Ga naar inhoud

collectie van 500 CD's naar MP3 320kbps overzetten


Aanbevolen berichten

  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik zie je dat je aardig opgeschoten bent! Mijn opmerking over de geluidskaart ging over de 128 192 320 discussie. De geluidskwaliteit van 192 bitrate mp3 bestand is meer beinvloed door de computer of ipod die hem afspeelt dan de mp3 codering. Mp3's hebben "artiest" en "titel" in de vorm van een mp3 tags. Hier zijn soorten in. Apple itunes en een ipod leest het best I3V2 tags. Heb slechte ervaring met APE tags. I3V1 is ouderwets.
Link naar reactie
Van het weekend niet echt veel gedaan, maar ik zit nu op 360, m'n oom heeft dus met de kerst de externe harde schijf met z'n muziek er op. Waarschijnlijk wel een leuk kerstcadeautje (ondanks de rekening). Dat je het verschil niet hoort met de meeste geluidskaarten, laat staan met een iPod, weet ik. Maar ik doe het liever meteen goed, het gaat niet heel veel langzamer zo, en ik heb echt geen zin om het nog een keer te doen. CDex en EAC gebruiken standaard ook IDv2 tags, dus dat moet met iTunes / de iPod helemaal goed komen.
Link naar reactie
Om twaalf uur zat ik precies op 425, wat betekend dat ik afgelopen week 349 CD's heb geript. Ik ben bijna klaar, althans, met de stapel die ik nog niet gehad heb. Er zijn iets van 30 CD's die ik niet heb geript, omdat die niet in de database stonden, en ik geen zin had om alle gegevens van die CD's handmatig in te voeren. Ik moet nog vragen wat m'n oom daar nou mee wil, want dat ga ik niet voor ¤0,50 per CD doen. Totaal wat ik straks geript heb komt dan op 432, die andere 30 CD's komen wel later deze week.
Link naar reactie
Je verwijdert eerst het primaire kanaal en dan de ultra ata storage controller. Beetje merkwaardig dat je geen secundair kanaal hebt maar wellicht dat dit komt omdat het een laptop is. Na de reboot moet windows de twee apparaten weer opnieuw herkennen als nieuwe hardware en opnieuw installeren, mogelijk geeft windows aan dat je opnieuw moet rebooten. Daarna kun je de dma status controlleren en zonodig op "dma, indien beschikbaar" zetten waarna na weer een reboot de instelling effect zou moeten hebben en je als status een dma mode moet krijgen.
Link naar reactie
Even met Nero DiscSpeed gekeken hoe snel de drive nu is. Daarvoor heb ik Ratt & Roll 81-91 gebruikt, verzamelalbum van Ratt. Die duurt bijna 80 minuten en heeft 19 tracks. De CD heb ik nog geen tien keer afgespeeld (heb hem namelijk ook op m'n PC staan), en heb ik ongeveer een jaar. [img:24177ef420]http://img710.imageshack.us/img710/6681/discspeed.jpg[/img:24177ef420]
Link naar reactie
De drive zal vermoedelijk 16x cd-rom zijn , maar kijk eens naar je cpu gebruik; bij 4x 11%, waarom de 8x niet getoont word weet ik niet, wellicht een beperking van de drive net zoals de leessnelheid van 16x. Voor een laptopdrive is dat niet zo gek want het ding moet ook energiezuinig zijn en dus ontbreken meestal de hogere snelheden. Ik heb zelf even een testje gedaan met mijn DW1640 op de IBM P3-750 en kom met nerospeed aan 7% belasting bij 8x en een eindsnelheid van 49.57X en gemiddelt 37.38x acces tijden zijn 120-131 en 201 ms(random-1/3-full) De dma mode zal waarschijnlijk niet zo veel hebben opgeleverd wat betreft de pure leessnelheid want 16x cd past nog wel dacht ik ,net aan ,door PIO4 mode zonder beperking maar de cpu belasting zal veel lager zijn geworden en dat betekent wellicht toch snellere rips want je had 100% en dat betekent toch dat er iets afgeremd werd en dat zal nu beter gaan. je kunt het evt nog testen want nu je dma mode weer werkt kun je hem ook gewoon terug zetten naar pio en testen zoals je ook aan het rippen was, dus met mp3 conversie erbij(toch?) Het is een Verbatim Superazo Crystal met daarop een DTS 5.1 audio-cd gebrand met (ik dacht) dezelfde Benq drive of mischien mijn Plextor 708, het is de meest "volle" cd die ik heb. Dat de cpu belasting bij mij nog minder is ondanks jouw dma mode is vermoedelijk te wijten aan jouw laptop configuratie met maar 