Ga naar inhoud

server


Aanbevolen berichten

  • Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    104

[quote:0579228963] Op 15-04-2002 16:06 schreef Mithrandir: mooi, dan kun je nu die iso-files op cd zetten :grin: open image-file (open beeldbestand) en dat branden :grin: blijkbaar heeft windows tijdens het downloaden het nodig gevonden die dingen erbij te zetten in je netwerk-omgeving. gewoon eraf knallen lijkt mij. [/quote:0579228963] Inmiddels mijn primeur van branden beleefd en was meteen goed. Heb nu dan de install-cd. Antwoord op een vorige vraag: Ja, heb 2 pc's. beide hangen (nog) een Novell De ene noem ik maar BSD-BAK. Deze moet de inet server worden en hierop moet dan de freebsd gaan draaien. Nu draait er nog win98 en suse. Suse kan zonder probleem weg. (dat ga ik op een andere pc plaatsen) Alle progs kunnen weg. Maar.. -Hoeveel kan ik van win98 weghalen ? Alleen /command laten staan ? Of nog minder? Moet nog wel kunnen opstarten. -Hoe de HD te delen? Een kleine partitie voor win98 en de rest voor bsd ? -welk ,veilig, partitie prg kan men mij aanraden ? En nog iets over dat van Bill. Mag dat even van Maximiliaan?? -Ben met Outlook bezig geweest. Eraf en er weer op. Nu heb ik een nadere achtergrond-kleur en wil ik die herstellen dan kan dat alleen als Active Desktop wordt ingeschakeld. Wat is de consequentie van die Active Desktop ? -Met de verkenner komen de files steeds als icoon. Moet dat telkens veranderen in 'detail' om meteen weer bij de volgende weer de icoontjes te zien. Waar/hoe dat in te stellen ? opamax
Link naar reactie
[quote:928aab0a12]En nog iets over dat van Bill. Mag dat even van Maximiliaan?? -Ben met Outlook bezig geweest. Eraf en er weer op. Nu heb ik een nadere achtergrond-kleur en wil ik die herstellen dan kan dat alleen als Active Desktop wordt ingeschakeld. Wat is de consequentie van die Active Desktop ? -Met de verkenner komen de files steeds als icoon. Moet dat telkens veranderen in 'detail' om meteen weer bij de volgende weer de icoontjes te zien. Waar/hoe dat in te stellen ? opamax[/quote:928aab0a12] Het lijkt me verstandiger deze vragen in os/windows te vragen, dan heb je de meeste kans op een goed antwoord. Max
Link naar reactie
[quote:7d62caa94c] ik zou zeggen: probeer of je van cd kunt booten... als dat het geval is, dan kun je alles weggooien. (zorg wel dat je op internet kunt blijven komen :grin: ) [/quote:7d62caa94c] 1.Wat beteket die :grin: net voor haakje suiten ? 2.Opstart met CD geeft volgende meldingen: "Boot from ATAPI CD-ROM: 1. FD 2.88MB System Type-(00) Disk error 0x80 (lba=0xc8) Invalid format >>FreeBSD/i386 BOOT Default: 0:fd(0,a)/kernel boot: No /kernel >>FreeBSD/i386 BOOT Default: 0:fd(o,a)/kernel boot: en blijft daar steken. Wat kan dat zijn ? CD opnieuw branden ? opamax
Link naar reactie
die :grin: wil niet veel meer beduiden dan dat ik verwacht dat je tijdens de installatie en kort daarna (zo kort dat je internet in FreeBSD nog niet ontdekt hebt :wink: ) nog wel online zult willen om een van de anderen te raadplegen. Dit houdt waarschijnlijk in dat je hetzij windows, hetzij linux laat staan... ik vind de melding waar je gewag van maakte wel bijzonder. het lijkt er inderdaad op - maar houd me ten goede - dat er iets mis is met de cd. (ik weet niet of dit met een vers gebrande verholpen is. wellicht dat er met de download iets fout is gegaan. probeer het eens met een cdr[b:e5db961527]w[/b:e5db961527], dan weet je al iets beter waar je aan toe bent.)
