Ga naar inhoud

Recepten voor magnetron


anoniem

Aanbevolen berichten

Omdat ik onlangs een magnetron heb aangeschaft, ben ik op zoek naar receptenboeken voor de magnetron. Het gaat om een Everglades EV 251 een 800 Watt magnetron. Deze heeft een knop voor de Timer 0 tot 30 minuten en een vermogens regeling aangegeven in % vermogen. Dus geen temperaturen. De receptenboeken zouden in ieder geval Nederlandstalig moeten zijn. Voor beginners. En te bestellen in Nederland. Ik ben zelf ook al wat bezig geweest te zoeken. 1 boek heb ik al: Het complete magnetronboek van Frans Fagel. Lang geleden aangeschaft, toen ik nog geen magnetron had. En ik vond onder andere op de site van Bruna. Om mee te beginnen [url=http://www.bruna.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/ViewFAS-Search;sid=9WcwTw8E0VswTUqSJVPkciO3skbQKokTHQk=?urlparams=fh_secondid=9789066114388%26page-path=%2fbruna%2fxml%2findex.jsp%26fh_usertype=B2C%26fh_session=9WcwTw8E0VswTUqSJVPkciO3skbQKokTHQk%3d%26fh_search=magnetron%26fh_eds=%c3%9f%26fh_refview=search&enfaction=dp]Doe meer met de magnetron.[/url] Volgens de Recensie gemakkelijk uitvoerbaar. Dus die zou ik kunnen bestellen. De andere magnetron kookboeken op die site komen niet in aanmerking. Of zijn kookboeken tegenwoordig te ouderwets? Hoe doen de magnetron experts dit hier? Vaak zijn recepten geschreven voor 2 of 4 personen. Als ik dus een recept voor 1 persoon wil maken, dan gewoon de hoeveelheden door 2 of 4 delen? Of klopt dit niet?
Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hier al veelvuldig gebruik van gemaakt: http://www.smulweb.nl/smulweb/plsql/recept.gevonden?p_keuken=M&p_techniek=MA En om over het laatste terug te komen...je zou idd gerechten voor 2 of 4 personen kunnen delen maar wat ik dan altijd deed is de rest invriezen omdat ik soms minder tijd heb en dan is het altijd makkelijk om daarop terug te vallen :lol:
Link naar reactie
Ik gebruik mijn magnetron eigenlijk uitsluitend om op te warmen. Maar is het een kale magnetron, of een combi (met hetelucht)? Want dat maakt flink uit bij wat je ermee kunt maken. Overigens kun je met een magnetron eigenlijk alles maken wat je ook gewoon kunt koken. Het gaat alleen sneller (meestal), en vooral groente blijft wat knapperiger. Rijst koken duurt in een magnetron trouwens langer dan in de pan. Je moet ook zo weinig mogelijk water gebruiken. Aardappels bijvoorbeeld wassen, uit latten lekken, en dan pas erin. Weinig of geen vet gebruiken, de boel NIET in aluminium folie wikkelen, de boel afdekken ivm uitdrogen (deksel, folie, omgekeerd bord). Heb je een combi, dan kun je ook heel goed lasagne, quiche of cake bakken.
Link naar reactie
[quote:8fc9b508ee="rsweres"]Hier al veelvuldig gebruik van gemaakt[/quote:8fc9b508ee] Bedankt voor de link. Dus daaruit heb je recepten met succes kunnen uitvoeren? Ik heb alvast gecheckt op [url=http://www.smulweb.nl/smulweb/plsql/recept.zien?p_recept_id=843747]macaroni.[/url] Macaroni wil ik wel proberen. Maar dan zonder vis. Echt simpel vind ik 'm niet. Maar dat gedeelte over die blikjes bevalt me wel. [quote:8fc9b508ee="gerben"]Maar is het een kale magnetron, of een combi (met hetelucht)? [/quote:8fc9b508ee] Alleen een kale magnetron. Deze keus heb ik bewust gemaakt. [quote:8fc9b508ee="gerben"]Rijst koken duurt in een magnetron trouwens langer dan in de pan. [/quote:8fc9b508ee] Ik dacht eigenlijk dat producten zoals rijst, macaroni en spaghetti beter in een pan op het gas kan worden gekookt. Zodat als het gaar is de toevoegingen, zoals tomatensaus en voorgekookte groenten uit blik enzovoorts erbij kunnen. In de gebruiksaanwijzing wordt inderdaad ook koken genoemd. Ik heb gisteren ook nog 3 manetronschalen (Inhoud 1.51/1.11/0.71) aangeschaft. Dat staat letterlijk op de verpakking. Er staat ook op dat deze gebruikt kunnen worden voor temperaturen tussen de -40 tot 200 graden Celsius. Over temperaturen van de Magnetron kon ik in de gebruiksaanwijzing niets over vinden. Deze 3 manetronschalen zijn gemaakt van kunststof. Welke soort zou ik iet weten. Of is iets anders aan te raden?
