Ga naar inhoud

mijn computer (W10) heeft slaapstoornissen?


ploeff

Aanbevolen berichten

https://www.youtube.com/watch?v=Na-ivmPZ1LY&list=PLQnOAMce2Yl2Bm9gmkgdBeN7qsxiZtvNe&index=2 heb met deze video al diverse mensen geholpen. de timers goed zetten of een ander energie schema selecteren of terugzetten naar standaardwaarden van een energieschema wil vaak helpen. mvg, CSW Wouter, ook op YouTube
Link naar reactie
@ploeff: Helaas is het probleem NIET opgelost: de computer blijft vanuit de slaapstand kort na het in-slaapstand-gaan telkens weer opstarten. Ik heb de tijden in Energiebeheer aangepast zowel naar Nooit als naar kortere tijden, maar de computer BLIJFT vanuit die slaapstand steeds spontaan weer op te starten. Ik heb 't voorlopig opgelost door 's-nachts de computer compleet af te sluiten, maar het opstarten duurt dan wel een minuut of drie, dat vind ik hinderlijk. Wat kan ik nog meer doen op dat spontaan opstarten te voorkomen?
Link naar reactie
hmm, ok, ik zit te denken aan het onderhoudsschema voor je harde schijf. deze wordt om de zoveel tijd ook uitgevoerd en kan je ook geheel uitzetten. dat doe je als volgt: open de verkenner--> rechtsklik op de c-schijf en kies eigenschappen een nieuw scherm opent. klik daar op het tabblad extra en vervolgens op de knop optimaliseren. een nieuw scherm opent. klik op de knop instellingen wijzigen haal het vinkje weg bij gepland uitvoeren en bevestig met ok. het scherm wat je nu nog ziet kan je sluiten. de harde schijf zal nu niet om de zoveel tijd deze taak mee ruitvoeren. verder kan je nog dieper duiken in de energie instellingen, en ook daar de activiteit van de harde schijf beïnvloeden. (helaas geen filmpje daarvover) dat doe je als volgt: klik op start en typ direct "energie" hierdoor wordt het zoekvenster van windows 10 geactiveerd en wordt ook direct het juiste programma gevonden "een energiebeheerschema bewerken" in dat scherm klik je op "geavanceerde energieinstllingen wijzigen" en er opent een nieuw scherm. in dat scherm kan je diverse instellingen nalopen maar een belangrijke is activiteit met de harde schijf uiteraard. dus open harde schijf en het menu klapt verder open, daar staat dan vermeld "harde schijf uitzetten na" open ook dit gedeelte, klik op de timer en zet deze op "0" zo kan je ook het onderdeel "slaapstand" openen en daar weer de subonderdelen, kijk dan eens naar welke acties van invloed kunnen zijn op het telkens activeren of uit slaapstand halen van de computer. heb je wijzigingen gemaakt ? klik dan onder in dat schermpje op de knop "toepassen" en "ok" het scherm verdwijnt weer. je ziet nu weer het scherm waar je een beheerschema kan bewerken voor je. klik daar dan op de knop "wijzigingen opslaan" waarna je dat scherm gewoon rechtsboven kan sluiten. de nieuwe instellingen zijn nu dus actief verder kan je proberen erachter te komen welk programma telkens actief wordt op de computer waardoor deze uit de slaapstand gehaald wordt. het beste kan je da doen door direct nadat de computer weer uit slaapstand gekomen is door taakbeheer te openen (CTRL+Alt+Del) een blauw scherm opent en klik dan op "taakbeheer" waardoor taakbeheer wordt gestart. zie je daar direct al een programma bij staan wat nu actief is ? (behalve taakbeer zelf uiteraard) dan heb je daar waarschijnlijk al de boosdoener te pakken. zie je geen details ? dan kan je in taakbeheer linksonder op dat pijltje klikken "meer details" het scherm laat n u alles gespecificeerder zien. ziet u daar een programma bij staan wat nu draait maar wat u zelf niet heeft gestart waardoor de computer uit slaapstand kan komen ? waar ik verder nog aan denk zijn andere soorten taken. bijvoorbeeld een