Ga naar inhoud

Recepten voor magnetron


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:ca66ea69d1="maximilaan"] Tomatenpuree moet altijd even ontzuurd worden. Dat doe je door op het fornuis wat boter te smelten, de tomatenpuree toe te voegen, en dat 2-3 minuten te laten pruttelen. [/quote:ca66ea69d1] OK, goed om te weten. Dan probeer ik dat de volgende keer. [quote:ca66ea69d1="maximilaan"] Let er op dat het solide is (dus geen flinterdun glas), en dat het geen metaaldelen bevat. [/quote:ca66ea69d1] Om nog even op de magnetron schalen terug te komen. Bijvoorbeeld bij [url=http://www.parts4home.nl/N_frame.html?http://www.parts4home.nl/N_art_1257.html]parts4home[/url] verkopen ze Glazen magnetronschaal voor temperaturen van -40 tot +120 graden Celsius. Of dat flinterdun is, staat niet vermeld. Maar zijn die Glazen magnetron schalen dan wel beter, dan die van kunststof, die zoals ik eerder aangaf gebruikt kunnen worden voor temperaturen tussen de -40 tot 200 graden Celsius. Nu ik het over die kunststof magnetron schalen heb. Hoe kunnen deze het beste schoongemaakt worden. Nu gebruik ik daarvoor afwasmiddel in lauw water. Alleen is het dan wel te zien, dat er tomatenpuree/saus in gezeten heeft. Ik krijg het met de afwasborstel niet meer volledig wit. Zelfs niet met (schuurmiddel) Cif.
Link naar reactie
Dat komt door de sterke kleurstoffen in tomaten. Schuurmiddel zou ik niet gebruiken, daar beschadig je de schalen mee. Krijg je langzamerhand een ruw oppervlak, en daar hecht alleen nog maar meer vuil aan. Met glas heb je hier dus geen last van. Maar ook met glas wordt aangeraden geen vorken etc. te gebruiken, ook die kunnen het oppervlak beschadigen, met aanhechting van vuil als gevolg. Misschien laat die verkleuring zich wel met een beetje bleekwater verwijderen. Maar ik weet zo niet wat dat met de kunststof doet. En oppassen met spatten op je kleren natuurlijk.
Link naar reactie
[quote:5a34378120="gerben"] Misschien laat die verkleuring zich wel met een beetje bleekwater verwijderen. Maar ik weet zo niet wat dat met de kunststof doet.[/quote:5a34378120] Ik ook niet. Heb trouwens geen bleekwater in huis. Dus heb ik zojuist die kunststof magnetron schaal volledig gevuld met warm water en een druppel afwasmiddel. Dit laat ik dan enkele uren staan.
Link naar reactie
bleekwater ? :eek: denk niet dat je dat in de buurt van etenswaar moet laten komen. Of in ieder geval goed spoelen, want het is en blijft een bijtend vergif. Ik denk dat iets als Jif (of Cif zoals het tegenwoordig heet) beter te vertrouwen is, maar dan nog moet je oppassen dat je niet gaat schuren en goed afspoelen met schoon water. Je zult er zowiezo op moeten rekenen dat bepaalde etenswaren (zoals tomaten) nogal makkelijk spullen kleuren en dat je plastic eetgerei waar je etensresten in bewaard dus na verloop van tijd die kleur gaat overnemen hoe goed je ook poetst.
