Ga naar inhoud

Samsung wasdroger stuk


Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

ik heb een warmtepompdroger van Samsung  dv90f5E6hgw.

Sinds zondag is deze echter stuk hij valt uit het niets uit of is niet meer aan te krijgen.

Als hij aanstaat hoor je klik en dan valt alles uit, ook de display.

Als je hem aandrukt met de stekker erin en de display gaat niet aan hoor je wel dat hij contact maakt.

Ik heb een filmpje gemaakt maar begrijp niet goed hoe ik deze toe kan voegen.
Ik heb niet echt geluk met de witgoed artikelen die ik van Samsung heb gekocht.

De wasmachine heb ik eerder al vervangen maar had nog wel gehoopt iets langer met de droger te kunnen doen. 


Als iemand een tip heeft graag!

Link naar reactie

Als eerste er was dus een tikfout in het nummer want ik kon dus niets vinden.

Edit: oeps het is een wasdroger

Ik ben met meerdere machines tegelijk bezig en ben blijkbaar niet multitasking

Waarschijnlijk is er wat met de printplaat.

Maar aan de hand van jouw verhaal denk ik richting de beruchte voedingschip, maar kan dat niet helemaal rijmen met jouw opmerking "Als je hem aandrukt met de stekker erin en de display gaat niet aan hoor je wel dat hij contact maakt."

Want als je dan wel contact maakt dan is de chip niet defect. Gaat dan het display wel wat doen?

Dan denk ik dan weer meer aan een slecht contact op de printplaat.

Dus haal de printplaat eens los en fotografeer speciaal de solderingen van de relais aan de achterzijde met veel licht in close up, comprimeer de foto niet, plaats hem op google photo en plaats de link hier.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Excuus en veel dank voor de moeite die je hierin steekt.

ik ben niet heel technisch dus ik hoop dat bijgaande juist is. Wat verder opvalt bij het openen van de droger is de enorme hoeveelheid stof. Ik maak heel vaak mijn pluizen filter schoon maar blijkbaar is er daarnaast nog heel veel de trommel ingekomen.

ik ga ook even de trommel stappen doorlopen.

 https://photos.app.goo.gl/7WM5BnTsPKTNymMTA

Link naar reactie

Nou in ieder geval merk ik daar weinig aan. je bent wel bij de print gekomen.

En dan wordt het pas leuk.

Samsung maakt er een stofbende van dat is bekend.

Maar ze hebben wel hun printen heel driftig ingepakt met siliconen, dat repareren op component niveau lastig wordt.

Dus wordt wel voorkomen dat vochtig stof allerlei vreemde storingen kan veroorzaken.

 

905156816_Opgeblazenelco.png.32ab40b9fa4d6b58e4a3134e99985d78.png

Ik heb waarschijnlijk wel de oorzaak van het electronica probleem gevonden en dat is een opgeblazen elco in de voeding voor de electronica. Deze elco heeft een bol dak en betekent dat hij overleden is.

Hopelijk is dit het enige en als je iemand kunt vinden in bijv. het Repaircafe,  bij jou in de buurt dan ben je klaar voor een paar euro.

Het is prutswerk, want je moet aan de achterkant een luikje snijden, zodat je bij de soldeeraansluitingen kunt komen en de siliconen er uit zien te krabben.

970914330_TNYluik2.jpeg.f894384d4e65802e85a68a8100d9538d.jpeg

Maar dat is me op afstand wel eerder gelukt  met een print van Samsung in dit geval de spanningsomzetter en zijn beveiliging.

Het soldeerwerk had wel heel wat beter gekund, als de persoon die deze reparatie deed, een goede soldeerflux had gebruikt.

Soldeerfluxpasta

TNY3.jpeg.870e981c9d83935cb62bc161ee2dbfd6.jpeg

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje wijzigde de titel naar Samsung wasdroger stuk
23 uren geleden, Anja1978R zei:

Ik maak heel vaak mijn pluizen filter schoon maar blijkbaar is er daarnaast nog heel veel de trommel ingekomen.

Ik vraag me af hoe vaak jij de filters een nachtje in een azijnbadje laat zwemmen?

Want filters kunnen schoon lijken, maar zijn het niet omdat, microscopisch gezien, ze toch wat aankoeken met kalk, wasmiddelresten en wasverzachterresten.

Hierdoor loopt de druk voor de filters op en worden de stofdeeltjes langs de vilten pakkingrand van de trommelafdichting geperst.

Eigenlijk is wasverzachter in de wasmachine, heel slecht voor een wasdroger en kun je het vakje beter vullen met een kopje schoonmaakazijn.

Dat bindt de kalkresten aan zich waardoor het wasgoed zachter wordt.

Haalt nare geurtjes weg

Is ook nog eens veel goedkoper.

De kleuren blijven beter.

En zorgt er ook nog eens voor dat de afvoer minder snel aanslibt.

En de vochtmeting van de wasdroger wordt niet meer verstoord.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

1774970719_Filtermicroscopischverstopt.thumb.jpg.c562a9ef3ad539710c87473d9c49905a.jpg

Dit is een z.g. schoon filter die gedompeld ligt in een azijn bad.

Hier is duidelijk te zien dat de luchtbel er is en voorkomt dat het filter zinkt.

Dus geeft het filter te veel weerstand om de luchtbel te laten ontsnappen.

Na een nachtje weken is dat over.

Dus zo schoon was hij dus niet!

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dank Lampje! Ik maak de filter inderdaad niet op deze wijze schoon. Ik zal dat voortaan wel gaan doen. 
mee repairshop was binnen een paar uur vol, dichte de kerk ik en stond hij nog niet open, smidshaard was hij vol. Volgende is pas weer in oktober en het wordt langzaam ingewikkelder zonder droger. 
Misschien nog een andere idee waar ik het moederbord kan brengen voor reparatie?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Dat is jammer Anja.

Dit type soldeerwerk, buiten de kennis daarover, moet je vaker doen om je handvaardigheid hierin te behouden.

Want het is klein spul, wat snel en goed moet gebeuren. Als je dat een tijd niet meer gedaan hebt, dan is het aan te raden om op een oude printkaart even te "oefenen".

Ik heb nog wel een mooie basiscursus voor je, daar ben je dan nog wel even mee bezig.

Dit was verplichte stof voor NASA techneuten Solderen basiscursus lessen 1 - 9

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...