Ga naar inhoud

Grafisch veel vragen doet PC vastlopen


Aanbevolen berichten

Ik hoop, dat ik deze discussie in het juiste onderdeel geplaatst heb. Anders graag verplaatsen.\r\n\r\nMijn pc heeft twee schermen gekoppeld. Wanneer ik op mijn ene scherm aan het werk ben en op het andere Windows Media Center draai en daar een TV opname afspeel wil mijn computer wel eens helemaal vastlopen. Het vastlopen gebeurt in de vorm van een freeze van beeld en geluid. Ik moet dan de computer een hard reset geven door de aan/uit knop ingedrukt te houden. Ctr+Alt+Del doet niets. Er is niets dat nog reageert.\r\nHeel af en toe komt ie na enkele tientallen seconden weer over dat hikje heen en begint de boel weer te lopen. \r\n\r\nDit gebeurt ook wel eens wanneer ik bijvoorbeeld wat aan videobewerking aan het doen ben en een conversieproces gestart heb.\r\n\r\nIk kan het niet reproduceren, maar het valt me op dat wanneer het gebeurt ik iets aan het doen ben dat meer vraagt van het grafische vermogen.\r\n\r\nIk had dit probleem toen ik één 24\" scherm en een 19\" scherm had. Het 19\" scherm is nu vervangen door een tweede 24\" scherm. Dat lost het probleem niet op, maar maakt het ook niet erger.\r\nIk had het probleem al in Windows 7 en heb het ook in Windows 8.\r\n\r\nMet PC Wizard heb ik een export gemaakt van de configuratie. Dat is een behoorlijke lijst, maar ik heb even wat zaken eruit gepakt die misschien handig kunnen zijn bij het trouble shooten. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of welke stappen ik kan nemen om vast te stellen wat er aan de hand is?\r\n\r\nDe configuratie:\r\n<<< Systeemoverzicht >>>\r\n\r\n > Moederbord : MSI 870A-G54 (MS-7599)\r\n\r\n > Chipset : AMD 870\r\n\r\n > Processor : AMD Athlon II X2 250 @ 3000 MHz\r\n\r\n > Fysiek Geheugen : 4096 MBDDR3-SDRAM\r\n\r\n > Videokaart : NVIDIA GeForce 8600 GT\r\n\r\n > Harde Schijf : Western Digital WD2000BB-00GUC0 ATA Device (200GB)\r\n\r\n > Harde Schijf : Maxtor 6B200P0 ATA Device (204GB)\r\n\r\n > Harde Schijf : SAMSUNG HD322HJ ATA Device (320GB)\r\n\r\n > DVD-Rom Station : Optiarc DVD RW AD-7191S\r\n\r\n > Monitor Type : Samsung SyncMaster - 24 inches\r\n\r\n > Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter\r\n\r\n > Besturingssysteem : Windows 8 Pro with Media Center Professional Media Center 6.02.9200 (32-bit)\r\n\r\n > DirectX : Versie 11.00\r\n\r\n > Windows Performance Index : 4.4 AAN 7.9
Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Vanochtend is het systeem ook al weer twee keer vastgelopen.\r\n\r\nNu zit de GPU temperatuur op 57 °C Net voordat ie uitviel op 65 °C.\r\n\r\nEr zijn wel nog een paar opvallende zaken: wanneer ik enkel een Media Center opname afspeel en verder mijn systeem niet gebruik of wanneer ik tijdens het conversie proces niets anders doe is er niets aan de hand. Dan is het systeem nog nooit vastgelopen.\r\nIk zal vandaag ook eens proberen wat er gebeurt als ik tijdens mijn werk op de andere monitor bijvoorbeeld een Vimeo of Youtube filmpje op full HD in full screen draai.
Link naar reactie
[url]http://www.resplendence.com/downloads[/url]\r\nKijk in de logboeken of je er wat over kunt vinden of met bovenstaande tool.\r\n\r\nIndien een echte freeze zal er helaas niets instaan.\r\n\r\nOverigens is bij een freeze vaak het te warm worden van de vram, het videogeheugen, de boosdoener.\r\nDe grafische kaart is stofvrij?.\r\nJe zou dit kunnen testen door een tafelventilator op de grafische kaart te laten blazen, uiteraard met de zijkant eraf.
Link naar reactie
Elke vorm van systeem logging is leeg. De computer krijgt geen tijd om vast te stellen dat er iets fout aan het gaan is.\r\n\r\nIk denk inderdaad dat het wel eens de temperatuur zou kunnen zijn. Nu draait de boel al een hele tijd zonder problemen en zie ik dat de temperatuur van de GPU op 57 °C blijft.\r\n\r\nWellicht de kast maar weer eens goed stofzuigen!
Link naar reactie
Maakt het wat uit of ik een vraag op meerdere fora plaats?\r\nJa, in mijn ervaring kan een probleem dan sneller opgelost worden. Je kunt immers niet verwachten dat mensen met kennis van zaken op alle fora gaan kijken of ze alsjeblieft nog iemand kunnen helpen. Ik zie het als hulpvrager als mijn verantwoordelijkheid om de vragen te stellen en niet te verwachten dat mensen uit alle hoeken van het internet gaan zoeken of er nog iemand is die ze kunnen helpen.\r\n\r\nHoe kom je erachter dat ik de vraag op meerdere fora geplaatst heb?\r\n\r\nHoudt dat in, dat ik dan ook niet meer op hulp mag rekenen?
Link naar reactie
Excuses. Ik zal er in het vervolg rekening mee houden. Ik redeneer zelf namelijk een beetje de andere kant uit. Op een forum waar ik zelf moderator ben willen mensen wel eens vragen stellen en geen seconde geduld opbrengen.\r\n\r\nOndertussen blijf ik vrolijk testen, want vandaag heeft het systeem vervolgens weer uren probleemloos gedraaid met Media Center opnamen op het tweede scherm. Twee keer een hikje en dat was het.
