Ga naar inhoud

Welk distributie is het beste voor een server?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zou zeggen LFS, kan je helemaal zelf configgen en aanpassen op jouw doeleinden. Nadeel is dta het wat moeilijker is en dat je het vanuit een andere draaiende Linux install moet opbouwen. Als je een kant en klare distro wilt dan zijn waarschijnlijk Slackware en Debian de beste kandidaten. Debian ken ik verder niet en Slackware is iig goed en makkelijk. www.debian.org www.slackware.org
Link naar reactie
[quote:644d512022="Marcel de Reus"]Ik zou zeggen LFS, kan je helemaal zelf configgen en aanpassen op jouw doeleinden. Nadeel is dta het wat moeilijker is en dat je het vanuit een andere draaiende Linux install moet opbouwen. [/quote:644d512022] Met maar 32 MB ram is LFS niet echt leuk te noemen. Het zal weken kosten voordat je klaar bent met het compivan je software. (Of je moet het voor elkaar krijgen om GCC als crosscompiler te gebruiken.) [quote:644d512022="Marcel de Reus"] Als je een kant en klare distro wilt dan zijn waarschijnlijk Slackware en Debian de beste kandidaten. Debian ken ik verder niet en Slackware is iig goed en makkelijk. www.debian.org www.slackware.org[/quote:644d512022] Debian en slackware zijn dan idd de beste keuzes. Debian heeft hierbij het voordeel van een eenvoudige en krachtige (commandline) packagemanager. (Houd wel in de gaten dat je tijdens de installatie van Debian geen tasksel en dselect gebruikt om je base-install zo minimaal mogelijk te houden.) FreeBSD ken ik wel, maar heb dat nog nooit gebruikt. Het lijkt me trouwens ook wel een goede om te gebruiken voor een server. Het schijnt dat FreeBSD nog door kan gaan waar Linux ermee stopt. (Nogmaals ik heb er geen ervaring mee, en dat is alleen van horen zeggen.)
Link naar reactie
[quote:ee233b7106="wstolk"]Als je al een beetje thuis ben in Linux zijn bovengenoemden wellicht het beste maar als je er een klein beetje tijd insteek om je pakketkeuze door telopen is SuSE 7.x ook goed te doen hoor en dan heb je een mooi tooltje (YAST) om eea te configgen :D )[/quote:ee233b7106] Het is maar een 486, en volgens mij wil suse toch graag wat recentere hardware zien.
Link naar reactie
Tsja, een 486, dat wordt met de nieuwste glibc's, kernel 2.4.x, etc. ook niet erg fijn. De nieuwste Debian en Slackware zijn waarschijnlijk toch te zwaar. Je zou een oudere Slackware of Debian versie kunnen proberen, maar dat is veel minder veilig en je hebt dan niet zulke recente versies van MySQL, PHP e.d. meer (je kunt natuurlijk zelf compileren). Idealer lijkt mij, zoals MrLeeJohn al zei FreeBSD of, als je gelijk Unix geek/expert wilt worden, misschien OpenBSD (is heel erg schoon en licht, maar kan moeilijk zijn zonder veel ervaring).
Link naar reactie
[quote:50a9b2a32c="AndorabLe"][quote:50a9b2a32c="wstolk"]Als je al een beetje thuis ben in Linux zijn bovengenoemden wellicht het beste maar als je er een klein beetje tijd insteek om je pakketkeuze door telopen is SuSE 7.x ook goed te doen hoor en dan heb je een mooi tooltje (YAST) om eea te configgen :D )[/quote:50a9b2a32c] Het is maar een 486, en volgens mij wil suse toch graag wat recentere hardware zien.[/quote:50a9b2a32c] Nee hoor draaid best lekker (weet het uit eigen ervaring nml. :D ) alleen dat SQL .... Tja dat vereist eigenlijk wat zwaarder geschut :D
Link naar reactie
[quote:1dfd7b8005="danieldk"]Tsja, een 486, dat wordt met de nieuwste glibc's, kernel 2.4.x, etc. ook niet erg fijn. De nieuwste Debian en Slackware zijn waarschijnlijk toch te zwaar. Je zou een oudere Slackware of Debian versie kunnen proberen, maar dat is veel minder veilig en je hebt dan niet zulke recente versies van MySQL, PHP e.d. meer (je kunt natuurlijk zelf compileren). Idealer lijkt mij, zoals MrLeeJohn al zei FreeBSD of, als je gelijk Unix geek/expert wilt worden, misschien OpenBSD (is heel erg schoon en licht, maar kan moeilijk zijn zonder veel ervaring).[/quote:1dfd7b8005] Ik heb gister Slackware 8.1 op een Pentium 200 geramt en dat draaid iig als een trein, zelfs met KDE 3.x Op een 486 moet Slackware 8.1 + Windowmaker only toch wel draaien of nog beter gewoon niet grafisch? Ik ben er wel beniewd naar aangezien ik voor iemand Linux ga installen op een 486 MAD 100mhz.
