Ga naar inhoud

collectie van 500 CD's naar MP3 320kbps overzetten


Aanbevolen berichten

Tja, het blijft wikken en wegen, de "perfecte" drive bestaat denk ik niet, het is toch meestal voor's en tegen's tegen elkaar afwegen met het doel wat je er voor hebt in het achterhoofd. Dat een audio cd rippen een simpel 1 op 1 verhaal is gaat helaas niet op. Als je je goed verdiept in de materie van hoe de data op een audio cd staat kun je dat zelf concluderen. Ik kan het helaas zelf niet aan je uitleggen, ik heb ooit me eens volledig verdiept in de materie en het enigste wat is blijven hangen is dat een audio cd niet zo'n volledig digitaal verhaal is als dat je zou denken, alhoewel de data wel digitaal in enen en nullen op de cd staat is de manier waarop de data erop staat een soort mengeling van digitale en analoge techniek. Dat kun je bv merken aan het feit dat een audio cd nooit van te voren exact te positioneren is, maw er staat niet zoals bij een data cd een exacte table of contents (TOC) aan het begin van de cd met daarin de vermelding waar welke data zich op de cd begint. Je kunt het best de vergelijking maken met een ouderwetse vinyl elpee waarop digitale data staat. dat maakt dat het uitlezen van een audio cd geen exacte wetenschap is. verder heeft een audio cd een fout correctie mechanisme welke automatisch functioneert, dat wil zeggen dat er tijdens het uitlezen van de cd foute data gelezen kan worden die dan vervolgens door het correctie mechanisme word gecorigeerd of als de data mist word geinterpoleerd. Er is verder geen controlle mechanisme welke daadwerkelijk bijhoud hoeveel en waar en wat er word gecorigeerd, de enigste manier om dat te controlleren is het meedere malen uitlezen van de cd en de data vergelijken, vandaar dat exact audio copy (EAC) ook die online database heeft met cd's zodat vergelijk mogelijk is en evt een fout gelezen cd kan worden herkent. Je kunt het bovenstaande simpel controlleren: als je een oude audio cd hebt en deze moedwillig beschadigt en vervolgens daar met de kopier functie van je brandsoftware een 1 op 1 kopie van maakt zul je merken dat er tijdens het lezen en schrijven totaal geen foutmelding komt maar de kopie bevat wel audio fouten in de vorm van tikken en/of ruis. Maw: als je een kopie van een audio-cd maakt dan is die kopie [u:dc78f68029]inclusief[/u:dc78f68029] alle fouten,krassen en beschadigingen die op de cd staan, als de fouten corigeerbaar zijn door het error correctie mechanisme dan word er nieuwe data geinterpoleerd, als de fout te groot is word die gewoon klakkeloos 1 op 1 overgenomen. Als een audio cd werkelijk een foutloos digitaal medium zou zijn (zoals een data cd/dvd wel is) zou dat niet kunnen, je zou dan,op zijn minst,een lees fout moeten krijgen... Ook Video-cd's, Super-Video-cd's en Video-dvd's hebben dit probleem, of beter gezegd alle vormen van data dragers die een zekere fout tolerantie hebben.
Link naar reactie
  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

En die Plextor Premium 2 kan daar dan dus beter mee om gaan? Ik dacht dat een audio CD gewoon hetzelfde was als een data CD. Dat maakt de keuze dan eigenlijk alleen maar moeilijker, want daar test niemand op. Enige waar reviewers op testen is lees- en schrijfsnelheid en brandkwaliteit, als ze al zo diep gaan. Maar EAC heeft dus van vrijwel elke CD een kopie in de database staan, zodat hij kan controleren of hij goed is uitgelezen? Waarom zou je dan nog een ander programma voor rippen gebruiken, dit geeft toch bijna een garantie dat het beter is? Hoe kunnen ze dat dan ooit als freeware aanbieden? Dan zou je toch allemaal gezeur met rechten krijgen? Pakt die dan ook de wat exotischere CD's? In dit geval gaat het vooral om 80's en 90's muziek. Maar m'n pa heeft bijvoorbeeld ook CD's waar er bijna geen van geperst zijn.
