Ga naar inhoud

[mandrake 9.1] CD&HD kapot gemaakt met installatie (?)


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:2a89365bd4="sybren"] de diagnostics programma deed t niet[/quote:2a89365bd4] Hmm, ik heb dat diagnostics programma zelf ook maar eens gedownload. Ik heb 'm in WinXP door er op te dubbel klikken uitgepakt naar een tijdelijke map. Daar kwam dan een bestand met de naam disk.exe 1.01 MB groot. Bij het maken van een MS-DOSopstartdiskette, bleken er een aantal overbodige bestanden op te staan. Ik heb alle bestanden op de diskette verwijderd behalve [code:1:2a89365bd4] MSDOS.SYS IO.SYS COMMAND.COM [/code:1:2a89365bd4] Om vervolgens disk.exe naar de diskette te kopiëren. Wellicht kun je dan beter Tom's Linux op 1 diskette downloaden. Neem er wel een volledig geformatteerde diskette voor. Omdat de 1.44 MB diskette geformatteerd wordt op 1722 KB, mogen er geen slechte sectoren in zitten. http://www.tux.org/pub/distributions/tinylinux/tomsrtbt/ Als je download tomsrtbt-2.0.103.dos.zip dan kun je deze diskette alleen maken in DOS. Dus niet in Windows. Als je Tom's Linux op 1 diskette liever maakt in Linux, dan download je tomsrtbt-2.0.103.tar.gz Hoe deze diskette te maken staat in tomsrtbt.faq Dan start je op met die diskette. Nadat je hebt ingelogd als root, typ je [code:1:2a89365bd4] dmesg | grep hd [/code:1:2a89365bd4] [Enter] Dan zouden alle IDE apparaten moeten worden getoond. Deze diskette heeft ook fdisk. Om de partities op de harddisk te zien [code:1:2a89365bd4] fdisk -l [/code:1:2a89365bd4] [Enter]
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:511556181f="sybren"]Dus ik weer de setup gedraaid. Onder zo'n windows boot disk kan ik de cdrom wel bereiken [/quote:511556181f] Bedoel je dat de cdrom een drive letter krijgt, en dat je daadwerkelijk bestanden kunt kopiëren van cd naar de harddisk? [quote:511556181f="sybren"]maar onder de setup van Mandrake niet. [/quote:511556181f] Welke info en/of foutmeldingen geeft de Mandrake setup dan over de cdrom drive? Kun je trouwens nog steeds niet in de BIOS komen. Op [url=http://www.umt.edu/reslife/EnterBIOS.htm]deze site[/url] staan een aantal toetsen combinaties om de BIOS te kunnen enteren.
Link naar reactie
[quote:d62eab32ee="water"]Ehm, is het niet zo'n bak met een deel van het BIOS op de harde schijf? En dat deel is nu verdwenen?[/quote:d62eab32ee] nee. [quote:d62eab32ee="jolo"]Welke info en/of foutmeldingen geeft de Mandrake setup dan over de cdrom drive? Kun je trouwens nog steeds niet in de BIOS komen. Op deze site staan een aantal toetsen combinaties om de BIOS te kunnen enteren.[/quote:d62eab32ee] Hij geeft aan dat de cdrom niet te bereiken is. Als ik een paar keer door probeer (opnieuw opstarten) , dan krijg ik de melding dat 'ie de cd aan het lezen is. Dan loopt ie vast.
Link naar reactie
[quote:c9bf54d278="sybren"]Hij geeft aan dat de cdrom niet te bereiken is. Als ik een paar keer door probeer (opnieuw opstarten) , dan krijg ik de melding dat 'ie de cd aan het lezen is. Dan loopt ie vast.[/quote:c9bf54d278] En als je aan het begin van de Mandrake installatie bij het eerste scherm op F1 drukt, en bij de boot: de volgende boot option typt [code:1:c9bf54d278] linux text [/code:1:c9bf54d278][Enter] krijg je dan wat meer info te zien, zoals het Please choose dialoog om je CDROM drive te selecteren?
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:327ca2fee5="sybren"]had ik al geprobeerd, maar 't lukte niet. [/quote:327ca2fee5] Zou je dat in iets meer details kunnen melden? [quote:327ca2fee5="sybren"]BTW: had ik al gezegd dat via zo'n opstartdisk van windoos wel via DOS de cd te bereiken is?[/quote:327ca2fee5] Ja. Als je HD in die Dell pc voldoende groot is, zou je kunnen proberen Mandrake Linux te installeren vanaf de harddisk. Je maakt daarvoor met fdisk of met xfdisk een extra FAT32 partitie aan. En hoe je Mandrake Linux kunt installeren vanaf de harddisk, vind je in [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=102113&highlight=mandrake]deze topic.[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...