Ga naar inhoud

Linux depressie


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:3672fdcab7] Op 26-01-2002 0:24, schreef maximilaan: Ik heb nog wel een vraagje voor je, is het ¤-debacle op je werk al opgelost? zo ja, hoe hebben ze dat gedaan?? max [/quote:3672fdcab7] Oh ja dat werkt hoor heb zoals je zei simpel in alle autostartmappen het scripje gezet en iedereen heeft nu een benutte rechter windows toets :smile: Alleen dat met mijn toetsen bord en die rare s daar ben ik nog niet uit maar ik weet nu wel dat ik voor " gewoon R-alt+schift+" kan gebruiken en niet alleen R-alt+" Dus voortaan van mij geen rare tekens meer :wink:
Link naar reactie
Hmm, een " krijg je toch door SHIFT+' in te drukken?? Wat betreft die Windows-toets en ¤, ik kreeg van David Faure op mijnkop dat je een modifier daar niet voor gebruiken mag :roll: Ik heb toen deze oplossing in .Xmodmap gezet: keycode 14 = 5 percent EuroSign keycode 113 = Mode_switch !!clear Mod2 !!add Mod2 = Mode_switch keycode 26 = e E EuroSign De eerste is hoe windows het euroteken doet (onder de 5, ipv de E, laatste vind ik zelf logischer). de 2e is om de Rechter ALT de juiste mode_switch mee te geven de 2 met !! zijn als de modeswitch niet werk, moet je ze even weghalen De laatste is om ¤ onder de E te krijgen. Werkt bij mij, wie weet ook bij jouw? Overigens goed nieuws, bij KDE3 moet kxkb tot op bepaalde hoogte dit met rust laten... Max
Link naar reactie
[quote:91548d23b5] Op 26-01-2002 1:13, schreef maximilaan: Hmm, een " krijg je toch door SHIFT+' in te drukken?? Wat betreft die Windows-toets en ¤, ik kreeg van David Faure op mijnkop dat je een modifier daar niet voor gebruiken mag :roll: Ik heb toen deze oplossing in .Xmodmap gezet: keycode 14 = 5 percent EuroSign keycode 113 = Mode_switch !!clear Mod2 !!add Mod2 = Mode_switch keycode 26 = e E EuroSign De eerste is hoe windows het euroteken doet (onder de 5, ipv de E, laatste vind ik zelf logischer). de 2e is om de Rechter ALT de juiste mode_switch mee te geven de 2 met !! zijn als de modeswitch niet werk, moet je ze even weghalen De laatste is om ¤ onder de E te krijgen. Werkt bij mij, wie weet ook bij jouw? Overigens goed nieuws, bij KDE3 moet kxkb tot op bepaalde hoogte dit met rust laten... Max [/quote:91548d23b5] onder de windowsknop ipv de 5 of de E was gewoon een keuze nu hoef je geen combinaties te gebruiken en het went bere snel hoor :smile:
Link naar reactie
Meen je dat nou echt, met die verveling? :smile: Het is mij al een paar keer gelukt om Linux te laten vastlopen door te sleutelen aan de kernel en aan video drivers. [quote:de1a99f4a7] Op 25-01-2002 10:45, schreef wstolk: C++ (hoe spreek je dat eigenlijk uit) is dus gewoon dè optie voor linux ???[/quote:de1a99f4a7] See plus plus. C++ is een goede optie, maar C is zeker niet slecht. C heeft een paar voordelen over C++, namelijk: - compileren (met gcc tenminste) gaat VEEL sneller dan C++. - minder binary incompatibilities (bijv. gedoe met RTTI) - wordt beter ondersteund door verschillende compilers. En C ondersteunt ook OOP, net als C++; kijk maar eens naar GTK. (geeft niet als je dat niet snapt hoor :wink: ) [quote:de1a99f4a7]Zijn er nog meer boeken en dan denk ik echt aan het beginnen bij de basis want heb 0 achtergrond. Het beste wat ik ooit presteerde was een rekenproggie in Basic met random numbers en bij een goed antwoord een applaus :grin:[/quote:de1a99f4a7] Uch, Basic... evil! (ken je die kinderen van tegenwoordig al die trots zijn op dat ze een venster kan maken in VB?) Ik raad je aan om een boek over C te gaan lezen. Als je GUI programma's wilt maken, dan raad ik je het boek "Linux development with GTK+ and GDK". Het is echt een prachtig boek, en GTK+ is ook een prachtige GUI toolkit. Je kunt hem vast wel vinden in je lokale bib. Er is ook een ander boek, "GNOME Application Development" (ofzo), die kun je vinden op: http://developer.gnome.org/ Ook een zeer goed boek, geschreven door Havoc Pennington.
