Ga naar inhoud

Siemens wasdroger WT36V300NL/04 FD 8802 200103 slaat aldoor af met filter alarm en later F09


Aanbevolen berichten

Dag Lampje,

ik heb de droger schoongemaakt, zal morgen een foto sturen, het licht is nu niet goed. De F:09 treedt nog steeds op na 2 minuten. De uitstromende lucht wordt absoluut niet warm, maar het volume is goed.

Ik heb de beide regelthermostaten getest, weer met hete lucht (van 130 graden). Voor je informatie, ik heb een hetelucht soldeerstation met regelbare temperatuur. BIj kamertemperatuur beide 00.01 Ohm. Beide regeltheromstaten slaan aan (de uitwendige bij 80 graden, de thermostaat in het element bij 90 graden) maar resetten niet automatisch; Alleen als je het rode knopje indrukt. Dus mijn interpretatie is dat ze alleen een beveiligingsfunctie kunnen hebben. Maar jij hebt eerder gesuggereerd dat de onderste (uitwendige) een regelfunctie heeft.

Kan F:09 ook betekenen dat er helemaal geen warmte wordt gegenereerd ? Want dat is nu mijn indruk. Ik zal morgen aan de elementen meten of ze spanning krijgen bij opwarmen, bij de connector bovenin.

Als altijd bedankt weer.

Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ben ervan uitgegaan dat er een maximaal thermostaat is en 1 regelthermostaat is.

Want het rode knopje van de onderste was op eerdere foto niet te zien.

Als ik het zo goed kan beoordelen dan staan de beide thermostaten in serie met het element.

Dat is niet goed. Is er eerder aan gerepareerd?

Want dit klopt niet. Eén moet beveiligen en de andere regelen, maar niet trippen.

Als je met een hete lucht bout een sensor probeert te ijken, ga je de bietenberg op, want dat is lang niet nauwkeurig genoeg. Daar mag je niet van uitgaan.

Heb je proefgedraaid met de zaak open? Want dat verklaart dan alles.

De NTC voor en na de trommel worden vergeleken en als dat te veel afwijkt, dan wordt er alarm geslagen. Er moet een bepaalde warmte val over het wasgoed zijn. Is die te groot dan is er dus geen doorstroming genoeg.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dag Lampje,

Dank weer voor je snelle reactie. Blijft indrukwekkend.

Ik realiseerde me vanavond pas dat ik je hele schoonmaakinstructie nooit goed begrepen heb (terwijl het er wel staat). Ik heb eerder gefocust op het plastic interieur vanaf het filter tot de uitlaat. Dat was het meest vies maar het minst belangrijk, realiseer ik me nu. Dom.

Wat je zegt klopt. Beide thermostaten hebben een rood knopje, zijn dus maximaal-thermostaten, en staan inderdaad in serie met elkaar en het element. Tot de test van vandaag heb ik ze nooit hoeven resetten, ze spelen geen rol in het F09 probleem. Ik heb deze droger nieuw gekocht en heb nooit aan de bedrading van de thermostaten gezeten of laten repareren. Ik vermoed nu dat de regeling van het element op basis van de sensor gaat en niet met de thermostaat.

Als ik F09 Google (in't Duits), vind ik twee verklaringen voor SIemens / Bosch: NTC sensor defekt en 'Heitzt nicht'. Ik denk dat dit oudere apparaat 'Heitzt nicht' bedoelt.
Stel dat ik morgen concludeer dat het element helemaal niet wordt ingeschakeld, dan denk ik aan je suggestie van een kapot relais. Is dat vervangbaar of praat je dan over complete besturingseenheid ? Want dat laatste ga ik niet aan beginnen, dan zal het een nieuwe droger moeten worden. %^&*!!! hoop het niet.

Dat biertje-knopje (donatie), bestaat dat nog ? Ik zie geen link.

Link naar reactie

Wat betreft de NTC's heb ik je al de instructies gegeven om deze te testen in een bak kokend water.

 

En ook heb ik je gevraagd een proeflamp op het element te zetten en dan had je dat allang kunnen vaststellen.

Snap je nu dat als je niet doet wat ik vraag dat het heel moeilijk wordt?

Natuurlijk kan een relais defect of losgesoldeerd zijn. Het is geen raketwetenschap om een relais te vervangen en ze kosten haast niets.

 

En helaas de bierknop hebben ze hier niet. Maar we hebben ook de kosten van het forum niet meer.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hij doet het weer !

Het schoonmaken hielp niet voor de F09. Daarna weer getest en de fout kwam nog na 2 minuten. Toen geprobeerd te meten of het element spanning kreeg. Dat lukte niet, ik vond geen veilige manier om een verbinding in de connector te maken. Toen maar als laatste de kabels van het element nog een keer losgehaald, aan beide kanten, en weer vastgezet, en eerlijk gezegd het bedieningspaneel een flinke mep verkocht (aan de voorkant). Zoals je vroeger met een buizen-TV deed. Toen deed hij het weer.

Maar nu komt het mooie, hij liep ook het hele programma door, kwam niet na 10 minuten met een filter-alarm. En ik denk dat dat wel degelijk komt door het schoonmaken. Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. Inmiddels 3 x gebruikt en hij blijft goed.

Bijgevoegd een foto hoe het er ook uit kan zien onder de kap.

Lampje, bedankt! Heb je geen link naar de oude bierknop ?

schone achterkant.jpg

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...