Link naar reactie
Ik heb die kunststof magnetron schaal inmiddels al schoongemaakt met Dreft Extra Hygiëne. Daarmee lijkt het beter te gaan. En uiteraard heb ik het daarna goed na gespoeld. Bij nader inzien lijken de voorgekookte knakworsjes niet zo geschikt voor de magnetron. Deze krijgen het in de magnetron zwaar te verduren. Althans dat is mijn indruk. En wat die Cif betreft. Die gebruik ik af en toe om de thee aanslag uit de theekopjes te verwijderen. Theeaanslag is doorgaans moeilijk weg te krijgen. Hoewel een aantal andere tip lees ik net op [url=http://www.omawapsie.nl/waps_weet_raad/keuken_kook_bak_tips/theeaanslag_koffie.html]Oma Waps Weet raad Theeaanslag/Koffie.[/url]
Link naar reactie
[quote:0c034dc683="jolo"] Bij nader inzien lijken de voorgekookte knakworsjes niet zo geschikt voor de magnetron. Deze krijgen het in de magnetron zwaar te verduren. Althans dat is mijn indruk. [/quote:0c034dc683] Klopt. Doordat de magnetron de knakworstjes van binnen uit verwarmd zetten deze uit. De huid om de knakworst rekt echter niet mee, met als gevolg dat de worstjes op een gegeven moment openbarsten. Je kunt ze het beste opwarmen in hun eigen vocht, en dan niet op de hoogste stand. Of droog in de magnetron, waarbij je ze om de halve minuut even omdraait tot ze warm zijn (meestal binnen 2-3 minuten). Bleekwater is inderdaad een handig middel om verkleurd plastic te ontkleuren. Bijv. om een plastic snijplank te ontkleuren/ontsmetten. Laat de bleekwater er bij voorkeur 1 nacht in zitten. Gebruik een 1% oplossing (dus 1 dl bleekwater op 10 ltr water) Nadeel is wel dat er een chloorlucht/smaak aan het plastic komt, maar die verdwijnt met de loop der tijd, als alle chloor er uit is verdampt..
Link naar reactie
[quote:96a4553fb0="JaFO"] Ik denk dat iets als Jif (of Cif zoals het tegenwoordig heet) beter te vertrouwen is[/quote:96a4553fb0] Yep, als ik me goed herinner zegt het veiligheidsblad dat er geen speciale maatregelen nodig zijn, mocht je het per abuis opdrinken. (wat ik overigens beslist niet zou doen ;) ) [quote:96a4553fb0] , maar dan nog moet je oppassen dat je niet gaat schuren[/quote:96a4553fb0] Cif is een schuurmiddel, wat wou je er dan mee doen? ;)
Link naar reactie
Worstjes kunnen wel in de magnetron, evenals rookworst. Je moet ze vantevoren wel volledig lekprikken. Vork aan alle kanten er een paar keer in. Vooral niet te lang in de magnetron trouwens, ze kunnen gaan uitdrogen en verkleuren. Knakworstjes kun je trouwens ook gewoon opwarmen in water. Dat gaat in de magnetron vrij vlot. Na 2-3 minuten is een flinke kom soep al warm genoeg om je eraan te branden.
Link naar reactie
He Jolo, Het is geen aprilmop maar zijn je kunststof schalen weer eens lelijk van de tomaten en kerryachtige zaken dan is de oplossing gewoon de wasmachine. Eens in de zoveel tijd gaan ze allemaal tegelijk erin , zeeppoeder en flink op temperatuur 60-80 C en je hebt weer nieuwe schalen. In noodgevallen stop ik er ook wel eens gewoon bij de was, gaat ook goed! Voordeel is ook geen luchtjes ed en geen min of meer giftige componenten. Gekleurde Glazen voorwerpen, in het bijzonder de rookkleuren kunnen in de magnetron heel erg heet worden, metaaloxiden als kleurstof in het glas is de oorzaak, beter gewoon blank glas.
