Ga naar inhoud

server


Aanbevolen berichten

[quote:1bf95cf9f9] hij reageert niet? hoezo niet? helemaal geen output of rare foutmeldingen??? [/quote:1bf95cf9f9] Ja, reageert wel. Voor zover ik het kan bekijken is hij normaal opgestart (mel veel meldingen, die ik niet ken) en heb ik nu iets dat me op een prompt lijkt, n.l. het dollarteken en daarnaast de cursor. Maar ik weet geen enkel commando. De vraag is dan ook: waar kan ik die commando's vinden ?? opamax
Link naar reactie
  • Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    104

[quote:3da7afebc4] Op 27-04-2002 11:22 schreef Mithrandir: ls zou het moeten doen, man ook cp mv mkdir rmdir cd enz. enz. enz. (alle linux console commands zo'n beetje) [/quote:3da7afebc4] Heb nogmaals geinstalleerd en alles lijkt nu OK. CD kan eruit en commando's werken. ?1. zie bij de prompt enkele termen met een punt ervoor (.cshrc en .login en nog 2) en kan er niet naar toe met cd / Het zijn dus geen dir's. Wat dan wel ? ?2. Kan met cd wel enkele dir's (mij bekend) bereiken, maar zie daarvan geen lijst Is die er wel ? ?3. Als ik naar een dir ga en daar ben aangekomen dan heb ik nog dezlfde cursor zonder de vermelding van de dir. Moet ik daaraan wennen ? ?4.Heb nu uitsluitend FreeBSD in de bak. Is de muis dan nog nodig ? Ik zou zeggen dat hij wel weg kan. (Scheelt weer een IRQ, al heb ik daarover geen foutmelding gezien) opamax
Link naar reactie
[quote:b2e4c992b2] Op 27-04-2002 16:04 schreef opamax: Heb nogmaals geinstalleerd en alles lijkt nu OK. CD kan eruit en commando's werken. ?1. zie bij de prompt enkele termen met een punt ervoor (.cshrc en .login en nog 2) en kan er niet naar toe met cd / Het zijn dus geen dir's. Wat dan wel ? [/quote:b2e4c992b2] Configuratiebestanden, o.a. voor de shell. [quote:b2e4c992b2] ?2. Kan met cd wel enkele dir's (mij bekend) bereiken, maar zie daarvan geen lijst Is die er wel ? [/quote:b2e4c992b2] ??? [quote:b2e4c992b2] ?3. Als ik naar een dir ga en daar ben aangekomen dan heb ik nog dezlfde cursor zonder de vermelding van de dir. Moet ik daaraan wennen ? [/quote:b2e4c992b2] Nee, je kun de shell prompt wel de directory laten zien waarin je zit, lees de manual page van de shell. (Shell is te achterhalen met 'chpass' (is af te sluiten met :q ) [quote:b2e4c992b2] ?4.Heb nu uitsluitend FreeBSD in de bak. Is de muis dan nog nodig ? Ik zou zeggen dat hij wel weg kan. (Scheelt weer een IRQ, al heb ik daarover geen foutmelding gezien) [/quote:b2e4c992b2] Ik neem aan dat het een serieele muis is, dan maakt het niks uit of de muis eruit is, de IRQ van de COM poort blijft nog steeds toegewezen...
