Ga naar inhoud

Zijn dode pixels nog van deze tijd?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben van plan om een Asus laptop aan te schaffen. Hoe groot is tegenwoordig de kans op dode pixels? Bij paradigit worden de voorwaarden gehanteerd volgens de beeldscherm klasse 2 richtlijn. Maw valt het hierbinnen dan blijf je met de dode pixels zitten. Bij Mycom, staat in de voorwaarden dat er bij een dode pixel binnen 8 dagen omgeruild wordt. Nu heeft Mycom (nog) niet dezelfde laptop als bij paradigit. Vandaar mijn vraag. vr.gr Frans
Link naar reactie
Hallo, Inmiddels heb ik op de site van Asus gezien dat zij een zgn. zero bright dot garantie geven van 30 dagen op oa de Asus n61jv. Ik heb dit bij Paradigit nagevraagd . De sales afdeling zij dat dit een Asus garantie is en dat Paradigit zich aan haar eigen pixel garantie beleid houdt. Als ik op de Asus garantie aanspraak wilde maken, moet ik dit zelf met Asus regelen. Jammer dat er nog steeds bedrijven zijn die niet op de hoogte zijn van de consumenten recht en wetgeving. Ik kijk dus nog maar eens naar een andere leverancier. vr.gr. Frans
Link naar reactie
dat wat Asus doet wat betreft pixelgarantie, daar hoeft een winkel zich niet aan te houden. winkels kopen namelijk niet direct in bij Asus, maar bij een groothandel. Groothandels doen erg moeilijk wat betreft dode (sub)pixels in laptops en monitoren (en TV's). Daar het voor een winkel erg moeilijk is, om een scherm/laptop te verkopen waar een dode pixel in zit (lees: daar gaat de winst), doen ze niet mee aan de pixelgarantie die de fabrikant geeft. Doen ze dat wel, dan kunnen ze de boel opdoeken. Verder zijn de rechten van de consument wat betreft pixelfouten niet bepaald je van het. Zo mogen er in het binnenste kader (vanaf 7cm van de buitenrand) van het scherm zich 5 subpixels voordoen, eer je je bij een winkel kan beroepen op het recht van vervanging/omruiling, mits zich dit binnen 30dgn na aankoop voordoet. Daarnaast mogen er zich in het buitenste kader 7 subpixels voordoen. Elke winkel beroept zich op deze richtlijn, tenzij de winkel een eigen beleid heeft wat betreft pixelfouten. Hier zijn er echter maar erg weinig van. Meestal zijn dit winkels die vervolgens bij retour, de laptop/het scherm vrolijk weer in een doos pakken en de boel 'als nieuw' weer in de verkoop doen. Mediamarkt is hier 1 van. Heb je bijvoorbeeld 4 subpixels in het binnenste kader en 3 in het buitenste kader, dan heb je geen poot om op te staan, als de winkel aangeeft je geen nieuw scherm te willen geven. Ik heb lange tijd gewerkt als verkoper in diverse electro-zaken, dit soort gevallen waren de orde van de dag. Ik heb ook een rechtszaak van een klant tegen een van deze zaken meegemaakt, en de rechter stelde de electro-zaak in het gelijk.
Link naar reactie
[quote:384377853b="f.ramaekers"]Bij paradigit worden de voorwaarden gehanteerd volgens de beeldscherm klasse 2 richtlijn. Maw valt het hierbinnen dan blijf je met de dode pixels zitten. [/quote:384377853b] Het is inderdaad afhankelijk van de klasse. Zie hierover deze hyperlink [url=http://www.zibb.nl/10239419/Subnavigatie/Advies/Overzicht-experts/Expert-advies/Hoe-veel-dode-pixels-moet-ik-accepteren-op-mijn-LCD-scherm.htm]Hoe veel dode pixels moet ik accepteren op mijn LCD-scherm?[/url] Een quote hieruit [quote:384377853b] ISO norm Om die waarschuwingen wat eenduidiger te maken, hebben de fabrikanten een ISO norm opgesteld. Deze ISO norm 13406-2 definieert vier klassen met bijbehorende te verwachten defecten, zodat je met één oogopslag kunt aangeven met wat voor monitor je te maken hebt. Zo mag een klasse II monitor maximaal 2 dode pixels hebben of maximaal 5 dode subpixels. Een klasse I monitor mag geen enkel defect hebben. De winkelier moet voor de verkoop duidelijk aangeven om wat voor klasse monitor het gaat, en liefst ook wat dat concreet inhoudt. En dus niet door alleen maar te verwijzen naar ISO norm 13406-2, want die kost 142 euro om in te zien. De winkel moet aangeven wat er in die norm staat (”Klasse II: maximaal 2 defecte pixels of 5 subpixels”). Steeds meer fabrikanten bieden vrijwillige garanties dat hun monitoren geen dode pixels hebben. Daar kun je die fabrikanten dan aan houden natuurlijk, want garanties gaan boven de gewone verwachtingen van een product. [/quote:384377853b] En check eventueel op de site van computer!totaal [url=http://computertotaal.nl/article/6941/dode-pixels-detecteren-met-udpixel.html]Dode pixels detecteren met UDPixel.[/url]
Link naar reactie
Hallo, Als Asus fabrieksgarantie geeft voor 30 dagen en het probleem zou zich voordoen, dan zou ik verwachten dat de leverancier zich met asus in verbinding stelt.Ik heb nl geen overeenkomst met de fabrikant maar met de leverancier. Zo staat het m.i. in de consumenten wet. Maar goed, ik zal vertrouwen op de kwaliteit van Asus. En daarbij nog eens bij de leverancier waar ik de laptop ga aanschaffen vragen over dergelijke zaken , hoe zij zich opstellen. Mycom geeft in iedergeval binnen 8 dagen een nieuwe, als zich ook maar 1 pixel fout zich voordoet. Tenminste dat is wat ze zeggen en in de voorwaarden staat. Vr.gr. Frans
Link naar reactie
Hallo, Ik heb eens bij BCC geinformeerd wat bij hun het dode pixel beleid is. Ik kreeg het volgende antwoord: De pixel garantie die wordt gehanteerd is 5 pixels per CM en in het midden van scherm 2 pixels per CM. Indien Asus een andere regel daarin hanteerd zal BCC zich natuurlijk ook aan houden. Ik heb nog eens nagevraagd of CM voor centimeter staat. En idd dit is zo. Begrijp ik hierin iets niet? Want dit zouden wel erg veel dode pixels mogen zijn vorodat er wat aan gedaan wordt. vr.gr Frans
Link naar reactie
Bij een online aankoop geldt de wet koop op afstand en kan je derhalve binnen 7 dagen zonder opgaaf van redenen van de koop af. Genoeg tijd als je een dode pixel constateerd. Doorgaans ben je dan enkel de verzendkosten (heen&terug) verschuldigd. [url]http://www.toptienwinkels.nl/tips/wet-kopen-op-afstand.htm[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...