Link naar reactie
[quote:e725ac4737] Op 17-04-2002 2:42 schreef Mithrandir: die :grin: wil niet veel meer beduiden dan dat ik verwacht dat je tijdens de installatie en kort daarna (zo kort dat je internet in FreeBSD nog niet ontdekt hebt :wink: ) nog wel online zult willen om een van de anderen te raadplegen. [/quote:e725ac4737] Zoals het nu te zien is dan is dat zelfs voor mij nog wel te begrijpen, maar eerst zag ik alleen maar zoiets als een dubbele punt met hoofdletter dee. Hou idd met 1 pc de lijn met inet open. Heb nu toch probleem met CD. Heb voor de zekerheid de file (install) nog een keer gedownd. Maakt geen verschil. Heb nu 3 cd's die niet werken. Heb een Acer brander, Nero prog en Parrot cd's. Kan dat wat zeggen ?? Opamax
Link naar reactie
[quote:dfad058c57] Op 17-04-2002 12:23 schreef opamax: [quote:dfad058c57] Op 17-04-2002 2:42 schreef Mithrandir: die :grin: wil niet veel meer beduiden dan dat ik verwacht dat je tijdens de installatie en kort daarna (zo kort dat je internet in FreeBSD nog niet ontdekt hebt :wink: ) nog wel online zult willen om een van de anderen te raadplegen. [/quote:dfad058c57] Zoals het nu te zien is dan is dat zelfs voor mij nog wel te begrijpen, maar eerst zag ik alleen maar zoiets als een dubbele punt met hoofdletter dee. Hou idd met 1 pc de lijn met inet open. Heb nu toch probleem met CD. Heb voor de zekerheid de file (install) nog een keer gedownd. Maakt geen verschil. Heb nu 3 cd's die niet werken. Heb een Acer brander, Nero prog en Parrot cd's. Kan dat wat zeggen ?? Opamax [/quote:dfad058c57] A T T E N T I E, ouwe rotten, Ouwe rotten in een ander forum hebben me uit de (brander-)brand geholpen. Een ISO-file is geen data, maar image !! Branden lijkt nu gelukt en de pc lijkt goed te reageren op de (boot-)cd. Nu heb ik een scherm waar ik moet kiezen en wel tussen: -skip kernel config -start kernel config in full screen - " " " in CLI mode. a. wat moet ik kiezen ??? b. wat kan ik daarna allemaal verwachten ? Is er ergens een handleiding beschikbaar ? opamax
Link naar reactie
[quote:3cb02e4e94] open image-file (open beeldbestand) en dat branden [/quote:3cb02e4e94] Staat hier al opamax :wink: Maar misschien toch niet helemaal duidelijk :grin: Wel dan hab je na je brandervaring iig. een paar onderzetters voor je koffiebeker/pot, want zal vanaf nu wel nachtwerk gaan worden :grin:
Link naar reactie
[quote:710a2ad197] Op 18-04-2002 22:01 schreef opamax: Branden lijkt nu gelukt en de pc lijkt goed te reageren op de (boot-)cd. Nu heb ik een scherm waar ik moet kiezen en wel tussen: -skip kernel config -start kernel config in full screen - " " " in CLI mode. a. wat moet ik kiezen ??? [/quote:710a2ad197] Skippen is voldoende, als je toch wat device drivers uit de kernel configuratie wilt gooien doe dan "start kernel config in full screen". [quote:710a2ad197] b. wat kan ik daarna allemaal verwachten ? Is er ergens een handleiding beschikbaar ? [/quote:710a2ad197] http://www.vmunix.com/fbsd-book/ http://www.freebsd.org/handbook/
Link naar reactie