Link naar reactie
[quote:78515e9074] Op 27-04-2002 16:04 schreef opamax: Heb nogmaals geinstalleerd en alles lijkt nu OK. CD kan eruit en commando's werken. ... ?2. Kan met cd wel enkele dir's (mij bekend) bereiken, maar zie daarvan geen lijst Is die er wel ? [/quote:78515e9074] net zo iets als dir (in dos)?? probeer dan "ls" eens (maar dan zonder "") bekijk ook even "man ls" [quote:78515e9074] ?3. Als ik naar een dir ga en daar ben aangekomen dan heb ik nog dezlfde cursor zonder de vermelding van de dir. Moet ik daaraan wennen ? [/quote:78515e9074] dit kan anders, weet alleen niet hoe... lees eens (als je een bash-shell hebt) eens de [url=http://www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/index.html]bash-prompt-guide[/url] [quote:78515e9074] ?4.Heb nu uitsluitend FreeBSD in de bak. Is de muis dan nog nodig ? Ik zou zeggen dat hij wel weg kan. (Scheelt weer een IRQ, al heb ik daarover geen foutmelding gezien) opamax [/quote:78515e9074] muis gebruikt idd geen irq, maar je kunt in de bios je serieele poorten uitzetten. dan heb je die irq niet meer nodig. anders nog iets :grin:
Link naar reactie
[quote] Op 27-04-2002 17:05 schreef danieldk: [quote] Op 27-04-2002 16:04 schreef opamax: [quote:bf117537a6] ?3. Als ik naar een dir ga en daar ben aangekomen dan heb ik nog dezlfde cursor zonder de vermelding van de dir. Moet ik daaraan wennen ? [/quote:bf117537a6] Nee, je kun de shell prompt wel de directory laten zien waarin je zit, lees de manual page van de shell. (Shell is te achterhalen met 'chpass' (is af te sluiten met :q ) [quote:bf117537a6] 'chpass' kan ik krijgen -heb ik dan dus een shell ?? -waar is de manual ervan te zien ? -heb in 'chpass' wat veranderd, maar dan kan ik er niet meer uit, ook niet met :q en... [/quote:bf117537a6]
Link naar reactie
[quote:77f9334737] Op 29-04-2002 12:01 schreef Mithrandir: 'k heb hier ff geen geschikte machine bij de hand - ik ben diep gevallen en 'werk'(lees: speel spelletjes) met windows 2000.... maar ik denk dat je als je niet wilt opslaan :q! moet gebruiken als je wel wilt opslaan: wq! ! forceert de aktie q staat voor quit w staat voor write [/quote:77f9334737] Ga vooral door met spelletjes. Kan zowel een aangename afwisseling zijn als ook een commercieel tintje krijgen. Ben eruit gekomen met harde reboot. Ga er nu nog wat mee stoeien. Ben trouwens nog aan het zoeken naar een goede cursor. Is, althans voor mij, nog een heel gepuzzel. Zou eigenlijk willen dat de cursor vermeldt in welke dir ik zit en ook dat de cursor van 'root'een rode kleur heeft. Heb dus nog even te gaan. opamax P.s. Of heeft iemand een goed idee? [ Dit bericht is bewerkt door: opamax op 2002-04-29 15:53 ]
Link naar reactie
Begin er iets van te begrijpen waarom ik er niets van snap. Shell, bash en bash-promt zijn nog niet te vatten voor mij, maar denk dat ik het heb gevonden. Die bash is een van de shells, maar ik kan hem niet vinden. Als het zo is dat bash te vinden moet zijn in /bin dan heb ik hem niet. Heb van FreeBSD alleen de eerste CD gebruikt. Staat bash op een andere CD of moet ik hem ergens anders vandaan halen ???????????? opamax
Link naar reactie
Bash is inderdaad een van de shells voor FreeBSD. En een shell is de prompt van het besturingssysteem. (heet dat in dos niet command.com??) Of je bash hebt kun je uitvinden met dit commando: whereis bash als hij met een mappenstructuur aankomt waar /bin in voorkomt, dan heb je bash :smile: Zo nee, hij moet op een van de installatie-cd's te vinden zijn. Max
Link naar reactie
Dank, Maximiliaan, Met 'whereis'komt de melding 'Warning: could'nt stat file /usr/local/man!' en '/usr/X11R6/man!'. Dus zal wel betekenen dat bash niet aanwezig is. Wel aanwezig csh, sh en tcsh. Heb ik daar wat aan? Is er beter te werken met bash? Kan ik die vinden in een iso-file van FreeBSD ? Of moet ik die eerst branden ? Zo ja, is Nero dan de beste ? Krijg de melding dat de proeftijd voorbij is en dat ik moet betalen. Dat doe ik zonder tegenzin, tenzij ik van jou hoor dat er een goed alternatief is. opamax
Link naar reactie
sowieso zit bash bij FreeBSD probeer gewoon eens bash op te starten (dus in console bash intypen. evt nog [tab] om het commando te complementeren) vind je het ook goed als ik een alternatief aandraag :grin: zet een bash-installfile op floppy of op een fat32 partitie en mount die in FreeBSD... iig zou ik niet gaan betalen voor nero... gewoon een trail van easy cd creator installeren...