Link naar reactie
[quote:4f73fb0644="AndorabLe"][quote:4f73fb0644="Marcel de Reus"]Ik zou zeggen LFS, kan je helemaal zelf configgen en aanpassen op jouw doeleinden. Nadeel is dta het wat moeilijker is en dat je het vanuit een andere draaiende Linux install moet opbouwen. [/quote:4f73fb0644] Met maar 32 MB ram is LFS niet echt leuk te noemen. Het zal weken kosten voordat je klaar bent met het compivan je software. (Of je moet het voor elkaar krijgen om GCC als crosscompiler te gebruiken.) [/quote:4f73fb0644] niet die 32 mb, maar dat 486 is het probleem in principe moet je GCC nog kunnen compilen met 16 mb ram hoe lang dat gaat duren... erg lang... maar niet half zo lang als een jre ;) dat duurt op een XP 1800+ nog een dag :roll: :roll: ik gok op een dag of drie ik zou kiezen voor een minimale slackware 7.0 (ook geen apache enz) en de dingen die je nodig hebt (sshd, ...) zelf compilen of extra installeren, zodat je van die dingen wel de nieuwste versies hebt - vooral ivm bugs, exploits enz.
Link naar reactie
[quote:060dfc1294="AndorabLe"][quote:060dfc1294="Marcel de Reus"]een jre? Wat is dat? Ik neem aan niet Sun Java :) Dat duurt lijkt mij geen dag om te compilen?[/quote:060dfc1294] JRE = Java Runtime Environment En die kan van SUN zijn.[/quote:060dfc1294] Ik weet wel wat jre betekend, maar ik bedoelde meer dat ik aannam dat Mithrandir iets ander bedoelde. 3 dagen compilen voor jre op een 486??? Leek mij iets veel en 1 dag op een 1800+ lijkt mij helemaal veel.
Link naar reactie
Installeer voor die ene harddisk slackware 8.1 en gebruik het slackup script om je source up2date te houden. Ik kies het liefst voor RedHat omdat die softraid disks kan maken in een hand omdraai..alle andere distro's behalve Suse en E-smith kunnen dat niet. (Wat toch wel heel erg handig is) Daarbij heeft RH 8.0 Apache 2.0 ..misschien wel interessant omdat eens te testen op zo een minimale server..kijken of je er snelheid mee wint.. Daarbij heeft redhat up2date die erg simpel is en erg duidelijk..doe er je voordeel mee :wink: M.
Link naar reactie
[quote:aa38da9c3b="MVE"]Installeer voor die ene harddisk slackware 8.1 en gebruik het slackup script om je source up2date te houden. Ik kies het liefst voor RedHat omdat die softraid disks kan maken in een hand omdraai..alle andere distro's behalve Suse en E-smith kunnen dat niet. (Wat toch wel heel erg handig is) Daarbij heeft RH 8.0 Apache 2.0 ..misschien wel interessant omdat eens te testen op zo een minimale server..kijken of je er snelheid mee wint.. Daarbij heeft redhat up2date die erg simpel is en erg duidelijk..doe er je voordeel mee :wink: M.[/quote:aa38da9c3b] Als het over up to date houden, en security gaat en het moet perse Linux zijn, dan raad ik je toch echt Debian aan vanwege de heel eenvoudige package-manager apt. Redhat wil niet voor niets een apt4rpm ontwikkelen. Het nut van raid op een dergelijk trage machine zie ik niet echt in. Apache2 is er trouwens ook voor Debian.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...