Ga naar inhoud

DNS instellingen voor clients


Aanbevolen berichten

Hoi Ik ben bezig met een netwerk voor een basisschool, inmiddels ben ik tegen een probleempje opgelopen. Op de clients kan ik alleen via ip adressen internetten, op de server kan ik wel gewoon internetten. Oftewel de DNS instellingen kloppen niet. De hele handel hangt in een domein en ziet er als volgt uit: [code:1:0f8ce823de] Internet | | Router | Switch | |||| | Clients | Server [/code:1:0f8ce823de] De clients (win 2000 pro) hebben een vast ip (192.168.0.xxx) met als standaard gateway de router. Op de clients staat als primaire DNS: de server. Bij de server (win 2000 server) staat als dns: de router, en als ip adres 192.168.1.2. Op de server kan ik WEL internetten. Iemand een idee hoe ik ervoor zorg dat ik op de clients wel kan internetten? groeten Ruud
Link naar reactie
nu, bij de clients moet alleen een standaard gateway gekozen worden. neem de router daarvoor. dat moet werken. //maar je wilt uiteraard op de server gebruikersaccounts van die kids zetten. dan is het handig om de clients in een domein te plaatsen. dan kun je via de server alle log-ins regelen. d.
Link naar reactie
De hele handel staat al in een domein. Het inloggen werkt ook allemaal, het redirecten van de mijn documenten werkt zelfs... @die eerste opmerking Dus je bedoelt dat ik geen dns adressen in de clients moet zetten en alleen een standaard gateway? Maar dan lijkt het me dat ze onmogelijk de server kunnen vinden.
Link naar reactie
[quote:87a19dda9d="Ruudfeen"]De hele handel staat al in een domein. Het inloggen werkt ook allemaal, het redirecten van de mijn documenten werkt zelfs... @die eerste opmerking Dus je bedoelt dat ik geen dns adressen in de clients moet zetten en alleen een standaard gateway? Maar dan lijkt het me dat ze onmogelijk de server kunnen vinden.[/quote:87a19dda9d]Eigenlijk zou dat helemaal niet nodig moeten zijn. Win2000 server kan de DHCP functie uitvoeren, en IP, gateway en DNS adressen zijn op zich instellingen die via de DHCP gaan.
Link naar reactie
Op [b:267c5b7c06]alle[/b:267c5b7c06] computers, dus ook de server moet je de DNS laten verwijzen naar de server en alleen naar de server. Dus niet naar je router of een DNS-server ergens op Internet. Dit is met name belangrijk bij het inloggen op de werkstations en op het console van de server. Duurt dat laatste overigens niet onwijs lang? In het DNS-console op de server moet je evn controleren of daar een root-zone aanwezig is. Deze herken je aan de punt als zone-naam. Als je een root-zone in je DNS hebt staan, staat er dus naast je eigen zone nog een zone met '.' als naam. Deze moet je verwijderen en als het goed is moeten je werkstations op internet kunnen. Dat je op de server wel kon internetten, ligt er uiteraard aan dat je daar een andere DNS-server ingesteld hebt dan op de werkstations.
Link naar reactie
Is de server in staat DNS aanvragen te forwarden? Waarom vul je niet bij de clients de prim.dns server het ip van de router in? Deze is iig in staat dns te forwarden omdat dit het ook met de server doet. Ik weet niet was voor software je op de server draait, maar zowel in windows als linux kan je kijken met 'netstat -an' welke poorten er in gebruik zijn. Voor een dns server moet dit 53 zijn. Wanneer poort 53 niet in het lijstje voorkomt draait er geen dns server. Oplossing: dns server instaleren. Wanneer poort 53 wel voorkomt kan je er wel vanuit gaan dat er een dns server draait. Deze is dan niet goed geconfigureerd. Wat voor dns server draai op je de server?
Link naar reactie
Als ik als DNS het ip van de router invul bij de clients dan duurt het aanmelden ontzettend lang, en dan werkt mijn folder redirection ook niet volgens mij. Op de server draait Windows 2000 server. Ik heb de installatie zo standaard mogelijk gehouden. Ik heb even gekeken wat 'netstat -an' mij vertelde, de enige poort 53 die er tussen staan zijn deze: TCP 0.0.0.0:53 0.0.0.0:0 Bezig met luisteren UDP 127.0.0.1:53 *:* DNS server draait dus zo te zien. Als ik bij m'n DNS Console kijk zie ik dit: [img:529dc24744]http://home.hccnet.nl/r.w.van.der.feen/dns.png[/img:529dc24744] Die punt staat er dus in, het verwijderen van die punt zou mogelijk de oplossing bieden? (Ik ben nu ingelogd via VNC op de server, ik kan maandag pas clients proberen) groeten Ruud
Link naar reactie
