Ga naar inhoud

Hoe werkt kracht van.. --> beste oplossing voor €200/300


Aanbevolen berichten

Hallo, het is toch gewoon zo dat meer watt = harder ? interficior had een heel verhaal maar ik snap er niet veel van en et klinkt allemaal onlogisch begint ie over -3dB en 1watt te lullen bij bijv een subwoofer van 800w RMS :S en dat een sub van 100 dan beter kan zijn met 1 watt en 90dB ofzo :-? Wie weet nog een goeie set voor niet zoveel, of een 2.1 set of 2 speakers met veel vermogen en harde bass. kan ik beter een nieuwe stereo kopen, of 2x boxen + versterker of 2x satt en 1x sub + versterker of een computersetje kopen ? want ik vind de logitech Z2200 wel leuk met zn 120watt rms subwoofer, maar Interficior zei dat die wss niet hard gaan :S lijkt me sterk met zoveel watt!
Link naar reactie
  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Logitech speakersets kunnen iha. vrij hard, met ook nog goed geluid. Meer watts is niet altijd meer geluid. Dat ligt aan het rendement van de speakers. De meeste hebben een vrij laag rendement. Geluid van 1W is oorverdovend. Maar om dat te bereiken, heb je al flinke speakers nodig. Normale speakers hebben een heel laag rendement, rond 1% of zo. Er zijn (veelal handgebouwde) speakers, met een veel hoger rendement. Soms wel enkele tientallen procenten. En dan kun je met een paar wat aan versterker, al een flinke herrie produceren. Helaas schijnen dergelijke speakers niet geschikt te zijn voor massaproductie. De watts die bij speakers opgegeven worden, geven de nominale belastbaarheid aan. Dus hoeveel energie je er aan (wissel)stroom door heen kunt jagen, zonder de speaker te beschadigen, en zonder onacceptabele vervorming van het geluid. Verkijk je ook niet PMPO waarden. Dit is Peak Maximum Power Output, als ik het goed heb. Oftewel in gewoon Nederlands: het maximale vermogen wat je er gedurende enkele milliseconden doorheen kunt jagen, zonder hem op te blazen. Leuk voor de statistieken, maar verder totaal nietszeggend. Wordt eigenlijk ook alleen bij goedkope flutspeakertjes gebruikt.
Link naar reactie
[quote:c85a305d1c="NoepZor"]dus eigenlijk heeft een speaker maar heel weinig vermogen ? hoeveel decibel is 1 "speaker" watt dan ?[/quote:c85a305d1c]Nee, dat zeg ik nou juist, dat is het rendement. Er zijn speakers die doen 60 dB met 1 Watt 1 minuut lang, maar er zijn ook speakers met 98 dB met 1 watt een minuut lang. Dus vandaar is meer Watt niet altijd harder. En met die Logitech heb ik nooit gezegd, ik zeg alleen dat meer Watt niet altijd mooier is. Kijk liever naar de echte specs van hoe laag enzo. Hoeveel vervorming. Edit: Domme typo eruit gehaald.
Link naar reactie
[quote:83e6bf9b5f]Zeer hinderlijk, gehoorbeschadiging na 8 u[/quote:83e6bf9b5f] [quote:83e6bf9b5f]Zware vrachtwagen op 15 m, bulldozer op 15 m, druk stadsverkeer, mixer (80-90 dB), tractor, vrachtwagen, schreeuwend praten, gejuich bij rustig sportevenement, gillend kind, passerende motorfiets, kleine luchtcompressor[/quote:83e6bf9b5f]Daarbij kan die 1 minuut ook wel een 1 meter zijn :X
Link naar reactie
Ja het rendement (ook wel gevoeligheid genoemt) van luidsprekers. Velen zien het staan in de mooie glimmende folder bij de specificaties, maar hebben geen flauw idee wat het is. Het is in elk geval hoe hoger hoe beter. En waarom is dat belangrijk? Omdat je dan minder vermogen nodig hebt voor je versterker en zo minder snel vervorming zal krijgen. Een speaker met bijvoorbeeld een rendement/gevoeligheid van 91db/1w/1m heeft 1 watt nodig om op 1 meter afstand een geluid van 91 decibel hard te produceren. Nu wil het geval dat voor elke 3 decibel meer geluid het dubbele vermogen nodig is. Dus we kunnen een mooi tabelletje maken: Vermogen: Decibel op 1 meter afstand (met 91db