Ga naar inhoud

Zanussi Foutcode onbekend


Aanbevolen berichten

Ik zou eerst de resetprocedure eens doen en dan kijken welke foutcode er terug komt.

Want het lijkt er op dat er twee fouten tegelijkertijd gesignaleerd worden.

1087731943_TestZWF5140P.thumb.png.4f5fb2313b2d04834069ff1e6db9ab33.png

Dus eerst de keuzeschakelaar op nul

beide knoppen( 5 en 6) indrukken en vasthouden

Keuzeschakelaar naar stand 1 en wachten tot ledjes achter elkaar gaan branden. 

Knoppen loslaten

Keuzeschakelaar in een draai door naar stand 10

Dan controleren hoe de knipperingen van knop 6 verlopen.

Beide knoppen weer samen indrukken.

Dit reset de fout in het geheugen

Keuzeschakelaar naar stand 0

3 seconden wachten

Keuzeschakelaar naar stand 1

Keuzeschakelaar naar stand 0

Keuzeschakelaar naar stand 1

De startknop zal weer gaan knipperen en de machine is start gereed.

En dan maar kijken wat er gemeld wordt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hartelijk dank!
Als ik deze procedure volg, dan gebeurt het volgende:
- bij de 3e stap gaat alleen het lampje van centrifugeren branden, geen andere ledjes. Wat betekent dit?
- Na het doordraaien naar stand 10 gebeurt er niets met knop 6: geen knippering, geen lichtje
- Als ik daarna weer beide knoppen induw, gaat de startknop weer rood knipperen in hetzelfde patroon: 11 keer rood en 2 keer geel

Enig idee of ik iets fout doe in de procedure?

 

 

Link naar reactie

Inmiddels is het me gelukt om de diagnostische toets aan te krijgen, de error code te resetten. Maar de code komt meteen weer terug. Online kan ik vinden dat het gaat om code EB2 (dus 11 keer rood en 2 keer geel). Dit heeft te maken met de power supply. Tot zover mijn analyse. Ik heb de stroomtoevoer gecheckt en die is 117Volt tot 120 Volt, varieert een beetje. Geen idee wat er dan aan de hand kant zijn. Iemand een tip?

 

Link naar reactie
37 minuten geleden, Tukkertje zei:

Is die 120 volt de normale spanning bij jou in de buurt?

Of heb je in de rest van je huis 230 volt?

 

O, ik zei het verkeerd. We hebben in ons huis 127 Volt en met een transformator maken we daar 220 Volt van voor de wasmachine. Dat hebben we gemeten en dat komt uit op 217 Volt tot 220 Volt, varieert een beetje. Tot nu toe werkte het prima. We hebben met een andere transformator geprobeerd en toen kregen we dezelfde foutmelding.

Link naar reactie

Okay, nu is het natuurlijk lastig om hem te testen op een plek waar ze wel 230 volt aanbieden.

op het typeplaatje staat ook de spanning waar de wasmachine op werkt, meestal 220-240 volt.

nu zit 217 volt daar onder.

ik vermoed zelf dat als de wasmachine stroom gaat trekken de spanning nog iets verder zakt.

kan je de machine nog wel starten of vliegt hij gelijk in storing?

anders kan je een keer een koude was proberen, zodat het verwarmingselement niet meedoet.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie

Klopt, het is wat lastig testen... Op het typeplaatje staat 230Volt. Maar het gekke is dat het tot nu toe wel prima gelukt is om meerdere keren te wassen. En volgens mij is er verder niets veranderd. Ik heb geprobeerd een koude was te doen, of in de diagnostische modus te starten met alleen het watertoevoer, maar zelfs dat lukte niet. 

Link naar reactie

Dat je in de West zat vermoedde ik al, want dit had ik voor het eten geschreven, maar bleek ik niet  verstuurd te hebben

 

Heel veel gebieden Tukkertje.

Op de Antillen bijvoorbeeld, daar heeft men 127 Volt 50 Hz.

Net zoals wij in Nederland net na de 2e wereldoorlog hadden.

Woon je daar soms, Moniek?

 

De vraag die bij mij opkomt is: Wat zijn de specificaties van de trafo? Want dit zijn toch forse stromen die er aan de 127 volts kant gaan lopen.

Als ik zo een beetje zit te rekenen, dan loopt er onder 230 volts omstandigheden al zowat 10 ampere.

Dan wordt het zonder de verliezen van de trafo mee te rekenen, al een stroom van 17 ampere aan de 127 Volt zijde.

En omdat spanningsverliezen zich kwadratisch verhouden met de stroom, zal het spanningsverlies ook kwadratisch toenemen.
Dus het lijkt me dat je eerst de spanning, die uiteindelijk op de print aankomt, eens goed moeten monitoren, ook tijdens bedrijf, met het verwarmingselement aan.

Nu weet ik niet op welk punt op de print de spanning bewaakt wordt.

Maar het zou goed kunnen dat dit na het veiligheidsrelais of deurschakeling gebeurt en een van beiden defect is.

 

 

Wat betreft de foutmelding:

Dit zegt AEG op zijn site over de foutmelding, maar legt dus helaas geen verband met de EB2 foutmelding. En de twee laatste knipperingen worden ook niet gemeld.

WASMACHINE GEEFT 11 KEER EEN GELUIDSSIGNAAL OF START/PAUZE TOETS KNIPPERT 11 KEER

Laatst bijgewerkt 28-3-2020 19:13

PROBLEEM

Wasmachine geeft 11 keer een geluidssignaal of start/pauze toets knippert 11 keer. Deze melding verwijst naar een probleem met de stroomtoevoer.

HEEFT BETREKKING OP

Wasmachine

OPLOSSING

Controleer de stroomtoevoer door een ander apparaat op hetzelfde stopcontact aan te sluiten. Wanneer het andere apparaat ook niet werkt is er mogelijk een probleem met de huisinstallatie.
Gebruik nooit een verlengsnoer om apparaten aan te sluiten. Dit kan een kortsluiting of brandgevaar veroorzaken.

Reset de wasmachine
Haal de stekker uit het stopcontact, wacht vervolgens 30 seconden en steek de stekker opnieuw in het stopcontact.
Zet de wasmachine aan en kies een programma en druk vervolgens op start.

Neem contact op met onze servicedienst voor een afspraak.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Omdat er daar ook een hogere spanning beschikbaar is, lijkt het, dat er een keuzemogelijkheid is.

Net zo, als dat in NL na de 2e wereldoorlog is gebeurd.

Er waren twee systemen naast elkaar 127 en 220 volt.

De een had een fase en een nulaansluiting en had dus 127 volt, en de andere had twee fasen en daarmee dus 220 volt.

Dus het zou zinvol zijn, om te onderzoeken of de aansluiting naar het huis, 1 of  3 fasig is.

Als het driefasig is dan zou het eenvoudig zijn om met de Eurpese standaardproducten op twee fasen te gaan staan.

 

Maar verder denkend over deze rare foutmelding krijg ik de indruk dat dit een te vroeg gelanceerde foutcode is, die niet goed ingepast kon worden in wasmachines zonder display.

Want deze foutmelding lijkt heel veel op de EH0-EHO foutmelding die getoond wordt in de machines met een display.

Deze foutcode bewaakt ook de spanning en frekwentie en kijkt ook naar de huisinstallatie.

Maar in de praktijk blijkt dat het meest een defect veiligheidsrelais te zijn.

Dit is meestal het enige rechthoekige relais, terwijl alle andere relais vierkant zijn.

Dus ga ik voor een onderzoek van het veiligheidsrelais.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...