Link naar reactie
Rijst of macaroni zou ik niet doen in de magnetron. Pan is inderdaad makkelijker. En de saus doe je sowieso in een koekepan, hapjespan of iets dergelijks. Er moet toch gebakken worden (vlees, uien), om een beetje smaak te krijgen. Als er op de schalen staat dat ze voor de magnetron geschikt zijn, zal dat vast wel zo zijn. Ik heb zelf glazen schalen. Sommige plasticsoorten moet je trouwens wel mee oppassen. Sommige smelten in de magnetron. Porcelein moet je ook mee uitkijken, daar willen nog wel eens goudrandjes of zo op zitten. En dat gaat mis, metaal kan niet in de magnetron. Stop er maar eens een (mislukte) cd een paar seconden in, dan zie je het wel. :-)
Link naar reactie
Of je volgt eens wat afleveringen van Brainiac en je ziet meteen waarom je bepaalde dingen vooral niet in een magnetron mag leggen ;) Die cd is alleen aan te raden als je de magnetron niet meer wilt gebruiken om eten te maken volgens mij. // --- Probleem is idd dat een magnetron niet aangeeft welke temperatuur bereikt wordt en dat je daardoor niet van te voren kunt zeggen of je de 200 graden limiet van je plastic bakjes overschrijdt. Het zal dus een kwestie van uitproberen worden bij welke gerechten je erboven gaat. Ik heb mezelf ook altijd afgevraagd hoe je dat bij een magnetron ooit echt weet. Vandaar dat ik zelf liever gewoon glazen schalen pak ... die kunnen dat soort temperaturen gegarandeerd aan.
Link naar reactie
OK, omdat het Oud en NIeuw is. Heb je een combi of een pure magnetron? Dit is namelijk eigenlijk een oven gerecht. Koop zak kleine aardappelen. Was ze, niet schillen. Aardappen in grote bak (te grote kun je in grote stukken snijden) Giet er olijfolie over en schud om, tot alle aardappelen glanzen van de olie Vier of meer tenen knoflook uitpersen en op de aardappelen. Zakje verse rozemarijn, stukjes van de takjes losbreken en klein kneuzen, over de aardappelen aardappelen nogmaals flink omschudden Oven aan op 200 graden hete lucht. aardappelen op een bakplaat, bakpapier eronder. 45 minuten op 200 graden. Af en toe, even met een grote lepel erdoor dat ze wat keren. Pot Knofookmayonaire (De Vos Lemens) of nog beter, zelf knoflooksaus maken van: yoghurt, knoflookteentjes, mayonaise, fijn gehakt uitje. Eventueel wat kwark of creme fraiche erdoor.Uurtje koud in koelkast. Computer aan. Aardappelen op bord. Kwak mayonaise erbij of knoflooksaus. Genieten maar.. Ook heerlijk bij de BBQ of gesoofde visgerechten. groetjes Edmond (weet je meteen mijn andere grote hobby naast computer en ligfietsen ;)
Link naar reactie
[quote:5acf9a153c="gerben"]En de saus doe je sowieso in een koekepan, hapjespan of iets dergelijks. [/quote:5acf9a153c] Dat zou wel kunnen, maar de saus kan toch ook meewarmen in de magnetron. [quote:5acf9a153c="gerben"] Er moet toch gebakken worden (vlees, uien), om een beetje smaak te krijgen. [/quote:5acf9a153c] Dat heb ik al lang niet meer gedaan. Ik heb momenteel slechts een mini koekenpan. Diameter 16 centimeter. Vlees bakken was nooit een van mijn sterkste punten. En nee. Ik ben geen vegetariër. [quote:5acf9a153c="gerben"] Als er op de schalen staat dat ze voor de magnetron geschikt zijn, zal dat vast wel zo zijn[/quote:5acf9a153c] Op de schalen zelf staat:"Use in microwave oven only" [quote:5acf9a153c="JaFO"]Probleem is idd dat een magnetron niet aangeeft welke temperatuur bereikt wordt en dat je daardoor niet van te voren kunt zeggen of je de 200 graden limiet van je plastic bakjes overschrijdt. [/quote:5acf9a153c] Ik heb een van de schalen inmiddels al twee keer kunnen proberen. De eerste was ik wel wat onzeker over. Na enkele minuten draaide ik voor alle zekerheid de magnetron 1 stapje lager. Dus naar Medium High 81% vermogen. Met de Timer op 6 minuten. De spaghetti met groente en worstjes hadden wel iets warmer gemogen. Maar voor de rest was deze wel gelukt. Overigens mogen alleen de bijbehorende deksels niet in de magnetron. [quote:5acf9a153c="JaFO"] Vandaar dat ik zelf liever gewoon glazen schalen pak [/quote:5acf9a153c] Die hadden ze ook wel bij Blokker. Maar die leken me te groot. En ik zag het woord magnetron er niet op staan. [quote:5acf9a153c="Edmond Varwijk"] Heb je een combi of een pure magnetron? Dit is namelijk eigenlijk een oven gerecht. [/quote:5acf9a153c] Alleen magnetron. Maar dat zei ik ook al in mijn vorig bericht. Een heteluchtoven heb ik niet. Met aardappels wil ik inderdaad nog wel iets doen. Of eigenlijk met aardappelpuree. [quote:5acf9a153c="Eddy van Wuyckhuyse"]Zeg Jolo, hebben we hier te maken met een die-hard IT'er of computer freak? Geen tijd meer om te koken. [/quote:5acf9a153c] Dat valt wel mee. Hoewel ik natuurlijk wel de voorkeur geeft aan recepten die redelijk snel klaar zijn.
