Ga naar inhoud

Kaart voor Video-in?


Aanbevolen berichten

Aan de hand van het artikel ''Zet Uw oude video's op DVD'' in C!T no.5 wil ik graag de video op de analoge bandjes van mijn videocamera digitaliseren, en enigszins bewerken... Maar wat heb ik precies nodig? Qua prestaties moet mijn pc het wel aan kunnen, het enige knelpunt lijkt me de Video-in. Ik heb op mijn videokaart (Geforce 4 MX-440 64mb) wel een TV-out, maar nergens een Video-in. Wat is nu een goedkope, makkelijke en redelijk kwalitatieve oplossing? Kan ik uit de voeten met een PCI-kaartje, of is het beter om meteen een nieuwe videokaart te kopen? In de toekomst wil ik misschien ook nog de mogelijkheid om 2 monitors aan te sluiten, miscshien dat daar ook rekening mee gehouden moet worden... Een ander probleem zou de harde schijf kunnen opleveren, ik beschik over een Maxtor 60gb 7200rpm, maar die is goed gevuld, ik heb geen 40gb vrije ruimte, ik denk dat ik de 20gb wel moet halen... Is die 40gb egt noodzakelijk, of is die vrije ruimte meer van belang bij grote films? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, het zou namelijk erg leuk zijn om de video eens leuk te bewerken om hem vervolgens op (s)vcd te branden... Grtz, Roel
Link naar reactie
een wintv kaartje heeft een tv-in waarmee je heel aardig video kan capturen in ongeveer maximaal vcd-vhs kwaliteit, hoger is mogelijk maar dan komt er meer kennis bij kijken. beter: een pinnacle dc10+,deze kan betrouwbaar in volle pal resolutie capturen waarmee Svcd en semi-DVD kwaliteit haalbaar zijn. Een dc10+ is een echte capture kaart met hardware mjpeg codering voor zowel de video-in als video-out. Een nieuwe en wellicht nog betere(?) optie zijn de analoog naar digitaal converters die in de markt verschijnen waarbij het analoge signaal wordt omgezet naar DV of mpeg2. Deze zijn wel behoorlijk prijzig, Dazzle maakt een analoog/DV converter en Belkin heeft sinds kort een analoog naar (ik dacht)mpeg2 converter die via de USBII werkt. De dazzle producten schijnen erg goed te werken maar zijn duur, zo duur dat je voor BIJNA hetzelfde geld ook een DV camera kan kopen met analoge video-in of de mogelijkheid om hi8 tapes te spelen (bv de sony digital8 serie) waarbij je dus de camera als a/d converter kan gebruiken. Harde schijf: je hebt simpelweg een tweede harde schijf nodig( dus niet een tweede partitie) omdat op je eerste harde schijf al windows loopt en een schijf kan maar 1 ding tegelijk. Capture je toch naar deze eerste harde schijf dan kun je rekenen op framedrops. Je kunt het natuurrlijk altijd wel proberen wellicht lukt het toch. Formaat: 9 minuten video in DV kwaliteit is 2 GB groot. Op een 40 GB schijf past dus effectief 180 minuten DV video waarvan je er dus eigenlijk maar 90 kunt gebruiken tijdens capture want als je deze 90 minuten gaat bewerken moetj e hem na het bewerken ook weer ergens wegschrijven.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
De kwaliteit die door de verschillende oplossingen mogelijk is, is mij nog niet helemaal duidelijk. De bandjes (''8'' en ''Hi8'') die ik wil digitaliseren zijn vrij oud en niet van zeer hoge kwaliteit (het betreft amateur-opnames :wink:). De kwailteit die ik na het bewerken en bijstellen wens moet zo goed zijn dat ik de beelden, eenmaal op vhs, svcd, vcd of dvd goed op tv moet kunnen kijken. Ik ben tevreden met VHS-kwaiteit, maar is daar een bepaalde minimale resolutie voor nodig? Ik heb gehoord dat een TV-kart de minste kwaliteit levert. Een nieuwe videokaart (met Video-IN) zou betere kwaliteit leveren voor een nette prijs. Als ik egt iets heel moois zou willen dan is een videobewerkingskaart van Pinaccle misschien wat. Maar dat vind ik een beetje erg duur. Maar haalt een videokaart met Video-IN werkelijk zulke goeie kwaliteit om te videobewerken? Grtz, Roel PS. Zo ziet de systeem-configuratie er nu uit: AMD Athlon XP 2000+ 265mb DDR 60gb Maxtor 7200rpm Geforce 4 MX440 64mb TV-out CD-Rewriter 40x12x40
Link naar reactie
Ik denk dat je met een tv-kaart (met video-in) gewoon acceptabel resultaat kunt halen tegen een lage prijs; bijna zo'n klein prijsje dat je 'de gok' kunt wagen. Op de vraag of de video-in van een willekeurige video-kaart beter is zou ik antwoorden eerst zien dan geloven: is immers niet het hoofd-aspect van die kaart waardoor je niet kunt aannemen dat daar uitzonderlijk veel aandacht aan is besteed, als dit al zou kunnen leiden tot een opmerkelijke kwaliteitssprong t.o.v. eerdergenoemd type kaart.
