Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik weet niet zeker of ik hier helemaal goed zit omdat ik de oorsprong van mijn probleem niet ken, maar ik neem aan dat een moderator het topic voor me kan verplaatsen als blijkt dat het hier niet thuis hoort. Vorige week is mijn 6 jaar oude PC overleden aan een kapot moederbord. Ik had geen zin om veel uit te geven aangezien ik de pc alleen gebruik voor werk, videos en grafisch zeer simpele games. Dus besloot ik een tweedehandse PC te kopen. Eerst leek de PC prima te werken, het doorzoeken van het filesystem gaat met prima snelheid en ook andere grafisch niet intensieve programmas zoals firefox en internet explorer draaien prima. Maar later bleek dat de computer moeite heeft met zeer simpele games, zelfs de Adobe Flash games van MSN draaien uiterst sloom. Op dat moment wordt ook 100% van de computer gebruikt. Maar toch gebruikt hij volgens de taskmanager nooit meer geheugen dan ~350 MB van de (weer volgens de taskmanager) 922 beschikbare MB. Het werkgeheugen van de computer bedraagt 384 MB en het wisselbestand is ingesteld op 576 MB. Verder heb ik een NVIDIA Geforce MX 4000 videokaart met 128 MB geheugen. Ik weet dat dit niet het modernste is, maar voor de bovengenoemde doeleinden zou het toch prima moeten zijn. Ik heb de videokaart zelfs zo ingesteld dat hij prestatiegericht is, maar dat bleek niet zo veel verschil te maken. Zou iemand kunnen weten waar mijn probleem aan ligt en mij kunnen helpen een oplossing te vinden? Alvast bedankt! Reinier
Link naar reactie
Misschien is het ook nog handig om eraan toe te voegen dat de processor een Intel Pentium IV 2,00 GHz is. Verder wilde ik nog kwijt dat bij het bekijken van youtube videos vooral het eerste deel erg veel hapert (terwijl er wel al een aardig stuk gebufferd is), later lijkt het wat soepeler te gaan.
Link naar reactie
Flash Player voor filmpjes kijken. [url]http://www.adobe.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash&promoid=BUIGP[/url] Drivers vinden voor je videokaart. [url]http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us[/url] Als je het filmpje ziet, klik dan eens met je rechtermuisknop erop en dan ga je naar Settings. Zet dan eens de hardware acceleration aan of uit (anders dan hoe hij eerst stond) Tevens zou ik bij je Nvidia kaart niet alles op Prestatie gericht zetten. Veel performance haal je hier niet uit. Filmpjes en zulk soort dingen horen gewoon soepel te lopen. Heb je de drivers al eens geprobeerd te updaten?
Link naar reactie
Bedankt voor uw antwoord! Ik heb al de nieuwste Flash player en ik zal zeker uw tip nog even uitproberen. Maar het is niet alleen Flash waar ik problemen mee heb. Ik had de nieuwste drivers van NVIDIA (zo gaf de site van NVIDIA aan), maar alsnog heb ik de nieuwste drivers opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Dat leverde logischerwijs geen verbetering. En dat het veranderen naar prestatiegericht geen echte verbetering leverde zag ik helaas ook al. :( Het rare is dat het computergebruik al snel 100% terwijl hij nooit meer dan 350 MB van de 922 MB beschikbaar geheugen gebruikt.
Link naar reactie
Ik dacht dat wat ik nu ga vertellen niet zoveel met mijn probleem te maken zou hebben, maar ik heb gehoord dat dat toch het geval kan zijn. Als ik mijn computer opstart, geeft hij aan dat de computer veranderd is en dat ik aangeraden wordt de juiste instellingen in de BIOS in te voeren. Maar ik weet niet zo goed wat ik daar moet veranderen. Hoe dan ook, als ik iets verander, slaat hij het niet op. Ook de datum en tijd slaat hij niet op, doe moet ik elke keer als ik de computer uitschakel en vervolgens opnieuw opstart opnieuw instellen. Het is duidelijk dat dit een probleem met de batterij van de BIOS is en ik moet de kast nog even openen om te kijken wat precies het probleem is. Maar is de kans groot dat mijn probleem hieraan zou liggen? Ik kan namelijk wel instellingen opslaan zolang ik de computer niet uitschakel. Dus zou ik wel instellingen kunnen veranderen om te zien of het probleem daaraan ligt en dan het probleem met de batterij oplossen.