gevoeligheid speakers): 1 Watt 91db 2 Watt 94db 4 Watt 97db 8 Watt 100db 16 Watt 103db 32 Watt 107db 64 Watt 110db Met 85db/1w/1m gevoeligheid word dit rijtje dus heel anders: 1 Watt 85db 2 Watt 88db 4 Watt 91db 8 Watt 94db 16 Watt 97db 32 Watt 100db 64 Watt 103db Dus zoals je ziet heeft de eerste speaker 1 watt nodig om 91db geluid te produceren op 1 meter afstand en de 2e speaker (met het 85db rendement) 4 x zoveel vermogen (4 watt is 4 x zoveel als 1 watt). Maar ja wie heeft zijn speakers nu op 1 meter afstand staan van de luisterplek. Vaak is dat 3 of misschien wel 4 meter van de luisterplek. Voor elke meter verder moet je dan ook weer 3db eraf trekken van het rendement (ik hoop dat ik dit goed uitleg). Dus als je 91db wil hebben op 2 meter afstand (met de eerste speaker in het voorbeeld) hebben we dus 2 watt nodig. Op 3 meter 4 watt en op 4 meterafstand 8 watt om 91decibel geluid te produceren. We kunnen dan een beetje gaan rekenen en stel je zit 4 meter van de speakers af en wil op de luisterplek 100 decibel kunnen horen en de speakers hebben 91 db rendement dan hebben we een 64 watt versterker nodig. Met de andere speaker (85db rendement) zou je dus een 4 maal zo zware versterker nodig hebben ofwel een versterk van 4 x 64 watt = 256 watt. 64 watt of 256 watt is nogal een groot verschil voor hetzelfde resultaat. Daarom is het rendement van je speakers dus belangrijk. Kan je veel geld uitsparen met aanschaf van een versterker. Nu is dit wel een beetje een leidraad maar het is in feite nog ingewikkelder want een toon van 30 hz is toch wat lastiger voor een versterker dan een toon van 13.000hz. (ooit wel is een Aktieve subwoover met weinig vermogen gezien??). Ook kan het zijn dat door de akoestiek het geluid versterkt word. Maar in grote lijnen werkt het dus zo. Met een 2 x 30 watt versterker kan je dus aardig wat lawaai produceren zonder dat er vervorming optreed zolang de luidsprekers maar genoeg rendement hebben.
Link naar reactie
hey dit verhaal is wel duidelijk, begin het een beetje te snappen, bedankt! maar op mijn andere vraag terugkomend: Wie weet nog een goeie set voor niet zoveel, of een 2.1 set of 2 speakers met veel vermogen en harde bass. kan ik beter een nieuwe stereo kopen, of 2x boxen + versterker of 2x satt en 1x sub + versterker of een computersetje kopen ? want ik vind de logitech Z2200 wel leuk met zn 120watt rms subwoofer. Deze kost 120 euro of is er wat beters voor mijn budget ? Mag niet te duur worden, denk om een euro of 200-300 te sparen voor een leuke geluidsinstallatie.
Link naar reactie
[quote:50ee309267="NoepZor"]hey dit verhaal is wel duidelijk, begin het een beetje te snappen, bedankt! maar op mijn andere vraag terugkomend: Wie weet nog een goeie set voor niet zoveel, of een 2.1 set of 2 speakers met veel vermogen en harde bass. kan ik beter een nieuwe stereo kopen, of 2x boxen + versterker of 2x satt en 1x sub + versterker of een computersetje kopen ? want ik vind de logitech Z2200 wel leuk met zn 120watt rms subwoofer. Deze kost 120 euro of is er wat beters voor mijn budget ? Mag niet te duur worden, denk om een euro of 200-300 te sparen voor een leuke geluidsinstallatie.[/quote:50ee309267]Tja, die Logitechs zijn wel leuk, zeker voor computergebruik. Als je echte Hifi-boxen koopt, zijn die wel gegarandeerd beter, maar ook gegarandeerd duurder. Maar ze zijn ook kwalitatief beter. Een goede hifi-box gaat voor het leven. Als je echt wilt gaan beuken moet je zowiets nemen: Peerless XLS 10 met XLS 10 Slave, en dan nog een leuke Hypex versterker. Alleen dat gaat je budget ver te boven, maar dan heb je wel een heel mooi systeem, dat enorm laag gaat (18 Hz uit mijn hoofd)
Link naar reactie
