Ga naar inhoud

Koelkasten, verschil tussen: vershoudzone, nul-graden-zone, multi-flow, Precise Cooling, Twin Cooling Plus, Dual Tech Cooling ? enz??!!


Aanbevolen berichten

Na 21 jaar trouwe dienst heeft onze koelvriescombinatie het begeven. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe. Waarschijnlijk wordt het een Amerikaanse koelkast.

Inmiddels zijn er verschillende koeltechnieken en -zones ontwikkeld door de verschillende fabrikanten. Helemaal super, want ze beloven allemaal hele goede dingen!
Maar welke technieken van degene die er worden genoemd doen nou eigenlijk precies wat (en/of dat wat ik wens)? Er zitten in mijn beleving nogal wat tegestrijdigheden in.

Bijvoorbeeld:

'Luchtcirculatie' t.o.v. van een 'verhoudzone' en/of 'nulgraden zone' bij koelkasten (of -gedeeltes).

Binnen de luchtcirculatie beschrijvingen lees ik over verschillende technieken. De overeenkomst die ze lijken te hebben is dat ze allemaal beweren een gelijkmatige temperatuur door de gehele koelkast te genereren en je groente en fruit (soms tot wel 2 keer) langer goed te kunnen houden. Aan Luchtcirculatie d.m.v. een ventilator zou overigens wel weer het nadeel kleven dat die weer meer geluid produceert.

En dan zijn er ook vormen van 'gescheiden' of 'dual' circulatie met aparte circulatie voor het koel- en vriesgedeelte...

De beschrijvingen van de fabrikanten van luchtciculatie technieken lijken daarnaast te suggereren dat je geen aparte 'zone' nodig hebt om je groente en fruit langer goed te houden.
Maar, als dát zo is, waarom worden er dan ook koelapparaten geproduceerd met aparte zones voor het langer vers houden van groente, fruit, vlees en/of vis? En zijn er zelfs ook nog fabrikanten met aparte zones voor 1. 'groente en fruit' en/of voor 2. 'vlees en vis'?!
Ik geloof dat ik ook apparaten tegen ben gekomen die zowel luchtcirculatie als aparte vershoudzones hebben, maar ik begin nu zelfs te twijfelen of ik dat nou echt gezien heb of dat ik de technieken inmiddels.gewoon zie vliegen...?

Het lijkt mij echt heel fijn om een langere houdbaarheid van alle hiervoor genoemde soorten etenswaren te hebben, evenals het hebben van een gelijkmatige temperatuur binnen de gehele koelkast natuurlijk... Wie kan mij alsjeblieft opheldering geven? Met welke techniek bereik ik nu precies wát eigenlijk?

Ik hoor het graag! Ook gebruikerservaringen!
Ik gebruik nu, uit nood, tijdelijk een minikoelkastje, maar met 5 personen is dat niks natuurlijk. Er moet écht snel weer een volwaardige koel + vries situatie komen!

Alvast heel hartelijk dank!

Groetjes,

Cynthia

Link naar reactie

Cynthia,

Daar is niet even zo een antwoord op te geven.

Want jouw keuze lijkt al gemaakt te zijn.
ik kan je wel verklappen, dat je dan zeker een energie slurper in huis krijgt.

En of je daar met de onzekere toestanden met de energiecrisis, op zit te wachten?

Gelukkig kun je de energielabels bij alle verkopers vergelijken en is dat allemaal in een laboratorium op dezelfde manier gemeten.

Dat een kast overal de zelfde temperatuur heeft, is eigenlijk niet belangrijk.

Want een glaasje wijn of een pot mayo zal een andere temperatuur moeten hebben, dan vers vlees.

Wel dat je weet, dat het boven de groentelade het koudste is en dat je daar je vlees en vis moet bewaren, en dat daar de temp. 4 graden moet zijn.

En dat kun je heel goed controleren met een radiografisch weerstation, waarvan je de buitensensoren op diverse plaatsen in de koelkast of vriezer legt en je zonder de kast te open, de temperatuur af kunt lezen.

Ik heb er toevallig een met 3 sensoren en zo kun je heel goed inschatten hoe de voedselveiligheid van jouw koel-vrieskast er bij staat. Want onderzoeken wijzen er op dat het daarmee over het algemeen slecht gesteld is.

Want ik kwam er ook achter dat mijn vriezer  op min 24 graden stond, dus veel te veel stroom trok. Hij staat nu lekker op -20 graden. 

Persoonlijk vind ik een no frost kast een technische waanzin, want wie verzint er nu zoiets als een verwarmingselement in een vriezer?

Ik heb een grote vrieskast en die wordt een keer in de 6 maanden ontdooid en dat duurt bij mij nog geen half uur.

Hoe energiezuiniger  een koelkast is, gaat wel ten koste van de inhoud. Want de buitenmaten zijn standaard. De isolatie is dus dikker, de inhoud kleiner en het prijsverschil erg hoog.

Ik heb het eens uitgerekend, op welk tijdstip het break even point ligt. Dat is, schrik niet, 15 jaar!!

Pas dan, ga je erop verdienen.

Ik zou eens bij de consumentenbond gaan kijken daar kun je tijdelijk de tests inzien.

Het is veel belangrijker dat je weet wat de temperatuur daadwerkelijk is, want de thermostaat zit niet op de plaats, waar je hem zou verwachten. Die zit diep in de verdamper van de koelunit. En daar vriest het dus fors.

En kan behoorlijk afwijken van de gewenste waarde in de kast. 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...