Ga naar inhoud

AEG T55543 wasdroger doet niets


Aanbevolen berichten

Ik denk dat we ons meer moeten concentreren op wat de machine nog wel doet en wat hij niet doet.
De relais doen het niet meer, maar de lampjes branden wel. Dan is er dus 12 volt, denken we.

Maar is dat zo?

Lampjes branden wel op de helft van de spanning maar relais houden er eerder mee op. Dat kan ons op het verkeerde been zetten. Dus de spanning meten op de uitgang van de print waarschijnlijk de elco met de grootste capaciteit en de een voltage van ca 20 volt.

Nu het andere spoor:
Het verschil tussen het een en het ander is dat alle activiteiten die het niet meer doen, via deurslot en selector schakelaar gaan.

Het deurcontact is ohms door gemeten, maar dat is helaas geen garantie dat het ook onder belasting goed is. Want de hoofdstromen lopen over deze contacten.
Ik zou als eerste stellen om de deur contacten te overbruggen en meten wat de spanningen zijn die op de print aankomen vanuit het deurcontact, daarna zou ik de spanningval over de selectorknop willen meten. Het hoofdcontact heeft ook nog wel eens een losse verbinding op de print. Dus echt de spanningen meten, t.o.v. van de ander voeding, die er in belastte staat in het systeem aanwezig zijn.

Het kan niet anders dan een slecht contact, kabelbreuk of slechte soldering zijn. En wel in het secundaire circuit wat door de veiligheidsschakelaar in de deur afgeschakeld wordt.

En als we op het verkeerde been staan, dan wijs ik naar de LNK en zijn omliggende componenten

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat denk ik ook Bennie,

de nummering geeft een afkorting DL dat diode light zou kunnen betekenen.
Maar het ziet er daar niet jofel uit, en zal nader onderzocht moeten worden.
Maakt dit component nog wel contact en lopen de sporen wel door, naar waar ze moeten gaan?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dag kootje, het bestand van de foto is veel te klein, hierdoor kunnen we niet inzoomen.
Zou je foto's van 1 of 2 MB kunnen plaatsen ipv 40 kb?
dan kunnen we de details bekijken
[url=https://postimg.cc/dDN9wFGb][img]https://i.postimg.cc/dDN9wFGb/foto-klein.png[/img][/url]

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=2062 time=1548285927 user_id=51]
Lampjes branden wel op de helft van de spanning maar relais houden er eerder mee op. Dat kan ons op het verkeerde been zetten. [b]Dus de spanning meten op de uitgang van de print waarschijnlijk de elco met de grootste capaciteit en een voltage van ca 20 volt.[/b]
[/quote]
Hierop heb ik helaas nog geen antwoord gekregen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Maar dat is niet de juiste, je zult moeten zoeken naar een condensator waar 12 volt voeding op staat en een max toegestane spanning van ca. 20 volt zal zijn. Ik wil n.l. weten of de LNK de juiste spanning genereert voor de 12 volts relais. Dat is een heel ander circuit dan het meetcircuit van de vochtmeting.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[attachment=0]lnk-304 vodingen.png[/attachment]


Kootje,

aan de spanning te zien kan het niet de juiste C zijn waar je op zit te meten.

Dit is een principeschema van zo'n schakeling dus kijk niet naar de nummers op jouw kaart. Maar naar de functies.

De 400 volts elco's zitten voor in het sterkstroom circuit en moeten zo hoog zijn omdat de top van een sinus van 230 volt in de buurt komt van de 400 volt.

Hier heet het C4 en C5 dat zijn de afvlak- en ontstoringcondensatoren die de rimpel van de gelijkgerichte 230 volt vlak trekt. Als jij daar zo weinig meet dan is de weerstand of de smoorspoel defect of misschien wel een diode. Je zult op de C2 moeten meten en daar zie je ook dat een veel lagere spanning voor de elco is gekozen. Daar moet 12 volt staan. Dus toch maar eens de componenten aan het begin doormeten. Het lijkt er op dat de LNK niet voldoende voeding krijgt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...