Ga naar inhoud

Siemens IQ700 WT47W5G2NL


Aanbevolen berichten

Hallo allen

Ivm tegenvallende droogresultaten en erg lange duur van het programma, gisteren de condensor van onze droge gereinigd volgens de beschrijvingen elders in dit forum.

Service luikje gemaakt volgens

En de lamellen van de condensor gereinigd met een oude tandenborstel, verder niets veranderd aan de opstelling.

Nu continu deze melding.

 

De droger is aangesloten via de afvoerslang en dus niet via de opvangbak en zo werkt het al sinds aanschaf in 2018. Slangen zitten niet geknikt. 

De opties die bij de afbeelding staan proberen heeft dus niet heel veel zin. 

Iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken en of dit zelf (op korte termijn) te verhelpen is? De droger is toch een redelijk essentieel apparaat hier.

Het is dus onstaan na het reinigen en geforceerd spoelen van de condensor (via P03)

Screenshot_20240724_191002_Drive.jpg

aangepast door Middenberm
Link naar reactie

Ik denk dat juist door dit spoelen er het een en ander los is gekomen en een verstopping heeft veroorzaakt in een van de nauwe kanaal openingen.

Dit zijn de kanalen van een AEG warmtepompdroger als voorbeeld:

 

20220411_123353.thumb.jpg.d504f9d987356686e8e29a6cb9d27229.jpg

Nu je toch toegang hebt tot de condensor via het luik zou ik de zaak met heet water spoelen met een ontstoppingsetje en het vuile water afvoeren met een natzuiger in het pompcompartiment.

 

NeoperlQuikisetafvoerreiniger70804098.png.5be206a772d5dca60158aacb7fd19f4e.png

Vul de dag van te voren de bodem zodat alle prut kan weken, en gebruik veel water om te spoelen. 

En hoogstwaarschijnlijk zitten pompcompartiment en vlotterruimte vol prut.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Beste Lampje

Bedankt voor de reactie. 

Ik denk dat ik het inmiddels al opgelost heb. 

Ergens in een filmpje over het spoelen van de lamellen werd gezegd dat je een drupje afwasmiddel aan de opvangbak moest toevoegen (of althans, dat had ik er uit begrepen). 

Heel dat pomphuis vol met schuim en drab. Uurtje bezig geweest om het hele ding te ont-schuimen en pluis slierten van de contacten van de pomp verwijderd. Lijkt opgelost te zijn. 

Nu alleen nog kijken hoe het droogresultaat en tijdsduur is want dat was natuurlijk de reden van mijn poging.

 

Nogmaals dank

Link naar reactie

Ik heb in het filmpje niet kunnen vinden, dat er afwasmiddel gebruikt zou moeten worden.

Soms maak ik een machine schoon met een drukspuit voor de tuin, die vul ik dan met heet water en gebruik daar dan allesreiniger bij, dat schuimt niet.

Voor het reinigen van de condensor lamellen is het gebruik van tandenborstels, Stanley messen en sponzen (die AEG zelfs bijsluit) ten zeerste af te raden.

Want de koelribben van de condensor zijn zeer teer en staan zo dubbel gevouwen, waardoor ze hun koelcapaciteit verliezen.

En het weer richten van de lamellen is een heidens karwei, waar je eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig hebt.

Lamellenkam.png.4b77c4bae525f735bbbe9cd6a5c07439.png

In mijn ervaring is de enige remedie, heel veel spoelen met heet water met een venijnig klein straaltje, zoals die uit de afvoerreiniger komt. (Westfalia pijpreiniger)

PijpreinigerWestfalia2.jpg.c023f48dc700af3ed75fb9ba4b65c0d1.jpg

 

En het continu afzuigen stroomafwaarts in het laagste compartiment met een natzuiger.