Link naar reactie
RoberV: Ja ik meen het je verveelt je stierlijk als je met Linux werk. Kloten met een kernel ... ach dat draaid goed dus waarom moeilijk doen. Video drivers ... Je ziet het met nvidia drivers binnen 5 minuten alles klaar en daar kun je weinig verder aan doen en waarom zou ik als het goed draaid ?? Verder... Al die kreten .... HELLUP Mensen ik gaf al aan dat ik ternouwernood weet wat Random beteken het beste en enigste wat ik dus ooit gedaan heb was dat rekenproggie in DOS 3.1 !!! Ik weet echt niet waar jullie het dus over hebben en wil eigenlijk gwoon advies van... Begin met C of C++ , wat in ieder geval de beste basis is en waarbij je voor de toekomst niet teveel dingen leer die je later weer moet afleren. Wat ik op het oog heb is en terminal programma te kunnen schrijven waarbij ik dus databases kan aanmaken, queries op kan loslaten en waarmee ik simpel gegevens kan printen. eea. moet echt modulair zijn. Dit lijkt allemaal op SQL dat weet ik maar ik wil dus een shel daarvoor aanleggen en zodat ik bijwijze van spreken het programma dat bij ons op de VAX draaid (ondr VMS en het pakket is MultihouseFinancieel) kan namaken. Vandaar mijn vraag dus ik heb al een doel maar weet niet hoe ik daar moet gaan komen :grin:
Link naar reactie
[quote:bb55ab728e] Op 27-01-2002 21:21, schreef danieldk: Ik zou zeggen, ga dan voor C en gebruik een SQL database. Via C header files kun je met de database communiceren. PHP is dat ook een optie, als je een webfrontend wilt gebruiken. [/quote:bb55ab728e] FF wat ik weet van ons systeem: Hardware VAX3400 OS "OpenVMS" (Open is zeker geen opensourde !) Software "multihousfinancieel" frontend Pilot 4.? => soort menushell zoals je vroegen met WP meegeleverd kreeg Taal van de software is "Cobol" Dit is niet te converteren naar een moderne taal dus is de enige mogleijkheid iets nieuws schrijven of herschrijven van de software. Wanneer het herschreven wordt kan direct met hedendaagse eisen rekening gehouden worden en vandaar dat het nog meer modulair moet worden dan het nu al is. Je zou zeggen waarom wil je er zelf aan beginnen.. ? Wel ik wil toch eens gaan programeren en wil dan wel een doel hebben. Als ik het zelf doe kan ik het onder de GPL doen en dus kunnen er teneerste meer en zeer kundige mensen aan werken. En ik ben zo overtuigd van de kracht van dit pakket en ken geen pakket waarmee de behoefte zoals die is in het stuk handel waar ik in zit dat het denk ik welkom zou zijn. Enne wbt het terminal verhaal.. We zijn hier gewend om er met vt520 mee te werken en als je verder geen pc nodig zou hebben op je werkplek dan is dat natuurlijk ook genoeg zodoende. [ Dit Bericht is bewerkt door: wstolk op 2002-01-27 21:33 ]
Link naar reactie
[quote:51e337acec] Op 27-01-2002 21:31, schreef wstolk: FF wat ik weet van ons systeem: Hardware VAX3400 OS "OpenVMS" (Open is zeker geen opensourde !) [/quote:51e337acec] Een Vax is eventueel naar NetBSD te migreren, maar ik neem aan dat je op i386, alpha, sparc o.i.d. over wilt. [quote:51e337acec] Software "multihousfinancieel" frontend Pilot 4.? => soort menushell zoals je vroegen met WP meegeleverd kreeg Taal van de software is "Cobol" Dit is niet te converteren naar een moderne taal dus is de enige mogleijkheid iets nieuws schrijven of herschrijven van de software. [/quote:51e337acec] Er zijn een paar opensource Cobol naar C vertalers, maar je moet niet verwachten dat het 123 werkt en dat je schone code krijgt. [quote:51e337acec] Als ik het zelf doe kan ik het onder de GPL doen en dus kunnen er teneerste meer en zeer kundige mensen aan werken. [/quote:51e337acec] Ik zou het eerder de BSD license gebruiken, het is ook opensource en het stelt bedrijven in de gelegenheid een eigen aangepaste versie te maken zonder dat ze de broncode vrij hoeven te geven. [quote:51e337acec] Enne wbt het terminal verhaal.. We zijn hier gewend om er met vt520 mee te werken en als je verder geen pc nodig zou hebben op je werkplek dan is dat natuurlijk ook genoeg zodoende. [/quote:51e337acec] Klopt. Terminals zijn veel prijsgunstiger in bedrijven waarin veel "seats" een gedeelde databaseserver gebruiken.
