Ga naar inhoud

Taalgebruik en vauten


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:d8b6241aab] Eildert zegt: - in msn gebruik ik wel komma's, maar nooit hoofdletters of punten Eildert zegt: - de reden is dat ik elke zin apart verstuur [/quote:d8b6241aab]Ok. [quote:d8b6241aab] Eildert zegt: - begin en einde van de zin zijn dus al heel duidelijk aangegeven [/quote:d8b6241aab]Maar wat nu als ik dan ook iets intik? [quote:d8b6241aab] Eildert zegt: - of heb je moeite de vier zinnen in dit voorbeeld van elkaar te onderscheiden?[/quote:d8b6241aab]Maakt dat het niet onduidelijker?
Link naar reactie
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:169f58d29e="vuurtoren"]Maar wat nu als ik dan ook iets intik?[/quote:169f58d29e] Gezellig. ;) Tijdens een echt, mondeling gesprek onderbreekt de ander je immers ook regelmatig. [quote:169f58d29e]Maakt dat het niet onduidelijker?[/quote:169f58d29e] Nauwelijks, en het kan zelfs verduidelijkend werken. Bijvoorbeeld in het volgende gesprek: [quote:169f58d29e]Eildert zegt: - in msn gebruik ik wel komma's, maar nooit hoofdletters of punten Eildert zegt: - de reden is dat ik elke zin apart verstuur vuurtoren zegt: - ok Eildert zegt: - begin en einde van de zin zijn dus al heel duidelijk aangegeven vuurtoren zegt: - maar wat nu als ik dan ook iets intik?[/quote:169f58d29e] Dan hoef ik dus niet meer te vragen of je moeite hebt mijn zinnen van elkaar te onderscheiden, want dat is klaarblijkelijk niet waar je je zorgen om maakt. Elkaars berichten uit elkaar houden op Msn is veel makkelijker dan het lijkt op dit forum: - Ten eerste weet je immers wat je zelf net hebt getypt, dus dat is gemakkelijk te herkennen. - Ten tweede staat er duidelijk "Eildert zegt:" of "vuurtoren zegt:", maar bovendien passen veel mensen het lettertype, de tekst of de kleur van hun naam aan, waardoor het verschil nog duidelijker wordt. - Ten derde passen veel mensen het lettertype of de kleur van hun tekst aan. [quote:169f58d29e]Eildert zegt: - [b:169f58d29e]in msn gebruik ik wel komma's, maar nooit hoofdletters of punten [/b:169f58d29e] Eildert zegt: - [b:169f58d29e]de reden is dat ik elke zin apart verstuur [/b:169f58d29e] vuurtoren zegt: - ok Eildert zegt: - [b:169f58d29e]begin en einde van de zin zijn dus al heel duidelijk aangegeven[/b:169f58d29e] vuurtoren zegt: - maar wat nu als ik dan ook iets intik? Eildert zegt: - [b:169f58d29e]dan weet ik in hoeverre je mijn redenatie volgt, en waar ik die moet verduidelijken[/b:169f58d29e] Eildert zegt: - [b:169f58d29e]bijvoorbeeld door te demonstreren hoe gemakkelijk jouw en mijn tekst uit elkaar te houden zijn[/b:169f58d29e][/quote:169f58d29e] Als wij dit gesprek in mondelinge vorm zouden voeren in plaats van op dit forum zou het eigenlijk net zo verlopen als hierboven. Terwijl als een van ons de ander een brief zou sturen om hem van zijn standpunt te overtuigen, een veel systematischer opbouw van argumentatie en nauwkeuriger taalgebruik noodzakelijk zijn. Overigens kan deze vorm van communicatie wel problemen geven als je gesprekspartner veel sneller of langzamer typt dan jij. Dan heb je geen tijd om er een woord tussen te krijgen. Wat overigens net zo is als bij sommige mondelinge gesprekspartners...
Link naar reactie
[quote:2bbdc89a9e="Lord Wodan"]Daar ben ik het wel mee eens. Het ergste is alleen dat veel 'jong(e)(n)lui' het niet eens meer door hebben...[/quote:2bbdc89a9e] In dat geval kun je ze er [i:2bbdc89a9e]vriendelijk[/i:2bbdc89a9e] op wijzen. Dat jongeren moeten leren wanneer welke vorm van taalgebruik toe te passen is een probleem van alle tijden. Een forumpost is nou eenmaal niet zo 'officieel' als een schoolverslag of sollicitatiebrief, dus het is best logisch dat veel jongeren in eerste instantie het forum net zo behandelen als een chatprogramma. Als je zelf geen situaties meer kunt herinneren waarin je eigen taalgebruik niet bij de omstandigheden pastte, dan ben je óf heel oud, óf je was vroeger erg stil. ;)
Link naar reactie
Als je in msn achter iedere regel op die 'send'-knop drukt dan werkt dat. Maar wat houd je in 's hemelsnaam tegen om meer dan een zin te typen ? Bovendien geldt dat als je snel genoeg typt de ander toch geen kans krijgt om te reageren. En dan nog ... je valt tenslotte ook niet iemand midden in de zin lastig als je 'echt' aan het praten bent. Ik zie in msn het gebruik van een 'punt' ook als teken aan de tegenpartij dat je klaar bent met je antwoord juist omdat iedere andere vorm van non-verbale communicatie ontbreekt.