Link naar reactie
de oplossing voor je laatste post is inderdaad een nieuwe bios batterij.. heb je een schone windows installatie gemaakt? nadat je je pc binnen had? dat is misschien wel aan te raden.. als je de task manager opent terwijl hij 100% is, zou je ons kunnen vertellen welk proces dit doet? ( tabblad processen, even kijken welke veel in beslag neemt) mvg
Link naar reactie
Deze pc zou ruim voldoende moeten zijn, om te internetten en wat filmpjes te bekijken. Geheugen is alleen wat karig, maar ook weer niet te weinig voor xp. Heb je wel antivirus en een firewall op het apparaat, en is windows up to date? Als je niet verder komt met de andere tips, zou je eens een hijackthis log kunnen plaatsen.
Link naar reactie
Hallo en bedankt voor uw reacties allebei! [quote:7d3b3f6b01="Hoite"]de oplossing voor je laatste post is inderdaad een nieuwe bios batterij..[/quote:7d3b3f6b01] Nou, mijn vraag was eigenlijk meer of het mogelijke ontbreken van een BIOS batterij zou kunnen bijdragen aan mijn probleem. [quote:7d3b3f6b01="Hoite"]heb je een schone windows installatie gemaakt? nadat je je pc binnen had? dat is misschien wel aan te raden..[/quote:7d3b3f6b01] Dat heeft de verkoper zelf al gedaan, dus ik bespaar me die uren liever nog even terwijl ik kijk of ik kan uitvinden waar het aan ligt. [quote:7d3b3f6b01="Hoite"]als je de task manager opent terwijl hij 100% is, zou je ons kunnen vertellen welk proces dit doet?[/quote:7d3b3f6b01] Dan is hij gewoon bezig met de actieve applicaties zoals firefox en google talk. Ik denk ook niet aan een virus eigenlijk, omdat hij wel gewoon snel is zolang de videokaart niet echt intensieve dingen hoeft te doen. E.g. hij start applicaties snel en surfen gaat met prima snelheid tot je op een pagina komt met Flash scripts. [quote:7d3b3f6b01="gerben"]Heb je wel antivirus en een firewall op het apparaat, en is windows up to date?[/quote:7d3b3f6b01] Ik ben nog aan 't nadenken over de antivirus die ik erop wil zetten. ZoneAlarm gebruik ik als firewall. Windows update is ook flink actief (geweest). Inmiddels heb ik wel alle updates tot op de dag van vandaag geïnstalleerd. [quote:7d3b3f6b01="gerben"]Als je niet verder komt met de andere tips, zou je eens een hijackthis log kunnen plaatsen.[/quote:7d3b3f6b01] Nou, ik had zelf net wat ontdekt in de bios. Als ik in een van de opties (Init Display First) de waarde verander van AVG naar PCI lijkt het wel een stuk beter te zijn, maar nog steeds een klein beetje onder de prestaties die mogelijk moet zijn. Van een vriend had ik vaag iets gehoord over het aansluiten van de videokaart op AVG in plaats van PCI, zou hier iets van kunnen kloppen? Als dat volgens mensen hier niet zo is, zal ik een HijackThis scan proberen, maar zoals ik hierboven schrijf zit ik eigenlijk helemaal niet aan een virus of spyware te denken.
Link naar reactie
Een AGP kaart past alleen maar in een AGP slot, dus daar is weinig mee te doen. Zit er wellicht een keuze optimized defaults in het hoofdmenu van het bios? Die zou je eens kunnen proberen, kijken of alles dan nog werkt, en zonodig instellingen aanpassen. Een belangrijke oorzaak van traagheid kan ook een defecte schijf kunnen zijn. Zou je voor de zekerheid eens kunnen testen.
Link naar reactie
Ik heb eindelijk de kast opengemaakt en het blijkt toch een AGP kaart te zijn, alhoewel hij het beter lijkt te doen als ik in de bios instel dat PCI eerst displayed moet worden. Verder geeft de computer in apparaatbeheer aan dat de videokaart op de PCI-bus zit, wat volgensmij niet helemaal klopt dan. Suggesties zijn dus gewoon weer meer dan welkom... :(
Link naar reactie
Voor iemand die geïnteresseerd is kan ik melden dat het waarschijnlijk aan de processor ligt. Dat is namelijk niet een pentium IV zoals ik aanvankelijk dacht, maar een Intel Celeron met een cache van slechts 128 kb: Model: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.00GHz Speed: 2.00GHz Cores per Processor: 1 Unit(s) Threads per Core: 1 Unit(s) Internal Data Cache: 8kB, Synchronous, Write-Thru, 4-way, 64 byte line size, 2 lines per sector L2 On-board Cache: 128kB, ECC, Synchronous, ATC, 2-way, 64 byte line size, 2 lines per sector Ik ben bang dat het dan een nieuwe processor gaat worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...