Ga naar inhoud

hdd alweer gecrashed


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb sinds 2 weken een samsung 160gb (8mb cache) harde schijf. Deze is echter nu al 2 keer gecrashed. De eerste keer heb ik een nieuwe gekregen en nu 5 dagen later zijn de partities alweer verdwenen. Nu zou ik graag weten waardoor dit kan komen. Het lijkt me namelijk sterk dat dit toeval is. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met m'n moederbord of iets dergelijks. (asus A7V-266E). M.vr.g.
Link naar reactie
[quote:d8e3f6b221="Wisja"]Ja dat is een mogelijkheid. Controleer je kabels ook even....[/quote:d8e3f6b221] Kabels zitten nog steeds goed. Niets aan veranderd en zitten goed op het moederbord. Hij wordt ook gewoon herkend in de bios maar het lijkt erop dat het ntfs-syteem verminkt is ofzo. [quote:d8e3f6b221="Comp-Freak"]'t zou kunnen dat je mobo harde-schijven opblaast. Heb ik wel eens met een socket 7 mobo gehad.[/quote:d8e3f6b221] Mijn maxtor 60gb draait al een drietal jaren op dit mobo maar werkt nog steeds naar behoren dus...... Misschien dat het eraan ligt dat die samsung op de slave zit maar dat lijkt me sterk. Trouwens wat heb jij er toen aan gedaan en gebeurde dit ook pas na een paar dagen?
Link naar reactie
[quote:82b0c68589="Hausmans"]Kabels zitten nog steeds goed. Niets aan veranderd en zitten goed op het moederbord. Hij wordt ook gewoon herkend in de bios maar het lijkt erop dat het ntfs-syteem verminkt is ofzo. [quote:82b0c68589="Comp-Freak"]'t zou kunnen dat je mobo harde-schijven opblaast. Heb ik wel eens met een socket 7 mobo gehad.[/quote:82b0c68589] Mijn maxtor 60gb draait al een drietal jaren op dit mobo maar werkt nog steeds naar behoren dus...... Misschien dat het eraan ligt dat die samsung op de slave zit maar dat lijkt me sterk. Trouwens wat heb jij er toen aan gedaan en gebeurde dit ook pas na een paar dagen?[/quote:82b0c68589] Ik denk dan dat dat niet het probleem is. Ik heb mijn mobo kunnen weggooien. En ja, pas na een tijd draaien ging hij raar doen en opeens kapte ie. Nu even iets nieuws. Uit de omschrijving kan ik opmaken dat dit veel op een ander probleem van mij lijkt. Ik heb nl ook 2 keer gehad dat mijn windows installatie chrashte. Ook dan wilde hij niet meer opstarten. Blijft hij in een soort lus van telkens opnieuw opstarten hangen? Ik heb hem opnieuw geinstalleerd (nadat mij buurman dat de 1e keer had gedaan) met servicepack 1 en alles erop en eraan en nu werkt hij al weer dik een jaar probleemloos.
Link naar reactie
[quote:c03a5466ef="Nelson Lau"]Mag ik vragen welke Windows versie je geinstalleerd hebt ? En in hoeveel partities heb je die verdeeld ?[/quote:c03a5466ef] Nelson vraagt dit niet zomaar : als je XP hebt moet je bij Bill gaan kijken en de patch aanbrengen : in sommige situaties vooral slaapstand etc. molt XP langzaam grote harde schijven. Er is hier een topic over geweest
Link naar reactie
[quote:f651044a8d="Tha Duke"]Heb je ook gechecked of je wel een goede (d.w.z. 80 aderige) Ultra/ATA kabel gebruikt? Heb een keer de meest rare foutmeldingen gekregen toen ik per ongeluk een 40 aderige gebruikte om een 160G schijf aan te sluiten... :roll:[/quote:f651044a8d] Hoe kan ik dit zien, ik weet namelijk niet zeker of ik 80-aderige kabels gebruik omdat ik nog steeds de standaard kabels van een 3-tal jaren terug gebruik. [quote:f651044a8d="Nelson Lau"]Mag ik vragen welke Windows versie je geinstalleerd hebt ? En in hoeveel partities heb je die verdeeld ?[/quote:f651044a8d] Ik heb alleen Windows XP professional geinstalleerd op mij maxtor 60gb schijf. Deze werkt al 3 jaar naar behoren en is niet gepartitioneerd. Echter op dezelfde kabel (slave) had ik die samsung 160gb schijf geinstalleerd met 4 partities en die doet het dus niet meer. M'n pc staat ook bijna nooit in slaapstand dus.... En langzaam mollen van schijven duurt dan neem ik aan ook iets langer dan 5 dagen. [quote:f651044a8d="bartjok"]Ik moest m`n bios updaten voor 160 GB schijf, dus misschien![/quote:f651044a8d] Mijn schijf heeft gewoon gewerkt dus ik denk niet dat dat het probleem is, hij begeeft het pas na ongeveer 5 dagen. [quote:f651044a8d="garfield662056"]Ik heb dit probleem ook eens gehad. Het kwam omdat de harde schijf te warm werd. Kijk eens of er voldoende koeling langs de schijf gaat.[/quote:f651044a8d] Mijn kast is altijd open en het is momenteel niet zo heel erg warm in m'n kamer. Ook voelt hij niet warmer aan dan handwarm nadat hij gebruikt is, maar dat zegt niet erg veel omdat ik redelijk vuurvaste handen heb :P .