antivirusprogramma kan ook om de zoveel tijd automatisch een scan starten waardoor uw systeem uit slaapstand wordt gehaald. dit kunt u uitsluiten door eens een test te doen met daarbij de antivirus even uit te zetten om te zien wat er daarna gebeurd. is hiermee het probleem dan opgelost ? dan was het de antivirus. verder kunt u in taakbeheer ook op het tabblad "opstarten" klikken om te zien welke programma's allemaal gestart worden samen met windows. al deze programma's kunnen er uiteraard voor zorgen dat de slaapstand onderbroken wordt. verder zit er ook een timer in de windows update "de gebruikstijden anders" instellen helpt hierbij ook zeker. nou hoop dat er nu dan wat bruikbaars tussen zit :) mvg CSW Wouter, ook op YouTube
Link naar reactie
als u het overigens hinderlijk vindt dat het lang duurt voor uw computer vanuit de uit-stand volledig is opgestart (3 min) dan gaat u versteld staan als u de harde schijf zou gaan vervangen voor een SSD. is dan vanuit de uit-stand naar geheel opgestart binnen 10 seconden snel genoeg ? haha (want zo snel zijn SSD's) om te laten zien hoe snel een laptop met een SSD opstart vanuit de volledige uit-stand kan ik je wel laten zien in onderstaande video: https://www.youtube.com/watch?v=OLQcV1sHuTA&list=PLQnOAMce2Yl2Bm9gmkgdBeN7qsxiZtvNe&index=57 kijk dan vanaf de tijdlijn vanaf 3.50 dan zie je in real-time hoe snel dat dus start allemaal. dan heeft u slaapstand ook niet verder nodig in een dergelijke situatie. maar ja, dat is een investering en daarvoor moet de laptop open en dienst u daarna weer alles opnieuw te installeren (of u kunt ervoor kiezen volledig te migreren, dus alles van de harde schijf letterlijk clonen naar de SSD, dan bent u niks kwijt) toch uit voorzorg altijd een goede kopie van uw gegevens maken uiteraard op bijvoorbeeld een USB stick of externe harde schijf of iets dergelijks natuurlijk. mvg, CSW Wouter, ook op YouTube
Link naar reactie
een SSD heeft overigens vele voordelen. niet schokgevoelig wordt niet warm systeem blijft koeler daardoor ranzend snel starten algehele snelheid systeem wordt echt behoorlijk omhoog geschroefd minder stroomverbruik daardoor langere levensduur accu laptop lichter in gewicht vergeleken met een HDD in uw situatie staat de laptop waarschijnlijk aangesloten op het voedingssnoer/adapter, dus de accu staat ook contant te laden waardoor deze razendsnel kapot geladen wordt en u zonder snoertje nog maar een heel korte (of zelfs geen) accucapaciteit heeft om nog draadloos te kunnen werken. of het moet zijn dat u een accu heeft die u los kunt koppelen en daarna de laptop via laadsnoer laat werken (zonder accu dus) dan spaart u de accu. maar goed, daarmee is uw slaapstand probleem nog niet verholpen natuurlijk ;) heef tu overigens naast de timers instellen ook geprobeerd om de standaardwaarden te herstellen van een energieschema ? dit heeft ook iemand geholpen met div. timer problemen. nadat dus de standaardwaarden teruggezet waren was dat specifieke probleem verholpen. hoor het nog wel. Mvg. CSW Wouter, ook op YouTube
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 4-12-2019 om 19:04, ploeff zei:

Mijn computer met W10 start twee keer per uur spontaan op wammeer ik 'm in de slaapstand heb gezet. Dat gaat ook 's-nachts door. Hij start op, gaat daarna na enige tijd weer in slaapstand. Na ruim 'n half uur start die weer spotaan op. Wat km ik daar aan doen?

was geschreven 04-12-2019,

helaas nog geen terugkoppeling gehad of de vraag inmiddels is opgelost en wat de oplossing is.

ik zou graag nog even willen vernemen of je naar aanleiding van de antwoorden, tot een oplossing bent gekomen.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...