Link naar reactie
Jaap slaat de plank raak: van een videokaart met video-in kun je net zo veel/weinig verwachten als van een tv kaartje aangezien er bijna altijd dezelfde of gelijkwaardige hardware gebruikt wordt. Dan blijft de bediening over en die is van een tv kaart wat meer gegarandeerd. Er wordt over het algemeen maar erg weinig aandacht aan het capture gedeelte van videokaarten geschonken , de 3d prestaties van zo'n kaart zijn immers het verkoop argument ,terwijl tv kaart fabrikanten de video-in weldegelijk als verkoop argument gebruiken en dan ook dat gedeelte over het algemeen behoorlijk aan het werk hebben. De "gegarandeerde" kwaliteit die je met een tv kaart zeker haalt is vcd/Svcd kwaliteit en dat kan met wat gedult goed gedaan worden. De resultaten daarvan kunnen heel behoorlijk zijn. Je hebt het dan dus over capturen in een resolutie van 352x288(vcd) welke ongeveer overeenkomt met vhs resolutie. Kies je voor 480x576 welke nodig is voor Svcd's dan maak je een behoorlijk stap in kwaliteit omhoog en dat vooral doordat je de volledig verticale resolutie captured en deze ongewijzigd tot een svcd kunt branden. Bij de 480x576 resolutie komen er wel wat eigenaardigheden van tv kaarten maar ook video-in kaarten om de hoek kijken en dat is dat veelal(maar niet altijd) het beeld tijdens het capturen niet live kan worden gevolgd en in sommige gevallen je zelfs moet afzien van beeld maar gewoon "blind' captured. Dat is wat lastig maar met een stopwatch of goed naar het geluid luisteren is er goed mee te leven. Zeker als je de prijs van een goedkoop tv kaartje in gedachten houd tegen de prijs van bv een DC10+ kaart. de goedkoopste Hauppauge wintv kaart die doet is de wintv express en kost +/- 45 euro dus ja, waar heb je het over... Ik denk dat je voor dat geld gewoon de gok moet nemen, ik denk dat het je zal meevallen welke kwaliteit je kan capturen..