Ik zie bijvoorbeeld deze staan @ BCC site: PHILIPS MCM570 Specificaties: USB PC link voor MP3 streaming 2x100 Watt 5 CD's MP3 weergave CD-R/RW weergave 1 Audioingang 1 Audiouitgang 40 FM tuner voorkeurzenders [img:4f1f0c4b35]http://www.azone.ch/images/MCM570.jpg[/img:4f1f0c4b35] Lijkt me wel een gaaf ding, is ook niet zo duur, prijsklasse 175 - 225 euro Edit: Of deze Philips FWM399 Mini System Brand: Philips Category: Mini Hi Fi Systems Product Information: Fulfill all your music needs with this MP3 Mini Hi-Fi System which features Philips’ MAX Sound for instant powerful boost plus the freedom to savor 30 hours of your favorite MP3-CD music. Intuitive ease-of-use make this set a joy to use!Sound Power : 2x240W MP/2x120W RMS Front speakers way : 3 way Speaker System with MAX bass port MAX Sound CD Changer : 3 CD changer MP3 CD playback Tuner RDS/News/TA : ·/·/- Tuner will automatically switch to the correct station Digital sound control : DSC offers different sound settings optimised for specific musical styles. Examples are JAZZ, POP, and ROCK settings, each specifically tailored to produce optimum listening pleasure from its corresponding style of music. CD rewritable compatible Remote Control Dynamic Bass Boost : 3-stepSee all Philips Hifi and Home Cinema Products [img:4f1f0c4b35]http://www.ht.is/myndir/s/FWM399.jpg[/img:4f1f0c4b35]
Link naar reactie
Ik heb zelf geen kant-en-klaar 5.1 of 2.1 set. Ik ken wel mensen met zo'n set, en de bassen zijn iig. heel erg goed. meestal selfs té maar je moet gewoon zelf gaan luisteren. zelfs als twee setjes dezelfde specs hebben hoeven ze nog niet hetzelfde te klinken denk ik. met alleen cijfertjes wordt je niet zo heel veel wijzer. vriend van mij heeft een philips setje, dacht ik ook goed getest in ct! een tijd geleden (zo'n zilveren set) ik vin het zelf niks. wel zware bas (als dat je ding is), niet duur en heb je toch een 5.1 setje. Wat je ook kan doen is een redelijk losse subwoofer kopen en daar een paar boxjes zelf bij proberen te matchen. begin voor die kleintyjes es bij een kringloopwinkel ofzo. had er 2 jaar gelee een paar (ik denk) zelfmaak boxjes voor 10- megenomen. Die dingen klinken als achter-R L in een 5.1 setup goed!.. voor de rest heb ik een yamaha ns-center, en een paar oude sony's L-R zo'n bijelkaar geraapt zooitje kan ook best kool staan.
Link naar reactie
Voor goede bas moet je gewoon gaan voor een goede box. De meeste vrij kleine subwoofer kasten hebben veel vermogen nodig om er nog wat uit te krijgen. Dat is allemaal verloren energie. En bij hoge vermogen volumes (met veel verlies) uiteindelijk misschien wel veel geluid maar ook kans op vervorming vanwege het vele vermogen. Een goede kast zal al gauw meer dan 50 liter groot zijn en uitgerust zijn met een stevige subwoofer. Neem van mij aan dat een goede set niet echt tilbaar is. Dus ja, als die licht is, dan weet je het al: rotzooi. Zo'n kast trilt uiteindelijk volledig uit elkaar of het geluid klinkt nergens naar. Als die kast zwaar is, dan maak je nog een kansje. Ik heb zelf onlangs vastgesteld (ik hoop dat het niet bij een willekeurige luidsprekerbox het geval is), dat er meer bas komt uit mijn oude 2-weg speaker (Phips AD7063 in 16 liter kast) dan uit een "goedkopere" subwoofer kast. Dat 2-weg systeem kan eigenlijk pas goed geluid weergeven vanaf 100Hz. Kijk, dat laatste doet bij mij een alarmbel rinkelen bij die goedkopere setjes. Een ander zorgpunt is, dat een subwoofer zijn werk meestal doet onder de 100Hz (zeker bij een 5.1 set). ALs er kleine satelietluidsprekers bijzitten, dan vermoed ik dat die pas hun werk goed doen boven de 200 tot 300 Hz. Kijk dan zit er dus wel een gat in het geluid. Ik moet toegeven dat een aantal computer setjes opvallend goed klinken. Overigens, 85 dB geluidsniveau is best wel veel.