Link naar reactie
Nee, vreemd genoeg is dat zonder verder iets bijzonders te doen.\r\n\r\nDe CPU temperatuur wordt ook gelogd. Op een ander forum raadde iemand me aan om HWiNFO32 te gebruiken en logging te starten als ik verwacht dat het probleem zich wellicht weldra zal voordoen. Zit natuurlijk wel wat in. Die tool logt ook de CPU temperatuur.\r\n\r\nNog even terugkomend op het loggen op diverse fora: mocht ik ergens anders de oplossing krijgen dan laat ik het hier ook wel even weten. Je weet nooit of iemand anders tegen een vergelijkbaar iets aan loopt.
Link naar reactie
Als je de CPU temperatuur bekijkt in rust en tijdens het nadoen van die eerdere zware belastingen kan je al redelijk aflezen of je er aandacht aan moet geven.\n\nZo snel even gelezen (maar voor het eerst dat ik voor een AMD zoek):\nijdel (een kwartier of langer niets doen) maximaal ongeveer 10-12 °C boven de omgevingstemperatuur, en de maximum werktemperatuur bij belasting ligt tussen 65 en 74°C.\n\nDat het ineens beter gaat kan aan de airflow in je kast liggen, want je bent er even ingedoken, misschien zelfs iets schoongemaakt of verplaatst, zoals een kabelboom, of zelfs je PC van de muur af[B];[/B] je hoeft tenslotte maar een graad te verschuiven om van te veel naar genoeg te gaan, en het probleem kwijt te zijn.
Link naar reactie
Ik zal die CPU temperatuur op beide momenten even bekijken. Ben nu niet thuis aan het werk, dus dat wordt pas vanavond.\r\n\r\nIk weet wel, dat vroeger van de AMD\'s gezegd werd dat ze niet geschikt waren voor zaken als videobewerking, maar dan heb ik het over vóór 2003. Kan me niet voorstellen dat dat nog steeds zo is\r\n\r\nIk heb de kast even open gemaakt en gekeken of er stof op de grafische kaart lag en even gevoeld of de fan op de grafische kaart het deed. Toen de kast weer dicht gemaakt. De kast is dusdanig ontworpen, dat ik hem heel gemakkelijk kan openen en sluiten. Dus kan me moeilijk voorstellen dat het veel invloed heeft gehad. Maar ik zal ook dat in het achterhoofd houden.
Link naar reactie
Ja maar even \"voelen\" heeft weinig zin. \nKijk goed met een zaklamp achter de koelventilatoren. Zelf haal in mn videokaart er uit, om die schoon te maken. \nIk zorg dan dat ik \"geaard\" ben en met een langharige kwast en de stofzuiger, zuig ik alles weg.\nMaar een busje perslucht doet ook wonderen. (zet dan wel de pc even buiten, tenzij je ruzie zoekt met andere huisgenoten).\n\nNiek
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Edit 14-10-2013: Hij is wel nog een paar keer vast gelopen. Op een ander forum had iemand me wat logging software gegeven. Die logging heb ik hem gegeven, want ik kwam er zelf niet veel wijs uit, maar hij kon niet veel vreemds zien. Niets wat wees op een aankomende vastloper in ieder geval. Enkel wat harde schijven werden een beetje warm; maar verder niets bijzonders. Hij heeft me aangeraden eens een nachtje geheugentests te laten draaien. Dat moet ik nog steeds uitvoeren.\r\n\r\nAfgelopen weekend wel weer een bijna vastloper en een vastloper gehad. Na de bijna vastloper gaf de pc een pop up dat de Nvidia driver hersteld was van een probleem. Het is even geleden, dat ik dat gehad heb, maar nu herinnerde ik me dat dat inderdaad wel vaker gebeurd is! Zelfs met vorige installaties en versies van Windows.\r\nIk heb nog even gezocht of ik wat Nvidia logging kan vinden, maar dit is niet het geval. Heeft iemand hier zo wellicht een idee waar Nvidia de logging wegschrijft? Ik zal volgende keer ook eens direct na het vastlopen de event viewer checken. Ik kon er nu eigenlijk niets vinden wat een verklaring kan geven.\r\n\r\nIk heb ook even gekeken of er een Nvidia driver update is, maar die is er niet.
Link naar reactie
Heb je gelijk in. Het probleem is alleen wat lastig te reproduceren. In de regel ben ik overdag aan het werk. Ik waardeer het meedenken wel, maar heb zelf niet alle tijd van de wereld om alles te proberen. Dat duurt gewoon wat langer.\r\n\r\nDe koeling heb ik gisteren nog grondig schoongemaakt. Ik heb de kaart er alleen nog niet uit gehaald. Ben nog wel een beetje huiverig om niet tegen de condensatoren enz aan te stoten.\r\nEr zit nauwelijks stof op de grafische kaart.\r\nAls ik even wat tijd over heb zal ik de kaart er toch eens uit halen en helemaal goed schoonmaken. Maar als ik af en toe bij een bijna vastloper een melding krijg over een driver die \"hersteld\" is neig ik niet echt naar een verstoft onderdeel. Of is dat te kort door de bocht?\r\n\r\nNVidia driver is 9.18.13.2723.\r\n\r\nTerwijl ik dit opzocht zag ik, dat ik ook de LogMeIn Mirror Driver heb. Staat me iets van bij, dat die ook wel eens problemen heeft gegeven, maar ik weet niet meer precies wat dat was. Misschien moet ik die eens een tijdje proberen uit te schakelen, want ik gebruik LogMeIn toch nauwelijks om deze machine over te nemen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...