Ga naar inhoud

Debian / RedHat / Mandrake


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik ben opzoek naar een distributie die wel geschikt is voor beginners, maar niet vol troep zit. Troep noem ik dus de vele extra's die bij RedHat zitten. als je KDE installeert heb je al 3 programma's om cd's mee te branden. Ik vind 1 goeie dus wel genoeg. Raad iemand mij nu een andere distributie aan of niet? Ik vind RedHat namelijk behoorlijk traag onder KDE op een PIII 600 met 512 MB-RAM en 80 GB HDD. Is Debian ook voor beginners geschikt, en hoe zit het met de hardware support?
Link naar reactie
Ik vind Slackware erg goed, maar als je een echte beginner bent is ie niet erg geschikt. RedHat is eigenlijk prima voor jouw bedoeling alleen moet je gewoon tijdens de install pakketen uit vinken. Ik ben trouwens van mening dat je beter van de command-line kunt branden, de meeste burn-gui's zijn echt een ramp. K3b is IMHO een van de betere.
Link naar reactie
Ik ben al sinds enige tijd op zoek naar de Linux graal maar heb hem echter (nog) niet gevonden. Ik heb wel het nodige onderzoek gedaan. Dat komt, kort samengevat, op het volgende neer. De meest gebruikersvriendelijke distro's: Mandrake en Suse, de meest stabiele distro's: Debian en Slackware. Dus: wil je van MS af omdat je het te onstabiel, te overladen en te traag vindt, dan schiet je eigenlijk met Suse of Mandrake niet veel op omdat dat ongeveer dezelfde nadelen heeft (mijn persoonlijke mening dus en niet die van een expert). Qua gebruikersvriendelijkheid echter komen ze aardig in de buurt van MS. Over dus op Debian of Slackware. Nu schijnen er een paar Debian "derivaten" te zijn die de stabiliteit van Debian hebben en de gebruikersvriendelijkheid van de eerstgenoemde distro's. (Dit heb ik echter nog niet in de praktijk getest). Het schijnt ook mogelijk te zijn deze vriendelijke versies te installeren en ze dan te "opgraderen" tot de volledige, laatste, Debian distro. Die twee "vriendelijke" distro's zijn: Knoppix en Libranet. Ik heb zo de indruk dat dit misschien een aardige oplossing zou kunnen zijn om op een "gebruikersvriendelijke" manier toch een wat stabielere Linux distro op je computer te krijgen. Dit is zoals gezegd mijn persoonlijke mening en ik ben er zeker van dat er zo nog wel de nodige op zullen duiken maar er zijn misschien wat Linux gebruikers die dit verhaal kunnen beamen en bovendien kunnen vertellen hoe je tewerk moet gaan om dit voor elkaar te krijgen, want zover ben ik nog niet. Succes ermee!
Link naar reactie
Weer zo'n welke-distro-moet-ik-nemen thread.... ycoh voeg ik wat toe... Ik vind RedHat toevallig wel heel goed.... als je 3 cd-brand-paketten krijgt bij KDE komt dat doordat je zelf wel ff een te omvangrijke installatie gekozen hebt. Je kunt zo'n installatie ook per pakket specificeren. Iedere distro zijn aanpak.... Tuurlijk... leuk om ieders mening te horen.... vergeet ook niet de faq hiervoor te lezen op dit forum.... maar ik zou zeggen probeer er een paar.... kosten een paar euro via internet.... en oordeel zelf.... geef wel de distro's allen een kans en gooi ze niet direct weg als ze even niet doen wat jij wilt....
Link naar reactie
[quote:f2d559f76d="Z-Dragon"]Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik een pakketje Debian cd's met handboek ga kopen, eventueel die twee vriendelijke distro's down en RedHat als reserve in de kast laat liggen. Heeft toch nog iets te veel Microsoft tint.[/quote:f2d559f76d] Een M$ tint? Hmm..daar vben ik het niet helemaal mee eens..gebruiksvriendelijkheid zoals Windows? Yes!..wat is daar mis mee? RedHat is nog steeds een gratis te verkrijgen Linux distro..en het draait op veel servers (zo niet de meest gebruikte server distro..) M.
Link naar reactie
Ik vraag me eigenlijk af wat men toch altijd bedoeld met de gebruiksvriendelijkheid van Windows..... Ik ken geen windows versie die mij dat laat aanpassen wat ik in Linux allemaal wel kan. Dat er voor het windows platform software te koop is die vele malen gebruiksvriendelijker zijn dan hun OSS tegenhanger moet ik wel toegeven maar Windows als OS is absoluut niet gebruiksvriendelijk. Betere omschrijving is "foolproof" :D
Link naar reactie
Het beste voor beginners is absoluut SuSE 8.1, YAST2 is zo ongeloofelijk simpel dat iedere idioot het kan installeren. Het is bovendien ook prima stabiel, alleen is het wat langzaam. Ongeveer net zo langzaam als Windows XP. Slackware is naar mijn mening ook redelijk simpel al moet je wel wat hardware zelf aan de praat zien te krijgen, het is lekker snel en berestabiel. Je wordt na de install wel gewoon op de command-line gedropped en je mag het dan verder uitzoeken, dus enige kennis is zeker nodig. Ik heb nog nooit een gebruiksvriendelijke Windows gezien en een M$ tint is IMHO gewoon een prijs van 250 euro, onstabiel, onhandelbaar en onveilig. Neem je bijvoorbeeld daar tegen over SuSE, dan vind ik dat wel erg gebruiksvriendelijk en het is gratis, stabiel, handelbaar en redelijk veilig.