Link naar reactie
[quote:e3347cc5bd] Er zijn een paar opensource Cobol naar C vertalers, maar je moet niet verwachten dat het 123 werkt en dat je schone code krijgt. [/quote:e3347cc5bd] Vertel Vertel :wink: Maar ... Het bedrijf dat de boel voor ons onderhoud heeft dus binnenkort bijna geen mensen meer die Cobol kennen/kunnen :eek: Dus misschien krijgen we dan de broncode wel en dan kunnen we aan de gang WBT. Licentie idd BSD is zakelijk gezien misschien wel het beste is er misschien ook animo vanuit het bedrijfsleven om zoiets te doen. Ik heb er met mijn directeur aleens over gesproken, die man begrijpt dus echt helemaal niet van alles wat met IT te maken heeft en die reageerde direct al van waarom iets maken dat iedereen zomaar kan gebruiken. Heb hem toen heel fijntjes uitgelegd dat we dat nu ook deden met onze Linux pc's :grin: Maar Jij zegd dus gewoon met C beginnen en niet met C++ ?? Hoewel ik eerder las dat je voor C++ weer dingen moest aflerene die je met C geleerd hebt :? :eek:
Link naar reactie
[quote:0ad37c1c37] Op 27-01-2002 23:13, schreef wstolk: Vertel Vertel :wink: Maar ... Het bedrijf dat de boel voor ons onderhoud heeft dus binnenkort bijna geen mensen meer die Cobol kennen/kunnen :eek: Dus misschien krijgen we dan de broncode wel en dan kunnen we aan de gang [/quote:0ad37c1c37] Maar dan kun je het waarschijnlijk niet opensource licensen, omdat je dan vrijwel zeker een non disclosure agreement (NDA) moet ondertekenen. Een goed artikel over Cobol in opensource omgevingen met links is: [url]http://www-106.ibm.com/developerworks/library/cobol/[/url] [quote:0ad37c1c37] WBT. Licentie idd BSD is zakelijk gezien misschien wel het beste is er misschien ook animo vanuit het bedrijfsleven om zoiets te doen. Ik heb er met mijn directeur aleens over gesproken, die man begrijpt dus echt helemaal niet van alles wat met IT te maken heeft en die reageerde direct al van waarom iets maken dat iedereen zomaar kan gebruiken. [/quote:0ad37c1c37] Het voordeel is dat andere bedrijven je eventueel in kunnen huren om patches te maken of voor support. [quote:0ad37c1c37] Maar Jij zegd dus gewoon met C beginnen en niet met C++ ?? [/quote:0ad37c1c37] Beiden hebben verschillende toepassingsgebieden, zo is C++ (hoewel sommigen me er op zullen aanvallen) goed geschikt voor grafische applicaties, etc. Veel headers, bijvoorbeeld voor interactie met databases, zijn op C gericht en niet object georienteerd, dus het heeft zowiezo niet veel zin om C dan te gebruiken, tenzij je de externe functionaliteit in objecten wilt integreren. Daarnaast compileren C++ programma's langzamer en zijn ze iets trager omdat het werken met objecten e.d. iets minder dicht bij de computer staat dan het functioneel programmeren van C waardoor de codeomvang iets groter is. [quote:0ad37c1c37] Hoewel ik eerder las dat je voor C++ weer dingen moest aflerene die je met C geleerd hebt :? :eek: [/quote:0ad37c1c37] Niet echt, het verschil is vooral dat C++ objecten gebruikt en streams, bovendien gebruikt C++ volgens de standaard andere i/o functies (iostream e.d. i.p.v. stdio), hoewel je ook gewoon de c headers kunt gebruiken. Persoonlijk vind ik niet echt dat er sprake is van afleren, je moet de verschillen leren, daarna voelen beiden vrij natuurlijk aan.
