Ga naar inhoud

Blomberg TFK 1350/2 wordt niet meer warm


Aanbevolen berichten

Wat is de stand van de multimeter, die moet op het laagste weerstandsbereik staan. Als hij op Megohms staat zal hij bij de lage weerstanden die de spoelen hebben 0 ohm aangeven.

Bekijk deze video's maar eens hoe dat moet

[url=https://youtu.be/0B6br1vHoNg]Elektrische weerstand meten met een multimeter[/url]

[url=https://youtu.be/36BdxlYx7MY]Werken met de multimeter - uw Eltra toolkit[/url]



Maak eens een foto van jouw metingen van de multimeter.
Eerst moet helder worden wat de waarden van de spoelen zijn die je spanningsloos en ontladen moet meten

Als we ervan uit gaan dat de nulleider van het lichtnet is aangesloten is op het gemeenschappelijk C contact, dan moet er op zowel de aansluiting van de hoofdwikkeling R, als op de aansluiting van de hulpwikkeling R de fasespanning van 230 volt staan.
Als er op beide 230 volt staat, dan zal er geen spanningsverschil tussen deze beiden staan. En zal de meter nul volt aanwijzen.

Hebben de condensatoren van compressor en aandrijfmotor wel dezelfde waarden, Want anders gaat het fout?
Edit: Ik zie intussen dat de elco van de aandrijfmotor slechts 10 uF is en van de compressor 18 uF dat kan dus nooit goed gaan!!!!!

Je moet even niet vergeten dat een compressor van dit gesloten type volbelast aanloopt, dus een extra koppel nodig heeft om door het dode punt van de zuigers te komen. Lukt dat niet dan verbrandt de motor.

Bij bedrijf zal je over C-R en over C-S een spanning van 230 volt meten meten. Zet er eens twee proeflampjes op op deze punten. Ze moeten beiden gaan branden tijdens bedrijf. Als er een niet gaat branden zal je de verbindingen na moeten lopen. Dan zit er ergens een slecht contact in een stekker of breuk in een kabeltje.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=4830 time=1620111762 user_id=51] Wat is de stand van de multimeter, die moet op het laagste weerstandsbereik staan. Als hij op Megohms staat zal hij bij de lage weerstanden die de spoelen hebben 0 ohm aangeven. [/quote] Dat is waar ook... :oops:
C-R: 1 ohm
C-S: 2,5 ohm

[quote=Lampje post_id=4830 time=1620111762 user_id=51] Bij bedrijf zal je over C-R en over C-S een spanning van 230 volt meten meten. Zet er eens twee proeflampjes op op deze punten. Ze moeten beiden gaan branden tijdens bedrijf. Als er een niet gaat branden zal je de verbindingen na moeten lopen. Dan zit er ergens een slecht contact in een stekker of breuk in een kabeltje. [/quote] C-R: 225V; lamp brandt
C-S: meet geen voltage en lamp brandt niet

Heb hetzelfde lampje gebruikt overigens, eerst op C-R aangesloten en daarna op C-S.
kabeltje vanuit S is waar ik gezocht heb. Er gaat 1 kabel vanuit S naar de consensator een ander kabeltje tussen S en condensator laat de lamp nog steeds niet branden
Link naar reactie
De hele kring vanaf de voeding via de condensator naar de S en ook naar de C ohms doormeten.

De ohmse waarden die je meet zijn onwaarschijnlijk laag, dus ik zou eens een andere meter proberen of iemand er bij halen, die dit soort metingen wel voor je kan doen.

Neem de startcondensator eens mee naar de onderdelenwinkel en laat hem doormeten. Want dit is het enige wat dan nog dwars kan zitten.
En niet te veel meer proefdraaien want dit kost je de compressor.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Condensator is vervangen, geen verandering. Ben even verder wezen zoeken.

Als ik zo aansluit dan doet de compressor (en de ventilator ook) niets. Bij starten programma gaat de trommel draaien en wordt er lucht geblazen door de pomp maar de compressor/ventilator blijven uit. [attachment=0]drogertest 2 - compressor en fan niet aan.png[/attachment] Als ik zo aansluit dan begint compressor direct te werken (12A) [attachment=1]drogertest 1 - compressor wel aan.png[/attachment]
Het lijkt alsof het relais tussen de blauwe en de gele draad op de printplaat niet schakelt (of geen signaal krijgt).
[url]https://www.dropbox.com/s/bd1igww4faeiffd/printplaat%20kleuren%20pinnen.png?dl=0[/url]

Het is zo'n soort relais: [url]https://uk.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/8113410/[/url] of [url]https://www.ebay.de/itm/254490436266[/url]
Link naar reactie
Je blijft maar googelen, maar stel eerst eens zeker dat de compressor en zijn startketen goed zijn.
En dan bedoel ik, met een bedrijfsstroom van 4-5 ampere
Sluit de compressor met een vreemde voeding aan volgens dit eenvoudige schema, dus inclusief de startelco.
Pas als dat zeker is, kunnen we verder gaan kijken.
Storingzoeken moet je systematisch doen, want ik kan je helemaal niet meer volgen.
Dus eerst de compressor laten draaien op een vreemde voeding.
Aansluiten volgens dit schema:
https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?p=4815#p4815

Hou er wel rekening mee dat een compressor van dit type, niet kort na het draaien, weer gestart mag worden.