Link naar reactie
Maar waarom zou je betere kwaliteit dan VHS wensen? Ik zie in beeldkwaliteit geen verschil tussen VHS en DVD als ik deze op TV afspeel. In theorie liggen de resoluties misschien hoger, maar wat is daar werkelijk van terug te zien op de TV? :-? Waar kan ik me het beste verder laten adviseren over de aanschaf van hardware, is de computerzaak een idee, of heeft een foto/video-zaak egt meer in huis? Als 90 minuten video al zoveel ruimte in beslag neemt, hoe is het dan mogelijk om deze video goed op DVD te krijgen? Zit er dan iets met omvormen naar een ander formaat? Alvast bedankt voor de informatie, kkan hier namelijk niezo heeel veel over terugvinden op i-net en in de computerbladen... :) Grtz, Roel
Link naar reactie
Niets kunnen lezen?, hm ik struikel maandelijks over de "maak uw eigen dvd/vcd" artikelen, in bv CT! maar ook in de andere bladen, ff naar bieb dus. Ik merk dat je toch echt wel zeer weinig afweet van deze materie dus raad ik je eigenlijk aan om eerst eens wat meer erover te gaan lezen als je niet meteen iets wilt aanschaffen. Als je het verschil niet ziet tussen vhs en een dvd dan is deze discussie ook verder zinloos. Het verschil is dacht ik toch wel overduidelijk te zien.. Koop een tv kaart ga capturen in vcd formaat zet de gecapturede bestanden om naar mpeg1 (daardoor worden de files kleiner) en branden tot een vcd , klaar. Wil je niet direct geld uitgeven en het eerst op een rijtje zetten dan raad ik je toch echt aan om eerst eens naar de bieb te gaan en wat artikelen/tests te lezen. in een winkel verkopen ze je gewoon datgene wat vooraan ligt of waar ze het meest op verdienen. Maar het komt toch op hetzelfde neer: je hebt een kaart nodig om wat te kunnen doen. simpel en goedkoop:tv kaart-haalt redelijk resultaat. alles in 1 oplossing en gebruiksvriendelijk: dc10+
Link naar reactie
De bieb! Daar had ik nog niet eerder aan ged8! :oops: Daarna ga ik verder kijken, want de computerzaken weten er weinig vanaf, behalve als er heel toevallig een medewerker is die thuis ook videobewerkt. De foto/video-zaken adviseren je het liefst een nieuwe digitale videocam + dure digitale bewerkingskaart... En jha, uhh, kdenk dat ik eens een bril ga kopen! :wink: Khebbet verschil in beeldkwaliteit tussen een nieuwe VHS en DVD nog nooit gezien... Vanavond ga ik het nog eens vergelijken! :wink: Grtz, Roel
Link naar reactie
[quote:03e8f03830]alles in 1 oplossing en gebruiksvriendelijk: dc10+[/quote:03e8f03830] Nu heb je dit eens gezegd [quote:03e8f03830="rwilligen een poos geleden"]Ik gebruik een p3-550 met een win-tv kaartje en het gaat bij mij net, op max. kwaliteit staat de proccesor op zo'n 85 % belasting en dat is net genoeg om zonder haperingen te kunnen capturen. Daarnaast heb ik ook een "echte" capture kaart: een pinnacle dc10+ en ik kan je melden dat de kwaliteit daarvan eigenlijk geen stap beter is, enigste voordeel: hij comprimeerd mbv. hardware en daardoor is de systeem belasting laag (zo'n 35% cpu belasting), ander voordeel: als je het gecapturede materiaal weer uitvoerd naar bv. een video-recorder dan is dit van een betere kwaliteit dan de uitgang van een asus, ga je alleen maar cd's maken dan is dit dus niet van belang. Nadeel: dc10+ kost zo'n 550 piek en is ronduit het meest beroerde en slecht ontwikkelde stuk hardware wat ik ooit heb gezien, crashes, blauwe schermen noem het maar op. dit laatste geld voor bijna alle pinnacle capture kaarten: ze zijn zeeeeeeeeeer gevoelig voor ander hard en software die in je systeem zit en eigenlijk moet je er een aparte pc voor bouwen. Daarom is de wintv oplossing perfect als je alleen maar cd's wilt maken, wintv kaarten zijn de meest compatible tv-kaart met capture mogelijkheid die je zal vinden maar als je het onderste uit de kan wilt zal je dus wel een behoorlijke proccesor moeten hebben,dus iets van een 500-600 MHZ .[/quote:03e8f03830] Daar zit een [size=18:03e8f03830]klein[/size:03e8f03830] verschil van mening over die kaart :-? :-? :-? [/quote]