[quote:d98cdc5851] Op 18-04-2002 22:44 schreef wstolk: [quote:d98cdc5851] open image-file (open beeldbestand) en dat branden [/quote:d98cdc5851] Staat hier al opamax :wink: Maar misschien toch niet helemaal duidelijk :grin: Wel dan hab je na je brandervaring iig. een paar onderzetters voor je koffiebeker/pot, want zal vanaf nu wel nachtwerk gaan worden :grin: [/quote:d98cdc5851] Ja, idd, het heeft er al een tijdje gestaan. Stom van mij ?? Op dat moment had ik nog geen idee van de strekking ervan. Leer je later pas inzien en dan pas begrijp je iets wat tevoren al onder je neus lag. Sorry. opamax
Link naar reactie
[quote] Op 18-04-2002 22:45 schreef danieldk: [quote:136c1d1b43] Skippen is voldoende, als je toch wat device drivers uit de kernel configuratie wilt gooien doe dan "start kernel config in full screen". [/quote:136c1d1b43] Merci, maar kan er nog ff niets mee. Dus ga ik onderstaande hints bekijken. Zal later wel weer een her-install worden, maar dat zien we dan wel weer. opamax
Link naar reactie
[quote:e3620277f5] Op 19-04-2002 6:29 schreef opamax: Ja, idd, het heeft er al een tijdje gestaan. Stom van mij ?? Op dat moment had ik nog geen idee van de strekking ervan. Leer je later pas inzien en dan pas begrijp je iets wat tevoren al onder je neus lag. Sorry. [/quote:e3620277f5] geeft helemaal niets :grin: (zo gaat dat overigens met de meeste dingen in het leven. achteraf begrijp je ze pas) emmm, herinstallatie... wil je weten hoe vaak ik suse heb geinstalleerd??? heel vaak iig :wink:
Link naar reactie
[quote:cad2e15518] Op 18-04-2002 22:45 schreef danieldk: Skippen is voldoende, als je toch wat device drivers uit de kernel configuratie wilt gooien doe dan "start kernel config in full screen". [/quote:cad2e15518] Had tevoren niet het plan om wat drivers weg te halen. Wist nog niet eens wat er zou komen.Heb een ietsje geleerd, gekozen voor full screen en wordt geconfronteerd met 7x CONF. Ben gaan zoeken in APPARAATBEHEER, heb van diverse apparaten wel IRQ gevonden maar kan geen IOnr vinden. Waar moet ik dat zoeken ? (zie wel invoer/uitvoerbereik, maar kan ik daar wat mee ?) opa O,ja, op die pc zit ook nog Linux. Kan ik dat gebruiken om IO-poortnrs te vinden ? En waar is dat dan ? (Heb voor mijn idee het hele scale langs gelopen, maar niet gevonden) Enne.., ik heb dat toch nodig om de conflicten op te lossen ?? opa Aanvulling: Zie dus, als genoemd, invoer/uitvoerbereik en dan ook nog 'geheugenbereik' Kan ik daarmee iets ? In de pc zit ook een geluidskaart. Heeft die straks nog een functie als deze pc eenmaal als server draait ? Opamax Aanv-2 Heb inmiddels een lijst gevonden met de IRQ's en zie daaraan wat bijzonders: IRQ5 heeft 2 apparaten: a.IRQholder voor PCI steering (deze zit ook op IRQ's 9, 10 en 11) b.AMD 756 PCI bus (deze zit ook op de IRQ's 14 en 15 IRQ 9 heeft naast de hierbovengenoemde Holder het beeldscherm IRQ 10 heeft naast de hierboven genoemde Holder en NIC IRQ 11 heeft er drie: -de Holder van o.a. IRQ 5 -de geluidskaart -een netwerkkaart IRQ 14 heeft de AMD756(ook bij IRQ 5) en Promaire IDE-controller IRQ 15 heeft ook de AMD756 en Secundaire IDE controller. Hogere nrs zijn niet genoemd. Zijn er hogere nrs beschikbaar ? Heb ik het goed begrepen dat 2 of meer apparaten op EEN IRQ conflicten kunnen veroorzaken ? Of kunnen er enkele op hetzelfde nr zitten omdat ze bijv nooit tegelijkertijd werken ?? Even een geheugensteuntje: de pc waaop ik bezig ben FreeBSD te installeren moet straks gaan fungeren als server. Ik meen dat er iemand was die zei(schreef) dat je de server in de muurkast moet zetten. Als dat zo is kan dan beeldscherm, toetsenbord en muis er van af ?? Kun je dan vanaf een andere pc, Linux-bak, voor 100% de BSD-bak manipuleren ?? Op de betreffewnde pc, de BSD-bak, zit ook een geluidskaart. Kan die nog ergens dienst voor doen op een server ?? Wat een vragen he ? opamax [ Dit bericht is bewerkt door: opamax op 2002-04-22 19:47 ] [ Dit bericht is bewerkt door: opamax op 2002-04-23 06:31 ] [ Dit bericht is bewerkt door: opamax op 2002-04-23 10:57 ]
