Ga naar inhoud

Grafisch veel vragen doet PC vastlopen


Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nou, het heeft even een tijdje geduurd, maar in de kerstvakantie heb ik dan toch eindelijk de tijd gehad om Windows 8.1 te installeren op de PC. Waarom een volledig nieuwe installatie? Omdat ik wilde overstappen van 32bit naar 64bit. Zo kon ik ook de volle 4GB aan geheugen gebruiken.\r\n\r\nMisschien dat een verse installatie dit probleem ook zou verhelpen. Helaas is het er nog steeds. Misschien toch maar eens een keer de videokaart vervangen. Ik vrees namelijk dat dit vroeg of laat een keer fout gaat en dat de computer vastloopt op een manier dat ik hem opnieuw moet installeren. En dat komt natuurlijk zelden gelegen!
Link naar reactie
Ik heb even gekeken bij Norrod (ben toch in Groningen aan het werk) en zie daar de volgende kaart:\r\n[url]http://www.norrod.nl/zkb-01com/20074809/asus-geforce-en210-silent-di-1gd3-v2-1gb-pci-e/details.aspx[/url]\r\nDat is inderdaad het goedkoopste van het goedkoopste, maar games spelen doe ik eigenlijk niet (of het is van dat hele simpele spul dat uit de Windows Store komt). Daarnaast denk ik dat deze kaart al snel veel beter is dan de kaart die ik er nu in heb zitten! Klopt die aanname? Of is dit (afgezien van de stabiliteit) een slechtere kaart dan wat ik nu heb?\r\n\r\nDaarnaast vraag ik me af of ik deze zomaar op mijn moederbord kan prikken aangezien ik nu een PCI-Express kaart heb en deze kaart van Norrod PCI-Express 2.0 is.\r\nAls ik kijk naar de specs van mijn moederbord zie ik staan:\r\n[QUOTE]\r\n• 1 PCI Express x16 slot (PCI_E2) with x16 operation (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant) \r\n• 1 PCI Express x16 slot (PCI_E3) with x4 operation (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant) \r\n[/QUOTE]\r\nDus er zit schijnbaar ook nog verschil in de twee sloten.... het zal toch niet zo zijn dat ik al die tijd simpelweg de grafische kaart in het verkeerde slot heb gehad en dat dat wisselen het probleem gaat oplossen?\r\n\r\nTenslotte nog: als ik de grafische kaart vervang moet ik uiteraard passende drivers installeren. Waarschijnlijk gaat dat automatisch. Maar moet ik ook de hele computer opnieuw installeren? Daar heb ik eigenlijk niet heel veel zin in.... Het is wel te doen maar toch telkens weer even een klusje!
Link naar reactie
Okie, thanks! Wel ga ik eerst proberen om de kaart in het andere PCI-e x16 slot te plaatsen. Ik weet niet of ik hem nu in die heb zitten die op x4 speed of x16 speed werkt. De grootte van beide sloten is wel x16.\r\n\r\nDat is een beetje een \"baat het niet dan schaadt het niet\"-verhaal. Want stel dat ik er een nieuwe grafische kaart in zet en het probleem doet zich nog steeds voor dan kan ik hem niet zomaar terug brengen natuurlijk.\r\n\r\nIk kom hier sowieso weer terug om de resultaten te melden :)
Link naar reactie
Dat is een hoekje wat niemand zag aankomen zeg... Baadt het niet dan schaadt het niet, zelfs als er een probleem op het mobo is dan is er een kans dat je dat op deze manier kunt omzeilen. \nIk dacht dat een x4 PCI-E alleen in een kleinere vorm kwam, zoals deze Wikipedia foto laat zien:\n[ATTACH]17914[/ATTACH]\nMaar het is dus ook in de lange vorm te vinden.\n\nDan heb je nu (minstens) heel wat bandbreedte voor je grafische adapter er bij :D\n\nHeel goed gezien, en we helpen je zeker hopen :)\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Ja, dat zat ik ook al te denken: ik heb maar één PCI-e slot nodig voor die kaart, dus ik hoop nu stiekem dat op het moederbord die x4 gewoon kuren heeft en de x16 prima voldoet.\r\nDie foto klopt wel trouwens... nu ik er wat meer mee bezig ben geweest ben ik ook eens goed in de handleiding gedoken. Daar lees ik het volgende:\r\n[QUOTE]\r\n1 PCI Express x16 slot (PCI_E2), supports up to PCI Express x16 speed\r\n1 PCI Express x16 slot (PCI_E3), supports up to PCI Express x4 speed\r\n1 PCI Express x1 slot \r\n[/QUOTE]\r\n\r\nHet zijn dus wel degelijk twee sloten met x16 formaat enkel de één heeft een andere bandbreedte dan de ander. Het is vooral knullig van mijzelf dat ik de kaart in het minder snelle slot heb gedaan. Volgens mij heeft ie daar ook altijd gezeten. Dan zat ie wat verder bij de rest van de apparatuur af en kreeg ie wellicht wat meer lucht.\r\n\r\nNou ja....ik wacht het gewoon af. Ben vandaag niet thuis aan het werk, dus ik kan vanavond pas weer testen. Ik laat het wel weten als er toch weer een probleem is geweest. En dan is de volgende stap om de grafische kaart maar eens eerst te vervangen!
Link naar reactie
[QUOTE=Plantje;650186]Volgens mij heeft ie daar ook altijd gezeten. Dan zat ie wat verder bij de rest van de apparatuur af en kreeg ie wellicht wat meer lucht.[/QUOTE]\r\nPaar gaatjes in het moederbord boren dan kom je ook een eind... (als grapje dan 8-| ) \r\nKnullig is mogelijk, maar weet maar dat ik gelijk even in de manual van mijn eigen mobo ben gaan kijken.\r\n\r\nWe horen graag hoe dit afloopt.
