Ga naar inhoud

Linux depressie


anoniem

Aanbevolen berichten

Ja ik ben het zat. Ik werk nu al zo'n drie jaar met linux en het is nu al zo dat ik dat de hele dag in een linux omgeving aan de gang ben. Weliswaar als gewone gebruiker, ben tenslotte gewoon verkoper, maar zoals altijd is in land der blinden éénoog koning en dat geld dus ook hier. Maar nu we, hier op mijn werk, zo'n drie maanden met linuxsystemen aan de gang zijn krijg ik er steeds minder zin in. Het loopt nooit vast, iedereen kent inmiddels de weg en stelt nagenoeg geen vragen meer, zelfs de meest stomme dingen hoor ik niet meer. Kortom de verveling begint er in te komen. Dus laatst thuis een nieuwe video kaart geinstalleerd, en vol verwachting want nu kon ik weereens lekker sleutelen in mijn OS. Maar helaas want letterlijk binnen vijf minuten deed dat kreng datgene wat hij moest doen. Dus weer geen uitdaging, weer geen problemen, weer geen genoegdoening. Het Forum dan, dan ga ik me dar maar weer op storten. Zijn er bijna geen moeilijke dingen meer in Linux. Niemand die meer komt van hoe moet ik mijn scanner aansturen of hoe krijg ik mijn isa geluidskaartje aan de gang want het is zo stil als ik aan het werk ben, of hoe moet ik nu van Mp3 een cd branden, of hoe kan ik een netwerkje opzetten waarbij ik linux en windows clients heb. Balen, Linux is gewoon een heel saai OS dat dat doet wat het doen moet, makkelijk te installeren/configureren is waar de dingen werken zoals het hoort en als het eenmaal werkt zoals jij wil, het eruit ziet zoals jij wil en die programma's bevat die jij gebruikt eigenlijk geen uitdaging meer is, er gaat gewoon nooit iets stuk. Dus moraal van deze dip is Wat ga ik nu doen met al die vrije tijd ??? Heb natuurlijk zelf al nagedacht, Ik schrijf weleens een stukje voor een pcblad en dat kan ik natuurlijk blijven doen zodat meer mensen linux gaan gebruiken maar moet ik al die mensen nu ongelukkig gaan maken en overtuigen dat een saai os waar het eigenlijk nooit fout gaat nu echt iets voor hen is en ze het plezier van het opnieuw installeren van hun OS en al die programma's en het opnieuw dowloaden van al die illegale software omdat ze het bij de zoveelste installatie weer kwijt zijn , ontnemen?? Ik kan natuurlijk net als anderen hier tijd gaan steken in het vertalen van programma's maar dan kunnen al die mensen die straks over gaan op Linux zomaar ineens begrijpen hoe ze het systeem naar hun wensen kunnen inrichten, Hier doe ik jullie weer mee tekort want dan worden er nog minder interessante/ moelijke vragen gesteld en zijn wij, forumbezoekers, de dupe en misschien wel gedoemd om moetwillig anderen lastig te gaan vallen door het maken van linux virussen of het inbreken in computers van anderen om toch maar de boel omzeep te helpen zodat de mensen weer komen met vreemde dingen die met hun systeem gebeuren waar we dan weer diepgaande discussie over kunnen voeren. Ik kan natuurlijk besluiten om één keer in de maand alle nieuwe versie's van mijn software te downloaden en alles handmatig gaan compileren/installeren totdat ik weer dezelfde goeddraaienden machine heb als enkele dagen voor het formatteren van mijn harde schijf. Maar ik kan natuurlijk ook eens iets nieuws gaan doen, ik zou kunnen proberen me eens te verdiepen in het programmeren. Ik heb van lezen over linux geleerd dat het een prachtige programmeer omgeving is maar ik weet nieteens wat voor programmeertalen er zijn laat staan welke ik dan zou moeten leren, ik was tenslotte altijd al beter in wis&natuurkunde dan in talen. Wat voor boeken moet je dan lezen en vooral wat moet je dan gaan maken, het wiel is allang uitgevonden, dus... Of eigenlijk heb ik wel ene idee ik heb een prachtig voorbeeld draaien op een vax3400 bij mij op mijn werk maar ja dat is natuurlijk closedsource maar wel een pakket dat volledig modulair is en uitermate geschikt voor de handel. Al ruim 12 jaar oud en nog steeds zijn we er dik tevreden mee en kunnen we alles wat we willen er gewoon instoppen, of dit nu een nieuw artikel is of het inkoop traject voor een nieuwe vestiging of zelfs een heel nieuw bedrijf met boekhouding en voorraad admin erbij. Zoiets is er