Natzuiger.thumb.jpg.25815725c202feb0657574e8703fbedf.jpg

Ik gebruik daar gemiddeld 3 emmers (30 l) water voor. En als je dan het langste circuit tussen voorzijde condensor naar de pomp kiest dan heb je een grote kans dat de machine brandschoon wordt.

Als je dit een keer per jaar doet, dan is de kans zeer groot dat de vervuiling alleen maar in de voorzijde van de condensor zit, maar heb je dit laten versloffen, dan dringt het vuil al verder de warmte wisselaar in en bereikt dan ook de verdamper achterin. 

En dan krijg je hem op deze manier niet meer schoon en zal algehele demontage alleen het redmiddel zijn.

 

En natuurlijk is dit maar een deel van de schoonmaakoperatie.

De filters moeten bij de jaarlijkse schoonmaakbeurt ook een nacht in de azijn.

De ventilator schoepen soppen

Alle kanalen door raggen met een kattenstaart en uitsoppen

Sensoren van de vochtmeting afschrobben met azijn

I.p.v. wasverzachter het bakje in de wasmachine vullen met schoonmaakazijn, daar wordt -en het wasgoed, -en de wasmachine, -en wasdroger erg blij van.

Trouwens ook je portemonnee.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Nogmaals dank voor de uitleg

Heb denk ik afwasmiddel en allesreiniger met elkaar verbasterd, stomme (maar gelukkig geen fatale) fout. 

Voor een zelfreinigende condensor vond ik hem verbazend vies en aangezien dat ding achter een initieel niet toegankelijk klepje zit is het m.i. ook eigenlijk niet "normaal onderhoud" door de consument. 

De kwetsbaarheid van lamellen is me bekend want die zitten ook achter onze warmtepomp en die moeten ook vrijgemaakt worden van bladeren, spinnenwebben en andere zooi.

De eerste droger sessie is alweer klaar en de was is droger dan voorheen en hij doet er ook korter over, dus winst.

De rest van de door jouw voorgestelde schoonmaakhandelingen vind ik nu even een brug te ver en ga ik wellicht doen als ik even wat langer vrij ben.  Voor nu moest het ding het gewoon weer doen. 

Dank

Link naar reactie

Het is voor mij ook een blunder in het ontwerp, waar ze in eerste instantie de luiken wel wilden plaatsen.

Want de voorzieningen zijn er gewoon voor, maar de commercie heeft het gewonnen, dus bij problemen gewoon een nieuwe machine kopen of een dure servicedienst laten komen. 

Maar dat dit een mislukking is zien we wel in de latere versies.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Op 25-7-2024 om 15:20, Lampje zei:

Het weer richten van de lamellen is een heidens karwei, waar je eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig hebt.

Lamellenkam.png.4b77c4bae525f735bbbe9cd6a5c07439.png

 

Dag Lampje,

 

Weet jij waar ik zo'n ding kan kopen? De versies die ik met google tegenkom zijn rond en passen niet goed in de krappe drogers.

*Ho wacht. Gevonden. Heet blijkbaar een vinkkam.

aangepast door Maus0611
Link naar reactie

Nee het is een vin kam van de vinnen van een vis, ook wel lamellenkam genoemd.

Zoek maar onder lamellenkam en speciaal bij temu, daar heb ik deze gekocht daar zit in deze set altijd een passende maat. ben je voor een hele set 7 euro kwijt en bij Fuugo.nl zag ik dezelfde staan voor 29 euro, bij Temu had ik ze ook met 5 dagen in huis.

https://www.temu.com/nl/air-conditioner-condenser-fin-comb-colored-straightener-ac-radiator-cooler-straightener-cleaning-tools-for-auto-cooling-system-g-601099562647618.html?

 

en ook nog een filmpje dat laat zien hoe mooi strak of een zeer beschadigde condensor weer kan worden met deze kammen.

Air Conditioner koelvinnen richten 

 

en je kunt zoeken onder de tekst: https://www.google.com/search?q=condenser+fin+straightener

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...