Ga naar inhoud

Box kapot??


Aanbevolen berichten

Ja ok maar dat word nu een beetje lastig. Maar goed heb met veel moeite de boxen open gekregen. Als ik de subwoofer los haal en alleen de tweeter en nog een soort boxje in het midden die ik niet los kan krijgen en dan vervolgens het Hi hat stukje afspeel komt er wel geluid uit de tweeter maar vergeleken met het geluid dat er uit de woofer komt een heel stuk zachter. Is dat normaal??
Link naar reactie
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

je kan vragen bij die winkel of je ze mischien mag lenen ofzo. dan kan je thuis het verschil beluisteren tussen de oude en de nieuwe tweeters. als er geen verschil is kan je ze netzogoed weer terug brengen. als je dit doet moet je er wel op letten dat je je nieuwe tweeters niet opblaast natuurlijk :wink: laat je ons nog wel even weten of het geluikt is? mvg, Marc
Link naar reactie
Ik bedenk me nog net een aardige methode om te testen. Je gaat vlak bij de speaker zitten, en houdt je hand voor de tweeter. Als het geluid dan hoorbaar doffer wordt, werkt de tweeter. Speakers zijn niet zo heel kritisch. Zolang ze maar niet al teveel afwijken. Ik heb mijn boxen een keer gereviseerd. Een tweeter kapot (kraakte af en toe), de rubberranden van de woofers waren af. Gelijk de condensatoren, connectoren en kabeltjes maar vervangen. Geluid is alleen maar beter geworden.
Link naar reactie
Ben gister bij een winkel geweest om te laten testen maar hij had zn meetapparatuur niet bij zich. Vanmiddag maar even opnieuw. Hoewel ik toch niet zeker ben dat het aan de tweeter ligt. Als ik deze namelijk rechtstreeks aansluit op de versterker komt er veel harder geluid uit. Maar als ik hem dan weer op zn normale plaats aansluit hoor ik weer zeer weinig. Ik wacht wel even de test af en als de tweeter goed is zoek ik verder naar de reden.
Link naar reactie
Er kan best iets in het scheidingsfilter defect zijn geraakt. BIjvoorbeeld een condensator. Het kan ook zijn dat je meer verwacht van dezelfde luidsprekerset. Ik heb onlangs mijn woonkamer LS vervangen door een surround set. Op zich dacht ik dat mijn Kefs goed presteerden, maar wat ik nu heb klinkt toch weer een stuk duidelijker. Het verschil was veel groter dan ik had gedacht. Gemiddeld is de hoeveelheid hoge tonen in de muziek is vaak lager dan de lage tonen. Daarbij komt nog dat lage tonen beter hoorbaar zijn dan hoge tonen (tenminste voor mij dan). Dus zelfs als het geluid zacht klinkt gehoormatig, kan het meettechnisch best wat anders zijn. Een defecte luidspreker levert of geen geluid of een vervormd geluid. In het algemeen dus heel erg hoorbaar. Een defect filter kan ook, en dat zal ook goed hoorbaar zijn. Alleen 2 defecte filters, dat zou wel heel erg toevallig zijn. Philips kennende is het filter lang niet altijd optimaal, dus ook daar zou best nog wel enige verbetering mogelijk zijn. Heb je ook wel eens klassieke muziek afgespeeld? Ik gebruik meestal die muziek om na te gaan of de box wel okay is. Bij wat luidere muziek vallen nogal veel box(en) vanzelf door de mand ...
Link naar reactie
Ik zal gelijk toegeven dat mn boxen niet van de beste kwaliteit zijn. Maar het verschil ontstond ineens. Daarvoor was ik best tevreden als ik nu naar muziek luister zet ik hem na een tijdje maar uit omdat het gewoon niet meer klinkt zoals ik ervan gewend ben. Alleen als ik in de speakerset kijk (voor zover dat mogelijk is) zie ik dat de ingangsdraden ergens naar het midden gaan, een soort subtweeter, en van daaruit naar de tweeter en de woofer, waarbij er in de bedrading naar dw woofer nog een condensator zit. Zou dat middelste ding dan het scheidingsfilter bevatten??
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...