Ga naar inhoud

collectie van 500 CD's naar MP3 320kbps overzetten


Aanbevolen berichten

Ik was er eerlijk gezegd niet echt tevreden over, de brandkwaliteit was niet echt goed, en na nog geen anderhalf jaar deed hij het dus niet meer. Als je er een CD of DVD in deed kreeg je tijdens het opspinnen dat er iets blokkeerde, zo klonk het tenminste. Dat laatste is nu dus wel verholpen, maar de kwaliteit zal niet toegenomen zijn van op de plank liggen niks doen. Met welk programma kan ik overigens het beste branden? En zijn er naast Taiyo Yuden en Mitsubishi Chemical Corporation nog meer goede fabrikanten van media, want die twee zijn beiden niet echt goed verkrijgbaar. http://www.cdrwinkel.com heeft best veel, onder andere MCC-004 media van Verbatim (verzendkosten ¤6,90 in NL tot ¤120, vanaf ¤120 verzenden gratis). Overigens is cdrlabs het niet met mij eens als ik daar de review van de [url=http://www.cdrlabs.com/Reviews/benq-dw1655-16x-dvdrw.html]Benq DW1655 DVD±RW DL brander[/url] zo lees. Wat is trouwens [i:04d25660c8]de[/i:04d25660c8] manier van data back-uppen? Ik heb nu vrijwel alles op m'n laptop en op m'n externe harde schijf staan, een Western Digital My Book Home 750GB, sommige dingen ook (of alleen) op DVD+R en sommige dingen ook (of alleen) op CD-R. Het lijkt mij dat het met grote bestanden veiliger is om op harde schijf of DVD op te slaan, dan om deze te splitsen met bijvoorbeeld winrar en dan over meerdere CD's te spreiden. Het lijkt mij dat de kans dat één CD uit vijf of zes CD's het na een tijdje niet meer doet groter is, dan de kans dat een enkele DVD het na een tijdje niet meer doet.
Link naar reactie
  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Overigens vraag ik me af hoe goed dat rippen gaat op die PC, een AMD Athlon XP 2000+ is natuurlijk wel een heel stuk langzamer dan een Intel Core Duo T2300E. Bovendien heeft m'n laptop 2GB PC2-5300 DDR2 SO DIMM, terwijl m'n PC maar 512MB PC133 SDRAM heeft. Met CDex ging met very high quality (q=0) m'n CPU verbruik naar 100% op één core.
Link naar reactie
Ik denk dat je wellicht gewoon pech hebt gehad met je Benq, iets anders kan ik niet bedenken want mijn eigen ervaring en ook die van anderen is dat het sublieme apparaten zijn/waren. Voor je pc die niet wil installeren: haal alles los wat je niet nodig hebt; een slechte floppy drive kan rottigheid en instabiliteit veroorzaken waar je cd speler last van kan hebben en windows setup struikelt daarover terwijl in gewoon bedrijf zo'n apparaat prima lijkt te werken, dus de data-kabels loshalen, uitzetten in de bios is niet voldoende. Verder is het bij veel mensen nog steeds niet voldoende duidelijk dat bij ultra-dma vanaf versie 4(dus met de fijne 80 aderige kabel met dunne draadjes en verschillend gekleurde stekkers)) de slave en master hun eigen plek op de kabel hebben en die plaats is verplicht(!) Master= altijd aan het eind slave = altijd in het midden draai je dat om krijg je doorgaans setup problemen en in gewoon bedrijf slechte performance doordat de drive niet goed in DMA wil lopen en/of blijven lopen. Windows heeft verder nog de onhebbelijkheid om bij bepaalde leesfouten van de drive soms de bus terug te zetten in PIO mode, als je 100% CPU last ziet bij het lezen van een cd/dvd is de eerste actie altijd te checken of je bus/apparaat nog wel in DMA mode draait,de mode die je aanvraagt moet zijn "DMA,indien beschikbaar" en de reactie van windows(huidige overdrachtsmodus) moet zijn "xxxDMA modeXX" DMA is een aanvraag en als jij alles goed hebt gedaan krijg je van windows dma, het is een aanvraag en geen dwang, je kunt windows dus niet dwingen in dma te draaien en als windows vind dat de omstandigheden niet correct zijn krijg je dus ook geen dma. Voor de goede orde: mijn snelle pc is al een hele tijd kaduuk en dus werk ik met een paar (erg) oude beestjes, op dit moment een IBM netvista met P3-750 en 512Mb SD-ram. Ik heb daar gisteren nog een paar dvd's en cd's mee geript en weer gebrand en ondertussen gewoon internetten en mailen enz enz, max CPU last iets van 50% op zijn hoogst. Wat betreft media: MCC-04 