Link naar reactie
volgens LennartII : De meest gebruikersvriendelijke distro's: Mandrake en Suse, de meest stabiele distro's: Debian en Slackware. Dus: wil je van MS af omdat je het te onstabiel, te overladen en te traag vindt, dan schiet je eigenlijk met Suse of Mandrake niet veel op omdat dat ongeveer dezelfde nadelen heeft (mijn persoonlijke mening dus en niet die van een expert). sorry hoor , maar hier zakt mijn broek van af , Mandrake en Suse onstabiel ? en vergelijkbaar met MS ? dit is zeer zeker geen mening van een expert . na eerst RedHat en Suse te hebben gebruikt heb ik zo'n 5 maanden geleden Mandrake 9 geinstallleerd , de eerste crash moet nog komen , traag is het zeer zeker niet maar eerder goed georganiseerde distro's die relatief eenvoeudig installeren en daarna vrijwel probleemloos lopen . en de vergelijking met MS gaat mij persoonlijk te ver . dit is geen persoonlijke aanval maar ik wilde wel ff kwijt hoe ik erover denk , je zou beter eerst deze distro's kunnen testen en er dan iets over zeggen . vergelijkbaar met MS .. BAH zeg ik ..BAH :)
Link naar reactie
De gebruikersvriendelijkheid van windows. Een wat omstreden onderwerp lijkt wel. Misschien zouden we er vanuit kunnen gaan dat het net zoiets is als het glas is halfvol en het glas is halfleeg? Misschien kunnen we het erover eens worden dat voor degene die ooit begonnen is met windows en daar om welke reden dan ook in is blijven hangen het voor de hand ligt dat hij/zij Windows het meer gebruikersvriendelijke bestuurrssysteem vindt? Misschien dat voor diegene die zich al vroeg op Linux gestort heeft en daarin zijn draai heeft weten te vinden juist Linux het meest gebruikersvriendelijk is. Hoe dan ook vwb diegenen die hier posten omdat ze de overstap aan het maken zijn van Windows naar Linux en daarbij de nodige problemen hebben met Linux (hetgeen niet helemaal onlogisch is) lijkt het me tamelijk voor de hand liggen dat zij er (nog) van overtuigd zijn dat in ieder geval voorlopig Windows nog het meest gebruikersvriendelijk is. Misschien is het wel gewoon een kwestie van smaak.
Link naar reactie
Inderdaad, iedereen heeft recht op een mening. Wat Mandrake en SuSe betreft: deze laten inderdaad op bepaalde gebieden wel eens een steekje vallen. Zo kwam Mandrake 9.0 met een verrot configuratiecentrum (via een update snel hersteld, maar toch..) en vergistte Yast zich in de 7.0-series met enige regelmaat in de updates van het systeem. Ook bij 8.1 vs KDE 3.0x zag ik deze fout in SuSE, deze meldde onterecht bepaalde versieconflicten als je overging op kde 3.04. Mijn ervaring met beide systemen is verder overigens goed, beide bieden een stabiel eindresultaat. Slackware en Debian zijn vrij conservatief op het gebied van aangeboden software (Debian bijv. is nog steeds bij KDE 2.x, terwijl 3.x meer dan een jaar uit is..) en bieden geen elegante grafische configuratie-applicaties, wat als voordeel heeft dat ze slanker en robuuster overkomen.. Maar het maakt ze ook iets minder geschikt voor een desktop-pc... Max
Link naar reactie
[quote:de9b799fe5="Z-Dragon"]Hoi, Ik ben opzoek naar een distributie die wel geschikt is voor beginners, maar niet vol troep zit. Troep noem ik dus de vele extra's die bij RedHat zitten. als je KDE installeert heb je al 3 programma's om cd's mee te branden. Ik vind 1 goeie dus wel genoeg. [/quote:de9b799fe5] Eentje is inderdaad genoeg, kde wordt overigens standaard ook met maar eentje geleverd. Als RH zijn huiswerk goed gedaan heeft kun je de andere 2 op eenvoudige wijze verwijderen.. [quote:de9b799fe5] Raad iemand mij nu een andere distributie aan of niet? Ik vind RedHat namelijk behoorlijk traag onder KDE op een PIII 600 met 512 MB-RAM en 80 GB HDD. [/quote:de9b799fe5] RH en KDE zijn geen goede vrienden, gebruik daarom liever Gnome in combinatie met deze distro... Wil je wel KDE, dan adviseer ik je SuSE.. [quote:de9b799fe5] Is Debian ook voor beginners geschikt, en hoe zit het met de hardware support?[/quote:de9b799fe5] Debian is geschikt voor personen die een goede affiniteit met computers hebben, ongeacht of ze beginners zijn of gevorderden. Bij het gebruik van Debian zul je als beginner redelijk wat geduld moeten hebben, en veel willen lezen. Daarna zul je ervaren dat het onderhouden van dit systeem minder tijd kost dan het onderhoud van RH/mandrake/suse.. Doordat Debian conservatiever is met het aanbode van nieuwe zaken kan de hardware-ondersteuning van een standaard Debian-OS iets minder zijn dan bijv. SuSE, maar wat onder de ene distro draait qua hardware moet ook onder de andere distro aan de praat te krijgen zijn, aangezien ze allen uit dezelfde softwarevijver vissen.. Max