Link naar reactie
Nou ja, dat blijft dus het lastige aan audio cd's rippen, je beland zo in het hoekje van de audiofielen en ik kan nou niet zeggen dat die altijd een even realistisch beeld geven van wat topkwaliteit zou zijn getuige de "serieuze" tests van speakersnoertjes en afstandhoudertjes zodat je speakersnoertjes niet op de vloer liggen maar een paar cm erboven( ja; dat scheelt echt hoor!! :lol: ) Maar de premium zou idd wel die discipline beter beheersen, of je het dan hebt over de laatste promile of dat het daadwerkelijk echt een bonk scheelt weet ik niet. Dat audio-cd rippen word overigens op cdrlabs wel getest en dan ook nog met een opzettelijk beschadigde cd en met verschillende slechte test cd's waarvan gebleken is dat ze moeilijk te rippen zijn, maar zoals je zelf al gemerkt hebt valt het niet mee om een test van de premium te vinden. Die database van EAC schijnt een paar miljoen cd's te bevatten, dat lijkt veel maar als je er over nadenkt is dat natuurlijk nog niet zo heel veel, vermoedelijk zijn dat ook meer de polpulaire titels dus in hoeverre het echt een toevoeging is zal moeten blijken als je aan het rippen bent want dat is dus afhankelijk van de cd's die je ript. Maar ja; het is gratis dus proberen kan nooit kwaad, het is verder een erg geliefd programma in de lossless ape en flac wereld vanwege de onberispelijke rips, maar je weet hoe het werkt met software; wat de 1 fantastisch vind kan iemand anders gruwelijk vinden, gewoon proberen dus. Ik gebruik zelf nog steeds een wat oudere versie(zonder de database) en vind het wel een ok progje, niets bijzonders hoor, het werkt gewoon goed en eenvoudig meer niet. edit; nog wat leesspul over audiocd rippen en error correctie: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=72804
Link naar reactie
Paar miljoen is inderdaad niet zoveel, hoewel ik eigenlijk geen flauw idee heb wat een redelijke schatting is voor het aantal verschillende muziek CD's in de wereld. Heb het leesvoer helemaal doorgelezen, op het wikipedia artikel na wat daar genoemd wordt, die heb ik even snel doorgescand. En inderdaad het vinden van tests is erg lastig, ik heb nog niet echt een uitgebreide test kunnen vinden van de premium2.
Link naar reactie
Ik vind de Premium2 toch niet interessant genoeg, ik vind de prijs echt te hoog. Ik moest vandaag toch even in de stad zijn, meteen even langs de MediaMarkt gelopen. Daar hadden ze de Samsung SE-S224Q en de LG GE20LU10. Gezien ik toch minder goede dingen over Samsungs had gelezen, ben ik toen voor de LG gegaan. Mede omdat m'n pa ook een LG externe DVD brander heeft, en hij is daar nog steeds tevreden over.
Link naar reactie
Als ik EAC download wordt het downloaden halverwege afgebroken door NOD32, omdat er malware in zit. EDIT: sorry voor deze newbie post, had natuurlijk eerst even moeten kijken met Google. Blijkt dat het één of andere zooi van eBay is, sommige virusscanners herkennen het als een bedreiging. Opgelost door het bestand te downloaden in veilige modus, installeren, installer weggooien, rebooten. Ik ga nu eindelijk eens proberen om een fatsoenlijk begin te maken hiermee.
Link naar reactie
Ik vind dat EAC wel erg lastig met al die opties, dus ik heb nu maar even CDex 1.70 bèta 4 geïnstalleerd. EDIT: wat ik trouwens raar vond is dat EAC zei dat m'n interne HL-DT-ST (Hitachi LG Data Storage) GMA-4082N beter is dan die externe HL-DT-ST GE20LU10. Maar dat zal wel komen omdat die GMA-4082N wel in de EAC database stond, en die GE20LU10 niet (daar moest ik tijdens configureren een audio CD in doen om de instellingen te laten bepalen). Overigens gaat het rippen met CDex gigantisch traag, maar dat ligt denk ik (hoop ik) aan de quality preset die ik gekozen had bij instellingen (settings>encoding>encoders>quality>"very high quality (q=0)"). Per CD duurt het iets van 12 tot 20 minuten, en op het oog zijn die zo goed als krasvrij (een paar hele fijne krasjes).