van Verbatim is Mitsubishi-Chemical-Company generatie #4 en dus een uitstekende keus. Mitsubishi is niet als zijnde te koop, de verkoop maatschapij van Mitsubishi=Verbatim. Tayo Yuden is idd lastig en doorgaans minimaal 100 stuks op een spindel. De perfecte brandeigenschappen van een Benq werden overigens alleen gehaald et DVD+ van mitsubishi en DVD- van Tayo Ik brand dus alleen DVD- van Tayo of Verbatim DVD+, de dvd- van tayo hebben , naar verluid, een betere levensduur bij opslag(minder fout-opbouw door verkleuring) Beste backup strategie is nog steeds niet gokken op 1 paard. Optische media is ,naar het zich langzaam aan laat aanzien, eigenlijk totaal niet geschikt als backup medium vanwege de onbetrouwbaarheid door de veelheid aan variabelen zoals de drive,de schijfjes,brandsnelheid,opslag enz enz DVD's zijn daarbij de nog slechtere keuze door de intrinsieke fout constructie op een dvd; dvd's maak je, om te beginnen, al met een x duizend aantal fouten en door de tijd worden dat er alleen maar meer totdat het punt komt dat die hoeveelheid fouten te veel is en je last krijgt van de "cyclic redundancy error"---> na herhaaldelijk lezen en error correctie kan de drive toch geen goede data meer van het schijfje lezen en kun je de prullenbak opzoeken. Omdat de data dichtheid bij een dvd veel hoger is dan van een cd is ook het aantal fouten relatief veel hoger(meer dan de 6x grotere data inhoud )en dus ook de kans op uitval veel groter. Maar ja, op een cdtje past niet zoveel en "spannen" met winrar is helemaal een slecht idee omdat je daarmee het uitval risico enorm vergroot, immers; als 1 cd kaopt gaat kun je het hele datablok( van x aantal cd's groot) niet meer terug produceren. Ik denk dat op dit moment de beste manier is om 1 absoluut apparte harddisk te nemen van 1 TB of meer en daar een backup op te zetten en ook alleen maar daarvoor te gebruiken(dus na gebruik uitzetten en opbergen!) en dan natuurlijk nog op andere media(hd in je pc,cd's,dvd's) een andere kopie te hebben. Zo heb je iig twee set's data en kan er 1 kapot gaan zonder drama's. Dan zou je ook nog van absoluut onvervangbare data zoals digitale foto's extra een cd branden, als je echt gaat schiften op onvervangbaarheid blijft er meestal niet zo heel veel over, films ed zijn natuurlijk wel vervelend om kwijt te raken maar het drama is te overzien want je kunt altijd weer een keer downloaden, met je eigen foto's,tekeningen ed kan dat niet. Zo doe ik het iig op dit moment...
Link naar reactie
M'n PC werkt weer, maar om het ontopic te houden verwijs ik daarvoor naar het oorspronkelijke topic voor dat probleem: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=204749 Misschien wel een idee om inderdaad nog een externe harde schijf erbij te kopen, voor ¤65 heb je al 1TB en voor ¤90 al 1,5TB. De WD My Book gebruik ik namelijk ook gewoon als standaard opslag voor films en series. Dat Mitsubishi niet onder eigen naam schijfjes verkoopt weet ik, voor MCC-004 moet je Verbatim DataLife Plus hebben. Maar die zijn ook lang niet overal te krijgen. Wat is overigens tegenwoordig een goed brandprogramma? Ik heb september 2007 Nero 7 Premium gekocht, met gratis upgrade optie naar Nero 8. Ik weet niet echt waar het probleem ligt van slecht gebrande media, ik denk in de eerste plaats aan de media, in de tweede plaats de brander, maar of er daarna nog factoren zijn die meespelen... Zou een ander brandprogramma de kwaliteit van geschreven media kunnen verbeteren? Zo ja, welk programma raad je dan aan? Ik vind dat je met Nero altijd erg weinig opties hebt met schrijfsnelheden, met bijvoorbeeld TDK CD-R80 52x (Moser Baer) kan ik op m'n laptop alleen maar kiezen uit 10x, 16x, 24x. Met m'n vaste PC met de BenQ DW1655 kan ik kiezen uit 12x, 16x, 24x, 32x, 40x, 48x. Waarom is het niet mogelijk om op 1x, 2x, 4x, 6x en 8x te branden? Ligt dat nou aan de media? Blijkbaar verschilt het ook per brander, want de LG GMA 4082N in m'n laptop geeft niet de 12x optie, en de DW1655 geeft niet de 10x optie, dat m'n laptop niet harder gaat dan 24x is logisch, want harder hoort hij ook niet te kunnen.