Link naar reactie
[quote:5e5a2570bf] Op 16-04-2002 22:53 schreef maximilaan: [quote:5e5a2570bf]En nog iets over dat van Bill. Mag dat even van Maximiliaan?? -Ben met Outlook bezig geweest. Eraf en er weer op. Nu heb ik een nadere achtergrond-kleur en wil ik die herstellen dan kan dat alleen als Active Desktop wordt ingeschakeld. Wat is de consequentie van die Active Desktop ? -Met de verkenner komen de files steeds als icoon. Moet dat telkens veranderen in 'detail' om meteen weer bij de volgende weer de icoontjes te zien. Waar/hoe dat in te stellen ? opamax[/quote:5e5a2570bf] Het lijkt me verstandiger deze vragen in os/windows te vragen, dan heb je de meeste kans op een goed antwoord. Max [/quote:5e5a2570bf] 1. Was een goed idee. Heb even gebuurt bij Windows en ben heel tevreden met antwoord. 2. Heb ik mijn support verspeeld ? Op mijn laatste vragen heb ik nl nog geen antwoord gezien. Offee.. denken de ouwe rotten dat opa eerst zelf maar wat moet uitzoeken ? 3. Ben natuurlijk verder gegaan en heb, denk ik, nog wel een kustvaarder vol vragen, maar zit nu met een actueel probleem: Heb FreeBSD voor een groot deel geinstalleerd, wil er met Exit uit, maar dan moet eerst de CD er uit omdat systeem wordt herstart. En die CD-rom doet niks. Hoe moet dat ? Win98 en Linux heb ik eraf geknald. Heel graag hulp. opamax
Link naar reactie
[quote:3cb2caf44d] Op 26-04-2002 22:23 schreef opamax: [quote:3cb2caf44d] Op 16-04-2002 22:53 schreef maximilaan: Het lijkt me verstandiger deze vragen in os/windows te vragen, dan heb je de meeste kans op een goed antwoord. Max [/quote:3cb2caf44d] 1. Was een goed idee. Heb even gebuurt bij Windows en ben heel tevreden met antwoord. [/quote:3cb2caf44d] ieder zo z'n eigen vakgebied :grin: [quote:3cb2caf44d] 2. Heb ik mijn support verspeeld ? Op mijn laatste vragen heb ik nl nog geen antwoord gezien. Offee.. denken de ouwe rotten dat opa eerst zelf maar wat moet uitzoeken ? [/quote:3cb2caf44d] huh? wat zeg je nu? come on! tuurlijk niet. maare, wat is de vraag nu eigenlijk? (kun je 'm nog eens posten?) edit: aha, nu begrijp ik het... mij was het tijdsverschil nog niet opgevallen :wink: [quote:3cb2caf44d] 3. Ben natuurlijk verder gegaan en heb, denk ik, nog wel een kustvaarder vol vragen, maar zit nu met een actueel probleem: Heb FreeBSD voor een groot deel geinstalleerd, wil er met Exit uit, maar dan moet eerst de CD er uit omdat systeem wordt herstart. En die CD-rom doet niks. Hoe moet dat ? Win98 en Linux heb ik eraf geknald. Heel graag hulp. [/quote:3cb2caf44d] emmm, de cd wil er niet uit? ook niet als je bezig bent te rebooten? als je van cd werkt dan mag ie er niet uit voordat je reboot, maar hij moet eruit voordat de pc een os wil starten. dus moet je 'm eruit halen als ie z'n geheugen aan het tellen is. als de cd-speler fysiek niet meer open wil is er iets vervelenders aan de hand. machine uitzetten en mbv een rechtgebogen paperclip