnieuw opgestart en de installatieprogramma gestart met de floppy. Dan kan hij de cd niet vinden... De HD is ook niet meer te bereiken met microsoft fdisk. Er staat dan: Er zijn geen harde schijven aanwezig. [/quote:c1c3270462] Wat is het voor een (merk) PC? Geeft deze tijdens het opstarten info over de IDE apparaten. Zoals [code:1:c1c3270462] Detecting IDE Primary Master ... Detecting IDE Primary Slave ... Detecting IDE Secondary Master ... Detecting IDE Secondary Slave ... [/code:1:c1c3270462] Duurt dat detecteren langer dan normaal? Je gebruikte een opstart floppy. Ondersteunde je PC dan niet het opstarten vanaf CD? Ik vond nog een discussie over Mandrake 9.0 met een [url=http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=60066357.0307090520.265bf1b4%40posting.google.com&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dmandrake%2Binstallation%2Bharddisk%2Bproblem%26hl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3D60066357.0307090520.265bf1b4%2540posting.google.com%26rnum%3D2]harddisk probleem.[/url]
Link naar reactie
[quote:184458b129="Marcel de Reus"]Heb je toevallig een LG cd-speler? Het is namelijk bekend geworden dat die idd kunnen overlijden bij een Mandrake install doordat LG de firmware op een zeer domme wijze heeft aangepast.[/quote:184458b129] En LG zegt dat 't aan mandrake ligt. maar 't moet niet mogelijk zijn dat software zomaar iets hardware matig kan slopen
Link naar reactie
[quote:bf1da0e88a="sybren"]Ik wilde dus op mijn comp. linux installeren. Had ik mandrake 9.1 gedownload. Opstartfloppy gemaakt, de 1e CD gebruikt voor de installatie. Eindelijk installatie. Wat instellingen toetsenbord indeling... bla bla bla. Hij kijkt de HD na. Vraagt of ik wil formatteren... en daar begint het. Een uur lang heeft ie niks gedaan. Dus opnieuw opgestart en de installatieprogramma gestart met de floppy. Dan kan hij de cd niet vinden... De HD is ook niet meer te bereiken met microsoft fdisk. Er staat dan: Er zijn geen harde schijven aanwezig. Ik kan knoppix ook niet meer bereiken, omdat de CD het niet meer doet. Weet iemand wat ik moet doen?????[/quote:bf1da0e88a] Sybren kijk eens in de bios of ze daar wel worden gezien ,zo niet ! ff opnieuw zoeken. Ps je hoeft geen opstart floppy te maken >>Het cdrommetje is een bootdisck. Als je een dualboot wil met MS wel eerst je MS defragmanteren . De mandrake cd-rom er in en aanwijzingen volgen :wink:
Link naar reactie
Ik heb een oude Dell (optiplex gxpro) met een standaard (geen merk) cd-speler (4x volgens mij). [quote:d189b4895f="peter@mandrake"]Ps je hoeft geen opstart floppy te maken >>Het cdrommetje is een bootdisck. Als je een dualboot wil met MS wel eerst je MS defragmanteren . De mandrake cd-rom er in en aanwijzingen volgen[/quote:d189b4895f] ik kan geen bootdisk gebruiken. kan niet in het bios. ik wilde linux omdat windows langzaam op mijn comp. was. [quote:d189b4895f="jolo"]Geeft deze tijdens het opstarten info over de IDE apparaten. Zoals Code: Detecting IDE Primary Master ... Detecting IDE Primary Slave ... Detecting IDE Secondary Master ... Detecting IDE Secondary Slave ... Duurt dat detecteren langer dan normaal? Je gebruikte een opstart floppy. Ondersteunde je PC dan niet het opstarten vanaf CD? Ik vond nog een discussie over Mandrake 9.0 met een harddisk probleem.[/quote:d189b4895f] hij geeft geen info over de IDE-apparaten.
Link naar reactie
[quote:09ec2ae3fe="sybren"]Ik heb een oude Dell (optiplex gxpro) met een standaard (geen merk) cd-speler (4x volgens mij). [/quote:09ec2ae3fe] In een Dell zou wel een LG cd-speler in kunnen zitten. Zie ook deze [url=http://www.mandrakelinux.com/en/lgerrata.php3]info.[/url] Maar dat is een Mandrake 9.2 probleem. Mandrake 9.1 die jij hebt gedownload, heeft dat probleem niet. Of was dat een typfout, en dat je toch Mandrake 9.2 hebt. [quote:09ec2ae3fe="sybren"]ik kan geen bootdisk gebruiken. kan niet in het bios. [/quote:09ec2ae3fe] Maar je had je PC toch al opgestart met een Windows opstart diskette? [quote:09ec2ae3fe="sybren"]De HD is ook niet meer te bereiken met microsoft fdisk. Er staat dan: Er zijn geen harde schijven aanwezig. [/quote:09ec2ae3fe] Hoe deed je dat dan?
Link naar reactie
De rest is wel origineel. Ik heb de pc van mijn buurman gekregen; hij had t van zijn oude werk gekregen. Er stond NT met wachtwoord op, dus de HD geformatteerd. En de CD drive erin gezet. Daarna ME erop gezet, wat erg traaaaaaaaaag werkte. Dus ik wilde zelf linux erop zetten. De rest weet je van mijn verhaal helemaal bovenaan. Op die support site heb ik niks bruikbaars gevonden.
Link naar reactie
[quote:94c4735958="sybren"]Op die support site heb ik niks bruikbaars gevonden.[/quote:94c4735958] En de downloads van die diagnostic utility: HDDCTST.EXE waarmee je de Dell [url=http://support.euro.dell.com/nl/nl/filelib/system.asp?sid=PLX_PNT_PRO_GXpro&m=l&p=13]harddisk kan testen.[/url] En lees ook even [url=http://delltalk.us.dell.com/supportforums/board/message?board.id=oplex_harddrive&message.id=4947&highlight=harddisk#M4947]die topic op de dell forum.[/url]
Link naar reactie
Nu ik ken het probleem: op een oude 233 mhz wilde ik rehat 6 installeren en daar krijg vergelijkbare fouten. Als in de bios de hd gevonden worden kun je op site van qamtum een programma downloaden. Dit programma veegt de hele hd leeg - zonder dat er maar ook iets overblijft. Je kunt besluiten om dan nog een keer Mandrake 9.x te instaleren of voor een andere distro te kiezen.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:e3e4e2ed29="jolo"][quote:e3e4e2ed29="sybren"]Op die support site heb ik niks bruikbaars gevonden.[/quote:e3e4e2ed29] En de downloads van die diagnostic utility: HDDCTST.EXE waarmee je de Dell [url=http://support.euro.dell.com/nl/nl/filelib/system.asp?sid=PLX_PNT_PRO_GXpro&m=l&p=13]harddisk kan testen.[/url] En lees ook even [url=http://delltalk.us.dell.com/supportforums/board/message?board.id=oplex_harddrive&message.id=4947&highlight=harddisk#M4947]die topic op de dell forum.[/url][/quote:e3e4e2ed29] Niks gevonden... Nog iemand die mij kan helpen? :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...