Ga naar inhoud

Bosch/ Siemens IQ800 Spoelklep defect


LP7
Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Ben tijdens het zoeken naar een goede vervanger van jouw relais er achter gekomen, dat Bosch- Siemens toch met zijn fabricage wel heel erg op, of zelfs over het randje werkt, want in de datasheet staat wel 10 ampere, maar dat is voor de Amerikaanse markt, waar ze met 115 volt werken.
Want in de datasheet staat dat de stroom over de contacten bij 230 volt slechts 7 ampere mag zijn, en dan ook nog eens ohms belast en niet inductief, zoals de stromen van motoren en de stroom van jouw spoel.
Want bij inductieve belastingen is de vonkvorming tijdens het afschakelen, nog veel heftiger.

De Omron relais, die we op het oog hebben, zijn wel geschikt voor 10A bij 230 volt.
Dat alles verklaart ook, waarom jouw machine zo raar doet.

Het ene probleem met het relais met een vastgebakken contact, heeft er voor gezorgd dat het magneetklep, de stroom continu kreeg en daardoor verbrandde.
En de zekering deed klappen. Want het magneetklep moet alleen kortstondig met een grote stroom even opengetrokken worden, om een plons water in de condensor te storten,

En het andere relais gaf een verkeerde indicatie, omdat deze ook stond te "branden" toen je de spoel losgekoppeld had.

Ja ik begrijp, dat je niet meer snapte, wat er aan de hand was.

En dat alles, vanwege het winstbejag van de fabrikant, om op elke cent te bezuinigen.

Want realiseer je wel, dat het verbranden van de spoel, jouw redding is geweest.
Want de zekering deed gelukkig zijn werk en schakelde de hele voeding af.

Was het andersom geweest ,dat het relais van de motor als eerste was gaan fikken, dan had je zo een uitslaande brand gehad.
Want opgehoopt stof is namelijk explosief en staat de droger dan ook in seconden in lichterlaaie.

In dit filmpje kun je ervaren hoe snel het gaat, dat een brand in een wasdroger zich ontwikkelt.
En hoe belangrijk het is, dat je de machine niet mag laten draaien, als je de deur uit gaat.

En denk nu niet: oh ik moet boodschappen doen en de wasdroger draait nog, ik zet hem af.

Want hete vochtige was, kan dan door broei spontaan in brand vliegen. Dus maak altijd het programma af voordat je het huis uit gaat.

Gooi ook nooit een vergeten stuk wasgoed erbij. (staat ook wel vaak in de beschrijving dat dit verboden is)
Want zeker bij de wasdrogers met een verwarmingselement stopt de machine, ventileert het element niet meer en dat gaat gloeien, met mogelijk een stof explosie als gevolg.
Want juist in het element verzamelt zich stof.
Dat door de meeste bezitters nooit uit het element verwijderd wordt.


En dat je zeker niet, vanwege de giftige gassen bij brand, mag gaan slapen, omdat de stroom 's nachts goedkoper zou zijn.
Het is des te pijnlijker dat in dit filmpje de naam Bosch Siemens genoemd wordt als brandgevaarlijk.
En dan doelt men op deze problematiek in de electronica.


Brandgevaarlijke wasdrogers. Waarom zij zo snel in brand vliegen


Het was zo'n mooie vrijstaande woning, gelukkig maar dat het geen rijtjeshuis was.

Brandoorzaak wasdroger - eengezinswoning Arnsdorf

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Als ik naar de spoelklep kijk, dan zie ik daar een aantal onderdelen.

Spoelklep.thumb.png.d4ce926987c20434c54e0fa24070da49.png

1 De wisselspanning van 230 volt wordt dubbelfasig gelijkgericht in de gelijkrichterbrug, dus krijg je een gelijkspanning op de spoel, met een forse rimpel van 100 Hz.
De rimpel zal door de werking van de spoel wel wat afgevlakt worden.

2 Deze diode, die in sperrichting parallel over de spoel is geschakeld, is een z.g. "blusdiode" of ook wel "vrijloopdiode" wordt genoemd en heeft als taak de zeer hoge spanningen (EMK van zelfinductie), die er in de spoel kunnen ontstaan, en tegengesteld zijn aan de spanning, die afgeschakeld wordt.
Deze spanning wordt, min of meer, kort gesloten door de blusdiode. En zorgt er tevens voor dat de klep wat zachter wordt gesloten.

3 In de stroomkring zit een temperatuurgeregelde schakelaar, die moet voorkomen dat de klep oververhit raakt, als er een relais zou blijven plakken.