Link naar reactie
Nero is nog steeds the shit maar dan wel een zo oud mogelijke versie zoals 6 of 7 want de nieuwere zuigen zwaar als gevolg van de duizend codecs,filters en andere rotzooi die je erbij door je strot gedouwd krijgt. Ik gebruik een "portable+light" versie van 7.nog wat , ergens opgedoken in de spelonken van het net. Het is nero zoals 10 jaar geleden: een brandprogramma en verder helemaal niets,geen videotroep,geen boekjes maker,geen audioeditter,geen geraniumkweek advies, helemaal niets, alleen branden, ik dacht 20 MB oid en meer niet, ronduit geniaal werk van de maker. In principe heeft het brandprogramma niet zo heel veel invloed op het brandresultaat vooropgesteld dat het een recent programma is en redelijk bugvrij. De brandkwaliteit en strategie komt grotendeels van de brander zelf en de firmware in de brander, daarom is het zo belangrijk dat je de firmware update naar de meest recente versie want in de firmware ligt opgeslagen welke merk en type schijfje met welke snelheden en lasersterkte ed. gebrand moet worden. Dat geeft dan ook meteen een antwoord op je andere vraag; de brandsnelheden die je kunt kiezen komen uit de firmware van de brander en de brander kiest die snelheden weer nav. het merk en type schijfje wat in de brander zit. Is het je nooit opgevallen dat het rijtje met snelheden in nero verandert als je pas op het laaste moment het schijfje in de brander stopt?, dus eerst de knop "branden" indrukken, dan kijken naar de dropdown box met snelheden, dan een schijfje erin stopppen en dan weer eens kijken naar de snelheden. Zo staat bij dvd's branden doorgaans , in eerste instantie 2.4X er bij mij nooit tussen totdat ik er een DVD+DL in stop. Als je daadwerkelijk twijfelt aan de brandkwaliteit dan zit er maar een ding op en dat is je brandwerk testen met de benq want die kan dat! Met Nerospeed kun je een kwaliteits test doen waarbij er bij dvd's vier waardes worden getest PI errors- PI failures-PO failures en jitter en bij cd's , ik dacht 3 waardes : C1,C2 en jitter De waardes stellen voor: ruw gelezen aantal fouten na initiele standaart foutcorrectie, aantal resterende fouten en "slingering" of "deviatie" in de geschreven datastroom gemeten op een tijdbalk. Uiteindelijk word dat ook vertaald naar een "quality score" waarvan je als richtlijn moet aannemen dat die echt wel boven de 90% moet uitvallen wil je een knap gebrand cd of dvdtje hebben.
Link naar reactie
Ik gebruik de nieuwste versie van Nero 7, maar dus wel de volledige (bloated) versie. Firmware is recentste versie voor zowel de GMA-4082N als de DW1655. Dat het rijtje snelheden per CD verschillen weet ik, maar waarom heb je bij sommige CD's zo weinig opties in bepaalde branders? Overigens kan die GMA-4082N ook een kwaliteitstest doen, maar dan moet je iets in het register aanpassen, ben ik wel een keer ergens tegen gekomen en ik heb het een keer werkend gehad (waarschijnlijk na herinstallatie Windows terug naar oorspronkelijke waarde). Vanavond overigens met zowel m'n pc als laptop aan het rippen geweest, in totaal 65 CD's geript, ging wel redelijk vlot zo.