1 IDE-kanaal waaraan zowel de drive als je harddisk hangt, het kanaal word dus gedeeld met de harddisk en dus loopt dan de cpu belasting op. Ik heb mijn drive als master en solo aan de secundaire controller hangen, de drive heeft zo dus het volledige kanaal tot zijn beschikking. Met audio-cd-rom schijfjes ligt de performance iets lager wat betreft toegangstijden en snelheid, scheelt een paar procent. De oorzaak van het verschil in snelheid tussen jouw en mijn drive is duidelijk te zien aan de (gele)RPM lijn, die ligt bij mij op een dikke 10.000 toeren en bij jouw op een krappe 4.000 toeren, daar komt dus de energiezuinigheid van je drive om de hoek kijken. [img:d720c057c4]http://img41.imageshack.us/img41/2752/benqdvddddw1640bsrb14de.jpg[/img:d720c057c4] ter vergelijking heb i ook nog even een testje gedaan met de controller op PIO4 mode: [img:d720c057c4]http://img684.imageshack.us/img684/6761/benqdvddddw1640bsrb14de.png[/img:d720c057c4] 12 x is kennelijk de maximum doorvoer snelheid op de ide bus want naarmate de disc vordert draait de drive de snelheid terug , er gaat kennelijk niet meer data door de bus. Acces tijden zijn nog steeds hetzelfde maar dat is denk ik te wijten aan mijn solo opstelling van alleen de drive aan de primaire controller, als de drive aan de primaire bus had gehangen zal de drive moeten wachten totdat windows een gaatje vrij heeft in de datacomunicatie van de harddisk om de cd data over de cpu te sturen, de acces tijden zullen dan dus waarschijnlijk wel slechter uitvallen. CPU belasting maakt het verhaal compleet: alle data moet door de cpu lopen en op zijn beurt wachten totdat de cpu de data over de geheugenbus kan sturen en bij mij is dat een magere 133 Mhz bus en SD-ram, bij een modernere machine met DDR ram en een hogere membus snelheid kan dat wel beter uitpakken maar het zal nooit worden zoals met DMA (DMA= Direct Memory Acces, directe toegang tot het geheugen zonder tussenkomst van de cpu). Ik heb zo'n testje ook wel eens met mijn P4-3 Ghz gedaan en dat verschilde niet veel van deze uitkomst.
Link naar reactie
Laptop werkt inmiddels weer, heeft me uiteindelijk ¤259 gekost alles bij elkaar. Ik had hem donderdagochtend alweer terug, dat was dan weer wel mooi. Back on topic: de klus is inmiddels eigenlijk wel af, van de 'lastige' CD's heb ik er nog 14 geript en 2 heb ik maar gedownload, omdat die onleesbaar waren. Ik heb deze allemaal met EAC geript, bij sommige CD's was dat ook wel nuttig denk ik, want hij was heel veel bezig met foutcorrectie, sommige CD's werden nog niet eens realtime geript. De overige 21 zijn grotendeels zelfgemaakte compilaties, maar het is zoveel werk om alles handmatig in te voeren dat ik m'n oom afraadt om die te laten rippen.
Link naar reactie
Kun je het geld van je oom aan je laptop reparatie besteden. Ik weet niet hoe snel je typt maar 21 cd's keer 10 is ongeveer 200 regels tekst intypen. Daar ben je toch zo mee klaar? Ik heb een flink aantal obscure klassieke cd's en die worden ook niet vaak herkend. Die typ ik gewoon over qua titels en "artiesten" / componisten.
Link naar reactie
Dat geld aan de laptopreparatie besteden dacht ik ook wel aan, wel balen, heb ik eigenlijk gewoon voor jan l*l gewerkt... Maar ach, was waarschijnlijk anders ook wel stuk gegaan, en ik heb redelijk veel gewerkt bij m'n normale werk deze maand. Vaak zijn het compilaties van verschillende artiesten, van verschillende albums, verschillende jaartallen, verschillende versies (live, unplugged, etc.) en die informatie zet ik ook allemaal in de tags. Doe ik allemaal met MP3Tag v2.45a. Een andere reden waarom het zo lang duurt is dat alle informatie vaak handgeschreven op een kladblaadje bij het hoesje in zit, en m'n oom heeft een afschuwelijk handschrift, soms echt niet te ontcijferen. M'n oom wil ze trouwens wel vrijwel allemaal geript hebben, omdat juist de zelf gemaakte compilaties vaak zijn favoriete nummers zijn van artiesten waar hij voor de rest (vrijwel) niks van heeft.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...