Link naar reactie
Belangrijkste voor magnetron-schalen is dat er geen ijzer en vergelijkbare metalen in zit. Ik heb tenminste al wat kopjes en soepkommen in de magnetron gehad om wat op te warmen en dat ging best goed. Ik heb geen idee of ik bij het kopen van dat spul echt gelet had op magnetron-bestendigheid. Ik denk dat die temperatuur-grens van je plastik magnetron-schaaltjes vooral bedoelt is als je echt warm eten in die potjes wilt gooien om ze daarna te laten afkoelen/bevriezen en met de magnetron weer op te warmen. In zo'n geval zul je best die grens bereiken. Maar dat is mijn theorie ... geen idee of dat de echte reden is.
Link naar reactie
Meeste glaswerk en porcelein dat je tegenwoordig in de winkels ziet is magnetronbestendig. Op ons werk hebben we zelfs borden met een goudrand die zonder problemen in de magnetron kunnen. Bij ouder servies is het raadzaam om uit te kijken: goudrandjes geven vonken in de magnetron, waarbij stukjes van het servies kunnen afspringen en/of de magnetron zelf kan beschadigen. Het grote verschil tussen een magnetron en een oven is dat een oven de gerechten van buitenaf verwarmt, door zelf heet te worden en die hitte via straling of convectie aan het gerecht door te geven, terwijl een magnetron het gerecht van binnenuit verwarmt, door de moleculen in het gerecht in beweging te brengen en zo wrijvingswarmte te genereren. Magnetronstralen trekken ongeveer 2 cm in een gerecht en hebben meer invloed op warme moleculen dan op koude. Wat je dus krijgt bij het verwarmen van grote hoeveelheden is het midden van het product niet, of niet goed, verwarmd wordt, en dat zones in het product koud blijven omdat de omgeving sneller verwarmd en dus ook meer magnetrongolven absorbeert. Voor goede verdeling van de warmte is het dus van belang dat er enkele malen tijdens de bereiding geroerd wordt. Roeren hoeft niet als je bijv. aardappelen in water in de magnetron kookt, doordat het water in beweging komt zorgt die wel voor de warmtetransport. Maar soepen/sauzen etc moet je wel even doorroeren. Verder hebben magnetrongolven verschillende uitwerkingen op verschillende producten. Het ene product verwarmt sneller dan het andere, terwijl sommige producten bijna niet heet worden. Gebakken brood bijv. kan in enkele seconden een temperatuur van boven de 200°C bereiken, terwijl pure olie bijna niet warmer wordt in een magnetron. Verder is hoeveelheid van belang: hoe meer product, des te langer de bereidingstijd. Tot slot zorgt de verwarming van binnenuit van producten ervoor dat de producten onder spanning kunnen gaan staan. Vooral groenten met een vlies, zoals bonen, hebben daar last van: door de inwendige druk kunnen ze uit elkaar spatten. Om ongelukken daarmee te voorkomen is het verstandig om het gerecht 20-30 sec. in de magnetron te laten staan voordat je het er uit haalt. Wat recepten betreft: doordat de bereidingstijd afhankelijk is van de hoeveelheid kun je niet zonder meer gerechten opsplitsen. Houd er dan rekening mee dat de bereidingstijd ook korter kan zijn. Omdat een magnetron geen voorverwarming nodig heeft kun je bij de meeste gerechten zonder problemen halverwege de bereiding nagaan of het gerecht gaar/voldoende verwarmd is.