natuurlijk nog niet voor Linux maar dat kan ik nog niet anderen zouden dit moeten doen en als ik dan echt iets van programmeren onder de knie zou krijgen mag ik misschien wel meedenken of zelfs wel een paar regeltjes schrijven. Dan komt mijn naam ook in zo'n howto te staan en ben ik in éénklap onsterfelijk. Ja, dat ga ik doen ik ga proberen de weg te vinden in een programmeertaal maar dan moet ik wel even een handje hebben, iemand moet me het begin van de weg tonen, iemand moet me vertellen wat ik moet doen, iemand moet .....ach Bij Linux heb je gewoon altijd wat hulp nodig als je een nieuwe weg inslaat, het kan wel alleen maar het is leuker als je het met meerderen kunt doen of in ieder geval je plezier erin kan delen. Want dat is toch eigenlijk de GNU/Linux gedachte. Bedankt Walter
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Antwoord op de laatste alinea: ik heb een keer een setje gekocht van "Programming C" en "Programming Linux", sluiten perfect op elkaar aan en je leert goed programmeren. Het is niet zo'n popu boek die een paar regeltjes QT uitlegt waardoor je een prachtig windowtje op het scherm krijgt, maar waar je vervolgens weinig aan hebt. Het zijn gewoon degelijke boeken die over 10 jaar ook nog werken. Over het algemene symptoon: time to step up to BSD! BSD is l33t en regeert.
Link naar reactie
Ik zou zegggen, help mee KDE te vertalen!! Je naam komt in elke vertaalde applicatie terecht, wat je onsterfelijk maakt, je komt in de wonderlijke wereld van Gettext terecht, en als je dat onder de knie hebt, dan kun je, net zoals Niels en Otto met je opgedane contacten een stapje hoger gaan en meeprogrammeren aan KDE!!! Wat wil een mens nog meer?? Groetjes, Max
Link naar reactie
Ja, je naam komt in een .po bestand (teminste dat is de enige plek waar ik 't ben tegengekomen, maar ik gebruik op konqueror na geen KDE), maar ik denk niet dat veel mensen daar naar zullen kijken :sad:. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen goed werk is, veel werk gebeurt achter de schermen en de weg naar roem begint achter de schermen.
Link naar reactie
Tja, ik ken het "vervelingsprobleem" ook: Je installeert linux, configureert het, en denkt: "kijk, het werkt", en de dag erna: "het werkt nog altijd!", en de dag daarne: "het werkt nog altijd!" en zo kan je oneindig lang doorgaan (tenzij je Arnold heet :grin: ) Nuja, programmeren is in ieder geval een uitstekend idee, er zijn nog heel wat projecten die hulp kunnen gebruiken, dus ik zou zeggen: koop een goed C++ boek of zoek er eentje op internet. "Teach yourself C++ in 21 days" kan je op veel plaatsen online lezen, en als je het echt tot in de puntjes wil kennen is er "The C++ Programming Language" van Bjarne Stroustrup (de "uitvinder" van C++) , daar ben je wel wat langer dan 21 dagen mee zoet :smile:
Link naar reactie
Hmmmm, ideen zat dus maarga idd voor het programmeren. Vertalen zou ik denk ik erg slecht in zijn. C++ (hoe spreek je dat eigenlijk uit) is dus gewoon dè optie voor linux ??? Zijn er nog meer boeken en dan denk ik echt aan het beginnen bij de basis want heb 0 achtergrond. Het beste wat ik ooit presteerde was een rekenproggie in Basic met random numbers en bij een goed antwoord een applaus :grin: Wat me opvalt is dat ik gelukkig niet de enige ben die zich gaat vervelen :wink:
Link naar reactie
[quote:38e4efd400] Op 25-01-2002 0:22, schreef danieldk: Ja, je naam komt in een .po bestand (teminste dat is de enige plek waar ik 't ben tegengekomen, maar ik gebruik op konqueror na geen KDE), [/quote:38e4efd400] Dan wordt het tijd dat je bij help->info over Konqueror kijkt, (in de Nederlandse versie). Daar zie je mijn naam staan :wink: Rinse
Link naar reactie
[quote:666510f9df] Op 25-01-2002 10:58, schreef maximilaan: [quote:666510f9df] Op 25-01-2002 0:22, schreef danieldk: Ja, je naam komt in een .po bestand (teminste dat is de enige plek waar ik 't ben tegengekomen, maar ik gebruik op konqueror na geen KDE), [/quote:666510f9df] Dan wordt het tijd dat je bij help->info over Konqueror kijkt, (in de Nederlandse versie). Daar zie je mijn naam staan :wink: Rinse [/quote:666510f9df] Aha, ik gebruik nooit nl versies, vandaar.