in het kleine gaatje aan de voorkant prikken. als het goed is druk je dan een pinnetje weg waardoor de vergrendeling losschiet en de lade open gaat. voor meer uitleg: een hardware forum :grin: je had nog een ruim vol vragen... ff terugbladeren naar die andere post... i/o address geef je op als 0x??? (met ??? is een hexadecimaal getal als 3FD0) uitlezen in linux: cat /proc/ioports geheugenberijk hoeft AFAIK (as far as i know) niet te worden opgegeven.uitlezen in linux: cat /proc/iomem wat aangaat irq's uitlezen in linux: cat /proc/interrupts meerdere (pci)apparaten kunnen prima een irq delen (da's plug&pray) vooral met oude dingen (isa kaarten) had je irq-problemen. als je in windows geen irq-problemen had, dan hoef je ze met freebsd ook niet te verwachten vaak hoef je al die dingen niet eens in te stellen overigens. geluidskaart gaat denk ik niet functioneel worden - tenzij je op die server toch mp3's gaat afspelen er zijn totaal 16 irq's: 0 tot en met 15 0 = system timer 1 = cpu 2 = blahblah de lage nummers zijn van dingen die een hoge prioriteit hebben. (irq 0 krijgt dus voorrang boven alle andere) ook hier geldt weer: meer info in hardware forum :grin: je kunt van iedere bak een bsd-bak manipuleren - mits je de passwords hebt :grin: ssh of webmin gaan allebei prima (weet alleen niets van webmin... - foei, ga dat snel leren :grin: ) was dat het voor vanavond? dan kan ik gaan slapen :grin: edit: uitlezen in linux wordt lastig zag ik :sad: probeer gewoon niets op te geven en kijk of ie het doet. nogmaals: zeker met pci-dingen geeft dat als het goed is geen problemen _________________ maart 2003 Het Computer!Totaal forum... wat was dat ook al weer. het is lang geleden dat ik daar geweest ben sinds off-topic daar weg is... [ Dit bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-04-26 22:58 ]
Link naar reactie
[quote:931f29ae39] Op 26-04-2002 22:56 schreef Mithrandir: [quote:931f29ae39] Op 26-04-2002 22:23 schreef opamax: [quote:931f29ae39] Op 16-04-2002 22:53 schreef maximilaan: Het lijkt me verstandiger deze vragen in os/windows te vragen, dan heb je de meeste kans op een goed antwoord. Max [/quote:931f29ae39] 1. Was een goed idee. Heb even gebuurt bij Windows en ben heel tevreden met antwoord. [/quote:931f29ae39] ieder zo z'n eigen vakgebied :grin: [quote:931f29ae39] 2. Heb ik mijn support verspeeld ? Op mijn laatste vragen heb ik nl nog geen antwoord gezien. Offee.. denken de ouwe rotten dat opa eerst zelf maar wat moet uitzoeken ? [/quote:931f29ae39] huh? wat zeg je nu? come on! tuurlijk niet. maare, wat is de vraag nu eigenlijk? (kun je 'm nog eens posten?) edit: aha, nu begrijp ik het... mij was het tijdsverschil nog niet opgevallen :wink: [quote:931f29ae39] 3. Ben natuurlijk verder gegaan en heb, denk ik, nog wel een kustvaarder vol vragen, maar zit nu met een actueel probleem: Heb FreeBSD voor een groot deel geinstalleerd, wil er met Exit uit, maar dan moet eerst de CD er uit omdat systeem wordt herstart. En die CD-rom doet niks. Hoe moet dat ? Win98 en Linux heb ik eraf geknald. Heel graag hulp. [/quote:931f29ae39] emmm, de cd wil er niet uit? ook niet als je bezig bent te rebooten? als je van cd werkt dan mag ie er niet uit voordat je reboot, maar hij moet eruit voordat de pc een os wil starten. dus moet je 'm eruit halen als ie z'n geheugen aan