Ga naar inhoud

Taalgebruik en vauten


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ach, dat iemand een "t" en een "'d" door elkaar haalt.... Tja..... Vaak zie je ook woorden als "nieuws[b:da56121655]ch[/b:da56121655]ierig". Als je het niet weet, haal er dan even een spellingschecker overheen. Dan ga je wat minder af. Maar het kan inderdaad nog erger. Ik ken fora waar iemand een stuk tekst plaatst zonder hoofdletters, punten, komma's, etc. Alles achter elkaar. Triest. :cry: Maar waar ik me nog meer aan erger is het zogenaamde "populaire taalgebruik": "[b:da56121655]me[/b:da56121655] computer" en dat soort zaken.
Link naar reactie
Ach, de een heeft wat meer gevoel voor taal dan de ander en de een leert ook misschien wat makkelijker dan de ander. Ik vraag me meer af waar het door komt, want dat het steeds erger wordt staat wel vast. Ligt het aan het onderwijs. Wordt er steeds minder aandacht besteed aan de Nederlandse taal en vooral ook aan de spelling. Zijn de klassen te groot of wordt het lesgeven steeds moeilijker omdat veel kinderen van huis uit een achterstand hebben in de Nederlandse taal? Of hebben steeds meer juffen/meesters, leraren/leraressen zelf steeds minder kennis? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Link naar reactie
Hoewel ik me er zelf aan erger, zie ik in dat 'me computer' ergens wel een vorm van taalevolutie. Door de loop van de eeuwen zijn ze veel woorden iets anders gaan schrijven. Ik weet niet zeker of dat een vervelend fenomeen is. Anders ligt het bij het gebruik van msn/sms taal. Sms vraagt per definitie om korte teksten dus daar valt nog wat voor te zeggen. Bij msn is het vaak de snelheid waardoor mensen afkortingen en verbasteringen gebruiken. Het zo snel mogelijk iets willen zeggen. Anders 'ben je traag'. Zelf probeer ik iedere zin met een hoofd letter te beginnen en met een punt te eindigen maar ik lijk daarmee soms wel een vreemde eend. Aan het onderwijs ligt het denk ik niet zozeer omdat de kinderen wel weten hoe ze iets moeten schijven. Ze vinden het gewoon niet belangrijk om het buiten de muren van de school te doen. Mede daardoor verwacht ik dat, als de jongeren van nu eenmaal zo erg gewend zijn aan het inkorten van teksten, ze het in de toekomst onbewust blijven doen.
Link naar reactie
Ik hoop dat er wel wat aan het taalgebruik op fora verandert. Regelmatig kom ik zinnen en woorden tegen waarvan ik niet gelijk weet wat ze bedoelen. Zelf ben ik ook niet erg goed in Nederlands (ik ben een techneut) maar het is inderdaad teleurstellend. Ik ben wel erg blij met de spellingscontrole in Firefox anders schrijf ik het misschien wel voud. Ja ik weet dat dat fout was dat laatste woord. Het kan ook zo zijn dat we erg oud worden en met dat MSN taaltje mee moeten gaan doen. :cry: @ LordWodan: er staat wel onder je naam Oude rot dus wat dat betreft.... :wink:
Link naar reactie
nieuwschierig is gewoon klassieke spelling uit den tyd dat den ch noch den g wasch ;) Ach, je kunt je er aan blijven ergeren, maar wat win je er dan mee ? Alleen maar extra stress en onnodige discussies van miereneukers en muggenzifters die het nog beter menen te weten. Ik probeer zelf altijd onnodige afkortingen te vermijden en het goede voorbeeld te geven. Wat dat betreft vind ik het vergeten van leesteken in combinatie met ellenlange paragrafen veel erger dan een spelfout. En voor lieden die verwachten dat ik msn-taal ga decoderen houd ik me aan een simpel (engels) gezegde : garbage in, garbage out.
Link naar reactie
Het is belangrijk dat we onderscheid maken tussen schrijf- en spreektaal. De enige mensen die gramaticaal correcte spreektaal gebruiken tijdens een normaal gesprek zijn buitenlanders die hun Nederlands leren via een schriftelijke cursus. Ondanks dat Msn geschreven tekst gebruikt, is het in werkelijkheid een vertraagde vorm van gesprek. In tegenstelling tot e-mail, dat een versnelde briefuitwisseling is. Msn-taal is een vorm van spreektaal, ik gebruik het zelf ook. Chatten met mensen die hun antwoord keurig gramaticaal geformuleerd en gepunctueerd terugsturen is hetzelfde als een mondeling gesprek voeren in schrijftaal - alsof je tijdens een gesprek je antwoord steeds eerst op een briefje schrijft en dan pas voorleest. Onprettig. Omgekeerd moeten mensen die gewend zijn aan Msn-taal ook beseffen dat een forum een plaats is voor schrijftaal. Dat betekent leestekens, hoofdletters, en geen msn- of sms-afkortingen. Het is een kwestie van moeite doen, want iedere Nederlander met de intelligentie om hier een vraag te stellen heeft ook het verstand een zin te beginnen met een hoofdletter en te eindigen met een punt. [quote:c6b420ac38="gramps"]Ik vraag me meer af waar het door komt, want dat het steeds erger wordt staat wel vast. Ligt het aan het onderwijs. Wordt er steeds minder aandacht besteed aan de Nederlandse taal en vooral ook aan de spelling. Zijn de klassen te groot of wordt het lesgeven steeds moeilijker omdat veel kinderen van huis uit een achterstand hebben in de Nederlandse taal? Of hebben steeds meer juffen/meesters, leraren/leraressen zelf steeds minder kennis? [/quote:c6b420ac38] Het komt (in elk geval deels) door tekstverwerkers met spellingscontrole. Leerlingen leveren op de computer gemaakte en automatisch verbeterde verslagen in. In plaats van dat leerkrachten er een streep doorheen zetten en een punt aftrekken om ze op hun fouten te wijzen, doet de computer het ongemerkt. Maar zo blijven ze dezelfde fouten maken. Ik merk het overigens ook bij mezelf. Dat is een prijs die we betalen voor toegenomen computervaardigheid.