Link naar reactie
10:45 weer begonnen, nu bijna 12 gehad alweer, wat me opvalt is dat m'n PC met de DW1655 niet sneller is dan m'n laptop met de GMA-4082N. Bij de PC is de CPU en het geheugen volgens mij de bottleneck, bij m'n laptop de brander, en blijkbaar kom je dan ongeveer gelijk uit. Overigens gaat m'n PC dus vaak wel naar die 100%, waar check ik dan of die DMA goed staat?
Link naar reactie
Bij Opus zijn trouwens schijfjes te koop van JVC. Dit zijn Tayo Yuden schijfjes aangezien Tayo Yuden de Media business van JVC heeft overgenomen. http://www.opus.nl/produkten_detail.asp?l=ned&pdid=12814 Verder zie ik ook nog Mediarange met een MCC-004 mediacode (100 stuks voor maar 16,75) http://www.opus.nl/produkten_detail.asp?l=ned&pdid=11997
Link naar reactie
Bedankt voor de info! Overigens denk ik dat ik even aan m'n vriendin vraag of ik ook haar vaste PC mag lenen. Die gebruikt ze namelijk toch nooit, want ze gebruikt alleen maar haar laptop. Het is weliswaar een oud beestje, maar het is toch beter om erbij te hebben dan niet. Ik heb eigenlijk geen idee wat er in zit, maar ik verwacht dat het ongeveer gelijk is aan m'n vaste PC met de DW1655.
Link naar reactie
De DW1655 is er weer mee opgehouden, sinds gisteravond 130 CD's gehad nu, waarschijnlijk heeft de DW1655 daar ongeveer de helft van geript. Totaal ligt nu op 206 (van de 450 à 500), grootste deel daarvan geript met m'n GMA-4082N uit m'n laptop, klein dus ook nog met die LG GE20LU10, die ik weer had terug gebracht. Met die DW1655 heb ik nu weer precies hetzelfde probleem als wat ik eerst al had, hij spint even heel kort op, en daarna gaat de slede waar de laser op zit een centimeter of twee naar buiten en weer terug, wat toch een wel redelijk harde tik geeft. Dit keer heeft open halen, beetje klooien, en weer dicht jammer genoeg niet geholpen. Weet niet echt wat ik er mee moet, lijkt eigenlijk eerder een probleem met wat dat ding denkt te moeten doen, dus iets softwarematigs.
Link naar reactie
Ik denk dat ik het probleem gewoon aan BenQ Nederland voor leg, alleen kom ik er niet uit wat nou het serienummer is, er staan namelijk behoorlijk wat nummers op, zoals je op de afbeelding hieronder kan zien. Is het nou BC-AC0DBA/H0A/BCDB of KWJ2600963SC0 (T) of is het 9J.B7FI5.0BI? Ik vind het namelijk niet echt duidelijk, staat nergens serial of S/N of iets dergelijks. [img:dd80c6509c]http://img709.imageshack.us/img709/2336/benqdw1655.jpg[/img:dd80c6509c]
Link naar reactie
Op m'n laptop staat bij Device Manager>IDE ATA/ATAPI Controllers>Primary IDE Channel>properties>Advanced Settings het volgende: Device 0 Device Type: Auto Detection Transfer Mode: DMA if available Current Transfer: Mode Ultra DMA Mode 5 Device 1 Device Type: Auto Detection Transfer Mode: PIO Only Current Transfer: PIO Mode De LG GMA-4082N in m'n laptop draait dus in PIO mode, aangezien Device 0 m'n hardeschijf wel zal zijn. Voor m'n vaste PC heeft het nu weinig zin om te kijken, aangezien die BenQ DW1655 er op het moment toch niet in zit. Heb je nog een idee voor hoe ik die DW1655 weer kan maken? Of in ieder geval wat nou het serienummer is (zie afbeelding)? [b:d7c537a1d7]EDIT:[/b:d7c537a1d7] even supportticket naar BenQ verzonden vanaf hun website.