Link naar reactie
[quote:2f68c98b2b="maximilaan"]Doordat de magnetron de knakworstjes van binnen uit verwarmd zetten deze uit. De huid om de knakworst rekt echter niet mee, met als gevolg dat de worstjes op een gegeven moment openbarsten. [/quote:2f68c98b2b] Het ging overigens om knakworstjes, die ik in plakjes had gesneden. Is dat dan ook van toepassing? Ik wilde nog even terugkomen op [quote:2f68c98b2b="rsweres"]je zou idd gerechten voor 2 of 4 personen kunnen delen maar wat ik dan altijd deed is de rest invriezen omdat ik soms minder tijd heb en dan is het altijd makkelijk om daarop terug te vallen [/quote:2f68c98b2b] Ik heb hier echter geen vrieskast. Ik heb alleen een koelkast met een 3 sterren vriesvak. Dus niet echt geschikt om mee in te vriezen. Ik gebruik 'm alleen voor ijsblokjes en brood. [quote:2f68c98b2b="Phrea"] (..) Brainiac (..) [/quote:2f68c98b2b] [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Brainiac]Brainiac?[/url] In denk dat ik me voorlopig maar beperk tot de eenvoudige magnetron recepten. Dat magnetron receptenboekje dat ik in mijn openingspost noemde, heb ik inmiddels besteld. [quote:2f68c98b2b="Alipapa"] In noodgevallen stop ik er ook wel eens gewoon bij de was, gaat ook goed! [/quote:2f68c98b2b] Dat gaat bij mij niet lukken. Ik doe de was maar 1 keer per week met een volle trommel op slechts 40 graden Celsius. En zo als ik 'm nu die kunststof magnetron schaal heb kunnen schoonmaken kan er mee door. In ieder geval iedereen tot nu toe bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie
Ze hebben tegenwoordig knakworstjes en rookworst die 'gewoon' in de magnetron kan. Geen idee wat ze daar mee uitspoken of dat het maar 'dure' reclame is, maar het werkt wel. Waarschijnlijk een kwestie van kort in de magnetron (niet langer dan een minuut volgens de verpakking). [quote:f4635793a9] Nadeel is wel dat er een chloorlucht/smaak aan het plastic komt, maar die verdwijnt met de loop der tijd, als alle chloor er uit is verdampt.. [/quote:f4635793a9] he getver ... da's nu precies waarom je dat spul niet moet gebruiken. Tenzij je flink wilt naspoelen, maar dan is het 'voordeel' van de snelle/simpele oplossing ook weg ... // --- Misschien moeten we dit topic hernoemen naar 'huishoudelijke tips voor snelle vrijgezellen' ? ;) Zullen hoop mensen hier blij van worden ... :lol:
Link naar reactie
Klopt, [b:18cfb682c8]een[/b:18cfb682c8] minuutje in de magnetron die rookworst, doe ik al jaren. Speciale rookworst voor in de magnetron is inderdaad maar een leuke babbel om wat aan de prijs te doen. Gewone rookworst doet het net zo goed, wel in de verpakking houden met een of twee ingeprikte gaatjes dan gaat het sneller als zonder verpakking en blijft het mooi sappig.
Link naar reactie
Standaardadvies voor de magnetron: geen 'gesloten' producten, bijv. eieren, die kunnen gevaarlijk uit elkaar knallen. geen 'harde' producten waar geen vocht in zit, bijv. prinsessebonen, die worden never nooit gaar. aan producten waar weinig vocht in zit, bijv. broccoli, een of twee eetlepels water toevoegen. Alleen kunststofschalen en bakjes gebruiken die daarvoor geschikt zijn. Ze verkleuren inderdaad en houden soms lang luchtjes vast. Niet direct een aanrader. Gewoon wit serviesgoed kan gebruikt worden. Borden, bekers enz. Gekleurd serviesgoed kan problemen opleveren door de gebruikte kleurstoffen. Magnetron (oven) geschikt glas en schalen werken prima. Bij voorkeur ronde schalen gebruiken. Soms moet je wel afdekken, soms niet. Is lastig te onthouden. Koop een kunststof magnetrondeksel en gebruik die meestal. Hoef je niet extra schoon te maken. Koken op de hoogste stand. Het aantal minuten is een zaak van experimenteren. Verwarmen (kant en klare producten, worstjes, rookworst) wordt meestal redelijk op de verpakking aangegeven.
Link naar reactie
Gebruik bij voorkeur afgesloten schalen (niet luchtdicht) en producten die je niet nat kunt maken een heel klein beetje water meegeven. Opwarmen van Nassi en Bami etc onder een gesloten deksel met een eetlepel water. Hoe platter de producten in een liefst zo breed mogelijke schaal liggen des te sneller ze warm zijn,maar dat hoeft niet in alle magnetrons zo te zijn.
Link naar reactie
[quote:982cf84378="jolo"] En wat die Cif betreft. Die gebruik ik af en toe om de thee aanslag uit de theekopjes te verwijderen. Theeaanslag is doorgaans moeilijk weg te krijgen. Hoewel een aantal andere tip lees ik net op [url=http://www.omawapsie.nl/waps_weet_raad/keuken_kook_bak_tips/theeaanslag_koffie.html]Oma Waps Weet raad Theeaanslag/Koffie.[/url][/quote:982cf84378] Met cif trek je in principe "mini krasjes" waar de aanslag weer beter in blijft zitten. Mijn tip: kokend water + schepje soda in de kopjes zetten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...