Ga naar inhoud

aeg lavatherm 55640 activeert aardlek


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

ik heb een aeg lavatherm 55640 droger die de aardlek inschakelt.

in het begin gebeurde dit al als ik aan de keuze knop draaide.
ik heb hierna het ingangsfilter overbrugd en dit lost het probleem op, dat leek tenminste zo.

ik heb een nieuw filter geplaatst en de aardlek bleef intact bij het verdraaien van de keuze knop, maar na enkele seconden draaien van de machine 
schakelde de aardlek alsnog uit.
vervolgens heb ik het van het verwarmings element, wat ik al gereinigd had, de bekabeling los gehaald zodat deze niet meer aangezet kon worden en een aardlek veroorzaken.

de machine draaide vervolgens enkele minuten, maar daarna ging de aardlek er weer uit, nu ook weer bij het schakelen met de keuze knop.

ik sta open voor nieuwe ideeën

Link naar reactie
  • Oplossing

Als het euvel er pas is, als je de keuzeknop draait, dan heb je voor niets je ingangsfilter vernieuwd.

Want die staat altijd op spanning, als je de stekker hebt aangesloten.

Ja, de aardfout kan werkelijk overal zitten.

Het meest waarschijnlijke is het verwarmingselement, daar wordt vaak geen onderhoud aan gepleegd.

Maar het kan ook stof zijn dat vaak door de hele machine zwerft.

En tijdens het droogproces de natte pluizen op de printkaart aardstromen laten lopen.

Dus ik zou zeggen: Aan de grote schoonmaak.

Boven en zijkappen er af en de hele machine inclusief de kanalen en ventilatoren uitzuigen.

 

De filters een nacht in een azijnbad laten weken en met een zachte borstel schrobben. 

Want de onzichtbare vermindering van doorlaatcapaciteit geeft drukverhoging en gaan de pluizen de hele machine door.

Als de kappen er af zijn, kun je gelijk de kabelbomen eens inspecteren, want die kunnen, op scherpe metaaldelen, ook wel eens door geschavield zijn.

Is het dan nog niet opgelost, dan alle aansluitingen van element, aandrijfmotor, condenspomp en eventuele losse ventilatormotor losnemen. En testen.

En stap voor stap weer opbouwen, waarbij je als laatste het element weer aansluit.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...