Link naar reactie
Volgens mij is de essentie van communicatie dat je een boodschap van a naar b wilt krijgen zonder ruis. Daarom zou het ook niet meer dan logisch moeten zijn dat je ook in msn de interpunctie volgt. Daarmee kun je alvast een beetje voorkomen dat er misvattingen onstaan. Want zoals bekend mis je bij de instant messengers de belangrijke non-verbale informatie.
Link naar reactie
Het belangrijkste is m.i. dat de boodschap op het forum overkomt! Leesbaar, begrijpelijk Nederlands lijkt daarom wel noodzakelijk, immers ook in het belang van de topicstarter (even "geleend" ;) ) Dat we af en toe wat jargon taal gebruiken die wellicht nog niet in de dikke Van Dalen staat.... soit het zij zo... (maar vaak voor beginners ook wel weer lastig...). Msn taal lijkt me niet handig als je het verhaal duidelijk over de bühne wilt krijgen, je hebt je er zelf mee; mensen die het niet volgen kunnen haken af en er is dus minder kans op een (goede) respons... PS: in Firefox heb ik de taal extensie geïnstalleerd, die handig de tiepvauten eruit haalt (rood onderstreept..), maar tegen Wat vindt je..... of Wat vind je..... Tja das toch even nadenken... Ezelsbruggetje: Waar loopt je... of Waar loop je.... Op die manier kun je taal sterk vereenvoudigen..... 8)
Link naar reactie
[quote:dc5e785f89="JaFO"]ik zie msn niet als een 'traag gesprek' maar eerder als een supersnelle brievenwisseling ...[/quote:dc5e785f89] Dan ben ik heel benieuwd naar wat volgens jou het verschil is tussen beide, of je gebruikt msn verkeerd. Een brief bevat in feite een compleet, eenzijdig gesprek. De bedoeling van een brief is dat de ontvanger, na het lezen ervan, precies weet wat de briefschrijver wil bereiken. Daarom is correct en nauwkeurig taalgebruik ook belangrijk, het voorkomt misverstanden. Een echt gesprek is tweezijdig. De ene persoon zegt iets, de ander reageert er steeds op met bevestiging, vraag, of herhaling. Door die constante feedback loop, inclusief non-verbale communicatie, is nauwkeurig taalgebruik veel minder belangrijk. De boodschap overbrengen is gemakkelijker. Msn heeft een veel te klein invoervenster om een complete brief te sturen, je wordt gedwongen je verhaal in stukjes te knippen, en daardoor geef je de ander automatisch de gelegenheid tussendoor te reageren. Smilies zijn van oorsprong functioneel, ze dienen als substituut voor non-verbale communicatie. Die twee kenmerken maken van Msn een 'traag gesprek' in plaats van een 'supersnelle briefwisseling'. [quote:dc5e785f89="vuurtoren"]Volgens mij is de essentie van communicatie dat je een boodschap van a naar b wilt krijgen zonder ruis. Daarom zou het ook niet meer dan logisch moeten zijn dat je ook in msn de interpunctie volgt.[/quote:dc5e785f89] Eildert zegt: - in msn gebruik ik wel komma's, maar nooit hoofdletters of punten Eildert zegt: - de reden is dat ik elke zin apart verstuur Eildert zegt: - begin en einde van de zin zijn dus al heel duidelijk aangegeven Eildert zegt: - of heb je moeite de vier zinnen in dit voorbeeld van elkaar te onderscheiden? Als ik de Enter-knop niet gebruik maakt het forum van verder precies diezelfde invoer het volgende: in msn gebruik ik wel komma's, maar nooit hoofdletters of punten de reden is dat ik elke zin apart verstuur begin en einde van de zin zijn dus al heel duidelijk aangegeven of heb je moeite de vier zinnen in dit voorbeeld van elkaar te onderscheiden? En dat is onleesbare garbage. Maar in Msn werkt het juist heel goed. Daarom is het belangrijk voor mensen om onderscheid te maken tussen spreek en schrijftaal. Je moet je taalgebruik aan het medium aanpassen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...