het tellen is. als de cd-speler fysiek niet meer open wil is er iets vervelenders aan de hand. machine uitzetten en mbv een rechtgebogen paperclip in het kleine gaatje aan de voorkant prikken. als het goed is druk je dan een pinnetje weg waardoor de vergrendeling losschiet en de lade open gaat. voor meer uitleg: een hardware forum :grin: je had nog een ruim vol vragen... ff terugbladeren naar die andere post... i/o address geef je op als 0x??? (met ??? is een hexadecimaal getal als 3FD0) uitlezen in linux: cat /proc/ioports geheugenberijk hoeft AFAIK (as far as i know) niet te worden opgegeven.uitlezen in linux: cat /proc/iomem wat aangaat irq's uitlezen in linux: cat /proc/interrupts meerdere (pci)apparaten kunnen prima een irq delen (da's plug&pray) vooral met oude dingen (isa kaarten) had je irq-problemen. als je in windows geen irq-problemen had, dan hoef je ze met freebsd ook niet te verwachten vaak hoef je al die dingen niet eens in te stellen overigens. geluidskaart gaat denk ik niet functioneel worden - tenzij je op die server toch mp3's gaat afspelen er zijn totaal 16 irq's: 0 tot en met 15 0 = system timer 1 = cpu 2 = blahblah de lage nummers zijn van dingen die een hoge prioriteit hebben. (irq 0 krijgt dus voorrang boven alle andere) ook hier geldt weer: meer info in hardware forum :grin: je kunt van iedere bak een bsd-bak manipuleren - mits je de passwords hebt :grin: ssh of webmin gaan allebei prima (weet alleen niets van webmin... - foei, ga dat snel leren :grin: ) was dat het voor vanavond? dan kan ik gaan slapen :grin: edit: uitlezen in linux wordt lastig zag ik :sad: probeer gewoon niets op te geven en kijk of ie het doet. nogmaals: zeker met pci-dingen geeft dat als het goed is geen problemen _________________ maart 2003 Het Computer!Totaal forum... wat was dat ook al weer. het is lang geleden dat ik daar geweest ben sinds off-topic daar weg is... [ Dit bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-04-26 22:58 ] [/quote:931f29ae39]
Link naar reactie
huh? wat zeg je nu? come on! tuurlijk niet. [/quote] emmm, de cd wil er niet uit? ook niet als je bezig bent te rebooten? als je van cd werkt dan mag ie er niet uit voordat je reboot, maar hij moet eruit voordat de pc een os wil starten. dus moet je 'm eruit halen als ie z'n geheugen aan het tellen is. als de cd-speler fysiek niet meer open wil is er iets vervelenders aan de hand. machine uitzetten en mbv een rechtgebogen paperclip in het kleine gaatje aan de voorkant prikken. als het goed is druk je dan een pinnetje weg waardoor de vergrendeling losschiet en de lade open gaat. je had nog een ruim vol vragen... [/quote] Heel fijn, veel dank. CD is er uit. Echt een goed idee ! (heb paperclip gebruikt zonder pc uit te schakelen. Had op dat moment de melding dat er gereboot zou worden en dat NU de CD eruit moest. Misschien kun je toch wel OK geven en 'onderweg' de CD er uit halen) Ja heb idd nog veel vragen. Steeds weer nieuwe. Op dit moment actueel: PC start nu zonder Cd normaal op. Lijkt goed. Zie nu het dollarteken en de cursor en reageert niet op LS of DIR enz. Wat kan/moet ik vanaf hier ? Waar kan ik dat vinden ??? Er komen vanaf nu vragen over FreeBSD-server Zullen we dat onder een aparte topic zetten ? Wat zegt Maximiliaan daarvan ?? opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...