Ga naar inhoud

Box kapot??


Aanbevolen berichten

Vandaag had ik een filetje om speakers te testen, deze geeft een tootn van 20Khz. Eerst hoorde ik dat geluid niet echt dus zette ik hem wat harder. Er kwam een wat raar geluid maar niet heel hard ofzo. Nadat ik deze op mn boxen had afgespeeld via de computer en gewoon weer mp3tjes ging afspele klonk alles heel erg blikkerig en bassiger. Zou het kunnen dat mn boxen tijdens het afspelen beschadigd zijn geraakt? Als ik files van andere hoge tonen afspeel hoor ik ze wel. Ik zou eigenlijk niet weten waar het anders aan kan liggen. Maar kan me ook niet voorstellen dat de boxen zo makkelijk kapot gaan. Wie kan mij helpen?
Link naar reactie
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

hoe hard heb je die toon van 20khz [b:680cbc5e11]echt[/b:680cbc5e11] afgespeelt? het is namelijk de hoogste toon die een mens kan horen, maar veel mensen horen die niet eens. Als je hem knoerhard hebt afgespeelt kan het zijn dat je tweeter het niet leuk vond, of eventueel je scheidings filter. Maar probeer eens om je geluidskaart settings na te lopen?
Link naar reactie
Als je boxxen 3-weg zijn (met 3 speakers) dan zijn nu zeer waarschijnlijk je tweeters geploft.. Of: als je mazzel hebt een zekering of andere beveiliging die de tweeters beschermt. Beveiligingen voor tweeters zitten soms in speakers maar meestal niet.... Het gemis van een tweeter is het meest duidelijk hoorbaar bij muziek waar een Hi-Hat in de percussie zit, een hi-hat is de tsk-tsk-tsk van twee bekkens die op elkaar worden geslagen. [img:7b2ab6cd96]http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/drumstellen/28549.jpg[/img:7b2ab6cd96] Het aller linkse setje koperen deksels welke met de voet bedient worden. En klinkt [url=http://www.cymbalismmusic.com/files/byzance_14_med_hh.wav]zo[/url]
Link naar reactie
Ik ga af op zijn omschrijving: " Nadat ik deze op mn boxen had afgespeeld via de computer en gewoon weer mp3tjes ging afspele klonk alles heel erg blikkerig en bassiger." Blikkerig: een midden toner bassiger: de bas speaker Ik herken in zijn omschrijving perfect mijn eerste ervaring met een geplofte tweeter. Een tweeweg waarvan de tweeter/midrange ploft klinkt meestal alleen maar dof/bassig en mist het grootste gedeelte van alles boven de bastonen. Hij mag het zelf testen en dan horen we het wel.....
Link naar reactie
[quote:34737f269c="Johnny321"]oei, das nie zo slim thijs, boxen testen doe je met muziek, 20khz horen de meeste mensen nie zo best :)[/quote:34737f269c] Boxen testen gaat prima met een toongenerator maar dan moet je langzaam de toonhoogte omhoog gooien, 10khz horen de meeste mensen nog wel. Pas als je het niet meer hoort ga je kijken of het de box is of dat jij dat bent. Bovendien zal het testen zo niet nodig zijn want in de praktijk komen tonen boven zo'n 10-12khz nagenoeg nooit voor.
Link naar reactie
[quote:52c48afd56="pcguy"][quote:52c48afd56="Johnny321"]oei, das nie zo slim thijs, boxen testen doe je met muziek, 20khz horen de meeste mensen nie zo best :)[/quote:52c48afd56] Boxen testen gaat prima met een toongenerator maar dan moet je langzaam de toonhoogte omhoog gooien, 10khz horen de meeste mensen nog wel. Pas als je het niet meer hoort ga je kijken of het de box is of dat jij dat bent. Bovendien zal het testen zo niet nodig zijn want in de praktijk komen tonen boven zo'n 10-12khz nagenoeg nooit voor.[/quote:52c48afd56] Ik hoor tot 19 khz en de meeste mensen horen wel tot 17 khz hoor
Link naar reactie
Ik ben me ervan bewust dat het niet zo heel slim was. Gewoon een beetje nieuwsgierigheid of ik de toon kon waarnemen. Maar de volume knop stond niet hard, maar er kwam een raar geluid, denk een soort vervorming. Het gaat om een 3-weg speaker. Als ik een file van 17000Hz afspeel hoor ik die wel. Het lijkt me dat die door de tweeter wordt afgespeeld. Het drumfiletje kon ik goed afspelen en klinkt voor mijn gevoel wel goed. Ik zal vanmiddag even kijken in mn speaker of er een zekering inzit en nog even luisteren of het nog steeds zo beroerd klinkt. En anders moet ik maar nieuwe boxen aanaschaffen. Is wel vervelend want ze zijn onderdeel van een setje, maar goed daar moet je ook zonder problemen andere boxen op aan kunnen sluiten. Bedankt voor alle reacties.
Link naar reactie
Het gros van de volwassenen hoort 20 kHz niet, vaak houdt het bij zo'n 15 kHz al op. Jonge kinderen kunnen soms tot 30 kHz horen. Maar dat neemt dus snel af. Zeker als je veel tijd in de discotheek doorbrengt. Tweeters zijn erg gevoelig voor overbelasting. Gezien het bovenstaande, is het dus niet onwaarschijnlijk dat je ze gewoon flink overbelast hebt. Je bent echt niet de eerste die ze met testen opblaast. Overigens zijn losse tweeters meestal niet zo duur. Kijk eens of er een Speaker&Co winkel bij je in de buurt is. Peuter de oude eruit, en kijk of ze wat voor je hebben. http://www.speaker-en-co.nl/
Link naar reactie
Je kunt de boxen open maken en de woofer en midtoner loskoppelen en dan [color=red:e033c95ec6]VOORZICHTIG[/color:e033c95ec6] muziek spelen met veel high zoals het Hihat stukje, komt er goed klinkend geluid uit de tweeters dan kun je wel min of meer aannemen dat ze goed zijn en het probleem ergens anders zit, wellicht het scheidingsfilter.
Link naar reactie
Ik krijg die boxen met geen mogelijkheid open. Erg jammer kan er nu niet in kijken of dingen loskoppelen. Ik snap het niet echt goed, want beide boxen laten wel een geluid van 17000Hz horen. Bij 18000Hz hoor ik niets, maar dat kan ook aan mij liggen. Kan er niet iets in de versterker kapot zijn gegaan en dat ik de boxen onterecht de schuld geef??
Link naar reactie
[quote:e0151b5db8="thijs1981"]Ik krijg die boxen met geen mogelijkheid open. Erg jammer kan er nu niet in kijken of dingen loskoppelen. Ik snap het niet echt goed, want beide boxen laten wel een geluid van 17000Hz horen. Bij 18000Hz hoor ik niets, maar dat kan ook aan mij liggen. Kan er niet iets in de versterker kapot zijn gegaan en dat ik de boxen onterecht de schuld geef??[/quote:e0151b5db8]Nou, ik zou zeggen, knoop eens wat andere boxen aan de versterker, en je zult het zien.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...