Link naar reactie
De snelheid ligt echt heel laag op deze manier. Ik ripte tegelijk op m'n interne LG GMA-4082N en externe LG GE20LU10, voor beide branders een CDex open met de quality preset zoals genoemd in bovenstaande post. Uiteindelijk heb ik in ruim 5 uur tijd slechts 31 CD's geript. Met CDex twee keer open loop ik trouwens tegen een lichte CPU bottleneck aan, tijdens het rippen is de CPU load namelijk constant 100%. Als ik met alleen de interne brander rip is het iets onder de 50%, met alleen de externe iets boven de 50%. Overigens vind ik de tijd die de GE20LU10 nodig heeft om een CD te herkennen behoorlijk lang, soms is het zelfs meer dan 10 seconden. Ook herkent hij niet alle CD's, tot nu toe al twee gehad die hij niet pakte.
Link naar reactie
Tja, die traagheid is uiteraard te verklaren maar dat deed je zelf al; met high quality instellingen word iedere brokje data meerdere malen gelezen en dat heeft zo zijn effect op de leestijd, ook eac doet dat. Je zult dus een instelling moeten nemen waarmee je genoegen neemt wat betreft snelheid en kwalaiteit. Let wel; die afweging is een lastige want als je een goede onbeschadigde cd hebt is het meerdere malen lezen van de data een onnodigheid. Je moet ook niet al te paranoia worden van al die instellingen, een knappe onbeschadigde cd is effectief met zo'n 20 a 24 speed goed uit te lezen maar door de instellingen op de hoogste stand te zetten vertraag je dat tot moegelijk zelfs 4 speed terwijl de winst marginaal is. Voor de al wat oudee versie van eac die ik gebruik weet ik iig dat knoeien aan de instellingen de zaak niet echt verbeterd maar wel enorm vertraagd...
Link naar reactie
Vanochtend naar de MediaMarkt geweest om die LG GE20LU10 terug te brengen, netjes geld terug gekregen. Ik neem aan dat het CD gedeelte wel naar behoren functioneerde, aangezien het rippen allemaal goed ging. Maar mocht dat zo zijn, dan vielen de prestaties wel erg tegen, het duurde eeuwen voordat CD's werden herkend. Ik denk dat ik nu voor de Plextor PX-830UF ga, hopelijk krijg ik dan meer waar voor m'n geld. Maar ik zit ook te twijfelen of ik anders toch maar voor die Premium 2 zal gaan. Ik heb trouwens wel een mooie externe behuizing voor 5,25" drives gevonden van AC Ryan: zowel USB 2.0 als eSATA naar de PC en zowel IDE als SATA naar de drive ([url=http://www.acryan.com/index.php?option=com_acryan_product&product_item=503&parent_id=12&Itemid=78]AC Ryan AluBox ACR-HD52810[/url]). Je hebt ook nog twee uitvoering die alleen IDE hebben, de één heeft dan USB 2.0 en Firewire 400 naar de PC, de ander alleen USB 2.0. Conceptronic heeft er ook één, de [url=http://www.conceptronic.net/site/desktopdefault.aspx?tabindex=1&tabid=232&cid=30&gid=3010&pid=CIS525U]CIS525U[/url], die heeft SATA & IDE naar USB 2.0. [url=http://www.raidsonic.de/en/pages/products/external_cases_gal.php?search=525inch]Raidsonic[/url] en [url=http://www.addonics.com/products/enclosures/]Addonics[/url] hebben er ook meerdere, maar Raidsonic heeft er geen met IDE, alleen SATA en SCSI. Als ik de Plextor Premium 2 koop en in een externe behuizing stop, wil ik eigenlijk wel een behuizing van een merk. Ik heb even op tweakers.net gekeken welke fabrikanten veel externe hardeschijfbehuizingen maken, en vervolgens bij die fabrikanten gekeken of die ook externe behuizingen maken voor 5,25" drives. Het aantal resultaten viel me eerlijk gezegd alleszins mee, ik had verwacht dat je die dingen veel minder zou tegen komen. Ik heb nu trouwens met CDex voor de preset fast standard gekozen en nu duurt het rippen nog maar 5 minuten per CD.