Link naar reactie
As far as i know is vrijwel de hele kernel C De suggestie die al eerder geopperd is: "LFS" is een hele goeie, leuk wat werk en als het klaar is dan ben je nog maar net begonnen ;-) Alles wat debian slackware en dergelijke automatisch voor je configureren moet je zelf! doen. kun je eindelijk sendmail eens goed leren instellen... neem eens een kijkje op http://www.linuxfromscratch.org schrik niet voor de al te gedetailleerde aanwijzingen ;-) ook voor semi newbies moet het te doen zijn. vooral ook doen: af en toe een tarballetje maken van het hele lfs-systeem alles opnieuw compilen is vier keer leuk, maar de zeventiende keer is het echt irritant ;-) probeer eens een oude mac te pakken te krijgen en installeer daar linux op idem, maar dan voor sparc als je nog een hd overhebt kun je ook een 'echte' (lees commerciele) unix gaan 'doen'. probeer solaris ia32 eens. zorg dan vooral ook dat je systeem is uitgerust met een Matrox G450. die wordt tenminste standaard niet ondersteunt zonder flink te updaten. SuSE 7.0 levert bijvoorbeeld XFree86 3.x.x en 4.0.0 of zo en daar doet 'ie het niet mee - he, nu verklap ik de clou. als je echt een langdurig project wilt: lfs op een 386. compilen gaat weken duren ;-)
Link naar reactie
[quote:7274592d3b] Op 28-01-2002 22:07, schreef Mithrandir: As far as i know is vrijwel de hele kernel C [/quote:7274592d3b] Ook een deel platforumahankelijke asm. [quote:7274592d3b] De suggestie die al eerder geopperd is: "LFS" is een hele goeie, leuk wat werk en als het klaar is dan ben je nog maar net begonnen :wink: [/quote:7274592d3b] LFS gebruikt standaard static gelinkte binaries, dat is *evil*. [quote:7274592d3b] Alles wat debian slackware en dergelijke automatisch voor je configureren moet je zelf! doen. [/quote:7274592d3b] Wat configureert Slackware zelf? Alleen de packages zijn gecompiled, de rest configureer je handmatig. Ga dan lieven voor BSD als je je verveeld i.p.v. static binaries bouwen. [quote:7274592d3b] kun je eindelijk sendmail eens goed leren instellen... [/quote:7274592d3b] Dat kan met elke distro. [quote:7274592d3b] probeer eens een oude mac te pakken te krijgen en installeer daar linux op idem, maar dan voor sparc als je nog een hd overhebt kun je ook een 'echte' (lees commerciele) unix gaan 'doen'. [/quote:7274592d3b] cat /etc/fstab Copyright (c)xxxx SCO Corperation You get the idea! [quote:7274592d3b]probeer solaris ia32 eens. zorg dan vooral ook dat je systeem is uitgerust met een Matrox G450. die wordt tenminste standaard niet ondersteunt zonder flink te updaten.[/quote:7274592d3b] Solaris/i386 wordt niet meer verder ontwikkeld, dus als je echt tijd wilt verspillen. Als SMP OS draait het goed voor servers, maar voor gewoon gebruik (ugly Motif) zie ik het nut niet. Het systeem is vreselijk onlogisch en irritant. [quote:7274592d3b] als je echt een langdurig project wilt: lfs op een 386. compilen gaat weken duren :wink: [/quote:7274592d3b] sigh
Link naar reactie
Maar het gat mij er niet om mijn tijd ergens mee te verdoen, Ik zoek een uitdaging die nuttig is. Dus geen LFS want ik heb een goed draaiend systeem. Geen nonsens asl het compleet zelf compilen van een heel systeem, mijn machine is snel genoeg dus maak me om snelheid niet druk Ik wil dus gewoon iets dooen waar ik: a) iets van opsteek b) wel ff mee bezig ben c) iets mee terug kan doen voor de gemeenschap enz. enz. Walter