Link naar reactie
Erg snelle (10:19 ontvangen, ticket gisteravond rond elf uur verzonden), maar nutteloze, reactie van BenQ: [quote:60e89b825e="BenQ"]Uit uw verhaal maak ik op dat er echt een technisch mankement is aan de Drive. Het onderdeel is te duur voor reparatie en deze service wordt helaas door ons niet meer ondersteunt zodra een product uit garantie is. Dat komt omdat de baat dan niet opwegen tegen de kosten. BenQ kan in deze zaak niet veel voor u beteken. Wij adviseren u om dan te overwegen een nieuw apparaat aan te schaffen. Onze exuses voor het ongemak wat u hierdoor ondervindt.[/quote:60e89b825e]
Link naar reactie
Ik heb de BenQ DW1655 nog niet weer aan de praat kunnen krijgen, met alleen m'n laptop rippen is niet echt rendabel, omdat je er niet echt veel tussendoor kan doen in die tijd, maar je moet dan iedere keer net even iets te lang wachten. Daarom zit ik nu op m'n werk te rippen. Wel met EAC, want CDex liet zich niet installeren op de PC's daar, omdat ik geen beheerdersrechten heb. Wel irritant, want CDex is toch wel een stuk makkelijker, en ook iets sneller. Was wel een beetje klooien met instellingen, maar nu werkt het wel goed. Ik kreeg eerst iedere keer een foutmelding als ik wilde beginnen met rippen (iets met dat hij het bestand niet aan kon maken), dat bleek te liggen aan de directory waar ik wilde dat hij de bestanden neer zette, ik denk dat het er aan lag dat het een netwerkdirectory was, en die was ook nog eens vrij diep als je kijkt naar de waar de bestanden echt komen te staan (10 maplagen). Nu schrijft hij ze naar een verborgen map op de desktop, C:\Documents and Settings\[i:a8b5ee4773]account naam[/i:a8b5ee4773]\Desktop\mp3rip\[i:a8b5ee4773]artiest naam[/i:a8b5ee4773]\[i:a8b5ee4773]album titel[/i:a8b5ee4773], dat is dus 6 lagen diep. De PC is een Dell OptiPlex 960: Intel C2D E8400, 4GB RAM (waarvan 3GB beschikbaar met 32bit XP Pro SP3), ATI Radeon HD3450. De optische drive is een TSSTcorp DVD±RW TS-H653G D200.
Link naar reactie
Mijn eerste reactie is, laat je oom het zelf doen. Of laat je 500 euro betalen. Over de bitrate kan ik kort zijn, een professioneel panel als luistergroep hoort blind geen verschil tussen 128 en 192 en 320 als het van dezelfde master komt. Ik heb het zelfde als je oom gedaan echter ik heb maar 400 cd's geripped. Ik was in twee weken klaar. De truuk zit hem hier in om meerdere pc's te gebruiken en zeker geen laptop. Meerdere cd spelers in een pc gaat niet sneller. Zorg gewoon voor een hoop pc's. Ik gebruikte er meestal vier. 1 audio cd is ongeveer 44 mb aan mp3 data. dus 500 x 44 mb is maar 22 gigabyte. Ik gebruikte audiograbber met internet verbinding voor de titels (dat gaat 99% van de gevallen vanzelf). Je moet audio grabber zo instellen dat het laadje openvliegt als hij klaar is. Een cd rippen is 5 tot 10 minuten ongeveer. Na het rippen markeerde ik de CD dat hij geripped was :-) De kwaliteit van de CD speler maakt geen fluit uit, digitaal is digitaal. Mocht je twijfelen over de geluidskwaliteit van een mp3, de kwaliteit van de geluidskaart van de pc is de grootste bron van ruis en brom en gepruttel. Zeker de onboard versies. Komisch is dat ik nu zo'n bandbreedte van Ziggo heb dat downloaden van torrents sneller is dan rippen... Mijn mp3 collectie is nu 160 gig en ik heb een USB schijf met een kopie op mijn werk liggen. Gecodeerd met True Crypt. Ik had zo de smaak te pakken dat ik mijn video collectie ook geripped heb als ISO. Mijn woonkamer heeft geen CD's meer, die liggen in een doos op zolder.