Link naar reactie
[quote:23196e5460="Johnny321"][quote:23196e5460]alles in 1 oplossing en gebruiksvriendelijk: dc10+[/quote:23196e5460] Nu heb je dit eens gezegd [quote:23196e5460="rwilligen een poos geleden"]Ik gebruik een p3-550 met een win-tv kaartje en het gaat bij mij net, op max. kwaliteit staat de proccesor op zo'n 85 % belasting en dat is net genoeg om zonder haperingen te kunnen capturen. Daarnaast heb ik ook een "echte" capture kaart: een pinnacle dc10+ en ik kan je melden dat de kwaliteit daarvan eigenlijk geen stap beter is, enigste voordeel: hij comprimeerd mbv. hardware en daardoor is de systeem belasting laag (zo'n 35% cpu belasting), ander voordeel: als je het gecapturede materiaal weer uitvoerd naar bv. een video-recorder dan is dit van een betere kwaliteit dan de uitgang van een asus, ga je alleen maar cd's maken dan is dit dus niet van belang. Nadeel: dc10+ kost zo'n 550 piek en is ronduit het meest beroerde en slecht ontwikkelde stuk hardware wat ik ooit heb gezien, crashes, blauwe schermen noem het maar op. dit laatste geld voor bijna alle pinnacle capture kaarten: ze zijn zeeeeeeeeeer gevoelig voor ander hard en software die in je systeem zit en eigenlijk moet je er een aparte pc voor bouwen. Daarom is de wintv oplossing perfect als je alleen maar cd's wilt maken, wintv kaarten zijn de meest compatible tv-kaart met capture mogelijkheid die je zal vinden maar als je het onderste uit de kan wilt zal je dus wel een behoorlijke proccesor moeten hebben,dus iets van een 500-600 MHZ .[/quote:23196e5460] Daar zit een [size=18:23196e5460]klein[/size:23196e5460] verschil van mening over die kaart :-? :-? :-? [/quote:23196e5460] Moet je ruim zien: draait de DC10+, na een mogelijk lastige installatie, dan is het een gebruiksvriendelijke kaart.
Link naar reactie
Tjees, uit welk donker hoekje heb je dat opgedoken? Dat is al weer een tijdje geleden en ik denk waarschijnlijk nog uit het studio 1 tijdperk (driver 1.06) waarmee alleen werken onder win98/me mogelijk was en inderdaad ja: de meest beroerde combo hard/software die er maar was. Maar ondertussen zijn we een stukje verder in tijd en is de software en vooral de driver aanzienlijk verbeterd, vermoedelijk dat de stabiliteit en directshow driver van/voor win2000/xp daar wel wat mee te maken heeft.... Komt daarbij dat over het algemeen hardware in systemen een behoorlijke transformatie heeft ondergaan, de boel is aanzienlijk stabieler geworden en verdraagt ook meer van elkaar(dusvan andere hardware). Wat vooral parten speelde bij de dc10+ was de problemen met gedeelde interupten en dan vooral bij de eerste uitvoeringen van acpi in systemen als win98se/me die wisselen van interupt onmogelijk maakt. Met w2k/xp en nieuwe bios-en is dat allemaal veel beter geworden. Wat ook blijft toen en nu: als je hem goed geinstalleerd krijgt is het een erg fijne kaart die probleemloos uitstekende kwaliteit captures en video-out levert. Welliswaar haal je met een tv kaart zo'n beetje dezelfde kwaliteit maar daar is wel de nodige ervaring en kennis voor nodig terwijl met een dc10 iedere nitwit het lukt. De kaart was eigenlijk ooit bedoelt voor het traject camcorder-pc-vhs recorder en dat werkt zeer goed met deze kaart. De tv-out van een gforce of radeon is daarbij vergeleken gewoon een bad joke. Wat was de datum van deze post?
Link naar reactie
[quote:f9f0113a12="rwilligen"]Wat ook blijft toen en nu: als je hem goed geinstalleerd krijgt is het een erg fijne kaart die probleemloos uitstekende kwaliteit captures en video-out levert. Welliswaar haal je met een tv kaart zo'n beetje dezelfde kwaliteit maar daar is wel de nodige ervaring en kennis voor nodig terwijl met een dc10 iedere nitwit het lukt.[/quote:f9f0113a12] *rent naar de winkel en koopt TV-kaartje* ''...om thuis lekker aan te rommelen''
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...