Link naar reactie
[quote:bb99fa8d73="maximilaan"]Verder hebben magnetrongolven verschillende uitwerkingen op verschillende producten. Het ene product verwarmt sneller dan het andere, terwijl sommige producten bijna niet heet worden..[/quote:bb99fa8d73] Moleculen, die gemakkelijk ioniseren of polair zijn (zoals waterhoudende producten), worden snel warm. Olien ioniseren niet en zijn ook niet polair en worden daardoor niet warm. De kracht van een magnetron is dat de spanningsfrequentie zeer hoog ligt, waardoor de ionen zich ieder keer moeten omdraaien, waardoor deze wrijvingswarmte ontstaat.
Link naar reactie
[quote:4b5cb218b7="maximilaan"]Meeste glaswerk en porcelein dat je tegenwoordig in de winkels ziet is magnetronbestendig. [/quote:4b5cb218b7] Dus ook als het er niet opstaat? [quote:4b5cb218b7="maximilaan"]Voor goede verdeling van de warmte is het dus van belang dat er enkele malen tijdens de bereiding geroerd wordt.[/quote:4b5cb218b7] Macaroni ook? Vandaag het ik het met macaroni geprobeerd. Macaroni uit een pak verwarmen in een pan op het gas. Tegelijkertijd ook groente en worstjes (beide uit blik) voor verwarmt. Dat samen met de gekookte macaroni en tomatenpuree uit blik erdoorheen geroerd in een van de magnetron schalen. Magnetron op Medium High 81% vermogen en Timer op 6 minuten. Het was redelijk gelukt. Ik heb de indruk dat tomatenpuree het toch niet goed doet in de magnetron. Die bakjes met voorgekookte macaroni of spaghetti met saus, die bij supermarkten verkocht wordt, en dan aangevuld met groente en worstjes, geeft toch een beter resultaat. Ik zie hier in een kookboek dat er tomatenketchup wordt gebruikt in plaats van tomatenpuree. Is dat beter geschikt voor de magnetron?
Link naar reactie
[quote:c4ebe2f299="jolo"][quote:c4ebe2f299="maximilaan"]Meeste glaswerk en porcelein dat je tegenwoordig in de winkels ziet is magnetronbestendig. [/quote:c4ebe2f299] Dus ook als het er niet opstaat? [/quote:c4ebe2f299] In principe wel. Let er op dat het solide is (dus geen flinterdun glas), en dat het geen metaaldelen bevat. [quote:c4ebe2f299]Macaroni ook? [/quote:c4ebe2f299] Eigenlijk alles wat omschepbaar is. [quote:c4ebe2f299] Vandaag het ik het met macaroni geprobeerd. Macaroni uit een pak verwarmen in een pan op het gas. [/quote:c4ebe2f299] Gaarkoken dus ;) [quote:c4ebe2f299] Ik heb de indruk dat tomatenpuree het toch niet goed doet in de magnetron. Die bakjes met voorgekookte macaroni of spaghetti met saus, die bij supermarkten verkocht wordt, en dan aangevuld met groente en worstjes, geeft toch een beter resultaat. Ik zie hier in een kookboek dat er tomatenketchup wordt gebruikt in plaats van tomatenpuree. Is dat beter geschikt voor de magnetron?[/quote:c4ebe2f299] Tomatenpuree moet altijd even ontzuurd worden. Dat doe je door op het fornuis wat boter te smelten, de tomatenpuree toe te voegen, en dat 2-3 minuten te laten pruttelen. Dat zou op zich in de magnetron kunnen, maar dan moet je het met gesmolten boter in een apart bakje doen en dan enige tijd laten pruttelen in de magnetron. Niet echt handig, en levert mogelijk ook een bende op, omdat de hele magnetron er onder kan spatten. Je hebt ook kant-en-klaretomatensaus, vaak in potten of flessen, of in van die melkpakjes. Die zijn al ontzuurd en vaak ook op smaak gebracht. Ze hoeven alleen maar te worden opgewarmd. Dus die zijn beter geschikt voor de magnetron. Ketchup is ook een kant-en-klare saus, dus die kun je ook gebruiken.
Link naar reactie
Tassen noemen wij hier in het noorden [i:e935e05089]kopjes[/i:e935e05089] :) Goeie tip trouwens!! Mijn ervaring met aardwerk is dat dat heet wordt in de magnetron. Met als gevolg dat er minder magnetrongolven voor het gerecht overblijven.. Dus als oortje erg heet wordt, dan dat servies maar niet in de magnetron gebruiken ;)
Link naar reactie
Aardewerk wordt van klei gemaakt, en dat is vaak ijzerhoudend. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het daardoor flink warm kan worden. Ook glazuur kan metaal bevatten (oxiden voor de kleuren). Porselein is zeer zuivere klei, vrijwel pure kwarts, en dus veel minder risico op dat soort dingen. Kristal moet bij mijn weten ook beslist niet in de magnetron, aangezien daar lood in zit. Zelf nooit uitgeprobeerd trouwens.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...