Link naar reactie
[quote:622c5b70b1] Op 08-05-2002 21:11 schreef Mithrandir: sowieso zit bash bij FreeBSD probeer gewoon eens bash op te starten (dus in console bash intypen. evt nog [tab] om het commando te complementeren) Console is toch toetsenbord van de PC ? Heb in diverse directories (ook /bin) 'bash' ingetypt en krijg dan 'Command not found' Krijg geen reactie met Tab-toets. Is [tab] nog belangrijk ? vind je het ook goed als ik een alternatief aandraag :grin: Heel welkom ! zet een bash-installfile op floppy of op een fat32 partitie en mount die in FreeBSD... Sorry, dit is voor mij geen Nederlands. Is het (vrij vertaald in Barnevelds) bash-prog copieren naar een floppy (of HD) en dan op de BSD-bak copieren naar naar de /bin-dir ? (weet niet wat 'mounten' is) iig zou ik niet gaan betalen voor nero... Merci voor advies. Als ik een alternatief heb gooi ik die nero er dan af. gewoon een trail van easy cd creator installeren... [/quote:622c5b70b1] Wat is een trail ? Is 'easy cd creator' dan ook een brander prg en hoe/waar kan ik die krijgen ? opamax (hoe gaat dat reageren binnen (nog voor de quote) in het bericht ? Zie het na plaatsing
Link naar reactie
[quote:e7e12fe030] Op 08-05-2002 22:36 schreef opamax: Console is toch toetsenbord van de PC ? Heb in diverse directories (ook /bin) 'bash' ingetypt en krijg dan 'Command not found' Krijg geen reactie met Tab-toets. Is [tab] nog belangrijk ? [/quote:e7e12fe030] duidelijk... dan heb je geen bash-shell geinstalleerd... die tab-toets is automatisch aanvullen, maar het zou wel eens kunnen dat dat alleen in de bash-shell werkt... (weet ik wel zeker :grin: ) [quote:e7e12fe030] Sorry, dit is voor mij geen Nederlands. Is het (vrij vertaald in Barnevelds) bash-prog copieren naar een floppy (of HD) en dan op de BSD-bak copieren naar naar de /bin-dir ? [/quote:e7e12fe030] zo zou je het wel kunnen noemen ja... [quote:e7e12fe030] (weet niet wat 'mounten' is) [/quote:e7e12fe030] huh? hoe lees jij dan cd's/floppies etc in linux/FreeBSD??? mounten is zeg maar het voor gebruik klaarmaken van een drive (hetzij cd/floppy/harddisk) [quote:e7e12fe030] Merci voor advies. Als ik een alternatief heb gooi ik die nero er dan af. Wat is een trail ? Is 'easy cd creator' dan ook een brander prg en hoe/waar kan ik die krijgen ? [/quote:e7e12fe030] er zijn wel programma's waarmee je - geheel illegaal - serial numbers kunt maken voor nero... easy cd creater is net zo'n soort programma (als nero dan he... :wink: ) net als win-on-cd en zo voorts... een trail is een evaluation version waar je het vandaan kunt halen weet ik niet. [quote:e7e12fe030] (hoe gaat dat reageren binnen (nog voor de quote) in het bericht ? Zie het na plaatsing [/quote:e7e12fe030] gewoon iedere keer quoten en /quoten... (ff kijken of ik een voorbeeldje kan maken:) edit: voorbeeldje werkte niet... verwijderd en in volgende bericht gedaan... :grin: _________________ maart 2003 Het Computer!Totaal forum... wat was dat ook al weer. het is lang geleden dat ik daar geweest ben sinds off-topic daar weg is... [ Dit bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-05-08 23:03 ]
Link naar reactie
zo werkt het: (heb ff de bbcode uitgeschakeld :wink: daarom doen ook de smilies het niet :grin:) edit: smilies doen het wel :???: [quote:355cfb957c] oorspronkelijk bericht deel 1 [/quote:355cfb957c] reactie 1 [quote:355cfb957c] oorspronkelijk bericht deel 2 [/quote:355cfb957c] reactie 2 [quote:355cfb957c] oorspronkelijk bericht deel 3 [/quote:355cfb957c] reactie 3 [ Dit bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-05-08 23:04 ]
Link naar reactie
Om toch aan bash te komen dacht ik linux te installeren. Niet op de BSD-bak, maar op de 'linux-bak' en die ziet er zo uit: c: winME size 6,29 vrij 2,62 GB d: linux 6,29 5,84 e: FreeBSD 6,47 4,06 Op e: staan de gedownloade files van FreeBSD en deze schijf is bestemd om straks als exacte copy van de bsd-bak te gaan draaien op d: had ik eerst win98, heb dat gewist en daar wil ik dus linux installeren. Gaat niet, want krijg de melding: WARNING: Not enough memory (load buffer size) -hoe kan dat en hoe dat op te lossen ? -op deze schijf lijkt nog 0,45GB (6,29-5,84) te staan. Zouden dat de niet-leesbare files van win98 nog zijn ? Hoe krijg ik die weg ? opamax
Link naar reactie
Je moet er voor waken dat je de juiste partitie kiest voor de installatie. Die partitie wordt ten allen tijden volledig geformateerd. Is ook logins, een Widow-partitie is meestal Fat, terwijl linux vaak ext2 gebruikt, en Freebsd weer een ander type schijfindeling. Zodra de installatie begint wordt de uitgekozen partitie geformatteerd, ongeacht wat daar op staat. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...