Link naar reactie
Beste Wstolk, Ik ben ook een klein beetje in een linux depressie beland. Ook bij mij werkt alles al jaren. Soms is het even weer spannend met het updaten van Linux, maar uiteindelijk werkt alles dan weer als een zonnetje. Op mijn werk is het wel afwisselend, want daar werken we met windows. Op mijn pc na, happert er regelmatig wat. Mijn pc is dan ook de enige pc op linux en die werkt jammer genoeg altijd. Stephan _________________ Ik gun Linus Torvalds ook zijn eigen website en domeinnaam, deze is geworden http://www.linustorvalds.net [ Dit Bericht is bewerkt door: sverrips op 2002-01-25 14:55 ]
Link naar reactie
[quote:0535cf7d5a] Op 25-01-2002 14:52, schreef sverrips: Beste Wstolk, Ik ben ook een klein beetje in een linux depressie beland. Ook bij mij werkt alles al jaren. Soms is het even weer spannend met het updaten van Linux, maar uiteindelijk werkt alles dan weer als een zonnetje. Op mijn werk is het wel afwisselend, want daar werken we met windows. Op mijn pc na, happert er regelmatig wat. Mijn pc is dan ook de enige pc op linux en die werkt jammer genoeg altijd. Stephan _________________ Ik gun Linus Torvalds ook zijn eigen website en domeinnaam, deze is geworden http://www.linustorvalds.net [ Dit Bericht is bewerkt door: sverrips op 2002-01-25 14:55 ] [/quote:0535cf7d5a] Hier is het dus tegenovergesteld ;( twee file/printservers één firewall/proxy inkoop buro => 4x SuSE linux 7.3 Toko waar ik werk 5x SuSE linux 7.2 én :smile: 2x win98 1x winME komt nog een inet machientje bij Compaq 150Mhz denk ook linux en Celeron 400 ook maar windows denk ik Blijft er toch zo afentoe wat te doen hé :eek: Neen ff zonder dollen die windows machientjes moeten wel ivm bep software die ze op de administratie gebruiken (zou overigens heel goed met Wine draaien maar dan ziet het er niet uit ) Dus ga ik toc maar wat boeken opzoeken en met C++ beginnen of is en andere taal beter ?? Hoef geen grafische hoogstandjes te gaan maken denk ik hoor
Link naar reactie
C++ is zeker niet de enige programmeertaal, je kan in linux even goed programmeren onder Perl,Pascal,C,Tcl/Tk,... C is nog steeds de "moeder" van de gangbare programmeertalen, als je C kent zou je in 1-2-3 een andere taal moeten kunnen leren. C++ is hééél brutweg genomen een Object-geOrienteerde (OO) uitbreiding op C. Elk programma geschreven in C moet in principe probleemloos compileren met een C++ compiler. Waarom raad ik dan aan om toch meteen in C++ te beginnen in plaats van C, als C++ enkel een OO uitbreiding is? Als je eerst C leert, kweek je een hoop gewoonten aan die je nadien terug moet afleren om goede OO programma's te kunnen schrijven. En uiteindelijk zou dat laatste de bedoeling moeten zijn, want OO is meer en meer de standaard programmeerstijl aan het worden. (Wat enkel positief is, want OO programma's zijn veel makkelijker te onderhouden en uit te breiden dan "klassieke" programma's). Misschien klinkt dit nog allemaal chinees voor u, maar eens je er mee bezig bent zal je wel duidelijk verstaan wat ik juist bedoel :smile: Let wel, C en C++ zijn geen gemakkelijke talen om mee te beginnen! Het zal wel wat moeite (en gevloek :smile: ) kosten om het allemaal onder de knie te krijgen, maar als het dan gelukt is heb je er heel veel aan. (net zoals dat bij linux het geval is trouwens :smile: ) Ahja, en je spreekt C++ als volgt uit: seeplusplus :grin:
Link naar reactie
Mooi, ik ga spitten om een paar goede boeken te pakken te krijgen (online lezen vind ik niks) En troost :wink: Ik ben dus niet de enige die zo "gelukkig" is dat zijn systeem prettig loopt. Eigenlijk zou er een link naar het Windows forum moeten komen voor deze topic :grin: raken er in ieder geval enkele mensen zwaar in de stres [rofl]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...