Link naar reactie
Meestal heeft het snelste pci-e slot een aparte kleur. Maar elk bordje boven de ongeveer 70 euro heeft vaak meerdere pci-e sloten van gelijke grootte, die toch verschillende snelheden bieden 16x/4x etc. \nSoms kan je die snelheid zelfs aanpassen of anders verdelen dacht ik, als je crossfire of SLI gebruikt. (zelf nog nooit gedaan overigens) \n\nEdit: Nou zelf aanpassen? Dit vond ik er over in het manual van een Gigabyte bord:\n\n[QUOTE]Expansion Slots\n1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)\n*\nFor optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed,\nbe sure to install it in the PCIEX16 slot.\n1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)\n(The PCIEX16 and PCIEX8 slots confor\nm to PCI Express 3.0 standard.)\n*\n[B]The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot\nis populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.[/B]\n1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)\n1 x PCI Express x1 slo\n[/QUOTE]\n\n[url]http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_g1.sniper-m5_e.pdf[/url]\n\n\nNiek
Link naar reactie
Nou, helaas...no cigar! Vanavond weer een vastloper. Met dit keer zelfs een heus BSOD.\r\n\r\nIk zag iets van video en TDR genoemd worden. Dat zoeken levert al snel veel verwijzingen naar nVidia op. Toch maar eens kijken naar een leuk Radeon kaartje...of hoe heten die dingen van AMD?\r\nIk krijg steeds sterker het vermoeden dat ik me niet druk hoef te maken over de vraag of ik de kaart wel weer terug kan brengen als dit het probleem niet verhelpt.\r\n\r\nEdit:\r\nNet even met Azerty gebeld. Ik woon in Zwolle en kan daar gemakkelijk even langs rijden. Zij hebben onder andere een HD6450 en een HD6570. Die HD6570 is natuurlijk wel een paar stappen beter, maar het is niet iets dat ik nodig ga hebben waarschijnlijk. Ik kan ook wel tweedehands hier in Zwolle een HD6570 voor € 30,- kopen. Maar eerlijk gezegd vind ik het niet echt netjes naar Azerty toe om daar informatie in te winnen en dan op Marktplaats zo\'n ding te kopen. Bovendien kan ik de kaart niet terugbrengen als het probleem niet verholpen is.\r\n\r\nIk verwacht met een HD6450 best wel weer een paar jaar vooruit te kunnen. De komende jaren verandert er toch niet veel in mijn gebruik. Beetje internetten, wat werken en wat films/tv kijken.\r\n\r\nLijkt me in ieder geval dat iedere moderne kaart wel twee 24\" schermen aan moet kunnen. Zelfs als er op één van die schermen full HD TV opnamen afgespeeld wordt. Dat zou zelfs die nVidia 8600GT moeten kunnen lijkt me zo. Of zie ik dat al helemaal verkeerd?
Link naar reactie
Ik kan mijn bericht niet aanpassen, dus dan maar een nieuwe reactie...\r\nIk heb nog wat contact gehad met die vent die de tweedehands kaart te koop had, maar hij wilde er toch echt wel wat meer dan € 31,- voor hebben. Dus vandaag even naar Azerty gegaan. Daar ook weer gewoon goed advies gehad. Uiteindelijk de HD6570 gekocht.\r\nThuis eerst even alle drivers uninstalled in het control panel en vervolgens met driver sweeper nog even de laatste restjes weg gehaald. Nieuwe kaart ingebouwd en drivers geïnstalleerd. En nu testen maar!\r\n\r\nLeuk detail: net leek het weer mis te gaan. Leek sprekend op eerdere fouten die ik heb gehad. Maar wat bleek dit keer: het zat gewoon in de opname. Ik kon het ook bij andere systemen op precies hetzelfde moment zien. Bovendien liep het systeem nu niet vast. Dus maar weer verder testen!
Link naar reactie
Ik heb de kaart straks een week in de computer zitten en vooralsnog ziet het er allemaal goed uit. Wel wil ik hier nog even polsen of ik wat advies kan krijgen.\r\n\r\nLoont het nog de moeite om de kaart eruit te halen, de oude kaart er weer in te doen en de het systeem aan een stress test te onderwerpen? Met andere woorden: kan ik met behulp van tests met zekerheid vaststellen of de voeding brak is? Of kan ik wellicht met de huidige kaart erin de voeding goed testen?\r\n\r\nAls zou blijken dat de voeding niet jofel is ga ik die uiteraard vervangen. Maar is het dan ook verstandig om toch weer terug te gaan naar de oude kaart? Of kan ik maar beter die nieuwe grafische kaart er in laten zitten? Geld als water heb ik niet, maar het is ook niet zo dat ik per sé de grafische kaart terug moet brengen om voldoende geld te hebben om een voeding aan te schaffen :)\r\n\r\nWederom bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie
Ik zou helemaal niets doen nu, eerst echt zekerheid krijgen dat je het probleem getackeld hebt. Geniet even een maandje of wat van die overwinning ;)\r\nKaart wisselen wordt weer driver wisselen, en daarmee mogelijkheden om de dingen fout te laten gaan. Hoe weet je dan nog wat wat is.\r\n\r\nEn als je een stresstest met de PC wilt doen zou ik dat echt met de nieuwe kaart doen; die oude zou er, zolang de nieuwe heeft bewezen de fout opgelost te hebben, bij mij niet meer in komen.
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...