Link naar reactie
Voor je benq; ik was er al bang voor, er is doorgaans niet zo veel te doen aan een dooie drive, openmaken, beetje schoonmaken en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. De PIO mode: je moet iig proberen de drive in dma te zetten, het rippen zal dan sneller gaan en met minder cpu belasting. Je zet de drop down box op "dma, indien beschikbaar" en doet een reboot, dan weer checken of de je dma hebt. Als dat niet wil lukken krijg je stap twee en dat is het volledig verwijderen van de kanalen en controller uit apparaat beheer, eerst de kanalen verwijderen, dan de controller verwijderen, als windows tussentijds aanbied om te rebooten dat NIET doen en pas als alles verwijdert is een reboot, dan evt de drive weer op dma-indien beschikbaar zetten, weer reboot en dan zou hij moeten blijven staan.
Link naar reactie
@ stee0036: M'n oom zou het waarschijnlijk ook wel zelf kunnen doen, maar hij had gevraagd of ik dat kon doen. Wat ik er voor krijg moet ik nog bepalen, dacht zelf aan iets van ¤0,50 à 0,75 per CD. Wat je over bitrate zegt klopt ook wel, maar als de CD niet goed is, heb je volgens mij een kleinere kans dat je hoorbare fouten hebt in je MP3 met een hogere bitrate dan met een lage bitrate. Het aantal CD's ligt denk ik rond de 450 als ik de stapel geripte CD's met de stapel nog niet geripte CD's vergelijk. Maar tellen is een beetje lastig, want ze zitten niet in de standaard CD doosjes (van 125x143x10mm) maar in [url=http://www.caselogic.com/150_single_sided_cd_prosleeves/product_detail/index.cfm?modelid=77029]Case Logic ProSleeves[/url], ik kreeg de hele collectie in z'n opvouwbaar plastic krat. Dat de truc zit in het gebruiken van meerdere PC's snap ik ook wel, maar thuis heb ik alleen die oude PC waar die BenQ in zat (die nu dus weer is overleden) en m'n laptop. Die twee gelijk ging nog best aardig, maar het enige wat ik nu dus heb is m'n laptop. Op m'n werk kan ik wel met meerdere PC's rippen, maar dan moeten die PC's wel vrij zijn, bovendien is het een beetje raar als ik met 4 PC's ga rippen daar, want dan moet ik bijna constant CD's wisselen en dan kom ik aan werken niet meer toe. Meerdere drives in een PC gaat overigens wel sneller, zolang je PC maar snel genoeg is. Als je PC niet snel genoeg is om voor 4 CD's tegelijk MP3 te encoden dan heeft het weinig zin om 4 drives in je PC te hebben, maar anders wel. De grootte van de CD's in MP3 formaat is voor wat ik vandaag geript heb (66 stuks) gemiddeld 77,5MB, volgens mij klopt dat wel redelijk met de resultaten van de CD's die ik eerder al had geript. Voor 450 CD's komt dat dan dus uit op zo'n 34GB. Lade van de drive laat ik nu ook al open gaan als hij klaar is, is inderdaad erg handig, dat kan bij EAC en CDex ook. Als je de rest van dit topic had gelezen, dan had je gezien dat Richard (rwilligen) had uitgelegd dat het met audio CD's niet zo simpel ligt, en dat er wel degelijk kwaliteitsverschil zit tussen de drives. Het zal niet de wereld zijn, maar het kan toch schelen. Overigens vraag ik me af waarom je over een geluidskaart begint, deze heeft helemaal niks te maken met het rippen. Is alleen maar van belang met het afspelen. Zoals ik al had gezegd in dit topic zijn de MP3's in ieder geval voor de iPod Classic van m'n oom bedoeld, en wie weet voor een huiskamer mediaplayer. Een vaste PC heeft hij niet, alleen maar een laptop, en ik denk niet dat hij ze daar op af gaat spelen. Bandbreedte heb ik hier ook geen gebrek aan, ik woon op de campus van Universiteit Twente en daar heb ik 100Mbps uit de muur, maar ik betwijfel of ik die CD's ga vinden op torrentsites. @ Richard: ik ben al lang blij dat hij nog die 65CD's geript heeft, maar alsnog wel jammer. Ik zal even kijken voor dat DMA aan zetten op m'n laptop. [b:8685ba5248]EDIT:[/b:8685ba5248] net even DMA aangezet, gereboot, en vervolgens gekeken, hij staat nog steeds in PIO mode. Die oplossing die je daarvoor gaf probeer ik nog wel uit, maar een andere keer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...