Ga naar inhoud

foto's bewerken of niet


Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd of jullie gewoon foto's direkt op cd/dvd zetten of dat jullie ze eerst bewerken. Ik zet ze gewoon met proshowgold op cd maar is er veel winst te behalen door ze eerst te bewerken? Maken jullie er een svcd van of brand je ze als jpg? Als jullie de foto's oppeppen wat doe je en wat gebruik je hiervoor.Veel vragen maar ik ben benieuwd naar jullie antwoorden Groetjes Marco
Link naar reactie
a. Vroeger liet ik ze eerst comprimeren, maar daar ben ik van teruggekomen: 'k zet ze 'origineel' op mijn schijf: de 'echte' foto heeft nog steeds mèèr gegevens in zich dan een bewerkte b. 'is er winst te behalen door ze te bewerken? ' : op welk terrein winst te behalen? (bedoel je minder schijfopslag?) c. svcd: 'k snap je niet (image? backup?) d. foto's oppeppen: idem: wat bedoel je met foto's oppeppen?
Link naar reactie
[quote:645614c9dd="Passer"]a. Vroeger liet ik ze eerst comprimeren, maar daar ben ik van teruggekomen: 'k zet ze 'origineel' op mijn schijf: de 'echte' foto heeft nog steeds mèèr gegevens in zich dan een bewerkte b. 'is er winst te behalen door ze te bewerken? ' : op welk terrein winst te behalen? (bedoel je minder schijfopslag?) c. svcd: 'k snap je niet (image? backup?) d. foto's oppeppen: idem: wat bedoel je met foto's oppeppen?[/quote:645614c9dd] Bedankt voor jullie antwoorden "Passer" B: Ik bedoelde winst op de beeldkwaliteit. C: Ik maak een svcd in Proshow zodat je een slideshow krijgt met overgangen en evt muziek. D oppeppen is eigenlijk hetzelfde als betere beeld kwaliteit proberen te krijgen. Groetjes Marco
Link naar reactie
b: bedenk dit (eigen ondervinding): je vertrekt altijd van de foto die jij van je memorydisk haalt. Je kan die bewerken (zelfs beter maken soms), maar als je die wist, ben je steeds je origineel (waar je van vertrokken bent) kwijt. Anders gezegd: met je originele foto kan je later nog steeds naar een betere bewerkte foto toe (je kan die dus opnieuw gaan aanmaken), maar als jij je originele foto wist, kan je van je bewerkte nooit meer terug naar je originele. Als je dus later merkt: dat of dat van die foto is vb niet duidelijk meer (vb omdat je hem comprimeerde), dan ben je zonder die originele niets meer. c. 'k ken Proshow niet, maar svcd zal wel een soort powerpointsessie zijn vermoed ik. Ik maak geen voorstellingen, maar brand ze steeds als jpg op mijn cd. Zelfde redenering als b: je kan er later nog steeds svcd's van maken, omgekeerd is (vermoed ik) moeilijker en/of met kwaliteitsverlies. (klopt dit?) d. Foto's oppeppen: ik houd dus steeds het origineel en bewerk mijn foto's met Coreldraw (Photopaint)
Link naar reactie
- altijd originelen op een cd cq tussentijds op 2e hd bewaren. - svcd: maakt van opeenvolgende foto´s (en effecten/muziek) een mpeg en bewaart dus géén foto´s, tenzij je programma aangeeft dat het mogelijk is de foto´s als foto mee te branden op de (s)vcd. - (s)vcd richt zich op vertoning via tvbeeld, en da´s dus per definitie anders dan een monitor! - foto´s oppeppen: werk altijd met op een kopie. pas er mee op, vooral als je kleuren gaat aanpassen moet je ernstig rekening houden met kleurafwijkingen in je monitor (het scheelt zelfs al of je bij daglicht of kunstlicht werkt!. zolang je je beperkt tot bijsnijden, rooie ogen verwijderen, vlekjes enzo verwijderen en lokaal retoucheren, kan je vrij probleemloos (voor de uiteindelijke afdruk) je gang gaan, met bij voorkeur psp.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...