Ga naar inhoud

pcie x16 of 2.0 kaart in x8 slot


Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af of ik een pci e x16 videokaart of een pci e 2.0 videokaart kan gebruiken om mijn PC te upgraden. Deze heeft nu een pci e x8-slot met daarin een GeForce 7300 SE 512 Mb. Achtergrond: PC: Acer Aspire T180 AMD 3800 (3 jaar oud) met 1 X1 en 1 X8 PCIe-slot. PC draait op XP Home. Het is een zakelijke PC, waarbij ik de hele dag switch tussen de browser en mijn administratiapakket om facturen te maken. Dat geeft problemen, omdat op gegeven moment het scherm niet goed geupdate wordt en delen van het beeld van de browser in mijn administratiepakket blijven staan. Het lukt me niet een oplossing voor dat probleem te vinden. Nu dacht ik, ik koop een 24" scherm in 1920 x 1200, dan zet ik beide applicaties naast elkaar en hoef ik niet meer honderden malen per dag te switchen. De standaard geinstalleerde videokaart kan helaas die resolutie niet aan, dus dacht ik: ik koop er een nieuwe videokaart bij. Maar ik zie dat die tegenwoordig allemaal X16 of 2.0 slots vragen. Mijn vraag is daarom of ik ongestraft een pcie X16 of zelfs een pcie 2.0 videokaart in het x8-slot kan doen. Hoge snelheid en zo is niet zo van belang. Ik zie fysiek verschil in de FAQ van deze site tussen een x1 en een x16-slot, maar een pcie x8-slot vind ik geen info over. Misschien zoek ik gewoon verkeerd. Alvast bedankt voor het meedenken. Frank.
Link naar reactie
Dat maakt allemaal niet uit, het past allemaal. De x16 is alleen interessant voor gamerskaarten, 2.0 is een nieuwere versie, maar het is wel allemaal compatible. Zet er gewoon een 4350 kaartje in, kun jij weer een tijd vooruit. Jouw probleem kán aan de videokaart liggen, maar het kan ook een software probleem zijn. Ik zou allereerst de video driver eens verwijderen/herinstalleren/updaten, maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt? Denk er ook om, de oude driver eerst te verwijderen, alvorens de nieuwe kaart te installeren. http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1655
Link naar reactie
Beste Gerben, Reuze bedankt voor je vlotte antwoord, ik kan nu gelukkig verder met mijn vervangingsplannetje. Het probleem treedt overigens vrijwel alleen op met mijn Osirius boekhoudpakket in combinatie met een browser (maakt niet uit welke). Maar Osirius zegt: wij maken gebruik van de standaard .net, dus aan ons kan het niet liggen. De PC heeft alle standaard upgrades en ineens is het begonnen en wat ik ook doe, ik krijg het niet weg. De nieuwste drivers, etc. Opmerking: ik gebruikte Styler en Issopack om de PC een Vista uitstraling te geven, maar dat is er allemaal vanaf, en biedt ook geen oplossing. Dan heb ik nog geprobeerd naar vista te upgraden, al drie keer gedaan, maar na zo'n 20 uur stampen geeft het een foutmelding dat de installatiebronnen niet gevonden kunnen worden. Nu heb ik vorige week een tussenoplossing gevonden met Wisedesktop. Osirius in de ene virtuele desktop en de browser in de andere desktop en dan met twee toetsen op het toetsenbord heen en weer schakelen, maar ook dat werkt helaas niet vlekkeloos. Geen schermfouten meer, maar nu kan ik ineens niet meer kopieren met de muisknoppen. Het is me wat met die PC van mij... :lol: Ik zou weer een nieuwe PC kunnen kopen, maar dan moet alles weer overgezet worden en zo, kost zo veel tijd en geld en de PC is eigenlijk nog goed genoeg voor waar ik hem voor gebruik. Bedankt ook voor de tip van het verwijderen van de driver voor de installatie van een nieuwe kaart. Ik hoop er nog een jaartje of twee mee verder te kunnen. groeten, Frank.
Link naar reactie
Hoi Gerben, Nee, XP heb ik nog niet opnieuw geinstalleerd. Het was pre-installed, dus zal het flink zoeken worden naar de bijbehorende CD's/DVD's. Maar je hebt gelijk dat er een kans is dat een nieuwe videokaart de problemen niet oplost. Alleen zie ik er wel een beetje tegenop, omdat ik niet wat wat ik dan allemaal tegen ga komen :-) In de loop van de jaren is er toch heel wat aan tools en programma's geinstalleerd, en ik ben niet zo'n ster in het opbergen van de installatie cd's van de software, met de bijbehorende serienummers en zo. De vista-update-DVD heeft ook twee en een half jaar in de kast gelegen voor ik daar mee aan de slag ging. Maar ik kan nu in ieder geval alles was ik op die PC doe ook op mijn laptopje doen, dus heb ik wel een backup-werkomgeving en dan wordt het wat makkelijker om wat te experimenteren. Misschien kan ik de vista-update-dvd naar harddisk kopieren en toch weer proberen naar vista te updaten. Voordeel daarvan is dat hij heel de XP-omgeving weer werkend terugzet als het fout gaat, wat ik al drie keer heb mogen ervaren. Maar dat kan ik maar in het weekend doen, want daar doet hij bijna een dag over. Als eerste zal ik die paar tientjes investeren in een nieuw videokaartje. Ik heb de kaartjes met de door jou geadviseerde chipset gevonden en zelfs in een versie zonder blower. Die gaan nogal eens aanlopen en herrie maken is onze ervaring. Blijkt het geen oplossing te zijn, dan zal ik weer proberen vista erop te krijgen, als dat ook niet lukt, dan XP opnieuw erop. Bedankt voor je tijd en graag zal ik melden of ik het probleem op heb gelost of niet. groeten, Frank.
Link naar reactie
Gerben, je hebt gelijk. Met de nieuwe videokaart (en scherm) die het prachtig doen, is het probleem met het administraiepakket en de schermupdates nog steeds niet over. Netjes eerst de nvidia-drivers verwijderd, nieuwe kaart erin en de nieuwe ATI-driver geïnstalleerd. Het is denk ik dus geen probleem dat door videokaart of scherm-driver veroorzaakt wordt. Hoewel ik het probleem nu omzeil, door de browser en osirius naast elkaar te draaien, ging het 'scherm' gelijk weer de mist is toen ik de applicaties achter elkaar zette. Toch maar stap 2 uitvoeren dus, weer proberen of ik de update naar vista kan doen. Misschien dat ik hem morgen probeer te laten draaien. Ik moet er zeer ruim de tijd voor nemen, gezien de vorige keren. groeten, Frank
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...