Ga naar inhoud

Leren Programmeren?


Aanbevolen berichten

[quote:f5dcd1c54b="abcott"] Ik heb jaren ervaring met QBASIC, QUICKBASIC. Ik ben ongeveer twee terug overgestapt op LIBERTY BASIC. Daarmee maak ik "eenvoudig" proffesioneel uitziende programma's voor Windows XP.[/quote:f5dcd1c54b] [url=http://www.tweakers.net/nieuws/32203?t=1083361397&]BASIC bestaat 40 jaar![/url]
Link naar reactie
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:3d14b34544="h4xX0r"][quote:3d14b34544="abcott"] Ik heb jaren ervaring met QBASIC, QUICKBASIC. Ik ben ongeveer twee terug overgestapt op LIBERTY BASIC. Daarmee maak ik "eenvoudig" proffesioneel uitziende programma's voor Windows XP.[/quote:3d14b34544] [url=http://www.tweakers.net/nieuws/32203?t=1083361397&]BASIC bestaat 40 jaar![/url][/quote:3d14b34544]Klopt wel zo ongeveer ja. Alleen heeft Basic één héél groot nadeel, het nodigt uit tot ongelofelijk rommelig programmeren. Je hoeft nauwelijks variabelen te declareren, hoofdprogramma, functies en (sub)routines mogen in elke willekeurige volgorde doorelkaar staan enz. enz. Ook met Goto's kun je wat men noemt een ware spagettie van maken, en het werkt ook nog, maar achteraf kan het een enorme onoverzichtelijke brei zijn. Let wel, dit hoeft niet, ook in basic kun je structureel programmeren, maar bij een beginner bestaat wel het gevaar dat omdat het zo gauw werkt hij of zij zich slechte gewoonten aanleert, die hij later bij een hogere taal moeilijk weer kwijtraakt. Als je gelijk begint met C, C++ of desnoods met Pascal, dan word je meteen gedwongen om structureel te programmeren. Overigens wordt QBasic al jaren lang niet meer bij Windows geleverd (werkt het omdat het een DOS-programma is nog op XP?), dus zul je het ergens vandaan moeten sprokkelen. Een eenvoudig beginners-oefeningetje zou je ook nog in Javascript kunnen doen. De overstap naar C of C++ is dan niet eens zo heel groot. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:7294b11eae="Vic"]Ik ben het (natuurlijk) niet met u eens wat betreft de overzichtelijkheid van Visual DialogScript. Het zijn allemaal commando's/functies die afgeleid zijn van engelse woorden. Ook is het niet waar dat u alle commando's moet kennen om iets met VDS te kunnen programmeren. Voor de standaard programma's zijn maar enkele [i:7294b11eae]types[/i:7294b11eae] commando's nodig. En dan nog, ik denk dat er geen één programmeertaal is waarbij je de taal niet hoeft te kennen om er iets mee te kunnen maken. (klinkt al raar) Ook is er een helpbestand waarin u binnen enkele seconden uitleg heeft gevonden over de parameters van een commando, en op het forum krijgt u ook meestal binnen 24 een oplossing waarmee u iets kunt. Maar goed... meningen kunnen verschillen. Vic[/quote:7294b11eae]Voor zover ik even heel snel kon zien, zat er totaal geen structuur in die taal... Het waren gewoon losse commando's, waarvan je zelf dan maar moest zien wat je ermee wil/wou. In tegenstelling tot (bijv) Pascal, gaat het niet van var's declareren, ,functies/procedures/types aanmaken, daadwerkelijke programma, maar je moet bij dat VDS maar zien wat je doet. De compiler regelt het wel. Niet echt goed, en al helemaal niet goedd voor beginners want die leren/leer je dan verkeerde gewoontes aan. Maar ff voor de duidelijkheid: Ik heb er alleen even naar gekeken (nog geen minuut) dus kan heel goed zijn dat er wat niet klopt van mijn verhaaltje... [quote:7294b11eae="J. de Boer"]Een eenvoudig beginners-oefeningetje zou je ook nog in Javascript kunnen doen. De overstap naar C of C++ is dan niet eens zo heel groot.[/quote:7294b11eae] Zelfde geldt voor PHP, dat lijkt ook redelijk veel op C++...