Link naar reactie
Ik denk dat eSATA alleen werkt als je een SATA drive in die behuizing gebruikt, ik denk dat als je een IDE drive gebruikt je alleen de USB poort kan gebruiken. En die [url=http://www.plextor-europe.com/products/DVD_CD/premium2.html]Plextor Premium 2[/url] is een IDE drive. Buiten dat heeft m'n laptop (eigenlijk enige pc die ik heb) geen eSATA, maar dat is nog wel op te lossen met een PC Card / Cardbus uitbreidingskaartje, zoals [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/271/serial-ata-controllers.html#filter:PYsxDsIwEAT_snWKAHJAfkAkilQpUQpjX2Fh4ejsJKDIf-dchGq1M7s7XvTdIjtoWMPuuSQ0kE7cewoVr562PxwjZ2GOkhU0s7c0-Dd02yDZyDSYD7Q6ymEokM3kxpns3SXoB24XuasTJrFCex8ysZgd3bWrsZpQd6o9Yyql_AA]deze[/url]. Maar ik betwijfel of de latency dan lager ligt dan wanneer je gewoon via de USB poort aansluit. Ik vind de eSATA aansluiting eerder interessant omdat wat meer futureproof is dan dat het op het moment nuttig zou zijn voor mij. Een uitbreidingskaartje van ExpressCard naar eSATA zou misschien wel sneller zijn, aangezien dat via PCI-E x1 gaat en Cardbus maar va een 32bit 33MHz PCI aansluiting, maar m'n laptop heeft ook geen ExpressCard. [b:6026d111f7]EDIT: [/b:6026d111f7]hoewel, misschien kan IDE naar eSATA toch met dat ding, onder andere Addonics heeft een [url=http://www.addonics.com/products/io/ide_sata.asp]converter[/url] voor IDE naar SATA, dan heb je alleen nog een SATA naar eSATA kabel nodig, maar ik ga er niet van uit dat het werkt. [b:6026d111f7]EDIT2: [/b:6026d111f7]wordt niet ondersteund door die behuizing, citaat: [quote:6026d111f7="A.C. Ryan"]For both IDE or SATA Optical Drives -Use SATA optical drive on USB or eSATA -Use IDE optical drive on USB[/quote:6026d111f7] Ik denk dat dan dus eerder een behuizing die ook Firewire heeft interessant is. Tenminste, m'n laptop heeft alleen een 4pins aansluiting voor Firewire, als ik dan een apparaat aansluit met een 6pins aansluiting, werkt het dan ook? Je hoort eigenlijk alleen 6->6, 6->4 en 4->4 te gebruiken (PC>apparaat) en niet 4->6, mocht het apparaat wel voeding gebruiken van de Firewirepoort. Maar die behuizing heeft een eigen voeding, dus ik neem niet aan dat hij dan voeding vraagt van de Firewire aansluiting.
Link naar reactie
Tja, daar kan ik je ff niet mee verder helpen want ik heb alleen 4 pins fw apparaten zoals camcorder en videodeck. Het lijkt me geen probleem want of je nu aan de apparaatzijde of aan de pc zijde de voeding niet doorgeeft; het komt op hetzelfde neer; het apparaat kan geen voeding betrekken via de fw kabel en dat is precies wat de bedoeling want het apparaat heeft een eigen adapter.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Nog niet uit kunnen testen, heb wel apparaten met Firewire, maar ik heb geen Firewire 4pin naar 6pin kabel. Ik heb overigens m'n Benq DW1655 DVD±RW DL brander gemaakt. Aangezien de garantie toch al lang was vervallen, en dat ding nu al iets van een jaar op een plank in m'n kast stond niks te doen, dacht ik vandaag laat ik dat ding maar eens open schroeven. Zo gezegd zo gedaan, kon eigenlijk niet echt iets vinden, rammelde wel iets toen ik hem open had. Gewoon weer terug in elkaar gezet en toen werkte hij weer, dus ik kan nu ook met die [url=http://specs.tweak.to/12686]7 jaar oude PC[/url] van me gaan rippen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...