De blusdiode moet, net als de condensatoren, een behoorlijke sperspanning hebben van minstens 450 volt vanwege de topwaarden van de wisselspanning van tegen de 400 volt.
Ook moet deze diode kortstondig een behoorlijk vermogen kunnen kortsluiten.

Zelf heb ik nooit deze spoelmagneet in handen gehad, maar kunnen deze componenten apart losgenomen worden?

Dan zou het best kunnen zijn, dat alleen van dit onderdeel de blusdiode doorgeslagen is en een kortsluiting veroorzaakt.
En is de spoelmagneet van de schroothoop gered.
Misschien is de brug ook stuk, maar dit zijn ook onderdelen die door een willekeurig brug met genoeg vermogen vervangen kunnen worden.

Want ik heb goede hoop dat de temperatuur beveiliging ingegrepen heeft, toen de relais stuk gingen en ingeschakeld bleven.
Dus kijk eens of er iets uit elkaar te halen is.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
UPDATE:

Nieuwe relais op de printplaat gesoldeerd. Gloeilamp aangesloten op voeding voor relais. Resultaat:
- lamp brandt niet
- droger begint gewoon met zijn programma en doet niet meer “raar”.

@lampje, de magneet is helemaal ingepakt met blauw plastic. Ik zal kijken of ik hem uit elkaar kan halen, maar ik betwijfel het. Daarnaast denk ik dat ik hem sowieso heb opgeblazen door hem aan de 220V te hangen 😬 (even testen.....).
Link naar reactie
Het is wel een houtjes-touwtjes constructie en dat voor een Duitse firma.

De Omron relais zijn in elk geval beter, als wat er in zat.

Wat ik zie is de bruggelijkrichter die de 230 volt gelijkricht en als item 1 is getekend in mijn schema.
Dit is een vrij simpel onderdeel dat 2 ampère kan trekken. Voor een paar centen heb je in de electronica winkel een zwaardere, als hij stuk zou mogen zijn.

Ik zie ook dat de spoel parallel zit aangesloten op de uitgang van de gelijkrichtbrug.
De primaire voeding gaat via de Seki component, dat zal de temp schakelaar nr 3 zijn

Ergens moet nog een diode parallel aan de spoel geschakeld zijn. De vrijloopdiode 2, waar zit hij?
Is de behuizing van de spoel niet te demonteren zodat je later het geheel weer af kunt tapen?

Als ik naar de kleur van het koperdraad kijk, dan is de spoel nog intact en zal hoogstwaarschijnlijk de vrijloopdiode defect zijn en daarbij via een kortsluiting misschien de brug ook opgeblazen hebben. Maar dit zijn allemaal goedkope onderdelen, die eenvoudig te vervangen zijn.

Ik heb nog nooit aan dit type klep gesleuteld, maar hoe gaat de bedieningspen door de container heen? Zit daar een O-ring of zo in, die gelekt kan hebben?
Spuit het ijzerwerk maar eens in met WD40. Het moet wel soepel gangbaar worden.
Zet ook eens een foto van de kern met pen neer voor mijn beeldvorming.

Meet ook de thermische beveiliging eens ohms door, die moet nul ohm zijn.

Pas wel op met proefdraaien, met een gedemonteerde klep, want die pen kan met zeer hoge snelheid uit de kern geschoten worden en kan je zeer ernstig letsel opleveren. Het kan een projectiel worden.
Zet ook geen spanning op de spoel als de kern er niet inzit, want dan zal de stroom nog veel hoger worden.

De stroom die de spoel zal trekken zal rond de 1 Ampère liggen en ik schat dat de ohmse waarde van de spoel ergens rond de 250 ohm zal zijn.

Op de uitgang van de brug meten zou wel kunnen, maar dan moet eerst de vrijloopdiode gevonden worden en los gemaakt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ik ben toch benieuwd, wat de defecte component in het geheel is, want de spoel is niet defect, daar ben ik haast wel zeker van.
Dat zou je kunnen testen door alle componenten los te nemen en eerst de diodebrug aan te sluiten en er spanning op te zetten dan de blusdiode antiparallel aansluiten en als laatste de spel toevoegen en dan ben ik heel benieuwd in welke fase of je sluiting gaat krijgen.

Ik denk dat dit in fase 1 of twee is, want de spoel is niet defect.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dat zou best kunnen. Eerst maar eens zien of de droger het weekend doorkomt (3 wasjes drogen). Als ik dan nog zin en tijd kan maken kan ik de spoel met zijn componenten nog wel eens bekijken. Maar zit ook midden in de voorbereiding voor het bouwen van een nieuw huis, dus tijd houdt niet over.

Link naar reactie
  • Lampje wijzigde de titel naar Bosch/ Siemens IQ800 Spoelklep defect
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...