Link naar reactie
[quote:acff5f770c="Marcel de Reus"]Over fouten gesproken, misschien niet het juiste moment op te melden, maar in KDE3.1 zit een vertaal foutje. [/quote:acff5f770c] Meldingen van vertaalfouten krijg ik eigenlijk te weinig. So please, als je de Nederlandse versie ziet, en je ziet een kromme vertaling, spelfout of zoals hier een Engelstalige string, meldt dat dan, evt via rinse@kde.nl Marcel, bedankt voor deze melding [quote:acff5f770c] Als je Konqueror met multitabs wilt dichtsmijten komt er een Engelse waarschuwing ipv een Nederlandse.[/quote:acff5f770c] Hm, de enige Engelstalige string die in konqueor is blijven zitten is de waarschuwing dat javascript een pop-upvenster wil openen. De waarschuwing die jij meldt is wel vertaald: [b:acff5f770c]"U hebt meerdere tabblade geopend in dit venster. Wilt u dit venster werkelijk sluiten?"[/b:acff5f770c] Mogelijk gebruik je geen recent exemplaar van kde-i18n-nl. Is dat wel het geval, dan kan ik je een nieuw exemplaar toesturen. TNX Max
Link naar reactie
[quote:c76d206e2c="Z-Dragon"]Hoi, Ik ben opzoek naar een distributie die wel geschikt is voor beginners, maar niet vol troep zit. [..] Ik vind RedHat namelijk behoorlijk traag onder KDE op een PIII 600 met 512 MB-RAM en 80 GB HDD. [/quote:c76d206e2c] Je wekt hier de indruk dat de traagheid van RH komt doordat er veel overbodige software wordt meegeinstalleerd. Alhoewel dat in een Windows-situatie wel tot het vertragen van het systeem leidt is dat bij Linux in principe niet het geval. lLinux slibt niet dicht zoals Widnows dat doet. De vertraging in RH moet je dus op andere plekken zoeken: Te denken valt aan: DMA-ondersteuning van je harde schijf niet geactiveerd Trage desktop gekozen (zoals gezegd past Gnome beter bij RH) Er draaien veel overbodige daemons je X-server is niet goed ingesteld Max
Link naar reactie
Daarbij moet ik melden dat RH een snellere KDE versie heeft dan Suse (iig op mijn systeem). Wat kan je hieruit concluderen? Op elke systeem draait KDE weer anders dan de andere..natuurlijk gelden dingen zoals HDParm en andere zooi..maar ik vond juist in RedhAt het zo makkelijk om de init services te configgen zodat ik kon kiezen wat wel en wat niet opgestart moet worden bij de boot.. M.
Link naar reactie
[quote:008be7f195="MVE"]Daarbij moet ik melden dat RH een snellere KDE versie heeft dan Suse (iig op mijn systeem). Wat kan je hieruit concluderen? [/quote:008be7f195] Verschillende dingen, zoals de mogelijkheid dat RH de hardware beter heeft geconfigureerd etc... Feit is wel dat wanneer KDE sneller onder RH draait dan onder SuSE, het dus mogelijk is om de desktop onder SuSE te versnellen. Het is en blijft Linux.. [quote:008be7f195] Op elke systeem draait KDE weer anders dan de andere..natuurlijk gelden dingen zoals HDParm en andere zooi..maar ik vond juist in RedhAt het zo makkelijk om de init services te configgen zodat ik kon kiezen wat wel en wat niet opgestart moet worden bij de boot..[/quote:008be7f195] Zoals de Engelsen zeggen "Your mileage may vary" :) Het loont in ieder geval de moeite om zelf de instellingen, daemons, etc na te lopen, en als de boel traag blijft uit te kijken naar een efficientere distro, of te trachten bepaalde onderdelen zelf met optimalisaties te compileren. Wat het configureren betreft, elke distro heeft zijn eigen tools en welke het makkelijkst werken is vaak een persoonlijke keuze. Is een charme van Linux, voor elk wat wils ;0 Max M.[/quote]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...