Link naar reactie
Grappig dat een onderwerp over het gebruik van de Nederlandse taal ineens voornamelijk gaat over msn en chat. Dit zijn nieuwe communicatievormen die om een ander (sneller) gebruik van de taal vragen, maar in feite dus niets te maken hebben met het toenemende gebruik van taal- en spellingsfouten. Op mijn boodschappenlijstje staat bijvoorbeeld m/y/btr/ks/br. Voor mij heel duidelijk, maar voor een ander waarschijnlijk een raadsel. Ter verduidelijking: melk/yoghurt/boter/kaas/brood. Het foutieve gebruik van 'de' en 'het' (bijvoorbeeld 'de' meisje) komt geloof ik veel voor bij mensen met een andere taalachtergrond. Waarschijnlijk omdat het gebruik van het lidwoord op deze manier niet in de taal bekend is. Zoals in het Engels: the boy, the girl. Purist of niet, als ik op een site kom waar staat: laat u auto tog bij ons repareren, al vele jaren gegarandeert een vertrauwt adres, ga ik toch op zoek naar een ander! En voor de liefhebbers: is 'de omstandigheden pastte' (zie Egslim) nu wel of niet met twee t's
Link naar reactie
[quote:dae6fa9544="gramps"]Op mijn boodschappenlijstje staat bijvoorbeeld m/y/btr/ks/br. Voor mij heel duidelijk, maar voor een ander waarschijnlijk een raadsel.[/quote:dae6fa9544] De vinger precies op de zere plek ;-) Als iemand dat voor zichzelf doet, prima. Maar als men mij met zo'n zelfde lijstje op pad stuurt moet men niet raar opkijken als ik met totaal verkeerde dingen terugkom. (Om de link naar een vraag op een forum te leggen) En los daarvan kan ik in alle oprechtheid opmerken dat ik iemand die in "MSN taal" schrijft standaard niet helemaal serieus neem. Ook al is dat waarschijnlijk niet helemaal terecht. Ook al weet ik dat er misschien een VWO scholier achter zit, op het moment dat ik het lees gaat er bij mij een soort "zwakzinnigen alarm" af en neem ik zo iemand niet serieus. Zoals ik al schreef reageer ik tegenwoordig nooit meer op dergelijke taal. maar toen ik dat nog wel deed schreef ik nooit iets als: "Misschien helpt het om je schijf opnieuw te formatteren", dan schreef ik: "In je computer zit een harde schijf, die gebruikt je computer om data op te zetten. Voordat die door de computer kan worden gebruikt moeten er wat dingetjes worden klaargezet... enz. enz."
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:490807eaad]Bij update maim bios area gaat ie aftellen vanaf 41000 en bij 48000 geeft de fail melding heb de batterij eruit laat straks wel even weten[/quote:490807eaad] Zonder punten! (Bericht van mjb.thomassen, [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=199260]199260[/url])
Link naar reactie
[quote:0ff24dc58a="JaFO"]Als je in msn achter iedere regel op die 'send'-knop drukt dan werkt dat. Maar wat houd je in 's hemelsnaam tegen om meer dan een zin te typen ? Bovendien geldt dat als je snel genoeg typt de ander toch geen kans krijgt om te reageren. [/quote:0ff24dc58a] Tegen de tijd dat jij je netjes gepunctueerde en gekapitaliseerde antwoord van vijf regels hebt gestuurd heeft een redelijk vaardige chatter je al gemakkelijk vier berichtjes van een zin teruggestuurd, en loopt je verhaal dus hopeloos achter. Overigens is het voor de ander ook irritant om in stilte op zo'n lang verhaal te moeten wachten, tot jij eindelijk klaar bent met typen. Ik deed het vroeger net als jij, maar als je druk chat is dat gewoon ontzettend onpraktisch. Stuur dan liever een mailtje. [quote:0ff24dc58a]En dan nog ... je valt tenslotte ook niet iemand midden in de zin lastig als je 'echt' aan het praten bent.[/quote:0ff24dc58a] Zeker wel, luister maar naar mensen die een echt gesprek voeren. [quote:0ff24dc58a]Ik zie in msn het gebruik van een 'punt' ook als teken aan de tegenpartij dat je klaar bent met je antwoord juist omdat iedere andere vorm van non-verbale communicatie ontbreekt.[/quote:0ff24dc58a] Een echt gesprek is geen monoloog, waarbij je doorgaat tot je uitgepraat bent. Dat is een brief of e-mail. In een echt gesprek krijg je steeds feedback in de vorm van onderbrekingen, aanvullingen, ed.
Link naar reactie
Wij leerden op de lagere school uiteraard zoals overal het kofschip, maar daarnaast ook de truc om even in gedachten het werkwoord in de verleden tijd te zetten in plaats van het voltooid deelwoord. Hoefde je nooit meer na te denken over die d of t. Is nog handiger ook dacht ik. In de verleden tijd reizen die woorden nl. ook al of niet met dat beroemde schip, maar dan hoor je het meteen.
Link naar reactie
[quote:84e7f88737="vuurtoren"]Tja, je kunt zoveel tekens per minuut typen als je wilt... als je hersenen de juiste regels niet hanteren schiet het niets op.[/quote:84e7f88737]ja... en die leerden wij vroeger al in klas 5-6 (nu groep 7-8) helemaal met ontleden en al erbij..... Nu moeten ze zelfs voor de universiteit vaak een taaltoets doen ... en dan zijn ze meestal 18j..... en dan weten ze het nog niet.... gezien de grote percentages afvallers (met VWO- of gymnasiumverlaters, we hebben het nog een eens over HAVO- of VMBO-verlaters ) Ik heb niks tegen turbo taal op op plaatsen waar het handig is, maar dit ....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...