Link naar reactie
[quote:36f9109549]Klopt wel zo ongeveer ja. Alleen heeft Basic één héél groot nadeel, het nodigt uit tot ongelofelijk rommelig programmeren. Je hoeft nauwelijks variabelen te declareren, hoofdprogramma, functies en (sub)routines mogen in elke willekeurige volgorde doorelkaar staan enz. enz. Ook met Goto's kun je wat men noemt een ware spagettie van maken, en het werkt ook nog, maar achteraf kan het een enorme onoverzichtelijke brei zijn.[/quote:36f9109549] hmm :) QBasic heeft het al een stuk beter gemaakt met subroutines en functies (mogen overigens _niet_ door elkaar staan, bij gosub/return weer wel). Een voorbeeld van brei: [code:1:36f9109549]2820 NEXT I 2830 NEXT J 2840 RETURN 2850 REM THIS IS THE SECTION FOR HIDING THE SHIPS 2860 REM THIS IS THE SECTION FOR HIDING THE AIRCRAFT CARRIER 2870 COLOR 28,0 2880 LOCATE 23,1 2890 PRINT "THE SYSTEM IS WORKING ON THE AIRCRAFT CARRIER." 2900 COLOR 7,0 2910 X=INT(10*RND):Y=INT(10*RND):Z=INT(4*RND):E=INT(2*RND)+1 2920 REM CHOOSE RANDOM NUMBERS FOR START OF SHIP, DIRECTION OF SHIP AND WHICH END OF THE AIRCRAFT CARRIER HAS THE CROSS 2930 IF Y<4 AND Z=0 THEN GOTO 2910 2940 IF X>5 AND Z=1 THEN GOTO 2910 2950 IF Y>5 AND Z=2 THEN GOTO 2910 2960 IF X<4 AND Z=3 THEN GOTO 2910 2970 IF Z=0 AND X=0 THEN GOTO 2910 2980 IF Z=0 AND X=9 THEN GOTO 2910 2990 IF Z=1 AND Y=0 THEN GOTO 2910 3000 IF Z=1 AND Y=9 THEN GOTO 2910 3010 IF Z=2 AND X=0 THEN GOTO 2910 3020 IF Z=2 AND X=9 THEN GOTO 2910 3030 IF Z=3 AND Y=0 THEN GOTO 2910 3040 IF Z=3 AND Y=9 THEN GOTO 2910 3050 ON Z GOTO 3130,3200,3270 3060 REM PLACE THE AC IN POSSIBLE DIRECTION 0 (N) 3070 Y(1)=Y:Y(2)=Y-1:Y(3)=Y-2:Y(4)=Y-3:Y(5)=Y-4 3080 FOR I=1 TO 5:X(I)=X:NEXT I 3090 X(6)=X+1:X(7)=X-1 3100 IF E=1 THEN Y(6)=Y:Y(7)=Y 3110 IF E=2 THEN Y(6)=Y(5):Y(7)=Y(5) 3120 GOTO 3340[/code:1:36f9109549] uit batship.bas, mocht je die programma's nog hebben liggen ;) maar subs helpen een hoop, hoewel ik toch zou willen dat er om de 5 regels comment had moeten staan 8)
Link naar reactie
[quote:3f044855ce="J. de Boer"][quote:3f044855ce="h4xX0r"][quote:3f044855ce="abcott"] Ik heb jaren ervaring met QBASIC, QUICKBASIC. Ik ben ongeveer twee terug overgestapt op LIBERTY BASIC. Daarmee maak ik "eenvoudig" proffesioneel uitziende programma's voor Windows XP.[/quote:3f044855ce] [url=http://www.tweakers.net/nieuws/32203?t=1083361397&]BASIC bestaat 40 jaar![/url][/quote:3f044855ce]Klopt wel zo ongeveer ja. Alleen heeft Basic één héél groot nadeel, het nodigt uit tot ongelofelijk rommelig programmeren. Je hoeft nauwelijks variabelen te declareren, hoofdprogramma, functies en (sub)routines mogen in elke willekeurige volgorde doorelkaar staan enz. enz. Ook met Goto's kun je wat men noemt een ware spagettie van maken, en het werkt ook nog, maar achteraf kan het een enorme onoverzichtelijke brei zijn. [/quote:3f044855ce] http://www.balvert.demon.nl/programmeren.htm hmm. [color=blue:3f044855ce]On error Goto hell[/color:3f044855ce] [quote:3f044855ce="J. de Boer"] Let wel, dit hoeft niet, ook in basic kun je structureel programmeren, maar bij een beginner bestaat wel het gevaar dat omdat het zo gauw werkt hij of zij zich slechte gewoonten aanleert, die hij later bij een hogere taal moeilijk weer kwijtraakt. Als je gelijk begint met C, C++ of desnoods met Pascal, dan word je meteen gedwongen om structureel te programmeren. [/quote:3f044855ce] Visual Basic.NET is tegenwoordig al een hele vooruitgang. Begin niet aan Visual Basic 6 of lager. Voor een beginner zou ik Visual Basic.NET of Delphi (Object pascal) aanraden.
Link naar reactie
[quote:46b9e7cffd="turbo-pascal"]want met VB betaal je en ben je lekker M$ gebonden, en daar wordt je ook zeker niet beter van !...![/quote:46b9e7cffd]Ten eerste is het Microsoft en geen M$ en Microsoft gebonden is ook niet geheel waar, het hele .NET framework is platform onafhankelijk. Dat er geen implementaties zijn (of halve) voor andere platformen is een ander verhaal, maar je bent echt niet Microsoft gebonden. Daarnaast kost Delphi ook geld als je er "echt" mee wilt ontwikkelen...