Ik ben niet zo bekend (lees: helemaal niet ;) )met de dns server van windows 2000 bekend. Wat je zou kunnen proberen is in een dosbox (uitvoeren --> cmd) ff 'nslookup' runnen. Vervolgens tik je in 'server ipvanserver'. Vervolgens tik je in 'www.google.nl' ofzo. Als ik dit doe op mijn eigen dns server krijg ik de volgende output: [code:1:aeb3f5b35d]> server 192.168.0.6 Default Server: [192.168.0.6] Address: 192.168.0.6 > www.google.nl Server: [192.168.0.6] Address: 192.168.0.6 Non-authoritative answer: Name: www.google.akadns.net Addresses: 66.102.11.104, 66.102.11.99 Aliases: www.google.nl, www.google.com [/code:1:aeb3f5b35d] Hieruit kan je afleiden dat de dns server (in mijn geval op het ip 192.168.0.6) in staat is domeinen te vertalen en dus werkt. Voer dit ook eens uit, krijg je een soortgelijke output? Misschien heb je iets aan deze site: http://www.win-2000.nl/Windows%202000%20WebServer.htm
Link naar reactie
[quote:a07c3a9bac="shoekie"]Misschien heb je iets aan deze site: http://www.win-2000.nl/Windows%202000%20WebServer.htm[/quote:a07c3a9bac] Thanks voor de link, daar staan wel een aantal handige tips in. Inmiddels heb ik zo goed als zeker de oplossing. Ik heb net ff hier thuis geexpirimenteerd, ik heb dezelfde situatie gesimuleerd als ik op de basisschool heb. Ik heb de tip van Leo S opgevolgd. Het verwijderen van de punt bij de het DNS Console was de/een oplossing. Ik weet alleen niet waarom...
Link naar reactie
De punt is de zogenaamde root zone. Alle internetadressen (domeinen geen ip's) eindigen eigenlijk op een punt. Dus www.computertotaal.nl[b:415e7e080f].[/b:415e7e080f] (<--- Let op de punt aan het einde) Als je bv. www.computertotaal.nl. opvraagt zal eerst naar de root-servers gevraagd worden op welk ip adres het TLD (Top Level Domain) .nl zicht bevindt. Deze eenmaal gevonden gaat hij op de servers van .nl vragen op welk ip computertotaal zich bevindt. En, je raad het al, op de server van computertotaal gaat ie vragen waar www zich bevindt. Zonder deze root-server kan je dus eigenlijk niet normaal internetten. Waarschijnlijk is op jouw dns server de root-zone niet correct ingesteld. Wat er gebeurt als jij de root-zone verwijdert op je win2000 server weet ik niet, waarschijnlijk forward die dan automatsch de dns naar de dns server die je bij de win2000 server hebt ingesteld (je router dus) Hier nog een link waar je misschien wat aan hebt: http://www.microsoft.com/windows2000/en/server/help/ Dan ff naar networking gan en dan naar DNS
Link naar reactie
Als je een root-zone in je DNS hebt staan, fungeert jouw server als root-server. Die queries naar het top-level-domain voert ie dus uit op je eigen server, maar aangezien die root-zone verder geen informatie bevat, kan hij er niks mee. Als je nu de root-zone weghaalt, fungeert je server niet meer als root-server en gaat hij de DNS-queries bij de juiste root-servers uitvoeren.
Link naar reactie
[quote:33eed2bf88="Leo S"]Die queries naar het top-level-domain voert ie dus uit op je eigen server, maar aangezien die root-zone verder geen informatie bevat, kan hij er niks mee. [/quote:33eed2bf88] In de rootzone staan toch de ip's van de dns servers (a.root-server.net t/m m.root-server.net) van de root (.)? Het lijkt me je op deze root-server de ip's van de TLD servers opvraagt. Wanneer jezelf een dnsserver opzet neem je niet de taak van de rootservers over denk ik, maar vertel je alleenmaar waar de root-servers te vinden zijn. Als ik nl. in mijn root-zone kijk op mijn dns server (Bind9) zie ik daar alleen maar adres records staan die naar deze root-servers wijzen (a-m.root-servers.net) en niet naar de nameservers van de TLD. Of zit ik nu helemaal fout te denken? Rene [edit] Ik vond dit nog op bind9.org: The initial set of root name servers is specified using a "hint zone". When the server starts up, it uses the root hints to find a root name server and get the most recent list of root name servers. If no hint zone is specified for class IN, the server uses a compiled-in default set of root servers hints Ik denk dat dit is wat er gebeurt als ruudfeen zijn root-zone delete. Hoewel dit natuurlijk over bind gaat en ruudfeen een microsoft windows dns server gebruikt is het aannemelijk dat ook deze een 'compiled-in default set' van root-servers heeft. De dns server van ruudfeen draait dus op een ingebouwde lijst van root-servers als hij z'n root-zone verwijdert [/edit]
Link naar reactie
Op een Windows 2000 DNS server ligt dit blijkbaar anders. Ik ken Bind9 DNS niet, dus ik weet niet precies hoe het daar geregeld is. In Windows 2000 DNS kun je root-hints opgeven. Dit doe je door rechts te klikken op de server-naam en te kiezen voor properties. Op het tabblad root-hints staan de IP adressen van de root-servers. Als je echter een zone '.' in je DNS hebt staan, denkt je server dat het een root-server is; je hebt immers een root-zone gedefinieerd. In dat geval haalt ie ook de root-hints weg; hij is immers zelf een root-server. Zodra je de root-zone weghaalt, is je server geen root-server meer en zal het tabblad root-hints in de properties van je DNS-server, zich vullen met IP-adressen van de echte root-servers.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...