De druk in de kamer moet eerst weg lekken, voor hij weer kan starten, hou daar minstens 5 minuten voor.

Het rechthoekig relais wat jij noemt is het veiligheidsrelais, die schakelt de machine compleet af als hij niet schakelt.
De voedingen van alle relais worden geblokkeerd.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Als er geen spanning op de kring aankomt, dan moet de oorzaak buiten de compressor zijn.

Maak eens wat foto's van jouw proefopstelling, misschien dat je daar iets fout doet.
Want zonder stroom door de hulpwikkeling gaat hij niet draaien.
Het kan haast niet anders dan dat er ergens een breuk zit.
Want je had de condensator toch vernieuwd?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=4836 time=1620586827 user_id=51] Je blijft maar googelen, maar stel eerst eens zeker dat de compressor en zijn startketen goed zijn.
En dan bedoel ik, met een bedrijfsstroom van 4-5 ampere
Sluit de compressor met een vreemde voeding aan volgens dit eenvoudige schema, dus inclusief de startelco.
Pas als dat zeker is, kunnen we verder gaan kijken.
Storingzoeken moet je systematisch doen, want ik kan je helemaal niet meer volgen.
Dus eerst de compressor laten draaien op een vreemde voeding.
Aansluiten volgens dit schema:
https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?p=4815#p4815 [/quote]
Aansluiten via dat schema werkt maar nog steeds met 12A.
Hoor wel een vreemd geluid, soort gorgel die afneemt in volume.
Zal proberen het geluid op te nemen
[quote=Lampje post_id=4836 time=1620586827 user_id=51] Hou er wel rekening mee dat een compressor van dit type, niet kort na het draaien, weer gestart mag worden.
De druk in de kamer moet eerst weg lekken, voor hij weer kan starten, hou daar minstens 5 minuten voor. [/quote]
Doe ik, bedankt voor de waarschuwing! Zet de compressor overigens ook vrij kort aan als ik zie dat die 12A trekt.
[quote=Lampje post_id=4836 time=1620586827 user_id=51] Het rechthoekig relais wat jij noemt is het veiligheidsrelais, die schakelt de machine compleet af als hij niet schakelt.
De voedingen van alle relais worden geblokkeerd. [/quote]
Daar lijkt het dus niet in te zitten aangezien relais niet afgeschakeld zijn (bijv. trommel verandert nog steeds van draairichting)
Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=4838 time=1620634237 user_id=51] Meet dan de stroom eens die alleen door de hulpkring van de condensator loopt, het lijkt er op dat hier iets niet doet.
Voordat de totaalstroom op een niveau van 4 a 5 ampere is, hoef je niet verder te zoeken. [/quote]
door de hulpkring loopt geen stroom, controlelampje aangesloten en gaat ook niet aan.

Is het waarschijnlijk dat er iets binnenin de compressor gesneuveld is?
Link naar reactie
Maar hoe denk je nu uit te sluiten of er bepaalde delen goed of niet goed zijn?

Als ik stel dat je de compressor moet voeden, dan moet de de hele bedrading loshalen van de compressor de condensator regelrecht op de klemmen aansluiten en de voeding ook direct op de compressor aansluiten.

Want het voeden van stekkers met niet passende draden geeft natuurlijk alleen maar ellende en wordt je op het verkeerde been gezet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Heb nog een paar foto's toegevoegd. Direct aansluiten van compressor verandert niets helaas.

Spanning tussen hulpwikkeling en C geeft circa 10V aan, weet niet of dat nog wat betekent maar vond het opvallend tov eerdere metingen van 0
Link naar reactie
Sorry hoor maar dit is toch geen aansluiten. Dit is werkelijk knudde.
massieve draden maar om klemmen draaien en dan denken dat het gaat werken.

Als waar is, wat jij vertelt, dan zou ik niet verder zoeken en de machine maar afschrijven.
Je zou er ook een goed geschoolde electrotechnicus naar kunnen laten kijken.
Want anders gaat het niet goed komen en is het ook nog eens levensgevaarlijk.
Want meten aan electrotechniek is een vak en dat kan ik je niet even op een A4 tje leren.
Want ik begrijp echt niet wat je doet en kan er dus geen zinnig antwoord meer op geven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Uiteraard is dat geen goede manier voor aansluiten en zeker niet iets om standaard te monteren.

Hoe dan ook, ik vrees dat het einde verhaal voor deze inmiddels 10jr oude droger en heb besloten een nieuwe te kopen.

Bedankt voor de hulp en het meedenken.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...