Ga naar inhoud

Titel van dit forum


Aanbevolen berichten

  • Reacties 260
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    261

Als je liever met een linux-versie van eoa proggie werkt onder een BSD, dan kan dat. Er zit Linux-emulatie in. En naar men zegt draaien de Linux-proggies soms sneller dan onder Linux zelf dan. Op zich is de BSD-wereld niet zo kapot van Linux, maar aan de andere kant willen ze wel compatible zijn...
Link naar reactie
[quote:2d23201596="MrLeeJohn"]Als je liever met een linux-versie van eoa proggie werkt onder een BSD, dan kan dat. Er zit Linux-emulatie in. En naar men zegt draaien de Linux-proggies soms sneller dan onder Linux zelf dan.[/quote:2d23201596] Als freebsd me bevalt dan zal ik die linux programma's dan maar eens proberen, dan hoef ik m'n frontends ten minste niet aan te passen. [quote:2d23201596] Op zich is de BSD-wereld niet zo kapot van Linux[/quote:2d23201596] Vreemd, want linux roeleert.
Link naar reactie
[quote:5df52b9428="computerbacterie"] Vreemd, want linux roeleert.[/quote:5df52b9428] Linux is natuurljk concurrentie, en de opvattingen voor wat betreft de licensering liggen nogal uiteen.. Verder is Linux een ondoorgaanbaar woud van incompatible versies, terwijl freebsd 1 ontwikkelingstak kent (openbsd en netbsd buiten beschouwing gelaten), wat natuurlijk de nodige voordelen heeft.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Hé, 't is toch al gebeurd! En men heeft, héél slim, de discussie tussen "vrij" en "open" omzeild door simpelweg "gratis" te laten vallen zonder "vrij" of "open"ervoor in de plaats te zetten. Iedereen blij? ("RMS" niet, denk ik, want die zou zeggen dat Linux geen OS is, maar alleen een kernel ...)
Link naar reactie
Je hebt RedHat Linux, SuSE Linux, Mandrake Linux, Debian GNU/Linux, etc. etc. Wat opvalt is dat er weinig distro's zijn die spreken van GNU/Linux, de meesten noemen het Linux, met evt de distronaam erbij. Lindows noemt haar os overigens lindowsOS, en spreekt dus helemaal niet van Linux in de naam van haar OS Verder staat zoals gezegd de licentie van de GNU-software toe dat je de naam wijzigt. Dus rms heeft geen grond om te zeuren :) Max
Link naar reactie
Debian spreekt van GNU/Linux en Debian is ook de enige non-profit distro van degene die je opnoemt. Debian is een distro met idealen die dit soort zaken gelukkig wel serieus neemt. Het besturingssysteem heet GNU/Linux, of je de naam nu mag wijzigen doet er niet toe. Sterker nog het besturingssysteem dat we gebruiken is het GNU-besturingssysteem met een linux kernel. De kernel is maar een minimaal percentage van het geheel en niet van wereldbelang, je kunt ook de The Hurd of de FreeBSD kernel pakken en het draait rustig verder. Zonder de GNU sofware draait er helemaal niets.
Link naar reactie
Tja, dit forumonderdeel draait in principe rond systemen met de Linux-kernel, ongeacht welke andere software daar boven op draait, en om software bedoeld voor systemen met een Linux-kernel. De benaming GNU/Linux zou het bereik alleen kleiner maken. Verder is het aantal posters dat over GNU/Linux spreekt in de marge.. Max
Link naar reactie
[quote:675019e061="Marcel de Reus"]Het besturingssysteem heet GNU/Linux[/quote:675019e061] In principe heb je gelijk, maar in de volksmond wordt Gnu/Linux gewoon Linux genoemd. Gekwoot uit http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html [quote:675019e061] 2.3 Het operating system met de naam Linux Het operating system (vaak afgekort tot OS) waar we het in het vervolg over gaan hebben, heet Linux. Hoewel, dat is niet helemaal juist. De kernel van het operating system heet Linux, maar in de volksmond wordt dat vaak door elkaar gehaald. De officiële naam is GNU/Linux. Dat komt omdat praktisch alle utility programma's (`gereedschap') voor bijvoorbeeld kopiëren en verplaatsen, maar ook de veel gebruikte C en C++ compiler, van het GNU project komen. De GNU utility's en de Linux kernel vormen samen een operating system, vandaar GNU/Linux. [/quote:675019e061] [quote:675019e061="maximilaan"]Verder is het aantal posters dat over GNU/Linux spreekt in de marge.. [/quote:675019e061] Dat klopt ook. Ik heb dit vanmorgen even gecontroleerd met zoeken van dit forum. Typ ik alleen linux met zoek optie forum OS linux, dat leverde 3468 resultaten op. Daarentegen gnu/linux en geselecteerd: zoek naar alle woorden, leverde slechts 80 resultaten op.
Link naar reactie
[quote:2ac811c8ec="maximilaan"]Tja, dit forumonderdeel draait in principe rond systemen met de Linux-kernel, ongeacht welke andere software daar boven op draait, en om software bedoeld voor systemen met een Linux-kernel. De benaming GNU/Linux zou het bereik alleen kleiner maken. [/quote:2ac811c8ec] Nee dat zou het niet want afair zijn er geen systemen met de linux kernel die zonder GNU software draaien. Dit forum gaat over het besturingssysteem GNU/Linux en niet over de linux kernel, anders zou er geen 'OS' voor staan. Bovendien kun je hier ook vragen kwijt over het GNU-besturingssysteem, als iemand een vraag heeft over cd's branden met cdrecord en hij gebruikt toevallig The Hurd kernel zal hij toch echt hier komen lijkt mij. [quote:2ac811c8ec] In principe heb je gelijk, maar in de volksmond wordt Gnu/Linux gewoon Linux genoemd. [/quote:2ac811c8ec] Maar dat betekend niet dat het op zo'n cruciale plek in het forum fout moet staan en ik hoor ook tot het volk en spreek toch echt van GNU/Linux. [quote:2ac811c8ec] Dat klopt ook. Ik heb dit vanmorgen even gecontroleerd met zoeken van dit forum. Typ ik alleen linux met zoek optie forum OS linux, dat leverde 3468 resultaten op. Daarentegen gnu/linux en geselecteerd: zoek naar alle woorden, leverde slechts 80 resultaten op. [/quote:2ac811c8ec] Zoek maar een forumwijd dan. GNU/Linux 7865 linux 7850 de titel hoort gewoon 'OS GNU/Linux' te zijn en in het onderschrift hoort gewoon besturingssysteem GNU/Linux te staan
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...