Link naar reactie
80 aderige kabel [img:c233bb52c0]http://www.plextor.com/english/news/images/80cable.jpg[/img:c233bb52c0] 40 aderige Kabel [img:c233bb52c0]http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/z_000517idecable40.jpg[/img:c233bb52c0] Zoals je kunt zien is de 80 aderige kabel veel fijner van structuur, omdat hij 2x zoveel anders heeft.
Link naar reactie
Mmm, nu je het zegt zie ik het verschil. Ik heb 2 verschillende kabels in m'n pc eentje zit op m'n primaire ide-connector (een 80-aderige zo lijkt het), hier zitten m'n 60gb schijf en m'n 160gb schijf op dus dat zou geen problemen moeten geven lijkt me. De ander is echter een veel grovere kabel dus ik neem aan een 40-aderige, ik weet niet of dit wat uitmaakt want hier zit alleen een dvd-speler op en een oude harde schijf.
Link naar reactie
[quote:24096e0043="Hausmans"]De ander is echter een veel grovere kabel dus ik neem aan een 40-aderige, ik weet niet of dit wat uitmaakt want hier zit alleen een dvd-speler op en een oude harde schijf.[/quote:24096e0043] Als de dvd-speler en/of de oude harde schijf udma66 is, dan is een 80-aderige kabel vereist.
Link naar reactie
ik zie hier veel indianen verhalen wat betreft de kabels..... het enige nadeel van de 40 aderige kabel is dat je de snelheid behoorlijk afremt van je nieuwe harde schijf. Deze kabel is namelijk vereist vanaf ultra ata 66/100 en heeft inderdaad wel een wat betere signaal kwaliteit. voor de rest zijn ze volledig compatible en het lijkt me dan ook sterk dat de problemen daardoor komen. (behalve dat de schijft op een lagere transfermode werkt). Het A7v266 is een wat ouder bord, heb je een bios update gedaan voor ondersteuning van dergelijke schijven? standaard werden die namelijk niet ondersteund (omdat toen nog niet beschikbaar)
Link naar reactie
[quote:168794c04a="jolo"] Als de dvd-speler en/of de oude harde schijf udma66 is, dan is een 80-aderige kabel vereist.[/quote:168794c04a]Op "oudere" moederborden zit toch maar 1 ATA-66 aansluiting? Dan is er ook maar 1 kabel nodig. Overigens, lijkt me de kabel hier niet het probleem, een IDE apparaat zou gewoon moeten werken.
Link naar reactie
[quote:2dd12a89e6="Comp-Freak"][Ik heb nl ook 2 keer gehad dat mijn windows installatie chrashte. Ook dan wilde hij niet meer opstarten. Blijft hij in een soort lus van telkens opnieuw opstarten hangen? Ik heb hem opnieuw geinstalleerd (nadat mij buurman dat de 1e keer had gedaan) met servicepack 1 en alles erop en eraan en nu werkt hij al weer dik een jaar probleemloos.[/quote:2dd12a89e6]Soms is de installatie verstoord en dan is her-installatie de oplossing. Soms is de harde schijf niet in orde, en dan crasht het systeem erg onverwacht. Geen virus, geen rare dingen gedaan, geen ... In zo'n geval crasht de schijf steeds sneller totdat een harde schijf diagnose programma vaststelt dat de harde schijf echt kapot is. Iets dergelijks heb ik ondervonden met een Seagate schijf, waarvan na 4 jaar en 4 vervangingen er alleen nog maar een defecte schijf rest zonder garantie. Slechte schijven geven ook wel eens direct de geest.
Link naar reactie
Je hebt toch wel SP1 voor WXP geïnstalleerd ? Zoniet: zo snel mogelijk doen, want anders ga je harde schijf om de zoveel tijd "crashen". Het is eigenlijk niet echt crashen maar je bestandstabel van je NTFS-partities corrumpeert waardoor het -bijvoorbeeld doordat het swapbestand terecht komt in gedeelte boven de 128 GB-grens- o.a. je niet meer kunt opstarten (MBR kapot): hierdoor lijkt het alsof je HD gecrashed is. Je kunt proberen dan met je WXP CD op te starten en dan via de herstelconsole in te tikken: fixmbr en vervolgens fixboot. Dit kan wel eens helpen, maar het beste is gewoon SP1 te installeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...