Link naar reactie
[quote:d1287ab851="NoepZor"]Maar die stereo's zijn niet zo goed ?[/quote:d1287ab851]Je bedoeld die Philips boxen? Hmm, dat weet ik niet, het enige is dat Philips voor mij heeft afgedaan als het om luidspreker boxen gaat. Ik heb wat slechte ontwerpen gezien en gehoord. Kleinere en prettig geprijsde geluidsboxen zijn of 1-weg of hebben een waardeloos luidspekerfilter of matige luidsprekers. Voor een goede bas voldoen 2 stevige huiskamer luidsprekerboxen ook. Voor een zinvoller advies zou ik graag willen weten in welke kamer je de boxen wilt gaan gebruiken, hoe groot die kamer is, en of je 5.1 (dvd) muziek of alleen stereo muziek wilt afspelen? Reden: het heeft geen enkele zin om bas in een kleine slaapkamer weer te geven. Dus moet je daar ook geen geld aan uitgeven. Voor 5.1 weergave zou ik denk ik toch gaan voor een goede 5.1 computer luidsprekerset. Wanneer je gewoon een stereo versterker hebt en graag wilt blijven gebruiken, dan ben je het beste af met een paar goede luidsprekerboxen van redelijke afmetingen (20 liter kastinhoud en een vrij grote luidspreker voor het laag 7 tot 8 inch). Die 35W lijkt me wel okay. Het algemene advies is dat je boxen en luidsprekers moet kopen die bij elkaar passen. Goedkoop bij goedkoop ... Tja, gewoon kijken wat je goed vind klinken. Voor mijn computer gebruik ik overigens gewoon een 2.0 of 2.1 set. Dat is mede een praktisch besluit. Ik kan rond de computer de luidsprekers niet op de juiste wijze plaatsen, dus ja, dan wordt 5.1 ook niks.
Link naar reactie
[quote:1956023f68="NoepZor"]en wat kosten boxen met een hoog rendement ? ik heb maar 2x35watt vermogen[/quote:1956023f68]Het rendement is alleen van belang voor de geluidspieken. Bedenk dat 1 watt muziek vermoedelijk al klachten bij de buren op gaat leveren. Rendement telt wel, maar ik zou er niet de nadruk op leggen. De subwoofers hebben vaak het vermogen alleen nodig om de luidspreker over de toeren te jagen. Dat vind ik een slecht concept. Soms leveren versterkers van 100 Watt helemaal dat vermogen niet. Ik blijf erbij, controleer de netvoeding van de set. Meer (continu) vermogen als de voeding kan leveren kan er aan muziek niet uitkomen. De pieken kunnen wel wat hoger uitpakken, maar ja, dat mag dan vooral niet te lang duren. Daarna vervorming. Een set die 120W geluid levert met een 60W netvoeding is volgens mij sowieso bogus.
Link naar reactie
[quote:fc65e47dbd="Hans.Vosman"]Rendement telt wel, maar ik zou er niet de nadruk op leggen.[/quote:fc65e47dbd] het is wel degelijk belangrijk, zeker in de pa wereld gebruik je het veel maar thuis i het ook belangrijk omdat je thuis natuurlijk ook hard wil. [quote:fc65e47dbd]Soms leveren versterkers van 100 Watt helemaal dat vermogen niet.[/quote:fc65e47dbd] Komt door de dynamiek in de muziek, dit is waarom je een versterker mag nemen die 1,5 tot 2 keer zo zwaar is als je speakers (rms vermogens vergelijken) maar je moet daarbij wel opletten dat de fabrikant zich aan de richtlijnen van de meting heeft gehouden. [quote:fc65e47dbd]Een set die 120W geluid levert met een 60W netvoeding is volgens mij sowieso bogus.[/quote:fc65e47dbd] Inderdaad, dat kan nooit. Er is een formule voor om het ongeveer te kunnen berekenen maar die weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Link naar reactie
kheb nu zon Aiwa prulding met 10cm woofers en 2cm tweeters, het klinkt nog redelijk door de grote boxen (bass reflex) maar je zit snel aan de max. Het is bedoeld voor op de slaapkamer, die is ongeveer 3x3.5 meter als ik het goed heb. Die philips stereo's hebben wel leuke features en zijn niet zo erg duur dus val ik me daar een buil aan ? want zo slecht klinken die vast niet ? en zo super veel eisend ben ik niet!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...