Ga naar inhoud

Zanker SF4400 foutcode


Aanbevolen berichten

Beste, 

Gisteren heeft mijn wasmachine na het laten van een bizar geluid het opgegeven. Als ik nu de stekker uittrek, insteek, de deur sluit en eender welk programma kies dan piept en knippert het einde 5 keer.

Na het lezen op dit forum lijkt me dit dus een motorstoring. Nu wou ik de foutcode uitlezen maar dit lukt me niet.

Mijn type model staat niet op het forum maar heb wel de werkwijze gevonden voor een SF4200 en aangezien dit dezelfde handleiding heeft vermoed ik dat de procedure hetzelfde is.

Op het forum staan echter 2 verschillende procedures: sommigen spreken van Start en Extra Spoelen knop andere zeggen Start en Voorwas, ik heb beide geprobeerd maar het lukt me niet de foutcode uit te lezen.

Om van nul te beginnen doe ik dus

- stekker uit/in

- wasmachine sluiten

- eender welk programma => nu dus 5 keer piepen/flikkeren

- dan Start/Extra spoelen (of Start/Voorwas) voor 5 seconden

Nu zouden dus de 2 lampjes moeten aan/uitgaan om de code te tonen. Dit doet de lampjes niet flikkeren, maar dit toont dan de lampjes die normaal aangaan om de machine te starten: voorwas, spoelen, centrifugeren en start dat knippert, maar ik kan de machine niet starten natuurlijk

Doe ik hier iets fout?

Alvast bedankt,

Een nieuw samengesteld gezin met 5 kinderen, dus ik heb de wasmachine snel terug nodig ?

PS: ik heb ook een reset geprobeerd dat iemand aanraadde op het forum (weer met beide combinaties toetsen), maar dit doet ook niks 

"Resetten: Doe het zelfde nog een keer, dus Start/Pauze en Extra spoelen samen indrukken en ingedrukt houden en draai de de programma knop naar het eerste programma, wacht 5 seceonden en laat dan de toetsen los, de lampjes knipperen dan. Draai nu de programma knop in één keer door naar de 10de positie, druk de beide toetsen weer samen in en houd ze weer 5 seconden ingedrukt. Laat de toetsen los en draai de progtamma knop door naar Uit. De machine is nu gereset."

 

aangepast door tom.eeraerts
Link naar reactie

Fout codes uitlezen Zanker wasmachines

 

Zanker wasmachines kunnen soms foutcode E50 weergeven. Omdat deze wasmachines momenteel ook door Zanussi worden gemaakt, kunnen sommige Zanker-modellen ook fout E50 weergeven. Er zijn meestal slechts twee foutcodes die beginnen met E5, namelijk E51 en E52, die respectievelijk "motorvermogen triac kortgesloten" en "geen signaal van de motor tachometrische generator" zijn. Helaas is dit geen "juiste" foutcode en wordt deze niet vermeld in foutcodelijsten.

Het maakt deel uit van de motorische foutcodegroep en wordt zichtbaar voor de gebruiker, maar wanneer een technicus het diagnostisch programma invoert, wordt de "juiste" foutcode weergegeven met meer informatie. Dus als je E50 hebt weergegeven op een Zanussi- of Zanker-wasmachine, lijkt het op een probleem met de motor. De E51 "motor power triac kortgesloten" kan echter een fout zijn op een van de printkaarten, omdat triacs meestal op printplaten staan. Dit kan ergens anders door kortsluiting zijn opgeblazen (zoals de motor bijvoorbeeld)

 

Dit is een vertaling van een Engelse website

Zanker wordt geproduceerd bij Zanussi dat behoort tot het Electrolux concern.

Ik zou de procedure die zij gebruiken maar eens uitproberen.

Maar voor dat je hier aan begint, zou ik eerst de koolborstels eens inspecteren of deze nog langer als 15 mm zijn en de motor eens uitblazen om het koolstof te verwijderen.

 

De test procedure:

 

2135523541_ZankerSF4200bedpan.thumb.png.0a827446adcef5564e90941c0bdce563.png

21931167_ZankerSF4200Keuzeknop-2.thumb.png.5d5273d3c5b2d2e72d28af88b5af8ade.png

 

Zet de keuzeschakelaar op uit

Druk de beide toetsen Start-Pauze en Voorwas in, houd vast en draai de keuzeschakelaar rechtsom naar de positie 1.

Houd vast totdat de lampjes achter elkaar gaan branden en laat dan de toetsen los.

Je bent nu in de diagnostische mode.

Draai nu de knop in één beweging naar positie 10 (sommige modellen pos 11)

Nu wordt de foutcode wat nauwkeuriger aangegeven bijv. E51 of E52

Dit zijn motor gerelateerde foutcodes.

In deze stand kun je de foutcode resetten door beide toetsen Start-Pauze en Voorwas weer tegelijk in te drukken.

Zet de keuze knop in de uitstand.

Neem een pauze van een paar seconden en schakel door naar stand 1 en schakel terug naar nul en de machine zal weer start gereed staan.

En de start-pauze zal knipperen.

Uiteraard moet de oorzaak van de foutmelding wel opgeheven zijn.

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...