Link naar reactie
[quote:7044a3d971] Op 29-01-2002 11:26, schreef danieldk: Dan lijkt mij een opensourceversie van het produkt dat je noemde een perfecte investering van je tijd. Kun je misschien vertellen wat het precies doet? [/quote:7044a3d971] Zoals gezegd ben ik in de houthandel werkzaam dus er moet ingekocht worden op termijn en verkocht worden voor direct en op termijn. Daarnaast zit natuurlijk het hele boehoudverhaal erin. n zijn er makkelijk allerlei querie's op los te laten. Globaal komt het hier opneer: we kopen hout voor levering in de toekomst. =>dit levert een inkoopcontract op met gegevens van de lev. partij+hoeveelheid+ houtsoort en levringsconditie's. wij als verkoop kunnen hier dan al mee werken omdat prijs in $ bekent is en dus te bereken is naar huidige koers. Vervolgens gaat het hout varen zodat er zgn. botenlijsten zijn uit te printen waar alle partijen die op betr. boot zitten staan met geg. over aflader +hoeveelheid en houtsoort+maat zodra het hout aankomt in Ned. worden afleveradressen mbv. koppeling verkoopcontract-partij nummer doorgegeven aan de haven zodat er afgeleverd kan worden. Darnaast zit de heleboekhouding natuurlijk in het systeem maar daar heb ik de balle verstand niet van. Komt dus daar op neer dat wij zodra er iets gekocht is daar een contractnummer aanhangen (bestaat uit contr.nummer+partijnummer => xxxxx.?? ) ieder kontract bevat één houtsoort maar kan perpartij een andere maat bevatten. Het leuke van dit systeem is dat nu ik met meerdere systemen kennis gemaakt heb dit systeem ondanks dat het al zo oud is nogsteeds het meest flexibele en hanteerbaast is :grin: Ik hoop dat dit een klein beetje duidelijk maakt wat we hier dus gebruiken :wink:
Link naar reactie
tuurlijk gebruikt lfs static libraries/binaries hoe wil je anders de hele ratteplan compilen? en om weer van die static dingen af te komen compile je alles twee keer... lekker geoptimaliseerd, altijd beter dan 386-binaries... that's it is zeker voor een relatieve newbie erg leerzaam bootscripts ed worden duidelijker zo kom je er achter wat een systeem nodig heeft om te booten - bijna niets dus :wink: behalve snelheid ed - wat niet eens veel uitmaakt - is het voordeel van lfs dat je exact weet wat er staat en met een fotografisch geheugen weet je ook waar het staat (find is handig) een groot nadeel van slackware vind ik dat het geen standaard bootsysteem gebruikt - beter: een verouderde standaard het is wel vrij eenduidig, de manier van slackware, maar je komt het nergens anders meer tegen - behalve freebsd? versies (wordt het volgende experiment) eerst solaris nog goed laten draaien...
Link naar reactie
[quote:067cff9da0] Op 28-01-2002 22:28, schreef danieldk: LFS gebruikt standaard static gelinkte binaries, dat is *evil*. [/quote:067cff9da0] Hoooh!! LFS gebruikt in de eerste ronde statische binaries. Dat is omdat de C library dan nog niet gecompileerd is. In de tweede ronde wordt ALLES NOG EEN KEER gecompileerd, en dan dynamisch gelinkt. Best wel OK, dat LFS! (Ik draai het hier al eeuwen)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...