Link naar reactie
Ik ben al voor van alles uitgemaakt. Hier volgt dus weer zo een eigenwijs praatje. Ik heb het gevoel dat de "oude rotten" niet met hun tijd zijn meegegaan. Steeds weer lees ik over Basic dezelfde koeterwals. Prematuur en tendencieus. BASIC is NIET stil blijven staan. De tegenwoordige Basic is even gestructureerd als elke andere nieuwe taal. Functies, subroutines, globale variabelen, byref's, call's enz. Basic is even onoverzichtelijk als je het zelf maakt, maar dat geldt voor alle talen. Basic is eenvoudig!! Iedereen (ja zelfs ik) kan na twee minuten zijn eigen basic programma in windows runnen. En dat doet geen enkele taal Basic na. Op school moeten ze daar maar over nadenken! Abcott.
Link naar reactie
[quote:0f80df6526="abcott"]Ik ben al voor van alles uitgemaakt. Hier volgt dus weer zo een eigenwijs praatje. Ik heb het gevoel dat de "oude rotten" niet met hun tijd zijn meegegaan. Steeds weer lees ik over Basic dezelfde koeterwals. Prematuur en tendencieus. BASIC is NIET stil blijven staan. De tegenwoordige Basic is even gestructureerd als elke andere nieuwe taal. Functies, subroutines, globale variabelen, byref's, call's enz. Basic is even onoverzichtelijk als je het zelf maakt, maar dat geldt voor alle talen. Basic is eenvoudig!!! (KISS)! Iedereen (ja zelfs ik) kan na twee minuten zijn eigen basic programma in windows runnen. En dat doet geen enkele taal Basic na. Op school moeten ze daar maar over nadenken! Abcott.[/quote:0f80df6526]Leuk verhaaltje hoor, maar wie zegt dan dat BASIC (te) oud is... BASIC opzich zal best een goede taal zijn (ken het zelf verder niet), maar de meesten hebben het (als ze het over BASIC hebben) al gauw over QBASIC... Afijn, als jij zo goed weet dat het een moderne taal is, dan weet jij dat toch. Erger je dan niet zo aan mensen die anders beweren...(zoals ik .. (?))
Link naar reactie
[quote:fb69cd1fc4="webspider"]Bij basic KAN je netjes programmeren, bij andere talen word je _gedwongen_ netjes te programmeren...[/quote:fb69cd1fc4]Hier sla je inderdaad de spijker op de kop. Overigens, in mijn eerdere bijdrage aan deze discussie bedoelde ik uitdrukkelijk de oudere versies van Basic, dus de DOS-georiënteerde Basic-dialecten. Alleen al vanwege de beperkte grafische mogelijkheden (8-bits kleurenspectrum etc.) is dit toch eigenlijk alleen maar geschikt voor heel eenvoudige klusjes zonder al te hoge grafische eisen. En inderdaad ben je dan met zoiets heel gauw klaar, dit in tegenstelling tot hogere talen waar je eerst uitgebreid je variabelen moet declareren e.d.. Visual Basic, wat steeds als tegenargument wordt aangedragen heet dan wel Basic, maar is m.i. niet meer te vergelijken met die oudere versies, dus heb je het over volkomen andere zaken. Dit even als antwoord op de opmerking "dat die oude rotten niet met hun tijd mee zijn gegaan". Jan de Boer
Link naar reactie
Ik merk wel dat jullie allemaal amateurtjes zijn die weinig kaas hebben gegeten van het vak programmeur. Niets mis mee, maar ik ben zelf programmeur geweest, en als je in een groot bedrijf komt te werken is het net zo vervelend werk als lopendebandwerk. Er wordt je niet gevraagd leuke danwel mooie schermpjes te maken met leuke functionaliteit. Neen, programma 10.001 aanpassen en op naar 10.002. Dag in dag uit. Heel vervelend. Jullie denken aan mooie programma's maken, maar dat doen anderen. Een programmeur is niet meer dan een fabrieksarbeider. Het werkvolk. De leuke dingen doen anderen. Een echte programmeur is voor 99% van zijn tijd bezig met 'knippen en plakken' en 'zoek en vervang'.
Link naar reactie
[quote:f9f3bb6857="Wiep Corbier"]ik ben zelf programmeur geweest, en als je in een groot bedrijf komt te werken is het net zo vervelend werk als lopendebandwerk. Er wordt je niet gevraagd leuke danwel mooie schermpjes te maken met leuke functionaliteit. Neen, programma 10.001 aanpassen en op naar 10.002. Dag in dag uit. Heel vervelend.[/quote:f9f3bb6857] Aha. Aan wat voor soort programma´s heb je eigenlijk gewerkt dan?
Link naar reactie
[quote:57cf26b528="J. de Boer"]Alleen al vanwege de beperkte grafische mogelijkheden (8-bits kleurenspectrum etc.) is dit toch eigenlijk alleen maar geschikt voor heel eenvoudige klusjes zonder al te hoge grafische eisen.[/quote:57cf26b528] Okay, je moet niet grafisch gaan werken, maar in textmode kan je best mooie programma's maken... [img:57cf26b528]http://home.hccnet.nl/orion.boot/naamloos01.gif[/img:57cf26b528] Titelbalk is nog het ergst ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...